2 059 580 läst · 32 467 svar
2060k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
Jag är en av dom som tycker det går bra för Sverige så jämför på. Det har ju dött tiopotenser mindre än vad ni fågelhjärtan kraxade om i början. Det jag undrar mest är varför du verkar må så dåligt av det vi gör i Sverige och jämför med Finland hela tiden? Är det nåt komplex du har så fram med det så får vi hjälpa dig vidare att må bättre. Jag tycker vi skulle öppnat upp Liseberg och Gröna lund med. Med en starkare ekonomi och ungdomar som arbetar och roar sig under ordnade former så finns mer pengar till att ta hand om de sjuka sedan.E erkka skrev:
Det här kommer väl ner till skillnaden i att tänka eller reagera. Reflexmässigt vill alla rädda alla liv men lite senare i tankeprocessen står det klart att det alltid i verkligheten handlar om att välja, så medelvägen att rädda så många som möjligt till en rimlig kostnad i "collateral damage" är ju den man hamnar i då.BirgitS skrev:
Det handlar ju inte om ekonomin i sig utan att ett lands ekonomi sätter ramen för bland annat den vård som kan erbjudas.
Ekonomin framöver har direkt återverkan på hur vården blir i framtiden, dålig ekonomi innebär mindre pengar till sjukvården vilket innebär sämre överlevnadschanser för dem som insjuknar i något som är dyrt att bota.
Det är inte utan anledning som fattiga länder jorden runt har sämre sjukvård och inte ens kan ta hand om alla som är sjuka under normala förhållanden och än mindre under epidemiska förhållanden. I Rio de Janeiro har sjukhusen varit fulla i två månader och sjuka vandrar runt mellan dem i förhoppningen att någon på sjukhusen ska dö så att de kan få deras plats.
Ska jag tolka ditt inlägg som att det för dig är det viktigare att rädda liv idag än att göra det om några år?
Man kan ju läsa Kahneman så föklaras allt.
Jag tycker inte att det är särskild relevant att jämföra hur många döden vi hade de senaste dagen jämförd med hur många döda de andra länder hade i syfte att göra en ranglista om vem som hade bäst strategi/politik.K Kreutzer skrev:
Vill man jämföra dödstal mellan länder, ska man titta på total antal döda efter pandemin, eller använda skattningar som ger en fingervisning om det.
Dessutom ska man ta hänsyn till de olika smittohärden, norra italien, Madrid, Paris, London, stockholm, New York mm och hur de påverkar landets dödstal per invånare.
Jag är övertygat att New York hade större problem än Stockholm, men det är ingenting som syns i Sveriges och USAs statistik.
Jag vet inte hur man ska jämföra, jag ser framförallt problem med era jämförelser
Testning, spårning och karantän.Mikael_L skrev:
Till det finns det dock aningens större chanser, vi lär ju oss på vägen också.
Men jag ser fortfarande bekymrat på länder med oerhörd låg smittspridning, de där mindre än 1% av befolkningen har antikroppar. De är ju i stort sett i samma läge som för ett halvår sedan.
Hur ska de agera om det blir en andra våg?
Sticker det iväg så kan en tidig lock down på några veckor ta ner spridningen till kontrollerbara nivåer.
Möjligen är munskydd ett mycket effektivt sätt att begränsa smittan. Det finns iaf exempel på det IRL där det tycks ha gjort skillnad.
Nu är det inte några vi som tillsatt henne utan det är sosseriet och svaret på varför det blev just hon är att det är den bästa de har.optimum skrev:
Det är tydligen inte lätt att bli utfrågad av media man inte redan köpt lojalitet av med skattebetalarnas pengar
Vi kan ju notera att man runtom i världen inför lokala restriktioner efter diverse utbrott (Kina, Tyskland och Portugal exempelvis). Så här kommer det att fortsätta till dess att vaccin har getts till tillräckligt många...

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Även om vi inte har flockimmunitet över hela populationen så har vi fallande smittotal, IVA-fall och antalet döda per dag. Det tyder på att de mest smittoutsatta klustrena har immunitet samt är isolerade från andra ej immuniserade kluster (man träffas inte). En del av effekten kan också vara att de svagaste redan har dött (en selektionseffekt). Med lite tur är våra olika kluster tillräckligt immuna eller isolerade för att hindra en andra våg i höst.optimum skrev:
Om man lyssnar på FHM: Planen är att tuffa på som nu med försök att lätta på rekommendationerna vartefter. Blir det stora utbrott så blir det hårdare igen. I delar av landet där smittan inte är ordentligt spridd i samhället blir aktiv smittspårning en del av metoden. Så detta kommer fortsatt att utsätta sjukvården för hög belastning och antalet döda kommer att fortsätta att ticka uppåt men förhoppningsvis inte på samma skenande sätt som när Stockholms äldrevård kapsejsade. Vi kör tydligen klusterimmunitet och dansen som strategi.
Det finns en viss sannolikt att det gör det. Dels genom växande immunitet i de mest smittoutsatta klustren och dels genom allmän drift i genetiken genom mutation som mildrar symptomen. Men det finns ju inga garantier, evolutionen har ingen uppenbar riktning gällande dessa symptom.optimum skrev:
Gör det inte bättre men man kan ju vara realist, ett stort land som USA får bara (ur sin större pool) fram en duglig president var 3-5 gång, det säger ju lite om chanserna för Sverige att hitta politiker i världsklass.M mnils skrev:
Glöm nu inte att när vi lättar på restriktioner så når vi och skapar vi nya potentiella smittokluster.Claes Sörmland skrev:
Även om vi inte har flockimmunitet över hela populationen så har vi fallande smittotal, IVA-fall och antalet döda per dag. Det tyder på att de mest smittoutsatta klustrena har immunitet samt är isolerade från andra ej immuniserade kluster (man träffas inte). En del av effekten kan också vara att de svagaste redan har dött (en selektionseffekt). Med lite tur är våra olika kluster tillräckligt immuna eller isolerade för att hindra en andra våg i höst.
Om man lyssnar på FHM: Planen är att tuffa på som nu med försök att lätta på rekommendationerna vartefter. Blir det stora utbrott så blir det hårdare igen. I delar av landet där smittan inte är ordentligt spridd i samhället blir aktiv smittspårning en del av metoden. Så detta kommer fortsatt att utsätta sjukvården för hög belastning och antalet döda kommer att fortsätta att ticka uppåt men förhoppningsvis inte på samma skenande sätt som när Stockholms äldrevård kapsejsade. Vi kör tydligen klusterimmunitet och dansen som strategi.
Det finns en viss sannolikt att det gör det. Dels genom växande immunitet i de mest smittoutsatta klustren och dels genom allmän drift i genetiken genom mutation som mildrar symptomen. Men det finns ju inga garantier, evolutionen har ingen uppenbar riktning gällande dessa symptom.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Visst är det så, viruset kommer att fortsätta ta sig in i kluster efter kluster och skapa elände. Men det behöver inte blir lika explosivt som när det kom in i en massa olika internationellt vällänkande kluster på en gång.pacman42 skrev:
Jag är mest orolig för kollektivtrafiken. Om folk går tillbaka till att använda den så kan det formligen explodera i smittspridning.Claes Sörmland skrev:
Sedan har vi gymnasieskolor och högskolor.
Stora arbetsplatser oroar också.
Lunchrestauranger när folk kommer tillbaka till jobbet. Hur skall man kunna hålla avstånd och samtidigt servera alla som arbetar?
Många problem blir det...

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 197 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 197 inlägg
Fast tanken är att tuffa på som idag, inte att gå tillbaka till normaltillståndet. Att folk ska jobba hemma och plugga hemma även under hösten. På universiteten planeras det för detta i och med 49-personsers regler och krav på fysiska avstånd. Lokalerna på lärosätena är inte anpassade för detta så det blir en termin till med Zoom-föreläsningar.pacman42 skrev:
Jag är mest orolig för kollektivtrafiken. Om folk går tillbaka till att använda den så kan det formligen explodera i smittspridning.
Sedan har vi gymnasieskolor och högskolor.
Stora arbetsplatser oroar också.
Lunchrestauranger när folk kommer tillbaka till jobbet. Hur skall man kunna hålla avstånd och samtidigt servera alla som arbetar?
Många problem blir det...