Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Möjligen har ni redan haft uppe detta, ber i så fall om ursäkt! Kopplingen mot TBC hur har det gått, eller är teorin död? Enligt information för ett tag sedan skilde det sig en faktor 10 mellan länder med aktivt vaccinationsprogram o de som inte vaccinerade. Vad jag tänker på i Sveriges fall är att TBC- vaccin infördes efter andra världskriget. Exakt år har jag inte hittat. Detta innebär att dagens 70-åringar är födda 1950 och borde ha vaccinerats, medan de som är 80 år borde inte vaccinerats. Kan detta vara en delförklaring?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men inte är väl du riksdagsledamot?
Det är ju ett allmänt val, så jag har rösträtt.
Det är ju det som är poängen med ändring i grundlagen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Ja det finns säkert skillnader.

Det blir bara fel om jag försöker gå in på detaljnivå.

Men om svensk grundlag är så utformad att vi blir handlingsförlamade så fort det händer en pandemi eller en annan katastrof kanske det är på sin plats att diskutera en grundlagsändring.

Men å andra sidan hade det räckt långt med att bara rekommendera folk att stanna hemma och att bra lämna sina bostäder för att göra det absolut nödvändigaste som att handla mat, medicin, gå till doktorn och liknande saker.

Och stänga ner all statlig och kommunal verksamhet som inte är samhällsbärande.
Precis, vi håller oss till det senare och lämnar grundlagen till dom som vet.

En extremt välskriven artikel om hur läkaren i Tyskland som varnade för symptomfri smitta sågades jäms med fotknölarna för att hennes rapport inte stämde med förväntningarna på viruset.

https://www.nytimes.com/2020/06/27/...action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage

Även FHM får en släng av sleven i artikeln.

Skrämmande läsning där man kan läsa hur forskarna letar efter motbevisa istället för att utreda rapporten om symtomfri smitta. Ett praktexempel på gemensamt tänkande.

Nu verkar det som om någonstans mellan 30-60% av spridningen faktiskt är symtomfri.

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
Så många som 5-10% riskerar att bli långtidssjuka av Covid19 och ingen vet varför. Symtomen liknar ME (kronisk trötthetssyndrom). Möjligen är det så att dessa individer inte läker ut sjukdom som i värsta fall kan bli kronisk. En mycket alvarlig konsekvens för såväl indivier som samhälle. Fenomenet är tydligen känt också från SARS-utbrott (ett annat coronavirus).

Bara denna kunskap isolerat skulle göra att vi borde försöka stoppa smittan istället för att begränsa den.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v5zK9/professorn-om-langtidssjuka-vi-vet-inte-varfor

• Gilla
Igen och 3 till
  • Laddar…
P
WHO hoppas med att man får fram ett vaccin om 12-18 månader, vilket vore rekordsnabbt. (Det tar normalt 8-10 år, rekordet hittills är 5 år)

Slutet på nästa år (2021) ungefär låter det som.

Ca 24 min in i videon pratas vaccin.

Håll i, håll ut.

(September i år verkar inte troligt alls med andra ord :cry:)

Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
tusenett skrev:
WHO hoppas med att man får fram ett vaccin om 12-18 månader, vilket vore rekordsnabbt. (Det tar normalt 8-10 år, rekordet hittills är 5 år)

[media] Ca 24 min in i videon pratas vaccin.

Håll i, håll ut.

Kommenterar WHO Astras egen bedömningen att de räknar med att det finns tilll hösten om allt går enligt plan?

Jag menar det är ju Astars vaccin och ska man välja att istället tro på WHO så bör de ju precisera varför Astra har fel i sin egen bedömning.

Eller är det så att man har med i bedömningen att det finns tillgängligt för en större del av världens befolkning? (du som sett klippet)

• Gilla
Kreutzer
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Kommenterar WHO Astras egen bedömningen att de räknar med att det finns tilll hösten om allt går enligt plan?

Jag menar det är ju Astars vaccin och ska man välja att istället tro på WHO så bör de ju precisera varför Astra har fel i sin egen bedömning.

Eller är det så att man har med i bedömningen att det finns tillgängligt för en större del av världens befolkning? (du som sett klippet)
Ja, tillgängligt är det de menar. De pratar också om att Astras är det som är främst just nu. Finns också några kinesiska som är eller ska in i fas 3 tydligen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
tusenett skrev:

[media] Ca 24 min in i videon pratas vaccin.

Håll i, håll ut.

Inte helt korrekt återgivet. WHO siktar på 12 månader för ett vaccin inte längre än maximalt 18 månader Om man räkna från utbrottets start hamnar man i december 2020. Det är i samma härad som Astra men så klart vet ju Astra mer om sin tidsplan är WHO.

Notervärt också att Zika vaccinet tog 24 måndader att utveckla säger WHO.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Även FHM får en släng av sleven i artikeln.
Det där var väl onödigt. Första veckan i februari kan väl inte FHM ha haft någon annan åsikt vad WHO m.fl. ansåg vid den tidpunkten.

Men anledningen till att vi alltid ska hålla 2 m avstånd är ju för att förhindra smittspridning även från såna som sprider smitta fast de inte har några symtom.

pacman42 pacman42 skrev:
En extremt välskriven artikel om hur läkaren i Tyskland som varnade för symptomfri smitta sågades jäms med fotknölarna för att hennes rapport inte stämde med förväntningarna på viruset.
Tycker att det mest var för att det verkar ha varit väldigt tveksam om den kinesiska personen verkligen var symtomfri eller inte, hen var ju trots allt mycket trött.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det är i samma härad som Astra men så klart vet ju Astra mer om sin tidsplan är WHO.
Astra verkar inte räkna med att ett vaccin ska godkännas innan det får säljas. Processen med att godkänna ett läkemedel kan inte starta förrän det finns en färdig rapport från fas 3 och sen ska andra experter gå igenom rapporten för att se att allt är korrekt. Denna process tar normalt flera månader och även om det nu kan tänkas gå fortare så kan tiden aldrig bli 0 eller en vecka.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis det som överreskar, att det inte är på smittskydd. Det är ju iof en organisationsfråga vad enheter heter och vad man verkligen gör.

Tror du att det är någon annan än Tegnell?

Tror du allvarligt att Tegnell inte är arkiteketen bakom rekommendationerna?

Att han samvete gnager över det höga dödstalen men att han bara är en budbärare.

Det vore verkligen skruvat i så fall!
Jag har ingen åsikt i frågan om vem som var arkitekten men för mig låter det inte normalt och vettigt att en som kommunicerar med andra länder och är chef för en avdelning som håller på med analyser sitter och drar upp riktlinjer för vad det ska stå i en föreskrift om hur folk ska bete sig. Jag tror att det är en grupp som har gjort det och då troligen med medlemmar från olika avdelningar.

Sen tror jag inte han skulle ha tid för det heller med ledningsgruppsmöte varje morgon, allmänt personalmöte kl. 11, möte inför presskonferens kl. 13, presskonferens kl. 14 med efterföljande enskilda intervjuer, deltagande i TV och radio, diskussioner med andra länders motsvarighet till FHM, läsa forskningsrapporter osv.
(Mötena hämtade från helgens DN-artikel med intervju som Abis Koreana länkade till.)

BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
Möjligen har ni redan haft uppe detta, ber i så fall om ursäkt! Kopplingen mot TBC hur har det gått, eller är teorin död? Enligt information för ett tag sedan skilde det sig en faktor 10 mellan länder med aktivt vaccinationsprogram o de som inte vaccinerade. Vad jag tänker på i Sveriges fall är att TBC- vaccin infördes efter andra världskriget. Exakt år har jag inte hittat. Detta innebär att dagens 70-åringar är födda 1950 och borde ha vaccinerats, medan de som är 80 år borde inte vaccinerats. Kan detta vara en delförklaring?
Det var ju ett tag sen det var uppe, det var väl innan det det nya coronaviruset började sprida sig så mycket i Latinamerika. Eftersom BCG-vaccinering är allmänt förekommande där så verkar den teorin inte hålla så bra.
https://en.wikipedia.org/wiki/BCG_vaccine#Americas

BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Gissningsvis har det gått prestige i frågan. Den mänskliga fåfängan har inga gränser.

Staffan
Vad har du för betydelse av fåfänga som kopplar ihop den med prestige?
1. överdriven omsorg om sitt utseende, om det yttre, i syfte att bli uppmärksammad eller imponera på andra
...
2. (ålderdomligt) paviljong eller lusthus i en trädgård eller en park
https://sv.wiktionary.org/wiki/fåfänga

Eller menar du att de på FHM skulle bry sig så mycket om sitt utseende och det är därför de inte vill rekommendera mask?

BirgitS
K Kreutzer skrev:
Svårt att uttala sig om Norge mer än att för de klarat detta mycket bra. Men det kunde kanske gått än mer lysande om man gjort som Hasle sa. Artikeln är ju daterad 9:e mars och hårdare restriktioner kom väl ett par dagar efter så myndigheterna var ju faktiskt riktigt snabba ändå.

Jämför med hur Tegnell bedömde läget den 9:e mars så förstår man lite mer varför det gick spm det gick:
De senaste två dygnen har antalet coronasmittade ökat kraftigt i Sverige. Nu backar Anders Tegnell, som tidigare sagt att kulmen skulle komma under lördagen. – Jag var lite för optimistisk säger han till Aftonbladet.
Nu glömde du länka till källan igen!!!

Men det ser ut att vara en av myterna som cirkulerar kring Tegnells uttalande.
Det uttalandet gällde endast de som hade blivit smittade utomlands vecka 9.
Faran med lösryckta citat.
Tas upp på denna sida: https://emanuelkarlsten.se/03/sant-och-falskt-om-vad-statsepidemiolog-anders-tegnell-sagt/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.