Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Beror på delegationsordningen. GD fattar inte alla beslut på en myndighet.
Menar du att dessa beslut om allmänna råd är delegerade på FHM?

Kollade slumpvis ändring av föreskrifter i år:

Textdokument med texten "Dessa föreskrifter träder i kraft den dag de kommit ut från trycket. Folkhälsomyndigheten JOHAN CARLSON".

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Då tror jag att Tegell varit föredragande!
Vad menar du med föredragande?
Menar du just den person som berättar för GD vad man tycker verkar vara bäst?
Det brukar väl vara chefen för den enhet/avdelning som har gjort jobbet, när det just gäller den föreskriften är jag inte säker att det faller på en avdelning som handlar om analys och datautveckling.
Men det är ju inget som någon av oss kan veta så vi får tro vad vi vill.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Menar du att dessa beslut om allmänna råd är delegerade på FHM?

Det vet jag inte, beror som sagt på delegationordningen på myndigheten.

Men för just Covid19 så har uppenbarligen
GD fattar beslut och någon varit föredragande.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Självklart håller de med för annars får de sitta i källaren och sortera papper tills de går i pension.
Nu gissar du bara.
Är det så ni behandlar folk på det företag där du jobbar eftersom du tror att det är så på andra ställen?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det var i alla fall inte så för 10-20 år sen då en jag kände jobbade där. Absolut ingen ja-sägare det.
Då hoppas jag att det är så fortfarande. Men 10-20 år, är en lång tid.

Staffan

Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gissar du bara.
Är det så ni behandlar folk på det företag där du jobbar eftersom du tror att det är så på andra ställen?
Kommer du ihåg hur det gick med han som ritade kartor på sjöfartsverket?

Staffan

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad menar du med föredragande?
Menar du just den person som berättar för GD vad man tycker verkar vara bäst?
Det brukar väl vara chefen för den enhet/avdelning som har gjort jobbet, när det just gäller den föreskriften är jag inte säker att det faller på en avdelning som handlar om analys och datautveckling.
Men det är ju inget som någon av oss kan veta så vi får tro vad vi vill.
Ja precis. Den som arbetar med smittskyddet vore lämplig som föredragande. Och svårt tro att inte skulle vara Tegnell. Trots organisationen.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Då hoppas jag att det är så fortfarande. Men 10-20 år, är en lång tid.

Staffan
Jag umgicks med den personen under ca 10 år fram till sommaren 2011 så mer noga räknat då fram till för 9 år sen. Den personen var enhetschef där och var absolut ingen ja-sägare utan hade egna åsikter. Hen lär väl ha jobbat kvar ytterligare några år innan det blev dags för pension.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Nu gissar du bara.
Självklart. Jag satt de första 40 åren i källaren och sorterade papper för jag tyckte vi borde köpt en kopiator istället för att skriva kopior manuellt.

Har du humor?

• Haha
Igen
  • Laddar…
MultiMan
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Igen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja precis. Den som arbetar med smittskyddet vore lämplig som föredragande. Och svårt tro att inte skulle vara Tegnell. Trots organisationen.
Hur ska du ha det, avdelningschefen för smittskydd och hälsoskydd eller avdelningschefen för folkhälsoanalys och datautveckling?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Självklart. Jag satt de första 40 åren i källaren och sorterade papper för jag tyckte vi borde köpt en kopiator istället för att skriva kopior manuellt.

Har du humor?
Ja
I skrift är det bra att använda smileys för att säkerställa att text man skriver som inte är allvarligt menad uppfattas som rolig, ironisk etc. Någon kan ju faktiskt tro att du vet att man måste vara en ja-sägare på FHM för att få vettiga arbetsuppgifter.

• Haha
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska du ha det, avdelningschefen för smittskydd och hälsoskydd eller avdelningschefen för folkhälsoanalys och datautveckling?
Tegenell så klart!

BirgitS
Grundat på något eller bara utfall i krona eller klave?

På vilken av hans enheter tror du jobbet med att ta fram en föreskrift om hur folk ska bete sig är gjort?
  • Enheten för analys
  • Enheten för data och register
  • Enheten för epidemiologisk uppföljning
  • Enheten för folkhälsorapportering
  • Enheten för IT
  • Enheten för juridik
  • Enheten för produktkontroll.

MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

Danmark gör en helomvändning och stänger gränsen för alla svenskar utom västerbottningar – igen. Enligt danska rikspolisen låg en ”kommunikationsmiss” bakom den tillfälliga gränsöppningen.

Nu krävs ett negativt covid-19-test för sydsvenskar som vill in i landet.
Gissa att det har med WHO:s definiering av Sverige som högriskland häromdagen Men det är ett klokt beslut. Tycker inte att vi svenskar ska åka dit när vi inte har kontroll på smittspridningen.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.