2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Sammanfattar väl rätt väl FHMs och regeringens inställning också; man vädjar till folket att det bara är vi själva som kan stoppa smittan genom att bete oss förnuftigt. Problemet är ju bara att för många inte beter sig förnuftigt. Vi har ju sett massa exempel bara här i tråden på folk som nödvändigtvis måste till stugan över påsk, osv.[SKPG]Zamora skrev:
De är inte problemet. Utan de som trängs i köer, barer, kampingar, skolavslutningar och demonstationer etc. Listan kan göras lång.B b8q skrev:
Fhm:s hårdnackade motstånd mot ansiktsmasker förvärrar läget ytterligare.
Staffan
Ja precis. Och du tar upp en oerhört viktig punkt med ansiktsmask. Det obegripligt att inte detta införs i publika miljöer.Staffan2000 skrev:
Men det är väl som Björn Olsen säger att Tegnell har en religiös inställning till att vi inte ska ha det.
Betvivlar inte Olsen har rätt i det också.
Underbart! Du får säga till om du behöver hjälp med att googla efter artiklar som visar hur uselt ditt hemland sköter sig. Det känns som att du missar en hel del. Vi kan väl inte låta dem som följer tråden missa viktig info.MultiMan skrev:
Om du lägger ut vilka luckor du har under dygnet så kan jag täcka dem.
Vi kämpar!
Gissningsvis har det gått prestige i frågan. Den mänskliga fåfängan har inga gränser.K Kreutzer skrev:
Staffan
Här kommer en artikel till med mycket kloka ord om hur illa läget är i Sverige och vad vi behöver göra.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kravet-fran-norge-stang-sverige-nu/
"Sverige har spelat och förlorat när det gäller coronastrategin. Detta kunde vi inte veta med säkerhet i mars, men nu borde det vara uppenbart för alla, säger läkaren Gunnar Hasle".
–" Jag tycker synd om Sverige. Landet har haft en enorm tro på ledaren för smittskyddet (Anders Tegnell) och har litat på honom."
" Jag tror att Sverige skulle se en bra effekt av en nedstängning nu. Dessutom är det sommar med höga temperaturer, något som vi också sett bromsa viruset, säger hon till Dagbladet och tillägger att hon är mot en fullständig nedstängning.
– Svenskarna borde få lov att åka till stugan och gå till affären. Men de borde hålla sig till det och samtidigt använda munskydd."
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/kravet-fran-norge-stang-sverige-nu/
"Sverige har spelat och förlorat när det gäller coronastrategin. Detta kunde vi inte veta med säkerhet i mars, men nu borde det vara uppenbart för alla, säger läkaren Gunnar Hasle".
–" Jag tycker synd om Sverige. Landet har haft en enorm tro på ledaren för smittskyddet (Anders Tegnell) och har litat på honom."
" Jag tror att Sverige skulle se en bra effekt av en nedstängning nu. Dessutom är det sommar med höga temperaturer, något som vi också sett bromsa viruset, säger hon till Dagbladet och tillägger att hon är mot en fullständig nedstängning.
– Svenskarna borde få lov att åka till stugan och gå till affären. Men de borde hålla sig till det och samtidigt använda munskydd."
Tycker du, liksom Hasle, att även Norge gjort för lite?K Kreutzer skrev:Här kommer en artikel till med mycket kloka ord om hur illa läget är i Sverige och vad vi behöver göra.
[länk]
https://www.nrk.no/norge/lege-mener-koronatiltak-er-for-seint-ute-1.14932049
Vilket regeringen konstaterat att det är inte resorna som är problemet.B b8q skrev:Sammanfattar väl rätt väl FHMs och regeringens inställning också; man vädjar till folket att det bara är vi själva som kan stoppa smittan genom att bete oss förnuftigt. Problemet är ju bara att för många inte beter sig förnuftigt. Vi har ju sett massa exempel bara här i tråden på folk som nödvändigtvis måste till stugan över påsk, osv.
Det är därför de hävt rekommendationerna om reservarna från 1-2 timmars avstånd.
Har du inte hängt med i deras information?
Det ÄR INTE ett problem med att folk åker till sin stuga så länge de är friska och om de blir sjuka så ska de hem för att inte belasta någon annan region.
Hur svårt kan det vara!
Svårt att uttala sig om Norge mer än att för de klarat detta mycket bra. Men det kunde kanske gått än mer lysande om man gjort som Hasle sa. Artikeln är ju daterad 9:e mars och hårdare restriktioner kom väl ett par dagar efter så myndigheterna var ju faktiskt riktigt snabba ändå.T tanaris skrev:
Jämför med hur Tegnell bedömde läget den 9:e mars så förstår man lite mer varför det gick spm det gick:
De senaste två dygnen har antalet coronasmittade ökat kraftigt i Sverige. Nu backar Anders Tegnell, som tidigare sagt att kulmen skulle komma under lördagen. – Jag var lite för optimistisk säger han till Aftonbladet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Hur väljer du vilka myndighets- och regeringsrekommendationer du är kritisk till och vilka som är ok?optimum skrev:
Vilket regeringen konstaterat att det är inte resorna som är problemet.
Det är därför de hävt rekommendationerna om reservarna från 1-2 timmars avstånd.
Har du inte hängt med i deras information?
Det ÄR INTE ett problem med att folk åker till sin stuga så länge de är friska och om de blir sjuka så ska de hem för att inte belasta någon annan region.
Hur svårt kan det vara!
Och ligger stugan närmare så vad är problemet?[SKPG]Zamora skrev:
Och man har ju nu konstaterat att det inte var ett problem.
Jag reste i påsk och ser inte heller problemet.
Var ser du problemet?
Nu får du förklara för oss som undrar vad du vill uppnå med ditt inlägg.
Jag väljer inga myndigheter det gör regeringen.T tanaris skrev:
Jag är inte kritisk till myndigheterna utan en del av deras tafatta beslut.
Ytterst ansvarig är regeringen och de kommer säkerligen få stå till svars för denna soppa.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 287 inlägg
Du skrev ju såhär som svar på b8q:s inlägg om resorna i påskas? Då var inte rekomendationerna om 2 timmar resa hävda. Eller missförstod jag ditt inlägg?optimum skrev: