2 356 385 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/coronaviruset-fanns-i-dalarna-i-december1/
https://www.bbc.com/news/world-europe-53106444
Nu börjar komma mer indikationer på att viruset har antagligen haft en smittspridning redan i December i vissa länder. Vad innebär detta egentligen? Det krävdes ett börsras som världen aldrig skådat för att få fart på åtgärderna i västvärlden vilket var efter den 27 februari. Sverige och andra länder som drabbats hårt skulle behövt initierat sina åtgärder mycket tidigare än så om det nu visar sig att viruset introducerades redan i December.
En bortförklaring som jag börjar alltmer acceptera är att vi har för stora skillnader i statistiken, rent statiskt är Sverige sedan en längre tid tillbaka den absolut värsta coronahärden i världen. Vi har en situation som är värre än Kina, Iran och Italien tillsammans. Jämfört mot våra grannländer ihop hundratals gånger värre ihop. Samtidigt blev aldrig sjukvården totalt överbelastad, fältsjukhusen kom aldrig till användning fullt ut. Är datan som används som en slägga i debatten rimlig?
Det finns nog fler förklaringar till Sveriges katastrofala siffror än att det är Tegnells fel.
https://www.bbc.com/news/world-europe-53106444
Nu börjar komma mer indikationer på att viruset har antagligen haft en smittspridning redan i December i vissa länder. Vad innebär detta egentligen? Det krävdes ett börsras som världen aldrig skådat för att få fart på åtgärderna i västvärlden vilket var efter den 27 februari. Sverige och andra länder som drabbats hårt skulle behövt initierat sina åtgärder mycket tidigare än så om det nu visar sig att viruset introducerades redan i December.
En bortförklaring som jag börjar alltmer acceptera är att vi har för stora skillnader i statistiken, rent statiskt är Sverige sedan en längre tid tillbaka den absolut värsta coronahärden i världen. Vi har en situation som är värre än Kina, Iran och Italien tillsammans. Jämfört mot våra grannländer ihop hundratals gånger värre ihop. Samtidigt blev aldrig sjukvården totalt överbelastad, fältsjukhusen kom aldrig till användning fullt ut. Är datan som används som en slägga i debatten rimlig?
Det finns nog fler förklaringar till Sveriges katastrofala siffror än att det är Tegnells fel.
Nåja, några astronomiska avvikelser i antal döda existerar nog inte i Västeuropa, kanske på nivån en faktor 2. I Sverige ser vi ut att missa ca 20% av de döda om man ser till överdödligheten.sunnis skrev:
(I praktiken är det förmodligen något mer då corona-åtgärderna rimligtvis har en positiv effekt på antalet döda av andra orsaker.)
Men när vi jämför oss med länder som Brasilien och Pakistan finns det nog skäl att vara skeptisk mot deras siffror.
Absolut, lite min oskrivna poäng. Kina och Iran och andra totalitära diktaturer går det inte att jämföra mot. Länder som Indien och Brasilien har väldigt dålig koll i princip all offentlig verksamhet.Nyfniken skrev:
Nåja, några astronomiska avvikelser i antal döda existerar nog inte i Västeuropa, kanske på nivån en faktor 2. I Sverige ser vi ut att missa ca 20% av de döda om man ser till överdödligheten.
(I praktiken är det förmodligen något mer då corona-åtgärderna rimligtvis har en positiv effekt på antalet döda av andra orsaker.)
Men när vi jämför oss med länder som Brasilien och Pakistan finns det nog skäl att vara skeptisk mot deras siffror.
Italien och UK ligger också väldigt dåligt till med deras överdödlighet. I Ryssland har det blivit väldigt vanligt med svår lunginflammation såhär i coronatider
Belgien ser det väldigt dåligt ut också, men de har snarare överrapporterat med deras mer speciella inrapportering.
Min hypotes är att Sverige och några fler hårt drabbade länder blev introducerade av viruset mycket tidigare än vad vi trott. Länder som har klarat sig bra kan ha haft ett bättre utgångsläge från början (innan börsraset) och lyckats tajmat sina åtgärder i sista stund.
Det måste finnas fler förklaringar till att Sverige sticker ut som vi gör än den vedertagna idén att det är FHMs fel alltihopa. Vi har gjort åtgärder, det finns en väl mätbar social distansering, det är inte milslånga skillnader mellan länderna. Eftersom inte sjukvården totalt kollapsade fast statistiken är som den är måste Sverige ändå ha lyckats kapat ner toppen, rejält också.
Nej håll dig till sanningen eller hoppa av tråden.Mikael_L skrev:
För egen del har jag citerat oxfordforskarna som sagt ett det i bästa fall kan komma till september.
Kan du inte läsa rätt eller skiter du fakta för att plocka poäng?
Ja, jag vet inte om det är så mkt mer än FHM/Regeringens fel.sunnis skrev:
Allt handlar om utebliven nedstängning-
Danmark stängde ner nästa allt inklusive skolor 14 mars. Data visar tydligt att drygt 2 veckor senare började Sveriges dödssiffror dra ifrån rejält. Och har fortsatt så tills vi hamnade i den här katastrofala smeten.
Nu är Danmark nere runt 0 och Sverige enormt mkt mer avlidna per dag
Mikael.L Men om du vill hoppa på någon så prova svenska myndigheter som sagt att ett vaccin kan komma tidigast till sommaren.Ulltand skrev:
Och du kan ju nu passa på att informera Birgitta mlf som gillat ditt inläggg att det var helt fel. Eller visa att det stämmer?
Jo, och det stämde ju. Även om uttalandet inte sa speciellt mycket.Ulltand skrev:
Att det kommer tidigast till årsskiftet är likaledes ett intetsägande påstående. Jag kan ha fel, men jag ser inte att vi har något allmänt tillgängligt innan jul.
Jag tror att Mikael_L är lite trött nu då han i långa inlägg gått från att bestämt kritisera munskydd, resonerande kring kundvagnar och pillande i ansikte, lyckats överbevisa sig själv om att munskydd är positivt. Vilket jag iofs sa redan i mitt första inlägg.Ulltand skrev:
P Pin skrev:
Vad är det du vill få fram?
Har du en egen analys om varför jul är det tidigaste för ett vaccin? Hur deinierar du allmänt tillgängligt sammanhanget? Ar det relevant övh? Varför skall ett vaccin vara allmännt tillgängligt? Det är ju nyckelpersoner och riskgrupper vi vill vaccinera först.