2 357 001 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Jag skrevUlltand skrev:
Du svararBirgitS skrev:
Hur ska jag kunna tolka det på något annat sätt än att du vill ha belägg för sjuka i Sverige i december/januari?Ulltand skrev:
När jag svarar på det skriver du att det inte är det vi diskuterar. Hur ska du ha det egentligen?
Redan innan den 31 januari visste både beslutsfattande och ansvariga politiker, samt FHM att covid-19 är allmän- och samhällsfarligt.
Den träder ikraft 1 juli. Kanske det de väntar på, för då kan det bli andra bullar.
Dåligt att mörka det isf. Mörka för att undgå kritik och tappa väljare?
Det är min slutsats utifrån detta:
https://www.regeringen.se/496539/co...covid-19-och-andringar-i-smittskyddslagen.pdf
(Kanske finns i tråden redan?)
Den träder ikraft 1 juli. Kanske det de väntar på, för då kan det bli andra bullar.
https://www.regeringen.se/496539/co...covid-19-och-andringar-i-smittskyddslagen.pdf
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Som sagt det är vad Dalarnas smittläkare har gått ut med.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nästan allting som gäller det nya coronaviruset och Covid-19 är teorier. Det finns väldigt få sanningar för närvarande.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja det stämmer, men finns det något annat coronavirus i världen som man inte kan få antikroppar mot genom symtomfri smitta?BirgitS skrev:
Vad man vet?
Bra hittat.Igen skrev:
Redan innan den 31 januari visste både beslutsfattande och ansvariga politiker, samt FHM att covid-19 är allmän- och samhällsfarligt.
[länk]
Man visste ganska tidigt att detta virus var likt SARS, det är frågan ifall inte Kina direkt meddelade detta.
SARS spreds sig aldrig till Europa i en sådan grad att det blev en epidemi här. Det var däremot epidemiskt i ett flertal Asiatiska länder. Även detta kan ha bidragit till det sena införandet av drastiska åtgärder i länder i Europa. Man kanske helt enkelt räknade med att SARS-cov2 inte skulle få samhällsspridning här, på samma vis som SARS inte fick det.
Men när väl Italien, Iran, Spanien hade börjat drabbas hårt så visste snabbt alla länder att det var värre.
Mikael_L skrev:
Precis så är det, uppgifter från Astra.
Men Birigitta funderar över när det kan finnas en milijon doser i Sverige. Och det är en bra fundering. Möjligen sent till hösten om man ser till produktionskapacitet
Redigerat:
BirgitS skrev:
Det skall tolkas utifrån från ditt påstående att resebegränsningar skulle inte vara av någon större betydelse då det ändå fanns smittade i Sverige i december.
Mikael_L skrev:
Vad gäller produktionskapacitet så är det ju väl belagt hur och var produktion kommer att ske så där är svårt att tro att Astra medvetet går med felaktig information eller saknar förmåga att behömma sin produktionskapacitet.
Så har du inget annan en din magkänsla så håller jag för troligt att Astras prognos är bättre än din.
Den fortsatt största riksen lär vara att vaccinet inte är tillräckligt bra.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 813 inlägg
Eller en folkomröstning tydligen:KnockOnWood skrev:
"Det är möjligt att anordna en folkomröstning i en grundlagsfråga. Om riksdagen har fattat ett första beslut om att ändra i en grundlag kan riksdagen besluta att en folkomröstning ska hållas. Resultatet av folkomröstningen är bindande endast om en majoritet av de röstande är emot förslaget. Då får riksdagen inte ändra i grundlagen. Möjligheten att folkomrösta om grundlagsändringar infördes 1980 men har aldrig använts."
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Intressant att det endast är nej-röster som är bindande.MultiMan skrev:
Så om man vill genomföra en förändring så hjälper knappast en folkomröstning alltså.
Då måste ändå genomföra ett riksdagsval och ny omröstning i kammaren.
Demokrati och majoritetsstyre
Vakter på stranden skall få folka att hålla avstånd.
Det är nog början till en förståelse att det inte går att låta befolkningen själva ta full ansvar för att rekommendationerna skall uppfyllas. En fin men lite naiv intställning.
https://www.expressen.se/nyheter/gallivare-satter-in-vakter-pa-stranden/
Det är nog början till en förståelse att det inte går att låta befolkningen själva ta full ansvar för att rekommendationerna skall uppfyllas. En fin men lite naiv intställning.
https://www.expressen.se/nyheter/gallivare-satter-in-vakter-pa-stranden/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tror att det där med att det är omöjligt och olagligt med en lockdown bara är trams.MultiMan skrev:
Eller en folkomröstning tydligen:
"Det är möjligt att anordna en folkomröstning i en grundlagsfråga. Om riksdagen har fattat ett första beslut om att ändra i en grundlag kan riksdagen besluta att en folkomröstning ska hållas. Resultatet av folkomröstningen är bindande endast om en majoritet av de röstande är emot förslaget. Då får riksdagen inte ändra i grundlagen. Möjligheten att folkomrösta om grundlagsändringar infördes 1980 men har aldrig använts."
Hur gjorde resten av Europa då?
Det sades att det inte var möjligt pga att man endast kan isolera avgränsade områden och Stockholm kunde tydligen inte klassas som ett sådant om jag minns rätt.Ulltand skrev:
Jag är ingen jurist men jag hittade detta i Smittskyddslagen som kanske kommer närmast:
”10 § Om en samhällsfarlig sjukdom har eller misstänks ha fått spridning inom ett avgränsat område utan att smittkällan eller smittspridningen är fullständigt klarlagd, får Folkhälsomyndigheten besluta att ett visst område ska vara avspärrat. Ett beslut om avspärrning innebär förbud för den som vistas i området att lämna det och förbud för den som befinner sig utanför området att besöka det.”
Löfven hävdade dock att det var en möjlighet.
https://www.byggastockholm.se/2020/03/28/lofven-vi-kan-inte-utesluta-att-satta-stockholm-i-karantan/
En liten genomgång om vad som går och inte går finns här https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-sverige-inte-utfarda-utegangsforbud
Redigerat av moderator: