2 356 984 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att om det hade funnits ett stort missnöje inom FHM med analyser och beslut, så hade det läckt ut i massmedia.optimum skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om du tittar på Mikrobiologi så hittar du en avdelningschef som har varit FHM:s representant på många av presskonferenserna. Det finns ju en enhetschef som har varit där många gånger också.Ulltand skrev:
När det är presskonferenser där ministrar medverkar brukar det vara GD som är med, inte Tegnell.
Lång intervju med Tegnell i DN.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-landernas-oppnande-ett-gigantiskt-experiment/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-landernas-oppnande-ett-gigantiskt-experiment/
Javisst.BirgitS skrev:
Hans titel och ständiga tillgänglighet i media var olycklig i den här kontexten. Folk trodde på något sätt att han ledde det nationella smittskyddsarbetet. I själva verket fanns ingen nationell ledning (utom regeringen som avstod) och det han gjorde var främst att analysera och beskriva utvecklingen. Det här upplägget kan nog behöva en rejäl reform inför nästa pandemi. Vi borde kanske ha en generalsmittskyddsläkare som rapporterar direkt till statsministern med stora befogenheter.
Ja de besluten har vi sett resultat av.BirgitS skrev:
Kommer gå till historien som ett av våra största misstag tror jag.
Anders Tegnell fick folk att lära sig vad flockimmunitet är.
Claes Sörmland skrev:
Javisst.
Hans titel och ständiga tillgänglighet i media var olycklig i den här kontexten. Folk trodde på något sätt att han ledde det nationella smittskyddsarbetet. I själva verket fanns ingen nationell ledning (utom regeringen som avstod) och det han gjorde var främst att analysera och beskriva utvecklingen. Det här upplägget kan nog behöva en rejäl reform inför nästa pandemi. Vi borde kanske ha en generalsmittskyddsläkare som rapporterar direkt till statsministern med stora befogenheter.
Nja. Råd och riktlinjer från FHM beslutas ju rimligen inom myndigheten av någon i
chefsposition.
När det kommer till sådant som kräver regerings eller riksadagsbeslut så har ju sådana fattats vad jag minns.
Nej, vill inte misskreditera, men tycker inte om desinformation. Det är möjligt att du är en trevlig människa utanför forumet då det här tenderar bli tillspetsat..BirgitS skrev:
Men jag undrar om du kan läsa forskningsrapporter och statistik (som du själv säger) eftersom du påstår ”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker”.
Påståendet är helt felaktigt. Nu skall jag berätta hur det ligger till:: Smittspridningen kan vi endast se på bas av testningen.
Nu har man testat för lite (även om det ökat på sistone) därför har man ännu inga jämförelsedata för att säga att smittspridning minskar. Vi måste testa betydligt mer och med bättre slumpmässigt urval för att kunna dra slutsatser i frågan.
Så enkelt är det om man kan forskning och statistik.
Du tittar förmodligen på antal intensivvårdsplaster och ser att det minskar och drar egna slutsatser.
Men det kan finnas en stor smittspridning i samhället av tex lindrigt sjuka som kanske t.o.m. ökar. Det vet vi inte ännu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Du kan kolla denna föreskrift som exempel: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/h/hslf-fs-202012/Ulltand skrev:
Så är den undertecknad:
Folkhälsomyndigheten
JOHAN CARLSON
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg