2 356 547 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Spelar det någon roll vad vi gissar på i den frågan, det kommer väl när det kommer? Förstår inte hur man är lagd för att bli upprörd över att någon gissar annorlunda än en själv, skolgårdsfasoner. De som citeras gissar ju även de, kan hända vad som helst när man utvecklar läkemedel, och om det nu kommer et vaccin så kan det ju visa sig att viruset har ändrat sig lite igen också blir vaccinet inte så effektivt.Ulltand skrev:
Nu har Tegnell bränt upp det sista av förtroendet för honom och därmed FHM.
Nej jag avstår från kommentarer och överlåter åt er själva att bilda er uppfattning.
"Tegnells sommarprat avslöjar grupptänkandet"
https://www.expressen.se/ledare/tegnells-sommarprat-avslojar-grupptankandet-/
"Skomakare bliv vid din läst"
Nej jag avstår från kommentarer och överlåter åt er själva att bilda er uppfattning.
"Tegnells sommarprat avslöjar grupptänkandet"
https://www.expressen.se/ledare/tegnells-sommarprat-avslojar-grupptankandet-/
"Skomakare bliv vid din läst"
BirgitS skrev:
Kränkande att ge sig på en medlem på det sättet.
Som vuxen borde du låta bli sådant.
Tala är silver tiga är guld.
1. Att det är ointressant att säga 'tidigast", det är "senast" som är intressantUlltand skrev:
2. Uppgiften "tidigast till årsskiftet" har nämnts ett otal gånger. Se åkt 1 ovan samt följande punkter
3. Med tanke på den process med de steg oxh ledtider för att ta fram medicin /vaccin ser jag inte att det är klart tidigare baserat på nuläget
4. Allmänt tillgängligt menar jag att det finns för betalande kunder i hela världen Sverige bör inte ta betalt för riskgrupperna.
5. Jag anser inte att det bara är till för riskgrupper och nyckelpersoner. För att bromsa in pandemin behöver vi den berömda,flockimmuniteten, via vaccin. Riskgrupper först, ja. Tyvärr kan de mest sköra kanske inte ens klara en vaccination.
6. Nyckelpersoner vet jag inte. De som arbetar i sjukvården som riskerar exponering för smittan, ja. Övriga är jag tveksam till. Jag kan själv räkna in mig i de samhällsbärande funktionerna, men anser inte att jag ska gå före i kön pga det. Det vore nog mer logiskt att vaccinera med början i Sthlm oxh sedan städerna i fallande storleksordning, möjligen korrigerat med smittspridningen.
Du tycker ju andra inte ska vara så noga med detaljer när du påstått något så du behöver inte bli så upprörd, du blir ju bara behandlad på samma sätt som du behandlar andra.Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Redigerat av moderator:
Att Sveriges dödssiffror drog ifrån redan två veckor efter Danmarks stängning visar ju på att vi redan då Danmark stängde hade mer spridd smitta (det tar minst två veckor från smitta till död, lite grovt, snarare tre).K Kreutzer skrev:Ja, jag vet inte om det är så mkt mer än FHM/Regeringens fel.
Allt handlar om utebliven nedstängning-
Danmark stängde ner nästa allt inklusive skolor 14 mars. Data visar tydligt att drygt 2 veckor senare började Sveriges dödssiffror dra ifrån rejält. Och har fortsatt så tills vi hamnade i den här katastrofala smeten.
Nu är Danmark nere runt 0 och Sverige enormt mkt mer avlidna per dag
Så vad man visar är snarare att Sverige om vi hade stängt ned fått sämre siffror än Danmark ändå.
Det är också visat att den smitta som spreds till stor del i Sverige var smitta från USA, Storbritannien och Nederländerna/Belgien. Detta visar på att smittspridningen som fick fäste kom med affärsresenärer och EU-resenärer snarare än med turister. Viruset fick dock även fäste i Järva med smitta som troligen kom från annat håll (svårt att visa varifrån dock om inte gensekvensiering skett i de länderna).
Detta säger mig att det inte var nedstängningen som hade varit lösningen, utan karantän I hemmet för de som reste från utlandet! Och att man borde stoppat resorna och infört hemarbete tidigare, vilket vissa företag gjorde trots att de fick kritik från FHM.
Fast det stämmer inte, drygt 2 veckor är en överdrift. Tittar man på datan som Google har om rörelsemönster så ser man ganska tydligt att datapunkterna för samtliga våra grannländer och Sverige sjunker kraftigt från och med den 12 Mars. Beroende på vad för typ av rörelsemönster från normalen som sjunker är väldigt olika i alla länder. Idén om Sverige inte har vidtagit åtgärder och att den sociala distanseringen uteblivit stämmer dåligt, det är tämligen snarlikt men lite mindre i överlag. Det är dock betydligt mindre politisk retorik och mycket mjäkigare handlingskraft men resultatet bland befolkningen har varit ganska snarlik.K Kreutzer skrev:Ja, jag vet inte om det är så mkt mer än FHM/Regeringens fel.
Allt handlar om utebliven nedstängning-
Danmark stängde ner nästa allt inklusive skolor 14 mars. Data visar tydligt att drygt 2 veckor senare började Sveriges dödssiffror dra ifrån rejält. Och har fortsatt så tills vi hamnade i den här katastrofala smeten.
Nu är Danmark nere runt 0 och Sverige enormt mkt mer avlidna per dag
Rent statistiskt är vi den värsta corona-härden i världen, finns inget land som är knappt i närheten av oss med antal döda per dag fördelat på antalet invånare. Skulle vi agerat ännu hårdare och bromsat in % ytterligare så är det inte säkert att vi hade fått ett par tusen % färre dödsfall. Tveksamt om det korrelerar på det viset. Sverige borde redan infört lock-down betydligt tidigare än våra grannländer och fynden med fall i December gör det ännu mer tydligare att vi var flera veckor för sent ute, precis som Italien, UK, Belgien m.fl.
Titta på det här klippet. Lyssna på vad Trump säger. Lyssna på hans frågor och forskningsuppdrag han försöker dela ut.Hyltran från Veglemyren skrev:
Hur många inlägg som än skrivs så påverkar det inte vad han sa.
Jag får intrycket att han står och spekulera i vad man kan forska om för att bekämpa pandemin och är tydlig med att han inte är läkare.
Han säger verkligen inte.
”-Gå hem och fyll näsan med hand sprit eller klorin.”
Folk som gjorde den tolkningen var rädda och desperata människor som vill höra att det fans en lösning på problemet fast det inte gjorde det och fast att ingen sa det.
Se de pinsamma ansiktsuttrycket dr Deborah Birch får när hon lyssnar på Trump. Speciellt efter 0:50 och 2:55
Hon försöker vara artig. Ingen vågar säga emot presidenten. Fundera på vad de kan ha pratat om innan livesändningen som får Trump att ställa dessa frågor.
Det behövs ingen forskning om ifall man kan injicera klorin, alkohol eller isopropanylalkohol för att döda coronavirus. Hans resonemang saknar verklighetsförankring. De är snarare som om ett lite barn funderat högt efter att fått höra att desinfektionsmedel dödar virus. Vad fantastiskt!
Nej, han säger inget om att injicera handsprit. Han pratar om desinfektionsmedel. Det är i dementin nästa dag har försöker bortförklara sig och hävda att han pratade om handsprit.
Husägare
· Skåne
· 5 382 inlägg
Tar man bort privata vårdgivare i Stockholm och Sörmland från statistiken så är vi plötsligt bäst i världen.sunnis skrev:
Jag förstår inte upprördheten på forumet, här i Skåne som är lika stort som Stockholm nästan 1,4 miljoner människor räknar vi död per dag i 1-tal vissa veckor har det varit 14% mindre döda än genomsnittet dom senaste 5 åren! Det är samma fenomen som vid svininfluensan, folk tvättar händerna och spritar sig och totalt dör det mindre än år då det inte grasserar någon influensa med ett speciellt namn.
Läs Skånsk statistik som är mycket bättre än Danmarks och Norge!
https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
I min bransch (och säkert många andra) brukar man tala om att man vill ha en agil organisation, dvs en som snabbt kan ställa om när omständigheterna ändras, och inte köra på i invanda spår för att det är det enda man kan och det enda man tränats på. De flesta myndigheter är INTE agila för fem öre.optimum skrev: