2 357 041 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Ja, men han tar ju inte ensam alla beslutUlltand skrev:
Edit: ja, jag vet ju att han är statsepidemiolog, men han tar inte besluten själv. Sen vet jag faktiskt inte om han har 'veto' i frågorna pga sin roll, är det någon som vet det? Har han typ sista ordet?
Jo det tror jag faktisk han gör. I en beslutsituation på en myndighet har man föredragande och beslutande. Belsutande i det här fallet lär vara Tegnell.[SKPG]Zamora skrev:
Alternativet är att Tegenell föredrar och GD fattar besluten. Hur som är det Tegnells ansvarsområde. Det finns inte flera statsepidemiologer i landet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Wikipedia citerar arbetsordningen på FHM:Ulltand skrev:
Jo det tror jag faktisk han gör. I en beslutsituation på en myndighet har man föredragande och beslutande. Belsutande i det här fallet lär vara Tegnell.
Alternativet är att Tegenell föredrar och GD fattar besluten. Hur som är det Tegnells ansvarsområde. Det finns inte flera statsepidemiologer i landet.
"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”"
Så det är ett rent analys och samordningsuppdrag.
Någon fattar besluten. Kan inte se att kan vara någon annan än Tegnell eller GD.Claes Sörmland skrev:
Wikipedia citerar arbetsordningen på FHM:
"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”"
Så det är ett rent analys och samordningsuppdrag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Vilket avspeglar sig i att Tegnell är chef för avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling, inte för smittskydd och hälsoskydd eller för mikrobiologi.Claes Sörmland skrev:
Wikipedia citerar arbetsordningen på FHM:
"7 § Vid myndigheten finns det en statsepidemiolog och en biträdande statsepidemiolog, vilka utses av generaldirektören. I uppdraget ingår att samordna arbetet med att övergripande följa och analysera utvecklingen av smittsamma sjukdomar och skyddet mot dessa nationellt och internationellt, analysera konsekvenserna av denna utveckling för samhället och den enskilde och andra smittskyddsåtgärder inom hälso- och sjukvården och andra berörda samhällssektorer.”"
Så det är ett rent analys och samordningsuppdrag.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/om-folkhalsomyndigheten/organisation/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Generaldirektören är ansvarig för det som sker på myndigheten.Ulltand skrev:
Det är ju i svensk tradition en platt och icke-hierarkisk organisation som försöker nå konsensus genom möten med diskussioner. Var för 10 år sen i alla fall enligt en som jobbade där då, har knappast ändrat sig drastiskt sen dess.
BirgitS skrev:
Klart GD är högst upp i organisationen.
Det är alltid någon som fattar beslut i en statlig organisation. Den är sedan ansvarig.
Det är regeringen och riksdagen som är ytterst ansvarig för att vi ska följa FHM:s råd.[SKPG]Zamora skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel.
Däremot tror jag Anders Tegnell har rätt så stor påverkan över dessa råd. (OBS vad jag tror)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Alla som har lång erfarenhet av ämnet har rätt stor påverkan där som i andra organisationer men som Claes skrev så är Tegnells roll att analysera och samordna, t.ex. ha kontakt med motsvarande roller i andra länder och därmed dra sitt strå till stacken som blir till beslut i slutänden.optimum skrev:
Jag tror man kan påverka mer om man är i politiken än om man springer runt och muttrar, ser inte kommunfullmäktige, regionstyrelse eller riksdag som överspelade beslutsforum, det är helt enkelt där det händer. Ser konstruktiv diskussion som bättre än gnäll, som enbart bygger på klagande utan någon bäring på verklighet och förbättring.Claes Sörmland skrev:
Att gnälla på forum är att engagera sig politiskt. Det är en del av det demokratiska samtalet som på intet sätt är hänvisat till våra döende partiorganisationer. Sen är just "gnäll" grunden för nästan all förändring. Förändring kräver missnöje och kritik av det rådande. En annan aspekt är att vi måste för att kunna värdera behovet av förändring lära oss hur systemet och lagarna ser ut. Här fyller också forumet en viktig funktion.
Men återigen, man tycker och tror som man vill!