2 356 898 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
En aspket på detta är nog tyvärr att utbildning inte är av avgörande betydelse. Det finns inga liknande panemier i historien att dra lärdom om. Tvärt om kan ett stelben klassiskt pandemitänkande vara av ondo.KristinaRT skrev:
Liksom Norges Tegnell sa att han var skeptisk till Norges linje till en början men inser nu att den var rätt.
Modiga politiker, tillämpande av försiktighetsprincipen liksom att lyssna på andra länders erfarenheter har varit framgånsrecept.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Det finns ju statistik på hur många som testas för att de behöver vård och hur många som själva uppsöker testning via vårdcentraler, 1177 etc. för att de har lindriga symtom.Snailman skrev:
Ok, hur vet du det? De siffror som finns att gå efter är ju 1. antal bekräftade fall - väldigt liten eftersläpning, 2. intagna på sjukhus (det tar ju ett tag efter man smittats innan man kan behöva sjukhusvård 3. Döda här är det ju allra störst eftersläpning.
Hur kan någon person Tegnell eller annan säga hur smittläget är just nu? Vi måste ju vänta ett tag innan vi vet det!
Tegnell kan ha rätt, WHO kan ha rätt osv, men det vet vi inte ännu!
Antalet bekräftade positiva test ökade ju för 3-4 veckor sen, om det bland dem hade varit många som senare hade blivit allvarligt sjuka så hade det ju synts i statistiken för inläggningar vid det här laget.
Normalt blir man allvarligt sjuk kring en vecka efter insjuknandet (hamnar på IVA efter 11 dagar). Det är ju först några dagar efter insjuknandet som man kan ha en tid för provtagning.
Alla uttalar sig förstås över hur det ser ut just nu i siffrorna, ingen siar om framtiden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Hur många länders erfarenheter fanns det att lyssna till i början av mars?Ulltand skrev:
Så vitt jag bara ett land, Kina.
Försiktighetsprincipen ska tillämpas långsiktigt. Ingen i början av mars visste vad några alternativ skulle leda till.
Eller så ville politikerna bara visa handlingskraft, dvs. väldigt långt ifrån modiga.
De har du visst.BirgitS skrev:
Just nu gör du samma sak med tegnell.försvarar han trots att de flesta utanför din bubbla kritiserar han.
Fullständig rappakalja och önsketänkande.BirgitS skrev:
Det kan lika gärna vara så att den ökade smittspridningen enligt provtagningarna bara till viss del beror på ökad provtagning. Den andra parametern, är att oansvariga svenskar fortsätter att sprida smittan vidare på pubar, kampingplatser och allehanda andra ställen där yngre möts och eftersom de är yngre, blir de oftast inte sjuka utan bara "smittbärare" och kan glatt förpesta tillvaron för andra.
Staffan
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Bara för att det inte förekommit någon identisk pandemi tidigare betyder det inte att utbildning inom epidemiologi/medicin är värdelöst, tvärt om ger utbildning möjlighet att modellera och analysera olika scenarior baserat på tex tidigare utbrott av olika infektioner, spridningsvägar, tidigare erfarenhet av olika begränsande åtgärder etc.Ulltand skrev:
En aspket på detta är nog tyvärr att utbildning inte är av avgörande betydelse. Det finns inga liknande panemier i historien att dra lärdom om. Tvärt om kan ett stelben klassiskt pandemitänkande vara av ondo.
Liksom Norges Tegnell sa att han var skeptisk till Norges linje till en börjanmen inser nu att den var rätt.
Modiga politiker, tillämpande av försiktighetsprincipen liksom att lyssna på andra länders erfarenheter har varit framgånsrecept.
Menar du att personer utan kunskap och utbildning och därmed förmåga till denna typ av vetenskapligt resonemang är bättre skickade att leda under en pandemi? Intressant, man kan dra paralleller till Tsunamin, då hade vi gott om folk utan kunskap och utbildning som förde befälet och vi vet ju alla hur bra det gick...
Därmed inte sagt att jag tycker Tegnell och FHM gjort allt rätt, långt ifrån. Men att påstå att utbildning och kunskap inom relevant område inte är till nytta är absurt. Om jag ska bygga till huset pratar jag med en byggare, inte en bilmekaniker, och om jag behöver fixa bilen går jag inte till en VVSare. Om jag ska lyssna på någon under en pandemi lyssnar jag hellre på en epidemiolog än en grävmaskinist, ingenjör eller influencer. Men det är så jag fungerar, andra människor tänker gissningsvis annorlunda...
Jag tycker du har en barnsligt naiv inställning till att det skulle vara så enkelt som ett "göra fel" eller "göra rätt" på det viset.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är nog liiite med komplext än så.
Väx upp!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Ja precis, du vet inte alls att smittan minskar, trots att du skrev så nyss!BirgitS skrev:
Det finns ju statistik på hur många som testas för att de behöver vård och hur många som själva uppsöker testning via vårdcentraler, 1177 etc. för att de har lindriga symtom.
Antalet bekräftade positiva test ökade ju för 3-4 veckor sen, om det bland dem hade varit många som senare hade blivit allvarligt sjuka så hade det ju synts i statistiken för inläggningar vid det här laget.
Normalt blir man allvarligt sjuk kring en vecka efter insjuknandet (hamnar på IVA efter 11 dagar). Det är ju först några dagar efter insjuknandet som man kan ha en tid för provtagning.
Alla uttalar sig förstås över hur det ser ut just nu i siffrorna, ingen siar om framtiden.
Vi kan nu inte gå efter siffrorna på bekräftade fall, utan på övriga siffror och dessa är det ännu längre eftersläpning på.
Vi har ju sett bilder från badstranden i England, och jag tycker att det börjar se ut som att folk slappnar av här också, fler struntar i att hålla avståndet i butikerna osv, så det skulle inte förvåna mig så mycket om inte siffrorna fortsätter neråt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Nu skrev jag inget om lock-down utan om nedstängningar som i våra grannländer, dvs. mycket långt från lock-down. Folk brukar ju jämt dra till med att om vi hade gjort som i våra grannländer så hade vi inte haft fler avlidna än vad de har. Men så vitt jag vet har ingen av dem som hävdar det kunnat skriva exakt på vilket sätt nedstängningarna där skiljer sig i praktiken mot Sveriges.Ulltand skrev:
Det klart det gör. Inlägg 19365 bevisar på intet sätt motsatsen. Märkliga resonemang om att dödligheten äver fortsatt efter en lock down. Klart den gör det om den inte 100%-ig men i mindre omfattning.
Här kan du jämföra hur lika Sveriges och Danmarks dödstal utvecklade sig fram tills Danmark stänge ner. Ca 2 veckor efter det började kurvorna dela sig. Danmarks kurva stabiliserade sig medan Sverige fick en progressiv ökning av dödstalen.
[bild]
Dödsfall upphör inte och minskar inte exakt 2 veckor efter en nedstängning. Då har ju knappt folk hunnit bli allvarligt sjuka eftersom inkubationstiden är 5 dagar i snitt och sen tar ung. 7 innan man blir allvarligt sjuk (om man blir det) och sen dör man normalt inte på 2 dagar. Pacman42 har väl redan påpekat det för dig rätt nyligen.
Du ser ju inte heller någon knäck i månadsskiftet mars/april på Norges och Finlands kurvor. Så hur förklarar du att de saknar den?
Brist på nedstängning?
Här antar jag att du har skrivit fel eftersom kurvorna börjar efter att länderna har stängt ner.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Upp till bevis, annars blir det bara din gissning.N Nybergzzz skrev:
Jag hyllar inte Tegnell heller för den delen. Det är inte honom personligen jag tar i försvar utan jag tittar på de siffror som finns.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
DET är något som oroar mig ordentligt, hur folk börjar släppa på vaksamheten och slappna av. Men det är ju inte unikt för Sverige. Med största sannolikhet kommer öppnandet av tidigare stängda länder/samhällen samt de resor som nu tillåts medföra att spridningen ökar markant igen....Snailman skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Men det är fortfarande inget som syns i någon statistik och det är ju trots allt bara statistiken som WHO har tittat på, det är ingen djupgående undersökning de har gjort med stickprover på hur folk lever.Staffan2000 skrev:
Fullständig rappakalja och önsketänkande.
Det kan lika gärna vara så att den ökade smittspridningen enligt provtagningarna bara till viss del beror på ökad provtagning. Den andra parametern, är att oansvariga svenskar fortsätter att sprida smittan vidare på pubar, kampingplatser och allehanda andra ställen där yngre möts och eftersom de är yngre, blir de oftast inte sjuka utan bara "smittbärare" och kan glatt förpesta tillvaron för andra.
Staffan
Jag tycker det är sannolikt att smittspridningen ökar när folk inte följer de regler som finns, precis som FHM.