Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
När tror du att det finns ett vaccin?
Förvänta dig inget svar från trådens desinformatörer. De har inte läst några publikationer. De tycker coronabekämpningen fungerat bra med det facit vi har. Det säger det mesta.
Får dock för en gångs skull ge BirgitS en eloge för att hon nämner vaccin i December. Det påståendet bygger trots allt på vissa fakta om vad som är troligt.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Så fungerar det nog inte. Alla virus som finns i små droppar fångas säkerligen upp av enkla munskydd. Likaså förhindrar ett munskydd dig från att oavsiktligt beröra mun och näsa vilket är en bra väg både in och ut för viruset.
Men beredskapslager kan inte byggas upp bara för att skydda mot virus. De måste klara av många hotbilder för annars blir det ju bara samma visa igen när något annat dyker upp.

BirgitS BirgitS skrev:
Men beredskapslager kan inte byggas upp bara för att skydda mot virus. De måste klara av många hotbilder för annars blir det ju bara samma visa igen när något annat dyker upp.
Det är väl en helt annat fråga.

Men vi böver INTE 100.000.000 ansikstmasker i lägsta klass för skydda oss mot corona eller någon svår influensa.

Däremot behöver vi har skyddsutrsuning för *alla* inom vård och omsorg på lager.

BirgitS
K Kreutzer skrev:
Förvänta dig inget svar från trådens desinformatörer. De har inte läst några publikationer. De tycker coronabekämpningen fungerat bra med det facit vi har. Det säger det mesta.
Får dock för en gångs skull ge BirgitS en eloge för att hon nämner vaccin i December. Det påståendet bygger trots allt på vissa fakta om vad som är troligt.
Om du hade följt med i tråden skulle du inte vara det minsta förvånad eftersom vi är många som har diskuterat vaccintillgång under lång tid utifrån vad t.ex. forskare och företag har skrivit. Ulltand är däremot en optimist när det gäller när det kan finnas vaccin tillgängligt.

J Jocke Best skrev:
Gött, det låter väl rätt så bra beskrivet kring vad som gjorts. Tycker du de vacklar? Eller förlåt, tycker du att det är roligt att skriva det menar jag. Svårt att veta om du är dig själv nu eller trollet plupp.
Det skrevs ett riktigt bra inlägg på ämnet tidigare idag

mnils skrev:
Det är du långt ifrån ensam om att tycka!

Experter: Därför kastar regeringen Tegnell framför bussen
Preem, skogen och övertramp mot enskilda. Den svenska rättssäkerheten mår inte alls bra, varnar flera experter som fPlus har talat med. Och coronakrisen sätter fingret på huvudproblemet, menar Richard Sannerholm, doktor i juridik. ”Svenskar är oerhört rädda för att ta ansvar. Det är en sjuka som finns såväl inom myndighetssverige som på högsta politiska nivå”, säger han till fPlus.

"Regeringen valde att helt enkelt kasta Anders Tegnell framför bussen i stället för att rakryggat säga att de själva har det yttersta ansvaret för sin förda coronastrategi."

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Tror verkligen att läkare väljer bort patienter dagligen från IVA-vård pga av platsbrist?
Du missförstod mig. Läkarna väljer bort patienter, säkert nästan dagligen, för att patienten inte klarar av IVA-vård, eller har för liten nytta av det. Inte platsbrist.

Ulltand Ulltand skrev:
Tror du läkarna som säger att de fått välja bort patienter under coronapandemin ljuger?
Nja, vet inte. Hur och var har det kommit fram?

Ulltand Ulltand skrev:
Att fälsjuklhuset inte tagits i bruk betyder ingenting i sammanhanget. Min bästa gissning är att det bror på personalbrist eventuellt i kombination att fältsjukhuset varit för dålig alternativt planeringsmissar.
Absolut kan det vara så också. Särskilt personalbrist bör ha kunnat vara orsaken. Iofs hade det gått att lösa genom att skicka personal från andra regioner (som säkert varit tveksamma).

Ulltand Ulltand skrev:
I vilket fall så har sjukvården inte klarat trycket från coronasjuka.
Inte helt och hållet. Och kvar finns den sk "vårdskulden" också.
Men jag har faktiskt förvånad över hur bra de har grejat det. Våra nationalhjältar där på sjukhusen ! :heart:
(De borde alla få minst någon extra månadslön i gratifikation, pengar ersätter inte allt som förlorats, men lite plåster på såren i alla fall)
Särskilt sen man sett bilder ifrån Italien och lite andra länder.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Spelar det stor roll för dig om det är november eller december?

Är det den meteroligisk vintern eller den den kalendeariska?

Lyft blicken och inse att ett vaccin kan vara inom räckåll i närtid. Även om det försätter Sveriges straterig i ett ännu sämre ljus.
Var det inte du som , för bara för ca en månad sen, berättade med stor övertygelse att vaccinet kommer i Augusti ... :)

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det skrevs ett riktigt bra inlägg på ämnet tidigare idag
Där har vi väldigt olika åsikter. Jag tycker inte det finns mycket sanning i det.
Tycker de allra flesta i Sverige just har tagit ansvar under de sista månaderna, tagit ansvar för att skydda sig själva och andra.
Har du t.ex. någon källa där regeringen säger att de inte har ansvaret?
Ansvaret för vad någon på FHM säger/skriver etc. är förstås generaldirektörens, inte Tegnell.

Däremot finns det ju en utbredd hatkampanj med många personliga hot riktade mot Tegnell, men det är en helt annan sak som bara handlar om att destablisera Sverige.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu var det här en lång subtråd i den långa tråden, men jag uppfattar det som att du typ glömt vad vi skrivit, så jag tar historiken här:

Och här gav jag ju ett exempel på just att Danska politiker inte kunde hålla sig, utan körde ett eget race tvärt emot experternas rekommendationer, troligen bara för att vinna några politiska poäng.

Och här klev du åt sidan, ville inte längre kommentera det hela då det visade sig att jag hade rätt, utan startar något annat.

Så det svarar jag på såhär:

Och här verkar du ha glömt vad det började med, så därför har jag jobbat på med att återge det hela.
När jag frågade om det är fel av politiker att ”lägga näsan i blöt” så var det menat som en retorisk fråga.

Vad jag menade var att det är självklart att folkvalda politiker har och ska ha förmågan till att fatta beslut. Som de förhoppningsvis står för sedan det skrevs ett jättebra inlägg på temat tidigare idag.

mnils skrev:
Det är du långt ifrån ensam om att tycka!

Experter: Därför kastar regeringen Tegnell framför bussen
Preem, skogen och övertramp mot enskilda. Den svenska rättssäkerheten mår inte alls bra, varnar flera experter som fPlus har talat med. Och coronakrisen sätter fingret på huvudproblemet, menar Richard Sannerholm, doktor i juridik. ”Svenskar är oerhört rädda för att ta ansvar. Det är en sjuka som finns såväl inom myndighetssverige som på högsta politiska nivå”, säger han till fPlus.

"Regeringen valde att helt enkelt kasta Anders Tegnell framför bussen i stället för att rakryggat säga att de själva har det yttersta ansvaret för sin förda coronastrategi."

D
När tror du att det finns ett vaccin?
Kanske slutet nästa år, sen känner jag frågetecken runt den då tillgängliga volymen och runt hur många som kommer vilja ta det. Hör många ganska normala människor som inte kommer ta ett hastigt framtaget vaccin efter vad som hände runt svininfluensen. Till detta ska läggas alla antivaxers och andra som har mer extrema livsåskådningar.

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var det inte du som , för bara för ca en månad sen, berättade med stor övertygelse att vaccinet kommer i Augusti ... :)
Vi kan väl invänta augusti innan du börjar håna honom.

Översitteri hatar jag.
Tips, gå ut och få lite frisk luft, du verkar behöv det.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Särskilt personalbrist bör ha kunnat vara orsaken. Iofs hade det gått att lösa genom att skicka personal från andra regioner (som säkert varit tveksamma).
Vad jag har förstått så är det varit möjligt att beordra det i ett krisläge.

Det var ju endast i ett mycket tidigt skede som fältsjukhuset i Älvsjö var tänkt som IVA, rätt snart fattade man ju beslutet att det skulle vara vanlig vårdavdelning med god tillgång på t.ex. syrgas, eftersom det gick så bra med att bygga om andra sjukhusavdelningar till IVA.

Stockholm är på plats 32 i överdödlighet i Europa:

Skärmdump av en nyhetsartikel om överdödligheten i Stockholm relaterad till COVID-19.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Han menade ju den gregorianska kalendern

• Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J Jocke Best skrev:
Han menade ju den gregorianska kalendern
NU! kan vi börja snacka om att håna ... ;)

optimum optimum skrev:
Vi kan väl invänta augusti innan du börjar håna honom.

Översitteri hatar jag.
Tips, gå ut och få lite frisk luft, du verkar behöv det.
Jag hade tänkt vänta på att tidpunkten var inne, innan jag tänkte ta upp det.
Men det blir ju svårt om tidpunkten flyttas hela tiden ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.