2 356 842 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag har aldrig påstått att Trump har sagt att folk ska dricka fiskmedicin.Hyltran från Veglemyren skrev:
Att politiken får folk till att höra vad de vill höra och att även från vänstersidan (eller vad man ska kalla dem i det här fallet ) alla vill ta politiska poäng från den här krisen.
Trump blev felciterad när det påstods att han tycker folk ska dricka enorma mängder fisk medicin.
Och att det kanske är sant att inte ens han är så dum att han sa till folk att de skulle injicera och skölja munnen med hand sprit![]()
Om Trump på en presskonferens i Vita huset inte hade pratat om desinficering och UV-ljus som möjliga sätt att bekämpa coronaviruset invärtes så hade det ju inte funnits någon anledning till att han på nästa dags presskonferens hade behövt säga att han var ironisk.
Presskonferenserna i Vita huset spelades in så det är inga oklarheter där.
Mycket intressanta frågor, jag tar mig friheten att ge några svar även om frågan inte var riktad direkt till migDan_Johansson skrev:
Jag tror ingen gör det aktiva valet att köra över ungen på trehjuling, men du kan prova det här tankeexperimentet;
Du är ute och går på stan och träffar en främling som står tillsammans med en okänd äldre person. Främlingen säger "Hur mycket är den här gamlingens liv värt för dig? Betala mig här och nu, annars kommer jag skjuta (om du tycker att skjuta känns hemskt kan du byta ut det mot "dö av okänd virusinfektion om 2 år" ) honom på fläcken.".. Du funderar lite, kanske loggar in på internetbanken och tittar.. "vad kan jag skrapa ihop?"...
1: hur mycket skulle du betala för att rädda en äldre person, som du saknar relation till?
Du kommer fram till en summa och presenterar den för främlingen. Gamlingen säger "ånej, jag är såpass gammal, det är bättre att han skjuter mig. Du kan göra något bättre för pengarna.. ge dem till dina barn.. ".. Främlingen säger "Nejdu, det är alldeles för lite.. Men jag ska vara schysst, du kan få låna pengar, till ganska låg ränta.. Det enda kruxet är att dina barn kommer att få betala tillbaka..."
2: hur mycket skulle du låna för att rädda den okända gamlingen?
Antingen:
1. Förhandla inte med utpressare, vänd ryggen till och gå därifrån.
2. Samma som 1
Eller :
1. Skjut främlingen. Kräv gamlingen på beskyddarpengar retroaktivt
2. Gamlingen kan gott låna sina egna pengar av främlingen, skulle inte 70+ stanna hemma?
Alternativt:
1. Envarsgripande av främlingen. När han kommer ut ur finkan tre månader senare möter du honom igen och proceduren upprepas (jfr lockdown)
2. Låna så mycket det bara går, det är inte jag som ska betala tillbaka. Främlingen ser affärsmöjligheter och gör om tricket med nya offer.
Varför inte:
1. Förklara för främlingen hur lite gamlingens liv är värt enligt QALY, han ger sig sedan på barn istället
2. Gamlingen skulle antingen pensionssparar och investerat så han kunde lånat ett stort belopp till god ränta , eller levt som varje dag vore den sista, ty detta riskerar bli hans sista
Som alternativa scenario finns risken (möjligheten) att främlingen skjuter illa och "bara" skadar gamlingen som behöver respirator och osäkert om han klarar det och det är många främlingar ute som kör samma trick så vården kan bli överbelastad.
Slutligen:
1. Be främlingen skjuta mig istället, gamlingens liv ska till alla pris räddas
2. Skjut gamlingen för att sätta stopp för främlingens tilltag. Vi ska låta kommande generationer betala.
Eller så skjuter jag mig själv, så slipper jag välja.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nej men det finns folk som påstår att han har gjort det och jag spekulerade i möjligheten att det kunde vara frågan om en felcitering även här.BirgitS skrev:
Jag har aldrig påstått att Trump har sagt att folk ska dricka fiskmedicin.
Om Trump på en presskonferens i Vita huset inte hade pratat om desinficering och UV-ljus som möjliga sätt att bekämpa coronaviruset invärtes så hade det ju inte funnits någon anledning till att han på nästa dags presskonferens hade behövt säga att han var ironisk.
Presskonferenserna i Vita huset spelades in så det är inga oklarheter där.
Jag har sett videon två gånger nu och jag tycker att om man får vad han säger där till att folk på eget bevåg ska injicera eller spruta handsprit i lungorna eller in i någon annan del inne i kroppen så felciterar man honom.
Helt rätt åtgärd. Finns säkert ett stort uppdämt utrymme för vardagskonsumtion.MultiMan skrev:
[länk]
Natten till måndagen blev det klart: Danmark satsar 1,8 miljarder danska kronor i ett "sommar-coronapaket" för att sparka igång ekonomin efter krisen. Personer som lever på utbetalningar från socialförsäkringssystemet, bland annat pensionärer, får ett skattefritt tillskott på 1 000 danska kronor.
Absolut inte i alla grupper, men hos många.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det är väl ingen felcitering om hans egna anhängare tolkar hans egna ord så att de tror att presidenten menar att det är bra att skölja näsan eller munnen med rengöringsmedel eller desinfektionsmedel.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej men det finns folk som påstår att han har gjort det och jag spekulerade i möjligheten att det kunde vara frågan om en felcitering även här.
Jag har sett videon två gånger nu och jag tycker att om man får vad han säger där till att folk på eget bevåg ska injicera eller spruta handsprit i lungorna eller in i någon annan del inne i kroppen så felciterar man honom.
Det finns flera inlägg om detta i tråden när det hände, vilket var i slutet av april, så läs dem och sidorna de länkar till om du vill veta mer.
Redigerat:
Det är media som spridit hans tips. Jag har läst det flera ggr och tänkt att han verkar ju jobba som galen pajas så det är en sak han skulle kunna säga.Hyltran från Veglemyren skrev:
Nej men det finns folk som påstår att han har gjort det och jag spekulerade i möjligheten att det kunde vara frågan om en felcitering även här.
Medicinskt tips av USA’s president: https://nyheder.tv2.dk/udland/2020-...-nu-er-manden-dod-og-konen-i-kritisk-tilstand
Är han dement, idiot eller skådespelare föresten?
Jag har fram till helt nyligen inte satt på ljud eller kollat någon video med honom.
Men av misstag så såg och hörde jag hans uppträdande ändå, värsta skämtet. Värre än både val av frisyr, maka och beslut.
Han försöker se ut som Bryan Ferry och Michael Jackson om vartannat.
Redigerat:
QUOTE="Hyltran från Veglemyren, post: 3748637, member: 41119"]Jag har sett videon två gånger nu och jag tycker att om man får vad han säger där till att folk på eget bevåg ska injicera eller spruta handsprit i lungorna eller in i någon annan del inne i kroppen så felciterar man honom.[/QUOTE]
Du får försvara Trump hur mycket du vill, jag bryr mig inte.
Kan vi inte återgå till svenska coronabekymmer.
Det var på sätt och vis jag som orsakade denna urspårning, då jag tog detta som ett exempel på när politiker inte kontrollerar med expertisen.
Du får försvara Trump hur mycket du vill, jag bryr mig inte.
Kan vi inte återgå till svenska coronabekymmer.
Det var på sätt och vis jag som orsakade denna urspårning, då jag tog detta som ett exempel på när politiker inte kontrollerar med expertisen.
Redigerat:
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Oavsett vad, så är det du som måste välja....
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur många inlägg som än skrivs så påverkar det inte vad han sa.BirgitS skrev:
Det är väl ingen felcitering om hans egna anhängare tolkar hans egna ord så att de tror att presidenten menar att det är bra att skölja näsan eller munnen med rengöringsmedel eller desinfektionsmedel.
Det finns flera inlägg om detta i tråden när det hände, vilket var i slutet av april, så läs dem och sidor de länkar till om du vill veta mer.
Jag får intrycket att han står och spekulera i vad man kan forska om för att bekämpa pandemin och är tydlig med att han inte är läkare.
Han säger verkligen inte.
”-Gå hem och fyll näsan med hand sprit eller klorin.”
Folk som gjorde den tolkningen var rädda och desperata människor som vill höra att det fans en lösning på problemet fast det inte gjorde det och fast att ingen sa det.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Mikael_L skrev:
Var det inte du som tog upp honom?
Det är inte klokt vad politiken skiner igenom hör. Den här tråden har blivit en arena på detta forum där folk använder covid19 pandemin för att kamouflera en politisk diskussion på ett forum där det råder politik förbud
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Trump säger väl sällan något rakt ut utan lämnar för det mesta en massa tolkningsutrymme, för då går det att säga att man har blivit missförstådd sen.Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur många inlägg som än skrivs så påverkar det inte vad han sa.
Jag får intrycket att han står och spekulera i vad man kan forska om för att bekämpa pandemin och är tydlig med att han inte är läkare.
Han säger verkligen inte.
”-Gå hem och fyll näsan med hand sprit eller klorin.”
Folk som gjorde den tolkningen var rädda och desperata människor som vill höra att det fans en lösning på problemet fast det inte gjorde det och fast att ingen sa det.
Men som sagt varför säga dagen efter att man var ironisk om allt är fel?
Men jag instämmer med Mikael, det här är inte en tråd för att hålla på och diskutera Trumps uttalanden för två månader sen utan det är meningen att diskussionen ska gå framåt.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Men vem var det som tog upp Trump?BirgitS skrev:
Trump säger väl sällan något rakt ut utan lämnar för det mesta en massa tolkningsutrymme, för då går det att säga att man har blivit missförstådd sen.
Men som sagt varför säga dagen efter att man var ironisk om allt är fel?
Men jag instämmer med Mikael, det här är inte en tråd för att hålla på och diskutera Trumps uttalanden för två månader sen utan det är meningen att diskussionen ska gå framåt.
Det var ju tokigt om han sa att det var ironi. Finns det också på film?
Osså senaste budet om antikroppar i Stockholm: Börjar vi närma oss 33% i mitten av maj som prognostiserats av Folkohälsomyndigheten. Njaa 17,2 %. Bara 100% fel.
Och jag gissar att de som testar sig gör det av anledningen de haft symtom så då torde utfallet med antikroppar var väsentligt lägre. Kan ligga på 300% prognosfel, eller 400%. Kan apor utan datorer gissa bättre?. Vem vet.
Och jag gissar att de som testar sig gör det av anledningen de haft symtom så då torde utfallet med antikroppar var väsentligt lägre. Kan ligga på 300% prognosfel, eller 400%. Kan apor utan datorer gissa bättre?. Vem vet.