Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur gjorde Finnland när det stängde ner Helsingfors?

Var det inte länge förbjudet att åka till Gotland?

Och även förbjudet att göra nöjesresor som tog mer än två timmar?
Om du med förbjudet menar att det var förbjudet i en lag och/eller att du kunde få höga böter eller åka i fängelse för det så var det inte förbjudet med någondera. Utan det var råd och rekommendationer om göra så för att ta sitt ansvar för att skydda sig själv och andra, vilket de flesta gjorde. Det också under längre tid än i våra grannländer, även om vårt resande inte sjönk lika mycket i början så dröjde det bara några veckor innan det restes mer i grannländerna än i Sverige.
Det kan du se i veckorapporten: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Det går inte förklara något för en som inte vill förstå och sitter fast i sina egna tankebanor.
Du menar som när vi gång på gång försökt förklara för dig att ingen här sitter och hoppas på att dödstalen i andra länder "kommer ikapp"?

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, det är en aspekt. Jag tänkte mer på att det verkar (relativt sett) vara fler som slipper IVA av de som läggs in och att fler överlever av de som är svårt sjuka.

Dels tänker jag att mediciner (kortisonet exempelvis) gör skillnad, men man är säkerligen också duktigare på att se vilka som behöver extra hjälp tidigt.
Har du sett någon statistik som visar vad som händer med allvarliga fall över tiden?

T
Jag vet inte vad som krävs för att göra en grundlagsändring.

Det krävs tydligen ett val för detta har jag googlat mig till.

Men finns det verkligen ingen snabb tillfällig väg runt detta?

Om situationen är extrem som nu?
Det är faktiskt häpnadsväckande hur man inte kan känna till, eller förstå, något så grundläggande.

• Gilla
sysmali och 13 till
  • Laddar…
optimum
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt Tegnells sommarprat så var detta invandrarnas fel (bland annat). Lite intressant är det allt att inte Tegnell offentligt schavotterades av medierna för detta uttalande.

Jag tycker dock att vi kunde ha gjort mer, framförallt kunde vi gjort det två veckor tidigare då de svenska storföretagen införde sina reserestriktioner (inklusive karantän) och order om hemarbete.
Precis.
Vi på vårt företag hade "lock-out" om man efter resa till oavsett land hade symptom som finns på 1177. Jag reste till Thailand 31/1 och fick beskedet av min chef veckan före att han tar kontakt med mig när jag kommer hem för att stämma av om jag mår bra och om inte hade jag fått 14 dagars karantän före jag kunde återvända till företaget. Så gjorde han också och fick beskedet att jag kände mig frisk.

Hur långt hade FHM kommit då?

T tanaris skrev:
Det är faktiskt häpnadsväckande hur man inte kan känna till, eller förstå, något så grundläggande.
Så bra att jag vet det nu då jag hade det nog egentligen i bakhuvudet.

BirgitS BirgitS skrev:
Om du med förbjudet menar att det var förbjudet i en lag och/eller att du kunde få höga böter eller åka i fängelse för det så var det inte förbjudet med någondera. Utan det var råd och rekommendationer om göra så för att ta sitt ansvar för att skydda sig själv och andra, vilket de flesta gjorde. Det också under längre tid än i våra grannländer, även om vårt resande inte sjönk lika mycket i början så dröjde det bara några veckor innan det restes mer i grannländerna än i Sverige.
Det kan du se i veckorapporten: [länk]
Hur gjorde Norge, Finnland och andra andra europeiska länder då?

Man kunde gått ut med rekommendationer då.

Märk ord

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan lyssna på och förstå vad forskare säger samt läsa och förstå vad för data de presenterar. När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker. Det är knappast några världsledande forskare som har tittat på övergripande siffror från alla Europeiska länder och tagit fram listan, sådana forskare sysslar med mycket mer avancerade uppgifter.
Detta var det mest grandiost famösa inlägg jag läst i hela tråden. Du sätter dig över alla andra genom att påstå dig förstå vad forskare säger. Kan du svara på om du är forskare själv?.

Du säger ”Det är knappast några världsledande forskare som har tittat på övergripande siffror” . Det är möjligt men hur vet du det. Och källa på det ?.

”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker”.
Låter precis som barn: - Jag är mycket bättre än dig. - Nej jag är mkt bättre än dig. - Jag är 1000 miljoners miljoner bättre än dig vad du än tycker.
Du har inte en blekaste aning om detta. Ingen i forskarsverige vet detta, det finns bara olika antaganden.
Eller sitter du inne med information som vi borde förmedla till världen?.

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är fortfarande inte när de första doserna som kommer som är det intressanta utan när det finns i sådana mängder att det blir typ någon miljon doser till Sverige. Eller lever du i någon sorts dröm där de första doserna som säljs går till Sverige?
Om du vill att jag skall spekulera så har ju Astra tididare skrivit att de kan producera 2 milijarder doser fram till slutet av 2021. Runda slängar 150 miljioner doser per månad. Anta att man startar med 1/3 kapacitet så är det 50 milijoner doser i månaden. Om produlktionen nu redan är igång är det inte orimligt antagande att det finns 200 milijoner doser i oktober.

Det torde räcken en bra bit globalt om man fördelar vaccinet på ett klokt sätt. Tex att vacccinera personal inom sjuk och äldre omsorg. Om så blir fallet kan jag inte veta men det låter inte omöjligt imo.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det går inte förklara något för en som inte vill förstå och sitter fast i sina egna tankebanor. Det är så med dig Birgit.
Det stora antalet döda hade kanske kunnat reducerats till mycket lägre om vi hunnit förbereda oss och även få ned smittspridningen på liknande sätt som våra grannländer.
De som med näbbar och klor nu försvarar vår strategi bara hoppas på att döden kommer bli minst lika stor i våra grannländer för att få bevis för att de hade rätt. Så tragisk inställning så det är inte klokt.
Vi gjorde fel. Vi hanterade detta som ett influensavirus.
Just för att jag ser några här så envetet biter sig kvar i denna övertygelse med att vi gjort rätt gör mig bara mer övertygad om att ni har fel, Och med avsaknad av tjänstemannaansvar kommer ingen kunna ställas till ansvar för allt elände denna strategi orsakat Sverige både nationellt och internationellt. Se bara nu, vi är pestförklarade.
Jag gick på "sanningen" om strategin tidigare men ser nu vad vi gjorde för fel.

Det är ingen ide du kommer med massa mer utläggningar för jag har insett att vi gjort fel och då hjälper det inte med mer "bevis" för de döda kommer aldrig återuppstå.
Är du säker på att det inte gäller dig?
Jag har ändrat mina åsikter allt eftersom det kommer fram resultat från ny forskning.

Om du med förberedelser menar sånt som skulle ha gjorts redan för många år sen så håller jag med.

Som jag skrev i inlägget du citerade så hade utvecklingen i Sverige blivit annorlunda om det hade införts restriktioner i slutet av februari, precis som det skulle ha blivit annorlunda i de mycket värre drabbade länderna söderut om de hade infört restriktioner i början av februari. Men hur skulle någon då ha vetat att det behövdes?

Nej, det nya coronaviruset har verkligen inte hanterats som ett vanligt influensavirus.
Varje höst vaccineras en stor del av riskgrupper, äldre och andra vuxna mot influensavirus. När svininfluensan kom vaccinerades barnen eftersom det var de som drabbades hårdast av den.
Inte i något fall av influensavirus har det införts någon sorts restriktioner.
Väldigt annorlunda än hur Sverige har hanterat det nya coronaviruset.

Ingen här i tråden hoppas att folk dör i våra grannländer. Nu är du bara ute efter att misskreditera forummedlemmar.

"Felet" var att många länder inte förstod att de hade en pågående smittspridning i januari och februari och då inte vidtog åtgärder.

Men berätta vad vi skulle ha gjort i stället i mitten av mars (sånt som är lagligt förstås) när kanske 100 000 människor verkar ha varit smittade redan då.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du med förbjudet menar att det var förbjudet i en lag och/eller att du kunde få höga böter eller åka i fängelse för det så var det inte förbjudet med någondera./
Det lär räcka långt. Speciellt om butiker, arbetsplatser etc är stängda.

Det behövs inte 100% eller ens 80 % efterlevnad för att en lock down skall ha stor effekt.

• Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Du menar som när vi gång på gång försökt förklara för dig att ingen här sitter och hoppas på att dödstalen i andra länder "kommer ikapp"?
Nej det vore fruktansvärt.
Men det vore bevis för att vår strategi fungerade eller?

Anders Tegnell har förklarat att vårt höga dödstal beror på att vi ligger i en annan fas än våra grannländer.
Svårt att tolka detta på annat sätt än att de kommer också få en hög dödlighet av covid-19
Dessutom är det en del som tror de kommer få en kraftig ökning nu när de öppnar upp vilket kan vara så men en kraftig ökning från en mycket låg nivå kan även vara så att de kommer långt ifrån våra hemska siffror på avlidna av covid-19

Jag har tidigare trott att vår strategi skulle innebära att företagen här i landet skulle må bättre. Något som nu verkar bli tvärtom. Alltså en försiktighet i allt gör att restauranger och hotell går fruktansvärt dåligt. Även detaljhandeln lider fruktansvärt. Det är väl bara byggvaruhandeln som har högkonjunktur nu och givetvis apoteken. Risken är att denna försiktighet i handel kvarstår under en längre tid och vi kommer in i en negativ spiral som gör att vår ekonomi tar mycket stor skada. En skada av vår strategi som jag tidigare trott var bra.

• Gilla
Igen
  • Laddar…
BirgitS
Man kunde gått ut med rekommendationer då.

Märk ord
Vad syftar du på med ordet "då", vilken tidpunkt?

MultiMan MultiMan skrev:
Det finns andra medel än alkoholbaserade som är vanligt förekommande för desinfektion, t ex Virkon: [länk]
Jag har inte läst allt som fans i länken men.

Är verkligen denna typ av ut desinfektionsmedel tänkt till att användas inomhus i kontorsmiljö?

Och luktar det verkligen som golvrengöringsmedel?

BirgitS
K Kreutzer skrev:
Detta var det mest grandiost famösa inlägg jag läst i hela tråden. Du sätter dig över alla andra genom att påstå dig förstå vad forskare säger. Kan du svara på om du är forskare själv?.

Du säger ”Det är knappast några världsledande forskare som har tittat på övergripande siffror” . Det är möjligt men hur vet du det. Och källa på det ?.

”När det gäller smittspridningen så minskar den i Sverige oavsett vad WHO tycker”.
Låter precis som barn: - Jag är mycket bättre än dig. - Nej jag är mkt bättre än dig. - Jag är 1000 miljoners miljoner bättre än dig vad du än tycker.
Du har inte en blekaste aning om detta. Ingen i forskarsverige vet detta, det finns bara olika antaganden.
Eller sitter du inne med information som vi borde förmedla till världen?.
Svårt med argumenten eftersom du tar till personangrepp?

Så du menar att du inte kan förstå vad forskare säger?
Blir det inte svårt att diskutera ett ämne där just det är viktigt?
Men det kan ju förklara en del av dina tidigare inlägg med cherry-picking.

Att skriva "det är knappast ..." är inget fakta, det är en åsikt och därmed omöjlig att uppge en källa till som inte är mig själv. Har du något bevis för motsatsen?
För utan det faller din invändning.

All statistik jag har sett visar att smittspridningen har minskat med tiden. Har du något bevis för motsatsen?
Eller är du bara ute efter att klaga i största allmänhet och misskreditera andra forummedlemmar?

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Om du vill att jag skall spekulera så har ju Astra tididare skrivit att de kan producera 2 milijarder doser fram till slutet av 2021. Runda slängar 150 miljioner doser per månad. Anta att man startar med 1/3 kapacitet så är det 50 milijoner doser i månaden. Om produlktionen nu redan är igång är det inte orimligt antagande att det finns 200 milijoner doser i oktober.

Det torde räcken en bra bit globalt om man fördelar vaccinet på ett klokt sätt. Tex att vacccinera personal inom sjuk och äldre omsorg. Om så blir fallet kan jag inte veta men det låter inte omöjligt imo.
Men nu håller du ju på och gör en massa antaganden bara. Det blir ju inga fakta av det utan bara gissningar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.