2 356 990 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du ska nog vara glad för att dessa demokratins nödbromsar finns inbyggda i systemet eftersom man tänkte till ordentligt när de skrevs. Tänk vad som skulle hända om de som är mest radikala i tråden skulle få fritt svängrum i lagboken. Det lyser ju genom ganska grällt vad de egentligen vill ska ske men vad de inte kan skriva. Om du har en stund över klicka lite i deras profiler och se hur intresserade de är av bygge sedan tidigare. Jag säger inte att alla kritiska är likadana men du får en fingervisning. Det är mycket kakishorts både i forumet och på stranden om man säger så.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Nu har jag lite svårt att förstå vad du menar igen.Hyltran från Veglemyren skrev:
Om du menar: Finns det något annat coronavirus som smittar när man inte har symtom?
Så tror jag att man inte har forskat exakt på hur förkylningar av just coronavirus smittar. Det jag vet är att det är normalt att man kan smitta andra åtminstone några timmar innan en vanlig förkylning bryter ut.
Förloppet vid SARS var väldigt snabbt och man fick hög feber väldigt tidigt i förloppet, som jag har förstått det. Det var därför svårt att hinna smitta någon innan man hade fått några symtom och antagligen ändå svårare att undersöka om det förekom.
Men sen skriver du något om antikroppar också som jag inte vet hur jag ska få in i sammanhanget.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Att det var ett coronavirus var nog klart väldigt tidigt, det syns ju på dess utseende, och symtomen är ju rätt lika SARS.Mikael_L skrev:
Bra hittat.
Man visste ganska tidigt att detta virus var likt SARS, det är frågan ifall inte Kina direkt meddelade detta.
SARS spreds sig aldrig till Europa i en sådan grad att det blev en epidemi här. Det var däremot epidemiskt i ett flertal Asiatiska länder. Även detta kan ha bidragit till det sena införandet av drastiska åtgärder i länder i Europa. Man kanske helt enkelt räknade med att SARS-cov2 inte skulle få samhällsspridning här, på samma vis som SARS inte fick det.
Men när väl Italien, Iran, Spanien hade börjat drabbas hårt så visste snabbt alla länder att det var värre.
Jag såg någonstans för flera veckor (månader?) sen att WHO, epidemiologer och smittskyddsmyndigheter i olika länder i januari räknade med att viruset skulle ta flyget till nästa ställe och då började kolla upp vart flygen från Wuhan gick och de flesta människor åkte från Wuhan till andra städer i sydöstra Asien t.ex. Taiwan. Därför trodde man att det var de städerna som var mest i riskzonen. Men det här viruset är lurigt med sin mer slumpmässiga spridning, i stället för en stor våg, så det blev inte så, det spelade i år inte så stor roll vart de flesta åkte utan det var mer slumpmässigt vilka som var sjuka och råkade sprida det vidare ute i världen.
Sen ska man inte glömma bort att Sverige gjorde förberedelser redan i januari. För någon månad sen eller två länkade någon till en intervju med en läkare på Karolinska (eller kanske Danderyd) som sa att de i januari hade börjat förbereda sig på att ta emot patienter med Covid-19.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Naturligtvis vet vi mycket mer om viruset nu än för några månader sen, men det mesta vi vet är inte absoluta sanningar utan uppskattningar och teorier. Vi vet inte vad R0-värdet är utan bara ungefär, vi vet inte vad dödligheten är utan bara ungefär, vi vet absolut inte allt om hur det sprids men det finns teorier osv.Ulltand skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Svår mening att formulera.BirgitS skrev:
Nu har jag lite svårt att förstå vad du menar igen.
Om du menar: Finns det något annat coronavirus som smittar när man inte har symtom?
Så tror jag att man inte har forskat exakt på hur förkylningar av just coronavirus smittar. Det jag vet är att det är normalt att man kan smitta andra åtminstone några timmar innan en vanlig förkylning bryter ut.
Förloppet vid SARS var väldigt snabbt och man fick hög feber väldigt tidigt i förloppet, som jag har förstått det. Det var därför svårt att hinna smitta någon innan man hade fått några symtom och antagligen ändå svårare att undersöka om det förekom.
Men sen skriver du något om antikroppar också som jag inte vet hur jag ska få in i sammanhanget.
Finns det något annat coronavirus som man kan ha och i stort sett vara symtomfri men få antikroppar mot när den symtomfria infektionen är över?
Hur är det med Sars till exempel kan man ha en symtomfri sarsinfektion och få antikroppar mot sars när den symtomfria infektionen är över?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Norge har inte haft utegångsförbud så du kan ju se om du kan hitta om det beror på liknande rättsläge som i Sverige. Jag har för mig att Nederländerna inte heller hade utegångsförbud.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Covid-19 klassades som allmänfarlig och samhällsfarlig sjukdom den 1 februari.Igen skrev:
Grejen är väl då att den här sjukdomen inte klassats som allmän- och samhällsfarlig tidigare, så den har inte omfattats av lagen.
Men nu är den klassad och kommer stt omfattas av lagen from 1juli.
De sätter in åtgärder nästa vecka.
”Detaljerna kring hur det ska gå till ska presentera nästa vecka, men Tegnell säger till tidningen att arbetet kommer införas successivt”
Källa: [länk]
De har kanske vetat det hela året (from februari minst)
Kan ingen läcka? Ett Corona leaks, tack!
https://www.di.se/nyheter/coronaviruset-nya-samhallsfarlig-sjukdom/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
1. Jag tror inte att man har undersökt coronaförkylningar på det sättet, det är liksom inte så intressant eftersom det finns så flera varianter och symtomen är lindriga (för de allra flesta).Hyltran från Veglemyren skrev:
Svår mening att formulera.
Finns det något annat coronavirus som man kan ha och i stort sett vara symtomfri men få antikroppar mot när den symtomfria infektionen är över?
Hur är det med Sars till exempel kan man ha en symtomfri sarsinfektion och få antikroppar mot sars när den symtomfria infektionen är över?
2. Så som jag har förstått det så gav SARS nästan jämnt allvarliga symtom, det var nog därför som det någorlunda gick att begränsa sjukdomens spridning och isolera sjuka så att viruset dog ut.
SARS: https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome_coronavirus
Coronavirus: https://en.wikipedia.org/wiki/Coronavirus
Varje land har sin skyldighet att skydda sin befolkning.a.o.f skrev:
Är du nöjd med hur det är i Sverige med resultatet av den utlovade beredskap som skulle vara bra?
Rätt så många som tagit stryk av covid-19
Nu är ju tjänstemannaansvaret avskaffat så man kan dra till med det mesta och ändå få behålla jobbet. I värsta fall få man ett nytt jobb med bra betalt.
Norska experter föreslår svensk nedstängning.
"– Jag tycker synd om Sverige. Landet har haft en enorm tilltro till sin statsepidemiolog och litat blint på honom.
Dock menar hon att det ännu inte är försent att ändra strategi.
– Jag tror att Sverige skulle få en god effekt om man stängde ner nu. Dessutom är det sommar med höga temperaturer, vilket verkar bromsa viruset."
"Andersen ger ytterligare en känga till Anders Tegnell, som hon menar borde ha förstått vad som skulle hända med äldreboendena.
– Han borde ha förstått att äldre är en sårbar grupp och känna till hur äldreomsorgen är organiserad: med många anställda som har bristande expertis inom smittskydd samt bristen på infektionsutrustning."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nP3Ro/norska-experternas-rad-till-sverige-byt-strategi
"– Jag tycker synd om Sverige. Landet har haft en enorm tilltro till sin statsepidemiolog och litat blint på honom.
– Jag tror att Sverige skulle få en god effekt om man stängde ner nu. Dessutom är det sommar med höga temperaturer, vilket verkar bromsa viruset."
"Andersen ger ytterligare en känga till Anders Tegnell, som hon menar borde ha förstått vad som skulle hända med äldreboendena.
– Han borde ha förstått att äldre är en sårbar grupp och känna till hur äldreomsorgen är organiserad: med många anställda som har bristande expertis inom smittskydd samt bristen på infektionsutrustning."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0nP3Ro/norska-experternas-rad-till-sverige-byt-strategi
Att gnälla på forum är att engagera sig politiskt. Det är en del av det demokratiska samtalet som på intet sätt är hänvisat till våra döende partiorganisationer. Sen är just "gnäll" grunden för nästan all förändring. Förändring kräver missnöje och kritik av det rådande. En annan aspekt är att vi måste för att kunna värdera behovet av förändring lära oss hur systemet och lagarna ser ut. Här fyller också forumet en viktig funktion.D djac skrev:
tusenett skrev:Det sades att det inte var möjligt pga att man endast kan isolera avgränsade områden och Stockholm kunde tydligen inte klassas som ett sådant om jag minns rätt.
Jag är ingen jurist men jag hittade detta i Smittskyddslagen som kanske kommer närmast:
”10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.”
Löfven hävdade dock att det var en möjlighet.
[länk]
En liten genomgång om vad som går och inte går finns här [länk]
Ja ingen verkar ju veta med säkerhet. Tycks som det behövs en prejudiserande dom...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 289 inlägg
Det som omvärlden verkar ha svårt att först är att det är en hel myndighet som har kommit fram till besluten/råden/rekommendationerna. Sen får han klä skott för kritiken som talesperson.Ulltand skrev:
Norska experter föreslår svensk nedstängning.
[länk]