Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Satsuki KristinaRT skrev:
Bara för att det inte förekommit någon identisk pandemi tidigare betyder det inte att utbildning inom epidemiologi/medicin är värdelöst, tvärt om ger utbildning möjlighet att modellera och analysera olika scenarior baserat på tex tidigare utbrott av olika infektioner, spridningsvägar, tidigare erfarenhet av olika begränsande åtgärder etc.

Menar du att personer utan kunskap och utbildning och därmed förmåga till denna typ av vetenskapligt resonemang är bättre skickade att leda under en pandemi? Intressant, man kan dra paralleller till Tsunamin, då hade vi gott om folk utan kunskap och utbildning som förde befälet och vi vet ju alla hur bra det gick...

Därmed inte sagt att jag tycker Tegnell och FHM gjort allt rätt, långt ifrån. Men att påstå att utbildning och kunskap inom relevant område inte är till nytta är absurt. Om jag ska bygga till huset pratar jag med en byggare, inte en bilmekaniker, och om jag behöver fixa bilen går jag inte till en VVSare. Om jag ska lyssna på någon under en pandemi lyssnar jag hellre på en epidemiolog än en grävmaskinist, ingenjör eller influencer. Men det är så jag fungerar, andra människor tänker gissningsvis annorlunda...

Visst behövs grundläggande kunskap om epidemiologi men sedan är det andra egenskaper som avgör om besluten blir bra. Förmågan att tänka nytt tex. Det är sällan något man lär sig i skolbänken.

Jag skulle kunna göra en lista på uttalanden från FMH som just är resultat av ett stelbent tankesätt där man försökt applicera klassiskt pandemitänkade som inte fungerat. Men där andra länder med samma kunskapsbakgrund valt att tänka nytt.

BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Ja precis, du vet inte alls att smittan minskar, trots att du skrev så nyss!

Vi kan nu inte gå efter siffrorna på bekräftade fall, utan på övriga siffror och dessa är det ännu längre eftersläpning på.

Vi har ju sett bilder från badstranden i England, och jag tycker att det börjar se ut som att folk slappnar av här också, fler struntar i att hålla avståndet i butikerna osv, så det skulle inte förvåna mig så mycket om inte siffrorna fortsätter neråt.
Nu gällde det ju vad WHO har kommit fram till och de vet väl ändå mindre som inte ens vet hur det ser ut här utan bara har tittat på väldigt lite statistik.

Naturligtvis ökar smittspridningen om inte reglerna följs, det anser ju FHM också och de har ju gjort modeller över vad som händer om kontakter och resande ökar.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur många länders erfarenheter fanns det att lyssna till i början av mars?
Så vitt jag bara ett land, Kina.

Försiktighetsprincipen ska tillämpas långsiktigt. Ingen i början av mars visste vad några alternativ skulle leda till.

Eller så ville politikerna bara visa handlingskraft, dvs. väldigt långt ifrån modiga.
Det fanns gott om varningar realtivt tidigt från tex Italien om att göra allt för att stoppa smittan. Inte plana ut kurvan. Stoppa smittan.

Försiktighetsprincipen fungerar utmärkt också i ett kort perspektiv.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det fanns gott om varningar realtivt tidigt från tex Italien om att göra allt för att stoppa smittan. Inte plana ut kurvan. Stoppa smittan.

Försiktighetsprincipen fungerar utmärkt också i ett kort perspektiv.
Om smittspridningen var lika hög som i norra Italien, men så har det ju inte sett ut i Sverige. I Stockholm syns det ju väldigt tydligt på IVA-inläggningarna att smittspridningen avtog kraftigt i samband med att restriktionerna infördes.

Vad mer för nerstängningar hade man kunnat göra med kort varsel i Sverige i mitten av mars?
Utegångsförbud kan man inte införa för det är grundlagsskyddat att man får röra sig ute och samma sak med att sätta stora områden i karantän.
Det fanns ingen lag som tillät skolstängningar förrän i slutet av mars (eller så).

Tar man bara kortsiktiga hänsyn är det inte försiktighetsprincipen, för ser man inte till helheten och långsiktigheten kan man ta beslut som blir väldigt kostsamma senare, t.ex. många avlidna.

• Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du ser ju inte heller någon knäck i månadsskiftet mars/april på Norges och Finlands kurvor. Så hur förklarar du att de saknar den?
Brist på nedstängning?
Du tänker fel. Det blir ingen känck nedåt för något land snabbt. Skillanden ligger i att Sverige som inte stängde ner får en knäck uppåt.

Efter en tid så planar dock Norge Finland Danmark ut med nästan inga nya dödsfall.

Du har rätt jag sker fel det skall vare efter nedstäningen som kurvan visar.

Sverige "knäck" uppåt.
Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för COVID-19 i Sverige, Danmark, Norge och Finland över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra länders utplanande kurvor.

Linjediagram som visar dödsfall per miljon invånare för COVID-19 i Norden, med Sverige uppåtgående och andra länder utplanande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Visst behövs grundläggande kunskap om epidemiologi men sedan är det andra egenskaper som avgör om besluten blir bra. Förmågan att tänka nytt tex. Det är sällan något man lär sig i skolbänken.

Jag skulle kunna göra en lista på uttalanden från FMH som just är resultat av ett stelbent tankesätt där man försökt applicera klassiskt pandemitänkade som inte fungerat. Men där andra länder med samma kunskapsbakgrund valt att tänka nytt.
Som jag tidigare skrev tycker inte jag att FHM eller Tegnell hanterat det optimalt, och om JAG hade varit stadsepidemiolog hade jag gjort vissa saker annorlunda. Men det har inte m utbildning att göra utan erfarenhet, uppfattning och prioriteringar. Så är det alltid, forskare eller läkare är inte alltid överens, det är därför många går till olika läkare om de inte får den hjälp eller det svar de vill. Men man går vanligen inte till en skomakare med ett medicinskt problem i hopp om att den personen ska vara nytänkare och göra något drastiskt annorlunda. Medicin ska utövas baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det gäller även under en pandemi....

Är dock tacksam att jag inte har hans jobb, det är jobbigt nog att fatta medicinska beslut som rör enskilda individer, att fatta beslut som rör alla invånare i landet är en helt annan dimension.

• Gilla
Fairlane och 12 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker fel. Det blir ingen känck nedåt för något land snabbt. Skillanden ligger i att Sverige som inte stängde ner får en knäck uppåt.

Efter en tid så planar dock Norge Finland Danmark ut med nästan inga nya dödsfall.

Du har rätt jag sker fel det skall vare efter nedstäningen som kurvan visar.

Sverige "knäck" uppåt.
[bild]
Andra länders utplanande kurvor.

[bild]
Men det är fortfarande så att det som händer med antalet avlidna i slutet på mars beror på smittspridning innan mitten av mars. En ökning där beror alltså på att smittspridningen ökade under början av mars.

Satsuki KristinaRT skrev:
Medicin ska utövas baserat på vetenskap och beprövad erfarenhet. Det gäller även under en pandemi....
Och när det inte finns tillämplig vetenskap eller beprövad erfarenhet måste man ta beslut på det underlag som finns.Det är möjligen något som politiker faktisk kan vara bättre på!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
tusenett skrev:
WHO backar
[länk]
Vilken käftsmäll.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Ulltand Ulltand skrev:
Och när det inte finns tillämplig vetenskap eller beprövad erfarenhet måste man ta beslut på det underlag som finns.Det är möjligen något som politiker faktisk kan vara bättre på!
Där har du fel, det finns alltid beprövad erfarenhet och vetenskap. Även i en pandemi.
Som jag tidigare skrivit, naturen är fantastisk men så nytt och nydanande är inte SARS-CoV-2 att vi inte kan utnyttja kunskap från tidigare epidemier, andra utbrott, vilka åtgärder som varit effektiva etc. Det är inget konstigt eller anmärkningsvärt. Vi behandlar patienter för att de ska överleva - Vilket baseras på vetenskap och beprövad erfarenhet. Har vi ingen specifik behandling behandlar vi på vitalindikation, det är beprövad erfarenhet.
Tror du att hanteringen av smittan i Sydkorea beror några glada frilansande politiker? Knappast, de agerade efter erfarenhet av SARS.
Huruvida Norges och Danmarks politiker hade rätt eller fel får tiden utvisa, när pandemin är över.

Vi har alla olika uppfattningar, men JAG är generellt glad att jag bor i ett land där man lyssnar på folk som vet vad de snackar om, snarare än fattar populistiska beslut. Därmed inte sagt att jag tycker FHM inte kunde varit mer drastiska i fråga om tex munskydd, men det är en åsikt baserad på vetenskapliga studier och kunskap, inte populistiskt tyckande.

• Gilla
linneac och 10 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Vilken käftsmäll.
Då han tegnell rätta till det innan han går på semester

D
T tanaris skrev:
Vilken käftsmäll.
Jag tror detta peakade i denna tråden, ingen stor grej för någon annan, men såklart de korrigerar om de gjort fel, inte mer med det.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
MultiMan
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGpogQ/ambassadoren-berattar-om-langtan-efter-jonas-sjostedt

Snart får Ann Måwe, Sveriges ambassadör i Vietnam, leva tillsammans med maken Jonas Sjöstedt igen.

Då ska de tågluffa med barnen och bara njuta av att vara en familj igen.

– Vi längtar efter honom och hoppas att han kommer hit snart, säger Ann Måwe.

...

Varför har Vietnam klarat coronapandemin så bra?

– Landet har inte haft en enda avliden under hela perioden, och bara 334 smittade totalt. Så låga siffror på en befolkning på 95 miljoner invånare är ju ändå ganska fascinerande, trots en lång gräns med Kina. Med utvecklingen i Hubei insåg man tidigt att man behövde vidta hårda åtgärder. I januari stängde man skolorna här, fram till maj. Sedan stängde man gränsen, först mot Kina, sen mot Sydkorea, Italien och Iran i februari, och så småningom mot alla Schengen-länder. I mars införde man social distansering, stängde affärer och andra verksamheter. Man har inte velat stänga ekonomin helt, utan man har kalibrerat åtgärderna ganska noggrant. Men de tillåter fortfarande inga utlänningar att komma in i landet. Vietnam är ett väldigt exportberoende land.

Snailman
WHO tittade ju på typ bara konstaterade fall, och så gjorde ju även Campbell i mitt inlägg för nån vecka sen eller två, och vi hade ju då ökat vår testning.

Men jag ser fortfarande inget bevis på att smittan inte ökar här, det får vi vänta en tid innan vi vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.