Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ulltand Ulltand skrev:
Nej Tegnell är inte talesperson. Han är stadsepidemiolog. Högsta hönset.
Ja, men han tar ju inte ensam alla beslut
Edit: ja, jag vet ju att han är statsepidemiolog, men han tar inte besluten själv. Sen vet jag faktiskt inte om han har 'veto' i frågorna pga sin roll, är det någon som vet det? Har han typ sista ordet?
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, men han tar ju inte ensam alla beslut
Jo det tror jag faktisk han gör. I en beslutsituation på en myndighet har man föredragande och beslutande. Belsutande i det här fallet lär vara Tegnell.

Alternativet är att Tegenell föredrar och GD fattar besluten. Hur som är det Tegnells ansvarsområde. Det finns inte flera statsepidemiologer i landet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det tror jag faktisk han gör. I en beslutsituation på en myndighet har man föredragande och beslutande. Belsutande i det här fallet lär vara Tegnell.
Jag la in en edit i min senaste kommentar
 
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det tror jag faktisk han gör. I en beslutsituation på en myndighet har man föredragande och beslutande. Belsutande i det här fallet lär vara Tegnell.

Alternativet är att Tegenell föredrar och GD fattar besluten. Hur som är det Tegnells ansvarsområde. Det finns inte flera statsepidemiologer i landet.
Wikipedia citerar arbetsordningen på FHM:

"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”"

Så det är ett rent analys och samordningsuppdrag.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Wikipedia citerar arbetsordningen på FHM:

"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”"

Så det är ett rent analys och samordningsuppdrag.
Någon fattar besluten. Kan inte se att kan vara någon annan än Tegnell eller GD.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Wikipedia citerar arbetsordningen på FHM:

"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”"

Så det är ett rent analys och samordningsuppdrag.
Vilket avspeglar sig i att Tegnell är chef för avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling, inte för smittskydd och hälsoskydd eller för mikrobiologi.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/organisation/
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vilket avspeglar sig i att Tegnell är chef för avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling, inte för smittskydd och hälsoskydd eller för mikrobiologi.
[länk]

Intressant, vem är chef för smittskyddet?
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Någon fattar besluten. Kan inte se att kan vara någon annan än Tegnell eller GD.
Generaldirektören är ansvarig för det som sker på myndigheten.
Det är ju i svensk tradition en platt och icke-hierarkisk organisation som försöker nå konsensus genom möten med diskussioner. Var för 10 år sen i alla fall enligt en som jobbade där då, har knappast ändrat sig drastiskt sen dess.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant, vem är chef för smittskyddet?
Funderat på att följa länken och klicka dig vidare i i vänstermenyn i stället för att tycka att jag ska göra det åt dig?
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Generaldirektören är ansvarig för det som sker på myndigheten.
Det är ju i svensk tradition en platt och icke-hierarkisk organisation som försöker nå konsensus genom möten med diskussioner. Var för 10 år sen i alla fall enligt en som jobbade där då, har knappast ändrat sig drastiskt sen dess.

Klart GD är högst upp i organisationen.

Det är alltid någon som fattar beslut i en statlig organisation. Den är sedan ansvarig.
 
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, men han tar ju inte ensam alla beslut
Edit: ja, jag vet ju att han är statsepidemiolog, men han tar inte besluten själv. Sen vet jag faktiskt inte om han har 'veto' i frågorna pga sin roll, är det någon som vet det? Har han typ sista ordet?
Det är regeringen och riksdagen som är ytterst ansvarig för att vi ska följa FHM:s råd.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Däremot tror jag Anders Tegnell har rätt så stor påverkan över dessa råd. (OBS vad jag tror)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Funderat på att följa länken och klicka dig vidare i i vänstermenyn i stället för att tycka att jag ska göra det åt dig?
Birgitta Björkholmen?

Nej jag tror inte det är hon som tar besluten eller är föredragande!


Men då skulle Tegell bara vara en talesperson.

Snacka om överraskning!
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Däremot tror jag Anders Tegnell har rätt så stor påverkan över dessa råd. (OBS vad jag tror)
Alla som har lång erfarenhet av ämnet har rätt stor påverkan där som i andra organisationer men som Claes skrev så är Tegnells roll att analysera och samordna, t.ex. ha kontakt med motsvarande roller i andra länder och därmed dra sitt strå till stacken som blir till beslut i slutänden.
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att gnälla på forum är att engagera sig politiskt. Det är en del av det demokratiska samtalet som på intet sätt är hänvisat till våra döende partiorganisationer. Sen är just "gnäll" grunden för nästan all förändring. Förändring kräver missnöje och kritik av det rådande. En annan aspekt är att vi måste för att kunna värdera behovet av förändring lära oss hur systemet och lagarna ser ut. Här fyller också forumet en viktig funktion.
Jag tror man kan påverka mer om man är i politiken än om man springer runt och muttrar, ser inte kommunfullmäktige, regionstyrelse eller riksdag som överspelade beslutsforum, det är helt enkelt där det händer. Ser konstruktiv diskussion som bättre än gnäll, som enbart bygger på klagande utan någon bäring på verklighet och förbättring.

Men återigen, man tycker och tror som man vill!
 
Beslut blir liksom inte bara till i ett konsensus.

Någon fattar dem och är det inte GD så är det Tegnell.

Allt annat vore en mycket stor överraskning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.