2 357 033 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inget problem så länge man bara håller sig i stugan, och inte handlar, går in på macken, fikar med grannarna osv.optimum skrev:
Vilket regeringen konstaterat att det är inte resorna som är problemet.
Det är därför de hävt rekommendationerna om reservarna från 1-2 timmars avstånd.
Har du inte hängt med i deras information?
Det ÄR INTE ett problem med att folk åker till sin stuga så länge de är friska och om de blir sjuka så ska de hem för att inte belasta någon annan region.
Hur svårt kan det vara!
Nu var stugresenärerna bara ETT exempel, det är säkert skribenter här som gått på restaurang, åkt buss eller tunnelbana osv också.
Och ”så länge de är friska” har vi ju lärt oss nu knappast gäller, med tanke på hur många som befunnits ha antikroppar, och alltså varit sjuka, utan att de ens märkt det själva.
Alla bör helst bete sig som om de smittar, om de inte redan testats positivt och befunnits tillfrisknade.
Redigerat:
Nu pratade jag om rekommendationerna. Du har varit kritisk till resor till och från andra länder, men alldeles nyss tyckte du att var det helt ok att resa inom landet nu såväl som i påskas. Vad är skillnaden?optimum skrev:
Nej vi brukar handla det mesta hemma. Skulle vi behöva komplettera så gör vi det när det är lite folk i mataffären.B b8q skrev:
Social distans en självklarhet och handsprit både före och efter besöket i butiken. Jo man pillar ju på samma betalterminal flera andra pillat på.
Nej vi åker egen bil och håller oss os stugan. Nej vi går inte på restaurang där. Vi grillar mest medhavd mat.
Grannarna träffar vi med 4-5 meters avstånd. Om vi skulle vara smittade så vore det pinsamt värre att smitta någon annan.
Det är enkelt att leva säkert om man använder insidan av huvudet.
Var ser du ett problem?
Berätta nu för mig så kan jag bli ännu bättre.
Jag säger inte att just NI gjort fel. (Möjligen då att andra sett er och - utan att känna till exakt vilka omsorger ni gjort - tänkt ”om DE åker då kan vi också”.)optimum skrev:
Nej vi brukar handla det mesta hemma. Skulle vi behöva komplettera så gör vi det när det är lite folk i mataffären.
Social distans en självklarhet och handsprit både före och efter besöket i butiken. Jo man pillar ju på samma betalterminal flera andra pillat på.
Nej vi åker egen bil och håller oss os stugan. Nej vi går inte på restaurang där. Vi grillar mest medhavd mat.
Grannarna träffar vi med 4-5 meters avstånd. Om vi skulle vara smittade så vore det pinsamt värre att smitta någon annan.
Det är enkelt att leva säkert om man använder insidan av huvudet.
Var ser du ett problem?
Berätta nu för mig så kan jag bli ännu bättre.
Jag säger att många svenskar beter sig mer eller mindre som vanligt, i tron att de är friska, och att det är det som är och varit smittdrivande.
Jo vi importerade en hel del smitta från andra länder.T tanaris skrev:
Inom landet kan man enklare se till att hålla social distans.
Jag har provat båda alternativen.
Se den här bilden som är från inresa till Thailand 2020-02-01 Passkontroll på Phukets flygplats,
Lite mer risk än att sitta i egen bil och färdas i Sverige. Dessutom i Påskas inom den gräns regeringen satt upp som lämpligt och där man enkelt kan åka hem om någon blir sjuk utan att smitta andra.
Jo jag tog bilden själv där man egentligen inte får fotografera. Den blå tröjan till vänster är frugan. Ingen såg vad jag gjorde men rätt intressant bild om hur folk från Kina använda masker. (jo kan jag hörde när de pratade och jag har varit många gånger själv i Kina för att kunna avgöra om man kommer därifrån)
Så var ser du problemet?
Lär mig gärna mer om du har något att komma med.
Jag hade röstat mot den lagen, utan tvekan!KnockOnWood skrev:
Jo det finns en del som gör fel.B b8q skrev:Jag säger inte att just NI gjort fel. (Möjligen då att andra sett er och - utan att känna till exakt vilka omsorger ni gjort - tänkt ”om DE åker då kan vi också”.)
Jag säger att många svenskar beter sig mer eller mindre som vanligt, i tron att de är friska, och att det är det som är och varit smittdrivande.
Såg en på Coop förra veckan som böjde sig runt plastskyddet vid kassan och skulle envist ha kontakt med kassörskan.
En idiot och jag borde sagt till idioten att han gjorde fel.
Ångrar mig nu efteråt.
Nästa gång blir inte lika ödmjuk.
Nej jag kommer inte kalle dessa galningar för idioter med hänsyn till riktiga idioter.
Visa hänsyn är ett jäkligt bra sätt. Detta gör väldigt många svenskar idag.
Jag kanske är lite extrem men har bestämt mig för att inte bli smittad för då riskerar jag att bli smittbärare.
Det har ju inte så mycket med resmålet i sig att göra, det beror mer på hur man reser och vad man gör på vägen och på målet. Det är klart att riskerna ökar om man åker så onödigt långt bort som till Thailand, men principen är ju densamma: att resa är en risk oavsett. Om jag har förstått det rätt tyckte du tidigare att det var rätt att hålla samhället öppet men har svängt i den frågan, men du är fortfarande helt säker på att reserekommendationerna är vettiga?optimum skrev:
Jo vi importerade en hel del smitta från andra länder.
Inom landet kan man enklare se till att hålla social distans.
Jag har provat båda alternativen.
Se den här bilden som är från inresa till Thailand 2020-02-01 Passkontroll på Phukets flygplats,
Lite mer risk än att sitta i egen bil och färdas i Sverige. Dessutom i Påskas inom den gräns regeringen satt upp som lämpligt och där man enkelt kan åka hem om någon blir sjuk utan att smitta andra.
Jo jag tog bilden själv där man egentligen inte får fotografera. Den blå tröjan till vänster är frugan. Ingen såg vad jag gjorde men rätt intressant bild om hur folk från Kina använda masker. (jo kan jag hörde när de pratade och jag har varit många gånger själv i Kina för att kunna avgöra om man kommer därifrån)
Så var ser du problemet?
Lär mig gärna mer om du har något att komma med.
[bild]
Det ”lustiga” i sammanhanget är ju då att Thailand haft en väldigt liten smittspridning, om man får tro siffrorna förstås.optimum skrev:
Jo vi importerade en hel del smitta från andra länder.
Inom landet kan man enklare se till att hålla social distans.
Jag har provat båda alternativen.
Se den här bilden som är från inresa till Thailand 2020-02-01 Passkontroll på Phukets flygplats,
Lite mer risk än att sitta i egen bil och färdas i Sverige. Dessutom i Påskas inom den gräns regeringen satt upp som lämpligt och där man enkelt kan åka hem om någon blir sjuk utan att smitta andra.
Jo jag tog bilden själv där man egentligen inte får fotografera. Den blå tröjan till vänster är frugan. Ingen såg vad jag gjorde men rätt intressant bild om hur folk från Kina använda masker. (jo kan jag hörde när de pratade och jag har varit många gånger själv i Kina för att kunna avgöra om man kommer därifrån)
Så var ser du problemet?
Lär mig gärna mer om du har något att komma med.
[bild]
Precis det som överreskar, att det inte är på smittskydd. Det är ju iof en organisationsfråga vad enheter heter och vad man verkligen gör.BirgitS skrev:
Grundat på något eller bara utfall i krona eller klave?
På vilken av hans enheter tror du jobbet med att ta fram en föreskrift om hur folk ska bete sig är gjort?
- Enheten för analys
- Enheten för data och register
- Enheten för epidemiologisk uppföljning
- Enheten för folkhälsorapportering
- Enheten för IT
- Enheten för juridik
- Enheten för produktkontroll.
Tror du att det är någon annan än Tegnell?
Tror du allvarligt att Tegnell inte är arkiteketen bakom rekommendationerna?
Att han samvete gnager över det höga dödstalen men att han bara är en budbärare.
Det vore verkligen skruvat i så fall!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag är tveksam att vi gjort rätt. Någon form av mer kortvarig nedstängning kunde gett oss mer tid att förbereda oss men nu är det som det är och då gäller det att göra det bästa av situationen.T tanaris skrev:Det har ju inte så mycket med resmålet i sig att göra, det beror mer på hur man reser och vad man gör på vägen och på målet. Det är klart att riskerna ökar om man åker så onödigt långt bort som till Thailand, men principen är ju densamma: att resa är en risk oavsett. Om jag har förstått det rätt tyckte du tidigare att det var rätt att hålla samhället öppet men har svängt i den frågan, men du är fortfarande helt säker på att reserekommendationerna är vettiga?
Resor inom landet bör inte vara något problem om man inte blir sjuk och belastar området sjukvård i onödan.
Även att inte sprida smitta vilket fungerar bra om man alltid tillämpar social distans och bra hygien är min åsikt.
Vår resa till Thailand tog vi reda på förutsättningarna så gott det gick via andra som var på plats samt tog med egen skyddsutrustning att använda vid behov. Vi behövde dock inte använda detta mer än den handsprit vi alltid har med oss på sådan resor. Funkade kanonbra. Tänk efter före.
Det vi såg där verkade stämma med liten smittspridningen. Även fått det bekräftat via god vän på som bor på Phuket.B b8q skrev:
De stängde sedan ned totalt. Även när vi var där märkte vi inge av smittspridning. Personal i hotellens reception använde munskydd även några taxichaufförer men annars inget.
För övrigt håller jag med om dina misstankar, Thailand är en militärdiktatur och det som informativt kommer därifrån kan vara återhållsamt. Största risken där verkar vara för de västerlänningar, även kallade farang, som hyr skoter och kör ihjäl sig i en tuff trafik.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja det finns säkert skillnader.G gaidin skrev:
Det blir bara fel om jag försöker gå in på detaljnivå.
Men om svensk grundlag är så utformad att vi blir handlingsförlamade så fort det händer en pandemi eller en annan katastrof kanske det är på sin plats att diskutera en grundlagsändring.
Men å andra sidan hade det räckt långt med att bara rekommendera folk att stanna hemma och att bra lämna sina bostäder för att göra det absolut nödvändigaste som att handla mat, medicin, gå till doktorn och liknande saker.
Och stänga ner all statlig och kommunal verksamhet som inte är samhällsbärande.
