2 356 896 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror det är ett naturligt beteende att bli frustrerad över alla som dör i covid-19.
Att få gnälla och tycka de som bär ansvaret för att leda Sverige inte sköter sig när vi drabbas så här illa är helt okay.
Behovet av att få gnälla av sig på internet har väl ökat nu när vi är mer isolerade i verkliga livet, så vi skall inte döma dem för att de inte hängt med och förstått allt som skrivits i tråden här.
Vi har faktiskt rätten att tycka vad vi vill i detta fantastiska land.
Släpp det och gå inte till personangrepp när ni misslyckad övertyga någon om Er åsikt eller sanning.
Fast jag jag vill också att felaktigheter inte ska få stå oemotsagda.
Att få gnälla och tycka de som bär ansvaret för att leda Sverige inte sköter sig när vi drabbas så här illa är helt okay.
Behovet av att få gnälla av sig på internet har väl ökat nu när vi är mer isolerade i verkliga livet, så vi skall inte döma dem för att de inte hängt med och förstått allt som skrivits i tråden här.
Vi har faktiskt rätten att tycka vad vi vill i detta fantastiska land.
Släpp det och gå inte till personangrepp när ni misslyckad övertyga någon om Er åsikt eller sanning.
Fast jag jag vill också att felaktigheter inte ska få stå oemotsagda.
Vilken Kafkastämning.
Vill bara säga ett de som säger att det går bra för Sverige måste leva i en annan verklighet. Man vrider och förvränger konkreta data. Andra har inte koll på sin statistik eller vår, världen har fel osv.
Vad gäller nu då?.
1. I jämförbara länder i Norden ligger vi på nivåer som är så höga att döds/sjuktal får ritas på väggen högt ovanför diagrammet.
2. Våra döds/sjuktal ligger i Europas bottenträsk och måste jämföras med oerhört tätbefolkade länder som Belgien eller där smittan började som Italien för att läget skall verka bra.
3. Våra smittotal ligger nu nästan i världsledning trots att vi testat mindre än många andra länder, speciellt grannländerna.
4. Vi är uteslutna från att få komma in i de flesta länder i Europa.
5. Vår Folkhälsomyndighet går ut desperat i media och säger att världen har fel.
6. Ansvariga ljuger om ”Att alla som vill får testa sig” i internationell media..
Låt oss nu istället diskutera åtgärder för att stoppa katastrofen. Föreslår under en övergångsperiod bl.a:
1. Munskydd i offentliga miljöer.
2. Max 10 personers folksamling.
3. Reseförbud inom Sverige.
Vill bara säga ett de som säger att det går bra för Sverige måste leva i en annan verklighet. Man vrider och förvränger konkreta data. Andra har inte koll på sin statistik eller vår, världen har fel osv.
Vad gäller nu då?.
1. I jämförbara länder i Norden ligger vi på nivåer som är så höga att döds/sjuktal får ritas på väggen högt ovanför diagrammet.
2. Våra döds/sjuktal ligger i Europas bottenträsk och måste jämföras med oerhört tätbefolkade länder som Belgien eller där smittan började som Italien för att läget skall verka bra.
3. Våra smittotal ligger nu nästan i världsledning trots att vi testat mindre än många andra länder, speciellt grannländerna.
5. Vår Folkhälsomyndighet går ut desperat i media och säger att världen har fel.
6. Ansvariga ljuger om ”Att alla som vill får testa sig” i internationell media..
Låt oss nu istället diskutera åtgärder för att stoppa katastrofen. Föreslår under en övergångsperiod bl.a:
Men för en del (jag pekar inte på någon, det kanske inte ens finns någon i denna tråden, det kan jag inte med säkerhet avgöra) ..mikethebik skrev:
Men för en del spelar det typ ingen roll, de hör egentligen inte till "någon sida, utan den enda bärande idén och det enda som är viktigt är Sverigekritik, så hård som möjligt, och sanning är inte speciellt viktigt.
Ja att få skriva "Svetsaren" och "vänsterliberaler" brukar nog också kännas skönt.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
D djac skrev:Det är tyvärr en rätt stor bubbla idag, med många likasinnade, med sociala medier idag som anpassar sig efter intressen hamnar man snabbt i en helt galen värld fylld av hat, avund och fake news som bara går på repeat, till sist blir det sanningar som bekräftas av så många att det bara måste vara så. Sorgligt men tyvärr så det ser ut tror jag.
Jo, så är det nog, hoppas du snart hittar ut ur din bubbla med fake news
Ja birgit s är klass exempel.K Kreutzer skrev:Vilken Kafkastämning.
Vad gäller nu då?.
När man skriver detta så lever man i en bubbla tydligen
Ja enligt er så är vi spammare men egentligen så vågar vi krititesera ett land som har misslyckat totalt medan ni anser att vi har lyckats och lyssnar enbart på inhemsk mediamikethebik skrev:
https://www.altinget.se/artikel/regeringen-vill-att-sverige-faar-eu-beredskapslager
Nu ansöker Sverige om att bli värdland för ett beredskapslager för medicinsk utrustning, så som respiratorer och skyddsutrustning. Men enligt MSB kan myndighetens lokaler för lagerhållning vara för små för att klara uppdraget.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, kommer att vara ansvarig myndighet för beredskapslagret om ansökan godkänns.
– För vår del tycker vi det är rimligt att alla länder som har möjlighet bidrar till den samlade beredskapen. Vi i Sverige är väldigt aktiva i EU:s civilskyddsmekanism. Det var genom den som vi fick stöd under skogsbränderna under 2018, säger Jakob Wernerman, chef för nationella insatser och civilskydd vid MSB, till Altinget.
Kastar in lite bränsle på elden.
Har Sverige visat framfötterna så vi kan få detta uppdrag? "Vi har ingen lokal", var har jag hört det förut
Nu ansöker Sverige om att bli värdland för ett beredskapslager för medicinsk utrustning, så som respiratorer och skyddsutrustning. Men enligt MSB kan myndighetens lokaler för lagerhållning vara för små för att klara uppdraget.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, kommer att vara ansvarig myndighet för beredskapslagret om ansökan godkänns.
– För vår del tycker vi det är rimligt att alla länder som har möjlighet bidrar till den samlade beredskapen. Vi i Sverige är väldigt aktiva i EU:s civilskyddsmekanism. Det var genom den som vi fick stöd under skogsbränderna under 2018, säger Jakob Wernerman, chef för nationella insatser och civilskydd vid MSB, till Altinget.
Kastar in lite bränsle på elden.
Har Sverige visat framfötterna så vi kan få detta uppdrag? "Vi har ingen lokal", var har jag hört det förut
Jag tror nog inte att jag försvarat Sveriges strategi här i tråden men jag tror faktiskt på den.N Nybergzzz skrev:
Det som skiljer oss från de länder där smittan inte fått lika hög utbredning är troligen tidpunkten för samhällsspridningen, jag tror inte att en lockdown hade förändrat något i större omfattning.
Det vi har lyckats med är ju faktiskt att få ner smittspridningen och dödstalen när våra åtgärder infördes, visst skulle det vara önskvärt om det gick snabbare men jag vet inte hur det skulle gå till, det är ju knappast någon idé med lockdown nu, eller hur tänker du?
Stora fel du kmr med.G gaidin skrev:Jag tror nog inte att jag försvarat Sveriges strategi här i tråden men jag tror faktiskt på den.
Det som skiljer oss från de länder där smittan inte fått lika hög utbredning är troligen tidpunkten för samhällsspridningen, jag tror inte att en lockdown hade förändrat något i större omfattning.
Det vi har lyckats med är ju faktiskt att få ner smittspridningen och dödstalen när våra åtgärder infördes, visst skulle det vara önskvärt om det gick snabbare men jag vet inte hur det skulle gå till, det är ju knappast någon idé med lockdown nu, eller hur tänker du?
Andra länder har lyckats att få ner smittofallen.vi har ej lyckats .
Har du missat att vi är med på who lista?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Har du missat whos lista?G gaidin skrev:Har du missat anledningen till att våra konstaterade fall har ökat?
Tror du att de har ökat i verkligheten och hade det då inte synts i statistiken från sjukvården?
Det är detta jag menar med att du måste se helheten, om du bara plockar en siffra ur högen utan att veta vad den betyder, kommer du ju till ett helt felaktigt resultat. Om du i stället för att bara försöka hitta orsaker till att spy galla över Sverige, skulle försöka förstå vad som EGENTLIGEN händer och varför kurvor och siffror ser ut som de gör, så kommer du att både se ett sammanhang och att framstå som en person som är påläst och förstår ett orsakssammanhang.
Är det verkligen så viktigt att misskreditera Sverige?
Får man ej kritisera ngt utan att bli påhoppad med påhopp?
Lever vi i Nordkorea?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag tycker mest det verkar vara du som inte har koll på statistik eftersom du mest ägnar dig åt cherry-picking när det gäller statistik .K Kreutzer skrev:Vilken Kafkastämning.
Vad gäller nu då?.
1. Det finns inga jämförbara länder i Norden, se t.ex. #19365
3. Nej
5. Nej
6. Ointressant i sammanhanget
3. Tror jag knappast kommer att efterföljas.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg