2 356 895 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, det verkar som vissa läser FHMs rapporter som Fan läser bibeln? Står det ”vi ser fler smittade nu”, så tolkar några det som ”det är fler smittade nu”.blackarrow skrev:
Känner mig som ett troll idag. Jag ville visa att globalt tillgänglig statistik om Sverige nu är vilseledande och att andra länder kan fatta felaktiga beslut utifrån publicerad data som inte återspeglar verkligheten.
Tack för graferna.
Skrev tidigare under dagen detta inlägg.
Antal insjuknande och antal döda beror förstås på hur mycket smitta man fått in, när man fick in smittan och vilka åtgärder man vidtog och när man vidtog dessa åtgärder.
Intressant att se att inte ens WHO förstår svensk statistik. Fast Sverige är väl inte ensamma om att ha bristande provtagningskapacitet.
Ja, den svenska strategin är lite svår att förstå.
Om FHM säger att man ser fler av de smittade (nu när man testar fler) har ju ingen koppling till hur många som faktiskt är smittade. Om det var så FHM sagt så visar det just bara att fler av de som är sjuka ”syns” i statistiken.
Fast lite skillnad.optimum skrev:
Då avråddes Svenskar att åka dit. Nu förbjuds Svenskar åka till Danmark, men Danskarna åker till Sverige, dvs typ tvärtom.
Och det hela tycker jag är konstigt, någonstans har man alltså dragit slutsatsen att den Dansk kan bli sjuk om hen är i Danmark, men om hen åker till Sverige så blir hen plötsligt immun ...
Nu skrev jag det förbjudna h-ordet så mycket jag kunde för att reta mnils lite.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
För den som förstår sig på modeller kan det vara intressant att läsa om modellen för vad ökade kontakter och ökat resande under sommaren kan leda till.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ter-och-okat-resande-i-sverige-sommaren-2020/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ter-och-okat-resande-i-sverige-sommaren-2020/
Sluta prata om nåt annat.jag menade tom brittons ide .BirgitS skrev:
https://www.lifesciencesweden.se/ar...n_for_flockimmunitet_ar_lagre_an_vad_vi_trott
Redigerat av moderator:
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Nu är det ju lite av en ögonblicksbild, men det illustrerar ju att den övervägande majoriteten av alla smittade har lindriga-inga symtom, och då pratar vi om personer dom arbetar inom vården och är oerhört medvetna om symtombilden. Många jag träffade på sjh under våren reflekterade över hur de reagerade på oerhört lindriga symtom som de normalt inte ens ryckt på axlarna åt, nu stannade man hemma för säkerhets skull.....BirgitS skrev:
Mer resultat har kommit från studien av antikroppar av personalen på Danderyds sjukhus:
[länk]
Mycket innehåll med många olika aspekter och ändå lättläst.
Lite kort med några av siffrorna:
2149 anställda testades 14 april – 8 maj, det innebär alltså att det gäller de som var sjuka senast under början av april, alltså bara under början av epidemin.
Totalt var det 19 % som hade antikroppar, av dem som jobbade patientnära var det 21 % och övriga (administrativ personal och liknande) var det 9 %.
Av samtliga var det 17 % som hade haft något symtom som tydde på Covid-19 under året.
Av dem med antikroppar hade 9 % inte haft några symtom alls och 78 % hade haft lindriga symtom.
Sen finns det en lång redogörelse av vilka symtom var varit vanligast och vilka symtom som verkar vara tydligaste tecknen på Covid-19, men det får ni läsa om själva.
Liksom om på vilka vårdavdelningar och i vilka yrkesroller som det var mest frekvent.
En stilla fundering ang testning; hur många här vet faktiskt hur det fungerar i praktiken, vilken administration som omger testning, inrapportering av resultat och hantering av positiva svar. Vilken utvärdering av grävsvärden som krävs för att kunna säga ja/nej/kanske?
Det är oerhört lätt att tycka en massa, men att testa för aktiv infektion/antikroppar är inte riktigt som att besikta en bil.....
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja som jag skrev för ett par dagar sedan har jag börjat tveka på att vår strategi var så bra.BirgitS skrev:
Har du börjat ändra dig om vad du tycker om strategin med att hålla Sverige relativt öppet?
Du har ju varit så positiv förut.
Flockimmunitet vill väl alla länder ha, sen är bara frågan vilka som vill ta den ekonomiska risken med mycket nedstängningar i väntan på att vaccin finns med så stor tillgång att alla kan vaccineras för att uppnå flockimmunitet, vilket nog är om typ 1,5 år om vaccinutvecklarna har tur.
Det fanns ju en anledning till att tjänstemannaansvaret togs bort. Tjänstemän som kan straffas för sina beslut tar inga beslut nämligen.
Det finns positiva saker med den men även negativa vilka länder med nedstängning använt.
T.ex. att vid nedstängning minskas smittspridningen radikalt som vi sett i våra grannländer. Då ges tid till att förbereda sig.
Att den sedan ökar när man öppnar upp är högst troligt men då bör man hunnit förbereda sig mer på att ta hand om problemen lite bättre än vad det blev.
Den metod vi kört är som jag tror mer anpassad efter flockimmunitet via att tillräckligt många smittats för att på så sätt ge ett skydd och då med en smittspridning som inte är högre än vad sjukvården klarar av, alltså tillplattad kurva.
Därför är jag lite tveksam att vi gjorde rätt.
Hoppas det var en förklaring du önskat dig.
Hur ser du själv på det om vi stängt ned och hunnit förbereda oss?
Tackar för en bra förklaring. Ja lite OT blev vi men började helt i linje med tråden och kan vara bra att stänga just detta som du gav en bra förklaring till.Fairlane skrev:
Just i exemplet med polisen var det en i mina ögon galen chef (han fick inte heller stanna) i hög position som drev igenom inköpet trots att IT-avdelningen var negativa.
Jag var själv på plats med ett helt annat projekt så jag såg delar av eländet på avstånd. Chefen lyssnade mer på säljaren än IT-personalen. Systemet var helt fel, vilket till och med jag insåg på ett 30 minuters möte med representanter för det säljande bolaget (deras system skulle kopplas ihop med det system jag arbetade med). Även om systemet hade varit rätt så var det helt fel tidpunkt då man höll på med flera stora förändringar i IT-miljön så det inte fanns någon ledig personal utan man lät leverantören plocka in konsulter (inte fel i sig) som inte hade någon kunskap om polisens övriga system eller verksamhet (stort fel).
Så det var off topic, så jag slutar här
Jag tror det är en diskussion som barn har "Tänk om vi hade haft en rymdraket!", vi fick så pass mycket smitta på en gång att det redan var försent med de åtgärderna, det har vi sett i länder som fick samma stora dos och gjort hårdare nerstängningar, det var för sent helt enkelt.optimum skrev:
Ja som jag skrev för ett par dagar sedan har jag börjat tveka på att vår strategi var så bra.
Det finns positiva saker med den men även negativa vilka länder med nedstängning använt.
T.ex. att vid nedstängning minskas smittspridningen radikalt som vi sett i våra grannländer. Då ges tid till att förbereda sig.
Att den sedan ökar när man öppnar upp är högst troligt men då bör man hunnit förbereda sig mer på att ta hand om problemen lite bättre än vad det blev.
Den metod vi kört är som jag tror mer anpassad efter flockimmunitet via att tillräckligt många smittats för att på så sätt ge ett skydd och då med en smittspridning som inte är högre än vad sjukvården klarar av, alltså tillplattad kurva.
Därför är jag lite tveksam att vi gjorde rätt.
Hoppas det var en förklaring du önskat dig.
Hur ser du själv på det om vi stängt ned och hunnit förbereda oss?
Man kan inte låtsas att vi hade andra förutsättningar än de vi hade och måste släppa såna what if scenarios, nu var det ju som det var.
De ligger bara knappt 20 000 för lågt i sin uppskattning då, för den officiella siffran är nära 35 000.D djac skrev:
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/