Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
optimum optimum skrev:
Det är regeringen och riksdagen som är ytterst ansvarig för att vi ska följa FHM:s råd.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Däremot tror jag Anders Tegnell har rätt så stor påverkan över dessa råd. (OBS vad jag tror)
Jag tror att om det hade funnits ett stort missnöje inom FHM med analyser och beslut, så hade det läckt ut i massmedia.

• Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Birgitta Björkholmen?

Nej jag tror inte det är hon som tar besluten eller är föredragande!

Men då skulle Tegell bara vara en talesperson.

Snacka om överraskning!
Om du tittar på Mikrobiologi så hittar du en avdelningschef som har varit FHM:s representant på många av presskonferenserna. Det finns ju en enhetschef som har varit där många gånger också.

När det är presskonferenser där ministrar medverkar brukar det vara GD som är med, inte Tegnell.

D djac skrev:
Jag tror att om det hade funnits ett stort missnöje inom FHM med analyser och beslut, så hade det läckt ut i massmedia.
Det lär vara en mycket begränsad del av myndighetens personal som arbetar med just riktlinjer för covid.

Min erfarenhet är att chefens åsikter alltid väger tungt.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket avspeglar sig i att Tegnell är chef för avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling, inte för smittskydd och hälsoskydd eller för mikrobiologi.
[länk]
Javisst.

Hans titel och ständiga tillgänglighet i media var olycklig i den här kontexten. Folk trodde på något sätt att han ledde det nationella smittskyddsarbetet. I själva verket fanns ingen nationell ledning (utom regeringen som avstod) och det han gjorde var främst att analysera och beskriva utvecklingen. Det här upplägget kan nog behöva en rejäl reform inför nästa pandemi. Vi borde kanske ha en generalsmittskyddsläkare som rapporterar direkt till statsministern med stora befogenheter.

• Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
D djac skrev:
Nej.
Inte om myndigheten består av likasinnade ja-sägare. Vanligt förekommande både här och där. Så varför inte på FHM?

Staffan

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Alla som har lång erfarenhet av ämnet har rätt stor påverkan där som i andra organisationer men som Claes skrev så är Tegnells roll att analysera och samordna, t.ex. ha kontakt med motsvarande roller i andra länder och därmed dra sitt strå till stacken som blir till beslut i slutänden.
Ja de besluten har vi sett resultat av.
Kommer gå till historien som ett av våra största misstag tror jag.
Anders Tegnell fick folk att lära sig vad flockimmunitet är.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Javisst.

Hans titel och ständiga tillgänglighet i media var olycklig i den här kontexten. Folk trodde på något sätt att han ledde det nationella smittskyddsarbetet. I själva verket fanns ingen nationell ledning (utom regeringen som avstod) och det han gjorde var främst att analysera och beskriva utvecklingen. Det här upplägget kan nog behöva en rejäl reform inför nästa pandemi. Vi borde kanske ha en generalsmittskyddsläkare som rapporterar direkt till statsministern med stora befogenheter.

Nja. Råd och riktlinjer från FHM beslutas ju rimligen inom myndigheten av någon i
chefsposition.

När det kommer till sådant som kräver regerings eller riksadagsbeslut så har ju sådana fattats vad jag minns.

BirgitS BirgitS skrev:
All statistik jag har sett visar att smittspridningen har minskat med tiden. Har du något bevis för motsatsen?
Eller är du bara ute efter att klaga i största allmänhet och misskreditera andra forummedlemmar?
Nej, vill inte misskreditera, men tycker inte om desinformation. Det är möjligt att du är en trevlig människa utanför forumet då det här tenderar bli tillspetsat..

Men jag undrar om du kan läsa forskningsrapporter och statistik (som du själv säger) eftersom du påstår ”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker”.

Påståendet är helt felaktigt. Nu skall jag berätta hur det ligger till:: Smittspridningen kan vi endast se på bas av testningen.
Nu har man testat för lite (även om det ökat på sistone) därför har man ännu inga jämförelsedata för att säga att smittspridning minskar. Vi måste testa betydligt mer och med bättre slumpmässigt urval för att kunna dra slutsatser i frågan.
Så enkelt är det om man kan forskning och statistik.

Du tittar förmodligen på antal intensivvårdsplaster och ser att det minskar och drar egna slutsatser.
Men det kan finnas en stor smittspridning i samhället av tex lindrigt sjuka som kanske t.o.m. ökar. Det vet vi inte ännu.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Nja. Råd och riktlinjer från FHM beslutas ju rimligen inom myndigheten av någon i
chefsposition.

När det kommer till sådant som kräver regerings eller riksadagsbeslut så har ju sådana fattats vad jag minns.
Det är generaldirektören som tar sådana beslut.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.
Inte om myndigheten består av likasinnade ja-sägare. Vanligt förekommande både här och där. Så varför inte på FHM?

Staffan
Det var i alla fall inte så för 10-20 år sen då en jag kände jobbade där. Absolut ingen ja-sägare det.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan kolla denna föreskrift som exempel: [länk]
Så är den undertecknad:
Folkhälsomyndigheten
JOHAN CARLSON
Då tror jag att Tegell varit föredragande!

optimum
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nej.

Staffan
Självklart håller de med för annars får de sitta i källaren och sortera papper tills de går i pension.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är generaldirektören som tar sådana beslut.
Beror på delegationsordningen. GD fattar inte alla beslut på en myndighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.