Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Håller väl med dem i princip men tar man hela Östermalms stadsdelsområde så är det 46 bekräftade fall per 10 000 innevånare innan den 1/6, vilket är i stort sett hälften av Rinkeby-Kistas siffra på 96. Så jag tycker Expressen verkar överdriva lite när det låter på dem som att det är väldigt sällsynt på Östermalm.
[länk]

Att jämföra på det sättet med Djursholm blir ju lite konstigt när det verkar finnas mindre än 100 villor inom vissa postnummerområden där medan det i Rinkeby väl finns några 1000 lägenheter i ett postnummerområde.
Det är ju Expressen och inte en vetenskaplig studie. Men dubbelt så hög smittograd i ett område jämfört med ett annat är ändå rejält. Sen brukar ju socioekonomi också relatera till ålder. En förklaring kan ju således tänkas vara åldersstrukturen i de olika postnummerområdena. Äldre har ju mer att förlora på denna smitta och tenderar att vara mer följsamma när det kommer till råd om hälsa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Nu ser jag en röd tråd i hela detta spektaklet.

Genom att WHO uppmärksammat vår smittspridning och utser oss till ett riskområde på sin lista. Kris alltså.

När vaccin kommer släppas ut så blir vi bland de första att få tillgång till det eftersom de klassat oss som riskområde..

Smart drag av FHM.
Ja misstänkte att det fanns en plan bakom detta och inte bara klumpigt skött.
Beskedet från EU i veckan var att de vaccin som de lyckas köpa ska fördelas till de länderna i förhållande till folkmängd.

Vad som är riskområde nu och vad som är det i vinter är dessutom två olika saker.

• Haha
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För den som vill veta mer om hur smittspårning har skett och kommer att ske i en del kommuner (förhoppningsvis allt fler om alla kan hålla avstånd etc.) så har DN en artikel om det: [länk]
Men de behöver inte spåra viruset.
Vi alla vet ju att de kommer från Kina, Wuhan tror jag stan hette.

Så var det löst.

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Läkemedelsverket verkar inte tro det:
[länk]
Eller så blir det mindre säkert:
Vilka risker vill du att man tar med ett vaccin?
Hur stor andel accepterar du får allvarliga eller kritiska biverkningar t.ex. när det gäller att vaccinera sjukvårds- och omsorgspersonal?
1 på 10 000 som får en livshotande reaktion som allergisk chock?
Det spelar nog ingen roll vilka risker jag tycker man kan ta :)
Testet är på 30.000 individer så man har goda möjligheter att fånga upp biverkningar som ligger på 1:10,000. Eftersom dödligheten över 50 år är flera % så skulle jag personligen gärna ta ett vaccin med en risk av 1 på 10.000

Konstaterar att det fortsatt är Astra som som gör en bedömning av möjlig leverans.

Damen på läkemdelsverket talar i genrella termer som tycks falla tillbaka på tanken hur lång tid det brukar ta.

WHO har som mål 12 månader vilket ligger iaf ligger nära Astras bedömning,. Största risken tror jag är att vaccinet inte är tillräckligt bra. Men om fas 3 studien slår väl ut blir det full fart frammåt och vaccinet är redan under produktion.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Inte helt korrekt återgivet. WHO siktar på 12 månader för ett vaccin inte längre än maximalt 18 månader Om man räkna från utbrottets start hamnar man i december 2020. Det är i samma härad som Astra men så klart vet ju Astra mer om sin tidsplan är WHO.

Notervärt också att Zika vaccinet tog 24 måndader att utveckla säger WHO.
Ja, du har rätt. Tänk vad bra det är med källhänvisningar så att andra kan dubbelkolla och rätta ens misstag. (y)

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Efetr som dödligheten över 50 år är flera % så skulle jag personligen gärna ta ett vaccin med en risk av 1 på 10.000
Över 70 menar du väl?
I gruppen 50-60 finns det över 12000 bekräftade fall och 152 avlidna.

Staffans2000
D djac skrev:
Goddag yxskaft, då finns det ju inget missnöje.. :crysmile:
Nej. Och det är lite oroande. Eller hur?

Jag ser att du lagt dig till med din ledarinna och förebilds hälsningsfras. Så roligt! Jag såg en riktigt kul film på bio, med den titeln på sjuttiotalet.

Staffan

Redigerat:
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Över 70 menar du väl?
I gruppen 50-60 finns det över 12000 bekräftade fall och 152 avlidna.
Nej över 50 menar jag. 50 år och uppåt. Det är från och med 50 år som dödligehten snabbt ökar

För just 50-60 åringar sägs dödligheten mycket riktigt vara runt 1 %.

tusenett skrev:
Ja, du har rätt. Tänk vad bra det är med källhänvisningar så att andra kan dubbelkolla och rätta ens misstag. (y)
Hedrar dig att du pudlar!.
Dock tråkigt för tråden generellt att vissa här så fort man tror sig höra något som inte skulle gynna FHM skjuter iväg batteriet av desinformation utan att kolla..

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P
K Kreutzer skrev:
Hedrar dig att du pudlar!.
Dock tråkigt för tråden generellt att vissa här så fort man tror sig höra något som inte skulle gynna FHM skjuter iväg batteriet av desinformation utan att kolla..
Tack.
Tyvärr är det också tvärtom, kommer det fram något som ”gynnar” FHM så går det igång desinformationskampanjer då också vilket är synd.

En saklig ärlig diskussion är mycket trevligare och är nog det de flesta egentligen vill ha tror jag.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu glömde du länka till källan igen!!!

Men det ser ut att vara en av myterna som cirkulerar kring Tegnells uttalande.
Det uttalandet gällde endast de som hade blivit smittade utomlands vecka 9.
Faran med lösryckta citat.
Tas upp på denna sida: [länk]
Herredumilde står ju att källan är Aftonbladet. Även om inte direktlänk så tar det 2 sek att googla fram artikeln.

Viktigare är:
Du har fortfarande inte svarat på frågan kring ditt påstående; ”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker” igår. Speciellt konstigt då du enligt egen utsago kan läsa forskarrapporter.

Men detta är ett falskt påstående eftersom vi inte har tillräckligt bra statistik på smittspridningen än.
Har du dragit egna slutsatser tex utifrån antal intensivvårdsplatser eller finns statistiken hos en ny forskningsmyndighet?-

Mycket allvarligt om du undanhåller statistiken. FHM måste ju få tillgång till den.
.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
FHM blir ju utpekade i artikeln.

Nej, det var inte tveksamt. De ville inte att det skulle finnas symptomfri smitta. Därför letade man orsaker till att det skulle vara felaktigt. Det fanns redan samma analys från Kina, man valde dock att bortse även från dessa rapporter.
Tegnell har sagt att symptomfri smittspridning är försumbar. Han pratar om 10% och att man då helt kan strunta i symptomfri smittspridning eftersom det räcker att få bort 90% av smittspridningen för att få bort viruset. NyT

Att allt mer tyder på ca 40% symptomfri* smittspridning verkar inte vara något Tegnell tar till dig eller ens överväger. [som källa får jag hänvisa till tråden]

Det skulle ju kullkasta FHMs strategi..

Sen har vi smittan på äldreboenden. Professor Peter Elgh, virolog vid Umeå Universitet och Norrlands universitetssjukhus, säger att kunskapen om symptomfri smittspridning borde legat till grund för förändrade arbetssätt inom äldrevård och hemtjänst mm.

Att även symtomfria personer kan smitta är den troliga orsaken till att coronaviruset har spridits på så många äldreboenden, tror Fredrik Elgh.
– Det går inte att förklara på något annat sätt. Det har naturligtvis en extrem betydelse för dem som bor där, det är sköra människor som har särskilda behov och behöver hjälp av personal som kommer väldigt nära
.

Andrea Ammon, GD på ECDC, uttalade sig om symptomfri smitta [SR] men Tegnell kontrade i stället med att intervjuade asymtomatiska* Svenskar visade sig ha symptom de förnekade. Men spelar det någon roll om man har så milda symptom att man inte tror man är smittad av covid-19?

Hur var det Tegnell uttryckte sig om SAS krav på munskydd på SAS-flygplanen? Han förstår det inte?
Kanske man tänker lite annorlunda angående passagerares säkerhet inom flyget?

* i asymptomatisk smittspridning får man väl inkludera de som inte uppfattar att de har coronasymptom och smittspridare under inkubationstiden.

Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Tegnell har sagt att symptomfri smittspridning är försumbar. Han pratar om 10% och att man då helt kan strunta i symptomfri smittspridning eftersom det räcker att få bort 90% av smittspridningen för att få bort viruset. NyT

Att allt mer tyder på ca 40% symptomfri* smittspridning verkar inte vara något Tegnell tar till dig eller ens överväger. [som källa får jag hänvisa till tråden]

Det skulle ju kullkasta FHMs strategi..

Sen har vi smittan på äldreboenden. Professor Peter Elgh, virolog vid Umeå Universitet och Norrlands universitetssjukhus, säger att kunskapen om symptomfri smittspridning borde legat till grund för förändrade arbetssätt inom äldrevård och hemtjänst mm.

Att även symtomfria personer kan smitta är den troliga orsaken till att coronaviruset har spridits på så många äldreboenden, tror Fredrik Elgh.
– Det går inte att förklara på något annat sätt. Det har naturligtvis en extrem betydelse för dem som bor där, det är sköra människor som har särskilda behov och behöver hjälp av personal som kommer väldigt nära
.

Andrea Ammon, GD på ECDC, uttalade sig om symptomfri smitta [SR] men Tegnell kontrade i stället med att intervjuade asymtomatiska* Svenskar visade sig ha symptom de förnekade. Men spelar det någon roll om man har så milda symptom att man inte tror man är smittad av covid-19?

Hur var det Tegnell uttryckte sig om SAS krav på munskydd på SAS-flygplanen? Han förstår det inte?
Kanske man tänker lite annorlunda angående passagerares säkerhet inom flyget?

* i asymptomatisk smittspridning får man väl inkludera de som inte uppfattar att de har coronasymptom och smittspridare under inkubationstiden.
Jag tror absolut på detta. Kloka ord rakt igenom. Förklarar också att varför det så lätt blir klustersmitta..
Tillsammans med det misslyckade flockimmunitetstänket är det en av förklaringarna, som nu alla iofs vet, varför det gått så snett i Sverige.

Man var fel ute tidigt : tex: 16/4 intervju med den amerikanska stiftelsen German marshall fund :.
Vi har anledning att tro att vi har nått åtminstone halvvägs under den stora vågen av pandemin utan att stänga ner samhället och därför ser det ut som att vi är ganska nära flockimmunitet i delar av Sverige”, säger Tegnell i intervjun.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Nej över 50 menar jag. 50 år och uppåt. Det är från och med 50 år som dödligehten snabbt ökar

För just 50-60 åringar sägs dödligheten mycket riktigt vara runt 1 %.
Någon källa på det?
När FHM räknade fick de fram 0,27 % för 50-59 år (0,15 - 0,50 95 KI).
https://www.folkhalsomyndigheten.se...nd-mellan-alder-och-risken-att-do-i-covid-19/

Eller är det något annat än infection fatality rate du menar?

BirgitS
K Kreutzer skrev:
Herredumilde står ju att källan är Aftonbladet. Även om inte direktlänk så tar det 2 sek att googla fram artikeln.

Viktigare är:
Du har fortfarande inte svarat på frågan kring ditt påstående; ”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker” igår. Speciellt konstigt då du enligt egen utsago kan läsa forskarrapporter.

Men detta är ett falskt påstående eftersom vi inte har tillräckligt bra statistik på smittspridningen än.
Har du dragit egna slutsatser tex utifrån antal intensivvårdsplatser eller finns statistiken hos en ny forskningsmyndighet?-

Mycket allvarligt om du undanhåller statistiken. FHM måste ju få tillgång till den.
.
Varför ska många personer googla fram källan när du uppenbarligen har haft den tillgänglig för att kunna kopiera en bit ifrån den och det då är ett mycket litet jobb att också kopiera och klistra in adressen till sidan?

Alla siffror jag har sett tyder på att smittspridningen minskar i Sverige som helhet. Har du några siffror som tyder på motsatsen?
Tror du att WHO har några siffror om läget i Sverige som inte finns tillgängliga i Sverige?
Men är det inte överspelat nu efter att WHO gick ut med att de anser att det är ett stabilt läge i Sverige?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.