Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T
optimum optimum skrev:
Nej det vore fruktansvärt.
Men det vore bevis för att vår strategi fungerade eller?
Det blir en väldigt märklig diskussion när dina inlägg ändras i efterhand, så jag tänker inte kommentera vidare.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Lite mer än gissningenr men kan du göra ett bättre överslag så var så god!

Varför är det viktigt? Jo därför att är den en rimlig möjlighet med vaccin i närtid så blir den givna linjen att hålla smittan nere så mycket det går och inte som FHM valt att begränsa smittan till sjukvårdens kapacitet.

Var detta förutsägbart titdgare? Ja för den som följt utveckliingen och kunnat tänka lite utanför boxen
Jag undviker att göra egna gissningar utan antar att t.ex. WHO och andra som håller på med vaccinationer har mer kunskap än vad jag har. Det leder till att jag tror mer på dem än på dig.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P
K Kreutzer skrev:
Detta var det mest grandiost famösa inlägg jag läst i hela tråden. Du sätter dig över alla andra genom att påstå dig förstå vad forskare säger. Kan du svara på om du är forskare själv?.

Du säger ”Det är knappast några världsledande forskare som har tittat på övergripande siffror” . Det är möjligt men hur vet du det. Och källa på det ?.

”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker”.
Låter precis som barn: - Jag är mycket bättre än dig. - Nej jag är mkt bättre än dig. - Jag är 1000 miljoners miljoner bättre än dig vad du än tycker.
Du har inte en blekaste aning om detta. Ingen i forskarsverige vet detta, det finns bara olika antaganden.
Eller sitter du inne med information som vi borde förmedla till världen?.
Man behöver inte vara forskare för att förstå vad forskarna säger. Jag har forskarutbildning och jobbat som forskare. Jag anser inte att forskare på något sätt är övermänniskor som är mycket smartare än alla andra. Skillnaden är snarare att man jobbat väldigt mycket och läst väldigt mycket om ett många gånger väldigt smalt område. Men det kan gälla även en rörmokare, taxichaufförer, bonde eller någon annan yrkesgrupp.

Det man lär sig som forskare som kanske är lite mer utmärkande är enligt min mening källkritik, att verkligen kolla upp vad någon påstår direkt från källan, bland annat för att undvika att bli ett offer för viskleken.

En annan sak är att läsa noga vad som faktiskt påstås och inte läsa ”läsa mellan raderna”, gissa eller bara anta att något är på ett visst sätt även om det faktiskt inte påståtts rakt ut. Det finns många gånger en anledning till att en författare skrivit exakt på ett visst sätt, kanske för att den inte hade stöd i sitt material för att skriva annorlunda. Detta är långtifrån hur kvällspressen formulerar sina tidningsrubriker.

Man lär sig också att inte påstå saker som man inte har grund för. Man blir obönhörligen uppmärksammad av andra på eventuella oklarheter i vad man påstått. Inte för att folk är elaka, utan beroende på ovanstående, att andra också är källkritiska och inte vill basera sitt arbete på gissningar, felaktiga antaganden och viskleken.

Det finns få absoluta sanningar och att det sällan svart eller vitt är väl också något som man blir uppmärksammad på om man lär sig mycket om ett ämne. Ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man vet.

Det finns säker andra forskare här, f.d. eller aktiva, som säkert kan fylla på listan ovan. Men så himla stor skillnad är det inte från många andra jobb.

• Gilla
  • Älska
sysmali och 14 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Det blir en väldigt märklig diskussion när dina inlägg ändras i efterhand, så jag tänker inte kommentera vidare.
Jo jag har ett inlägg idag som blev ändrat av moderator.
Du kan ju ta kontakt med moderator om du vill klaga.

Annars brukar jag skriva vad jag ändrat förutom rena stavfel jag brukar justera.
Lägger jag till något brukar jag givetvis kommentera detta.

Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det har att göra med att jag själv generaliserar mycket ofta och inte ser någon större praktisk skillnad mellan en lag och en rekommendation.

Och att jag var slarvig i mitt sätt att utrycka mig insåg detta och blev lite frustrerad.

Men om våra myndigheter rekommenderat alla att stanna hemma samtidigt som i stort sett alla övriga europeiska länder gjorde det så tror jag att det hade fått en mycket stor effekt.

Samt att man noga testade och alla som verkligen var tvungna att komma (återvända till sina hem ;)) och var noga med att sätta folk som var positiva i karantän.
Så är det ju!

Är det avsaknaden av lagar och lock down som är uppe igen?

BirgitS
optimum optimum skrev:
Hur blev det i stället?
Med en avrådan från UD hade många kunnat använda reseförsäkringen och fått tillbaka sina pengar.
Många hade nog åkt ändå men signalen hade varit klar om att det är risk att resa.
Sedan vettig hantering av de som återvände.
I mars hade vi inte ens rutiner för att ta hand om sådana som redan blivit sjuka utomlands och tilläts komma tillbaka och åka med kollektiva transporter till sina hem. Jo de ombads att ta kontakt med 1177 om de kände sig sjuka. Vilket många gjorde när de kommit till sin bostad och inte på flygplatsen. Detta är så dåligt skött att det inte finns ord för det.
På flygplatsen i Thailand på hemresa blev vi uppmanade att redan där ta kontakt med deras personal om vi kände oss sjuka.
Här hemma var det fritt fram att kliva in oavsett status. Vi kunde gjort mycket mer.
Men allt mer forskning tyder på att det redan fanns sjuka inne i Sverige i december och januari. Att bara avråda från resor har då inte så stor effekt utan då behövs det social distansering.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag undviker att göra egna gissningar utan antar att t.ex. WHO och andra som håller på med vaccinationer har mer kunskap än vad jag har. Det leder till att jag tror mer på dem än på dig.
Men vad bra, WHO tror ju också att det kan finnas till hösten!

Sedan slängde du in frågan när och hur mycket som kan komma till Sverige. Det är en relevant fråga som man bör försöka bedömma i förhållande till den startargi vi har.

Har FHM inte gjort det är det ett grovt misstag.

BirgitS BirgitS skrev:
Men allt mer forskning tyder på att det redan fanns sjuka inne i Sverige i december och januari. Att bara avråda från resor har då inte så stor effekt utan då behövs det social distansering.
Och det kan du belägga eller är det ett skott från höften?

Rimligen har alla åtgärder som minskar antalet smittade effekt. För att bedömma hur stor effekt en reseavrådan skulle ha haft måsta man veta hur många som kommit tillbaka till Sverige med smittan utifrån. Det är väl uppenbart rätt många.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Men vad bra, WHO tror ju också att det kan finnas till hösten!

Sedan slängde du in frågan när och hur mycket som kan komma till Sverige. Det är en relevant fråga som man bör försöka bedömma i förhållande till den startargi vi har.

Har FHM inte gjort det är det ett grovt misstag.
Var skriver WHO att ett vaccin finns allmänt tillgängligt till hösten?
Som sagt när enstaka doser finns är inte intressant utan det är när det finns i väldigt många doser för det är det som har någon betydelse för smittspridningen.

Inom EU finns det en grupp som ska förhandla med flera tillverkare och de vaccinleveranser som de får kommer tydligen att fördelas till länderna i förhållande till folkmängd enligt något meddelande som gick ut under veckan.

I mars ansåg väl WHO att det skulle ta flera år att få fram ett vaccin och det skulle jag tro att flera länder tog hänsyn till.

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
En av dina gissningar igen eller?
Du har inga belägg för att det är dessa som skapat smittspridningen i Sverige.
Nu får du redovisa fakta till att det påståendet.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Och det kan du belägga eller är det ett skott från höften?

Rimligen har alla åtgärder som minskar antalet smittade effekt. För att bedömma hur stor effekt en reseavrådan skulle ha haft måsta man veta hur många som kommit tillbaka till Sverige med smittan utifrån. Det är väl uppenbart rätt många.
Det har ju redan varit uppe minst två gånger i tråden den här veckan. Bland annat om fall i Dalarna i december där de människorna nu har antikroppar utan att ha varit sjuka sen dess.
Förtydligande: Där alltså smittskyddsläkaren där anser att det var så.

Fungerar ju även som svar till:
optimum optimum skrev:
En av dina gissningar igen eller?
Du har inga belägg för att det är dessa som skapat smittspridningen i Sverige.
Nu får du redovisa fakta till att det påståendet.
Svårt att förstå vad "allt mer forskning tyder på" betyder?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Det har ju redan varit uppe minst två gånger i tråden den här veckan. Bland annat om fall i Dalarna i december där de människorna nu har antikroppar utan att ha varit sjuka sen dess.
Förtydligande: Där alltså smittskyddsläkaren där anser att det var så.

Fungerar ju även som svar till:

Svårt att förstå vad "allt mer forskning tyder på" betyder?
Klipp och klistra.

Läs igen vad jag skrev.
Jag vet att vi haft smittade här tidigt men det du hävdade vara att resor inte spelade någon roll

Detta som du skrev.
"Att bara avråda från resor har då inte så stor effekt utan då behövs det social distansering"

Du gissar igen att resor inte är olämpliga. Utan fakta!

Staffans2000
D djac skrev:
Sverige är ett ledande land på i princip alla områden som mäts i världen, så
Här var det! Det var ju du!

Du behöver uppenbarligen en basal historielektion i ämnet: -Sverige är bäst, som du så naivt verkar tro.

När vi svenskar bodde i hyddor, byggde andra denna
Klart dagljus på Klippdomen med gyllene kupol och detaljerad blå mosaik. Intrikat mönstrade och färgglada mosaikväggar från historisk byggnad

När vi grävde brunnar, byggde andra
akvedukt.jpg

På sextonhundratalet när den svenska järnhanteringen tog fart fick vi ta hjälp av Valoner, för inte heller det klarade vi själva.

Götaverken. Världens största varv, byggdes upp av ...engelsmän.
Historisk svartvit bild på Götaverken varv med flera skepp och varvsanläggningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När den här gubben var i farten, tillät det neutrala Sverige trupptransporter genom landet. Bla. tack vare vår undfallenhet, samt vilja att förse Tyskland med råvaror, stod vår industri intakt efter kriget, medans resten av Europas låg i ruiner. Med sådana förutsättningar är det svårt att misslyckas.

Svartvit bild av Adolf Hitler.

När det världsledande landet inte längre kunde försörja sig själv, på grund av att räkmackan vi fick efter kriget var uppäten, fick vi börja låna pengar av andra som hade lite bättre ställt för att kunna fortsätta att leva över våra tillgångar. Kronan devalverades även flera gånger, för att hålla vår ineffektiva industri under armarna.

Så nu kanske du ser att: "Sverige är ett ledande land på i princip alla områden som mäts i världen" inte är en helt korrekt bild av verkligheten. Så att ha din vanföreställning som grund för att vår Coronahantering sköts på ett föredömligt sätt, blir vanskligt.

Staffan

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Klipp och klistra.

Läs igen vad jag skrev.
Jag vet att vi haft smittade här tidigt men det du hävdade vara att resor inte spelade någon roll

Detta som du skrev.
"Att bara avråda från resor har då inte så stor effekt utan då behövs det social distansering"

Du gissar igen att resor inte är olämpliga. Utan fakta!
Det är väldigt stor skillnad mellan "inte så stor effekt" som jag skriver och "inte spelade någon roll" som du skriver. Låt bli att påstå att jag har skrivit något som jag inte har skrivit.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.