2 356 990 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Denna tycker jag är mycket intressant och handlar vår corona-strategi
OBS jag påstår inte den är sann men väldigt intressant.
Se den på egen risk. Den kan påverka den bild du har idag.
"Vad har corona-strategin, PISA-resultaten och Operation Rimfrost gemensamt? De BESKRIVS som framgångar, men är samtidigt djupt ifrågasatta. Under de gångna veckorna har kritiken haglat mot flera för Sverigebilden prestigefulla projekt."
OBS jag påstår inte den är sann men väldigt intressant.
Se den på egen risk. Den kan påverka den bild du har idag.
"Vad har corona-strategin, PISA-resultaten och Operation Rimfrost gemensamt? De BESKRIVS som framgångar, men är samtidigt djupt ifrågasatta. Under de gångna veckorna har kritiken haglat mot flera för Sverigebilden prestigefulla projekt."
Det är inte det vi disskuterar och det tror jag du vet.BirgitS skrev:
Använd ”Ignore”Bart skrev:
Kan samtliga kliva upp ur sandlådan tack. Så less på att försöka följa en tråd som skulle kunna vara informativ och intressant där olika åsikter kan luftas. Men som spammas sönder av totalt infantila oneliners som sen andra väljer att hugga på. Till slut behöver läsaren filtrera ut fem sidor med mundiarré för att hitta intelligenta inlägg.
Som vanligt missförstår du, avsiktligt eller oavsiktlikt, och sen toppar du det medvetna eller omedvetna irrelevanta fakta, blandat med direkt fel.Staffan2000 skrev:
Här var det! Det var ju du!
Du behöver uppenbarligen en basal historielektion i ämnet: -Sverige är bäst, som du så naivt verkar tro.
När vi svenskar bodde i hyddor, byggde andra denna
[bild] [bild]
När vi grävde brunnar, byggde andra
[bild]
På sextonhundratalet när den svenska järnhanteringen tog fart fick vi ta hjälp av Valoner, för inte heller det klarade vi själva.
Götaverken. Världens största varv, byggdes upp av ...engelsmän.
[bild]
När den här gubben var i farten, tillät det neutrala Sverige trupptransporter genom landet. Bla. tack vare vår undfallenhet, samt vilja att förse Tyskland med råvaror, stod vår industri intakt efter kriget, medans resten av Europas låg i ruiner. Med sådana förutsättningar är det svårt att misslyckas.
[bild]
När det världsledande landet inte längre kunde försörja sig själv, på grund av att räkmackan vi fick efter kriget var uppäten, fick vi börja låna pengar av andra som hade lite bättre ställt för att kunna fortsätta att leva över våra tillgångar. Kronan devalverades även flera gånger, för att hålla vår ineffektiva industri under armarna.
Så nu kanske du ser att: "Sverige är ett ledande land på i princip alla områden som mäts i världen" inte är en helt korrekt bild av verkligheten. Så att ha din vanföreställning som grund för att vår Coronahantering sköts på ett föredömligt sätt, blir vanskligt.
Staffan
Men för att hjälpa dig på traven, sen får du försöka lite själv eller fråga någon där hemma:
https://www.usnews.com/news/best-countries/quality-of-life-rankings
https://www.thelocal.se/20190614/sweden-ranked-among-worlds-best-places-raise-a-family-unicef-report
https://www.usnews.com/news/best-countries/sweden
https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Competitiveness_Report#2019_rankings
https://www.prosperity.com/globe/sweden
Det är inte, har inte varit och kommer aldrig att bli förbjudet att träffas mer än 50 personer samtidigt på ett ställeHyltran från Veglemyren skrev:
Du kan titta på tex ICA, badstranden, pendeltåget.
Det är allmäna sammankomster och offentliga tillställningar som har den begränsningen. Alltså arrangemang med biljetter eller inbjudan. Inte att det är många människor någonstans.
Vilka 50 skulle vara oskyldiga och vilka bryter mot lagen i detta nu i tex Rålambshovsparken där det garanterat är några hundra personer?
Det blir liknande med tvåmetersregeln om det skulle vara ett lagbrott. Är det du eller jag som är brottsling om vi kommer närmare än två meter från varandra?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Men det där med att det har förekommit smitta i Sverige redan i december 2019 är väll bara en teori?BirgitS skrev:
Det har ju redan varit uppe minst två gånger i tråden den här veckan. Bland annat om fall i Dalarna i december där de människorna nu har antikroppar utan att ha varit sjuka sen dess.
Förtydligande: Där alltså smittskyddsläkaren där anser att det var så.
Fungerar ju även som svar till:
Svårt att förstå vad "allt mer forskning tyder på" betyder?
Det finns väll inga bevis för att de som har antikroppar ny och var sjuka sen i december kan ha haft symtomfri smitta i mars eller april?
Det är praktisk skillnad på flera sätt.Hyltran från Veglemyren skrev:
Tänk så här:
Lagar tar tid att stifta, en rekommendation kräver inte samma formalia. Den kräver inte heller en hel apparat av administration, vilket en lag gör.
Lagen behöver någon funktion som ser till att den efterlevs, att de som bryter mot lagen får påföljd etc. och Sverige saknar resurser redan.
Danmark klarade det och bötfällde några:
https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-succestrategin-for-att-undvika-trangsel/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är bara en rekommendationer i vissa fall det har du rätt i.P Pin skrev:Det är inte, har inte varit och kommer aldrig att bli förbjudet att träffas mer än 50 personer samtidigt på ett ställe
Du kan titta på tex ICA, badstranden, pendeltåget.
Det är allmäna sammankomster och offentliga tillställningar som har den begränsningen. Alltså arrangemang med biljetter eller inbjudan. Inte att det är många människor någonstans.
Vilka 50 skulle vara oskyldiga och vilka bryter mot lagen i detta nu i tex Rålambshovsparken där det garanterat är några hundra personer?
Det blir liknande med tvåmetersregeln om det skulle vara ett lagbrott. Är det du eller jag som är brottsling om vi kommer närmare än två meter från varandra?
Helt rätt.Ulltand skrev:
Om du vill att jag skall spekulera så har ju Astra tididare skrivit att de kan producera 2 milijarder doser fram till slutet av 2021. Runda slängar 150 miljioner doser per månad. Anta att man startar med 1/3 kapacitet så är det 50 milijoner doser i månaden. Om produlktionen nu redan är igång är det inte orimligt antagande att det finns 200 milijoner doser i oktober.
Det torde räcken en bra bit globalt om man fördelar vaccinet på ett klokt sätt. Tex att vacccinera personal inom sjuk och äldre omsorg. Om så blir fallet kan jag inte veta men det låter inte omöjligt imo.
Själv är jag bara orolig att det är 50% säljsnack och 49% överoptimism, så att det är max 1% chans att det kommer hända.
Tråkigt att jag är så pessimistisk och negativ. Jag hoppas verkligen att jag har helt fel denna gång.
Aha, jag trodde det var uppgifter från Astra Zeneca som du hade hittat och återgivit ...Ulltand skrev:
Svårt att ha fakta om framtiden man får försöka göra en rimlig bedömning. Altenativet att man inte blicka frammåt finns ju inte men kan du göra ett bättre överslag så var så god!
Varför är det viktigt? Jo därför att är det en rimlig möjlighet med vaccin i närtid så blir den givna linjen att hålla smittan nere så mycket det går och inte som FHM valt att begränsa smittan till sjukvårdens kapacitet.
Var detta förutsägbart titdgare? Ja för den som följt utveckliingen och kunnat tänka lite utanför boxen
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Riktigt, det krävs två riksagsbeslut med mellanliggande val.Hyltran från Veglemyren skrev:
Men det går ju att besluta idag,
utlysa nyval i morgon,
ha ett nytt val om kanske en månad,
och så fatta ett nytt beslut dagen därefter.
Men än så länge är vi fortfarande lika handlingsförlamade.
Jag håller med om allt.optimum skrev:
Hur blev det i stället?
Med en avrådan från UD hade många kunnat använda reseförsäkringen och fått tillbaka sina pengar.
Många hade nog åkt ändå men signalen hade varit klar om att det är risk att resa.
Sedan vettig hantering av de som återvände.
I mars hade vi inte ens rutiner för att ta hand om sådana som redan blivit sjuka utomlands och tilläts komma tillbaka och åka med kollektiva transporter till sina hem. Jo de ombads att ta kontakt med 1177 om de kände sig sjuka. Vilket många gjorde när de kommit till sin bostad och inte på flygplatsen. Detta är så dåligt skött att det inte finns ord för det.
På flygplatsen i Thailand på hemresa blev vi uppmanade att redan där ta kontakt med deras personal om vi kände oss sjuka.
Här hemma var det fritt fram att kliva in oavsett status. Vi kunde gjort mycket mer.
Dock är det fortfarande ett backspegelperspektiv. Något du kan säga när du nu sitter med facit.
Vad visste något som helst Europeiskt land om läget under Januari. Den sista december släppte Kina ut informationen om att de hade en smärre epidemi i Wuhan med ett nytt virus, men att de snart skulle ha läget under kontroll.
(Och redan då fanns det alltså massor av smittade människor i de flesta, kanske alla, Europeiska länder)
Jag håller till 100% med om att mottagandet av de Italienska sportlovsresenärerna var rätt valhänt. Mycket borde gjorts annorlunda.
Men nu ska även jag använda facit, dvs det vi vet nu.
Det hade faktiskt inte spelat någon roll!
Idag vet vi att det var inte därifrån vi fick vår stora allmänna samhällsspridning, utan det kom ju från GB, USA, Belgien, Tyskland.
Men till nästa gång hoppas jag att det finns lite planer över hur man ska agera när något liknande händer.
Nu är ju den där bilden och rubriken från USA, men du har förstås helt rätt i att vi kan se fram emot en ökad smittspridning i alla länder, även Sverige, om folk klumpar ihop sig på stränder och uteserveringar.optimum skrev: