Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
J Jocke Best skrev:
Jag läste hela artikeln och förstod den också, det är alltså inte avgjort än. Du påstår att synen på Sverige är förstört, medan artikeln inte påstår det utan att det är, utan väldigt högt. Fondförvaltaren verkar alltså inte dela din åsikt. Du får gärna fortsätta att ha din åsikt, det är det fina med Sverige. Din taskiga attityd också. Måste vara jobbigt när ingen verkar hålla med om det man tycker och att man måste jämföra med ett annat land hela tiden där allt görs mycket bättre.
Taskig attityd får stå för dig, men det är väl såna argument man tar till när man inte har nåt vettigt att tillföra.

jämförelser görs hela tiden, varför tror du man annars gör Pisa undersökningar eller tävlar i friidrott? Varför får man inte jämföra nu? Är det för att det går så dåligt ?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
optimum
Undrar hur strategin ser ut framåt?

• Få som har antikroppar, alltså inte flockimmunitet den vägen. (=skydd)
  • Flockimmunitet via att folk smittas medvetet, inte vår strategi har AT sagt.
  • Långt till vaccin finns
  • Lockdown inte vår strategi

Skolorna stängda nu och öppnar i augusti
Vi har en form av lockdown nu när nöjesparker inte får öppna.
Våra grannländer får inte åka hit = lockdown för en del av turistnäringen.
Kommer mer sådant behövas?

Så hur ser vår strategi ut?
Tvätta händerna och social distans.
Tror vi viruset tröttnar och ger sig av frivilligt?

Vad jag tror, man har inte den blekaste aning om framtiden.
Att det minskat nu beror på att vi är duktiga på social distans mm. Något vi inte kan köra så länge till för det är en form av lockdown. Om vi försöker leva som vanligt igen kommer smittan att öka, precis som vi tror den kommer göra i övriga världen när de öppnar upp.

Så jag återkommer till det igen.

Hur ser vår strategi ut för hösten.?

Mikael_L
Jag skulle tro att något liknande som i vår kanske är det bästa.
Visst verkar folk ha allt svårare att hålla distans och handhygien, men ännu mer drakoniska åtgärder och förbud lär vara ännu svårare att vidmakthålla då.
Fortsätta att tjata på folket att ta sig i kragen.

Då jag faktiskt tror att munskydd har någon effekt i alla fall, så kan jag tänka mig att det kommer krav på att bära sådant för vissa aktiviteter, t.ex. åka kollektivt, delta i idrottsevenemang etc.

Men vi måste isåfall beställa minst 100 miljoner munskydd nu, bums ...

D
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar ibland vems intressen du representerar här. Dina uttalanden förefaller ibland som fallsna ur Trumps eller Bolsanaros mun.
Aha, men jag kan svara, ingens såklart, om någons så mina egna.

Denna fundering baseras också på egna iaktagelser, efter hand som kvällen gick och musiken blev högre så kom folk såklart närmare när man ska prata och till sist får man "skrika varandra i ansiktet", det borde ju vara idealiskt för smittspridning eller?

Var det illojalt att tänka så, förstår inte riktigt din reaktion? :)

• Gilla
optimum
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, nu ser jag .. hur det kanske var presenterat.
Alltså ett modifierat stapeldiagram, eller framtaget diagram, med syfte att misskreditera Sverige, inte att visa relevanta objektiva data.
Följer med nöje tråden. Bagdad Bob har mött sina överhen. Både Mikael_L och Birgit S försökte misskreditera mina data på Sveriges dödssiffror. Bl.a. i "syfte att misskreditera Sverige". Men lyckades ej då Harry73, som jag f.ö. tackar, satte dessa på plats med fakta. Även om han då tycker "siffran i sig är rätt så orelevant för att jämföra ländernas strategi.
Ett mkt spännande resonemang att dödstalen är orelevanta. Är det sista halmstrået för FHM_s försvarspanel?.
Eller blir det att sjuktalen är irrelevanta ?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, nu ser jag .. hur det kanske var presenterat.

Men då blir det ändå något märkligt här, ty min datakälla:
Sverige - 39st/miljon och 14 dagar = 2,78 st / dag.
Men i och för sig, det är såpass nära att det kan röra sig om ojämn rapportering, dvs att det inte kom inte lika många rapporterade fall dag 1-7 som dag 8-14, dvs medelvärdet är beräknat på olika perioder.

Men varför saknas bl.a Storbritannien och Spanien i Kreutzers post?
Kanske för att de har en rate på 2,29/dag resp 1,79/dag.

Alltså ett modifierat stapeldiagram, eller framtaget diagram, med syfte att misskreditera Sverige, inte att visa relevanta objektiva data.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
erkka och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man ska se någon nytta med det där så är det ju i så fall att vi nu har ett svar på frågan "Hur dumma kan folk vara egentligen?"

-Du skulle bli förvånad.
Det finns två saker som är oändliga. Mäniskans dumhet och universum men jag är osäker på det senare. //Albert Einstein

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
optimum
Intressant

"Ett magplask av utrikesministern
Ann Linde bröt mot politikens första budord"

"Första budordet för en politiker som inte vill hamna i onödigt trubbel är: Du ska inte tala om sådant som du inte känner till.
Men det gjorde utrikesminister Ann Linde (S) och därför sitter hon nu i klistret."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJl7g6/ett-magplask-av-utrikesministern

Hur i hela friden kan vi tillsätta en utrikesminister för Sverige med sådana "kvalifikationer"?
Givetvis var intervjuaren proffs på vad hon höll på med och möter en glad amatör.

• Gilla
Mach77777 och 4 till
  • Laddar…
T
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns två saker som är oändliga. Mäniskans dumhet och universum men jag är osäker på det senare. //Albert Einstein
Har du en källa på att han sagt det?

Ulltand Ulltand skrev:
Common sense is not very common.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:

Att det minskat nu beror på att vi är duktiga på social distans mm. Något vi inte kan köra så länge till för det är en form av lockdown. Om vi försöker leva som vanligt igen kommer smittan att öka, precis som vi tror den kommer göra i övriga världen när de öppnar upp.

Ställer mig samma fråga. Vi kan ta Danmark (som övriga grannländer) som sen öppning klarat sig oerhört bra. Så bra att man bara nu är nere på 7 i intensivvård. Man har testning och smittspårning på plats och kan ta hand om ev utbrott .Man har
tack vare lockdown präntat in säkerhetstänk i de flesta.
Svenskar däremot har ett oerhört slapp beteende håller inte avstånd mm. Därtill dålig testning och en oerhört belastad sjukvård. Jag tror hårdare åtgärder är nödvändiga tex munskydd i offentliga miljöer, reseförbud, folksamlingar max 10 personer.
Men blir nog inte realitet utan fler döda och sjuka är att vänta. FHM/regering väntar nu bara på vaccin nu då man av prestigeskäl inte kan backa från sin förödande s.k. strategi.
Sen blir Ann Linde tvungen fortsätta sprida desinformation världen över som tex att "alla som vill"får testa sig för att försöka upprätthålla Sverigebilden.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta förstår nog att om skatteintäkterna sjunker kraftigt samtidigt som man stoppar in en massa pengar för att rädda företag och hindra arbetslösheten att stiga ändå kraftigare så får det återverkningar på lång sikt genom att skulder ska betalas tillbaka, valutan blir mindre värd dvs. importerade varor går upp i pris etc. Det betyder att det på lång sikt blir mindre pengar till vård, skola och omsorg vilket kan leda till att folk dör i onödan, barns utbildning blir sämre så att landet inte blir lika konkurrenskraftigt osv.

Beordrar man butiker mm. att stänga så kommer fler företag att gå i konkurs än när folk får fortsätta att jobba och handla. Fler företag i konkurs leder till fler arbetslösa och minskade skatteintäkter från både företag och människor.

Tyskland förlorade 20 % av sina skatteintäkter i maj: [länk]
Tyskland lägger 1300 miljarder i ett konjukturpaket: [länk]
Norges arbetslöshet hade för någon månad sen eller så stigit med 6 procentenheter, medan Sveriges har gått upp med typ 2 procentenheter.

Så vad är arbetslösheten i Finland nu och vad var den i februari?
Jag har förstått att oron för framtida ekonomi är viktigare än att många dör idag. Det är väl där våra prioriteringar skiljer sig. Parkerar denna diskussion för nu.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Mikael_L
K Kreutzer skrev:
Följer med nöje tråden. Bagdad Bob har mött sina överhen. Både Mikael_L och Birgit S försökte misskreditera mina data på Sveriges dödssiffror. Bl.a. i "syfte att misskreditera Sverige". Men lyckades ej då Harry73, som jag f.ö. tackar, satte dessa på plats med fakta. Även om han då tycker "siffran i sig är rätt så orelevant för att jämföra ländernas strategi.
Ett mkt spännande resonemang att dödstalen är orelevanta. Är det sista halmstrået för FHM_s försvarspanel?.
Eller blir det att sjuktalen är irrelevanta ?
Var försvann GB och Spanien då?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:

Vi brukar inte vara alignade men jag undrar samma sak, inte så mycket för Sverige men för hela europa. Resandet kommer explodera och jag tror inte vi kan räkna med att folk "sköter sig".

Min personliga gissning är att nu får vi ta detta helt enkelt, jag tror inte något land kan tvinga in sitt folk tilbaks under restriktioner, det blir ju bara samma sak igen när de ska öppna.

Hoppas bara sjukvården hänger med.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Hoppas bara sjukvården hänger med.
Till det finns det dock aningens större chanser, vi lär ju oss på vägen också.

Men jag ser fortfarande bekymrat på länder med oerhörd låg smittspridning, de där mindre än 1% av befolkningen har antikroppar. De är ju i stort sett i samma läge som för ett halvår sedan.
Hur ska de agera om det blir en andra våg?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
E erkka skrev:
Jag har förstått att oron för framtida ekonomi är viktigare än att många dör idag. Det är väl där våra prioriteringar skiljer sig. Parkerar denna diskussion för nu.
Det handlar ju inte om ekonomin i sig utan att ett lands ekonomi sätter ramen för bland annat den vård som kan erbjudas.

Ekonomin framöver har direkt återverkan på hur vården blir i framtiden, dålig ekonomi innebär mindre pengar till sjukvården vilket innebär sämre överlevnadschanser för dem som insjuknar i något som är dyrt att bota.

Det är inte utan anledning som fattiga länder jorden runt har sämre sjukvård och inte ens kan ta hand om alla som är sjuka under normala förhållanden och än mindre under epidemiska förhållanden. I Rio de Janeiro har sjukhusen varit fulla i två månader och sjuka vandrar runt mellan dem i förhoppningen att någon på sjukhusen ska dö så att de kan få deras plats.

Ska jag tolka ditt inlägg som att det för dig är det viktigare att rädda liv idag än att göra det om några år?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.