Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
E erkka skrev:
Vad valde Sverige och vad valde ex Finland? Sverige valde både Pest och Kolera medans Finland chansade att slippa.

Du menar att i mars kunde man inte se tidigt hur de äldre skulle drabbas av Corona, men du menar att man idag kan se att ekonomin om flera år kommer drabbas? Skönt att man ibland kan förutse saker iaf då.

Jag vågar iallafall påstå att ekonomin gynnas nog inte av Sveriges valda corona strategi, snarare tvärtom.
Dessutom har nog omvärldens syn på Sverige blivit något förstörd.
De flesta förstår nog att om skatteintäkterna sjunker kraftigt samtidigt som man stoppar in en massa pengar för att rädda företag och hindra arbetslösheten att stiga ändå kraftigare så får det återverkningar på lång sikt genom att skulder ska betalas tillbaka, valutan blir mindre värd dvs. importerade varor går upp i pris etc. Det betyder att det på lång sikt blir mindre pengar till vård, skola och omsorg vilket kan leda till att folk dör i onödan, barns utbildning blir sämre så att landet inte blir lika konkurrenskraftigt osv.

Beordrar man butiker mm. att stänga så kommer fler företag att gå i konkurs än när folk får fortsätta att jobba och handla. Fler företag i konkurs leder till fler arbetslösa och minskade skatteintäkter från både företag och människor.

Tyskland förlorade 20 % av sina skatteintäkter i maj: https://www.stromstadstidning.se/nyheter/tysklands-skatteintäkter-minskar-1.29907895
Tyskland lägger 1300 miljarder i ett konjukturpaket: https://www.dn.se/ekonomi/merkels-spenderbyxor-ska-radda-europas-storsta-ekonomi/
Norges arbetslöshet hade för någon månad sen eller så stigit med 6 procentenheter, medan Sveriges har gått upp med typ 2 procentenheter.

Så vad är arbetslösheten i Finland nu och vad var den i februari?

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
I princip alla besöksmagneter i Göteborg är nu stoppade över sommaren iom att Liseberg inte fick öppna. Blir svårt för besöksnäringen i stan...

• Ledsen
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Försiktighetsprincipen är uppe ofta här och en del verkar vilja förespråka det som strategi i livet. Absolut inte jag, varje framgång och glädje i livet har kommit genom att man tar en risk, att leva så riskfritt som jag upplever att vissa tycker man ska i detta fallet = levande död.

Som land hade vi aldrig utvecklats till vad vi är i dag om vi skulle undvika risker på det sättet, inte många av oss här hade haft en utbildning, inte många hade haft rösträtt, vi hade ju varit sist ut med framsteg, alla andra får testa först hur det går!

Nä, vi ska vara välutbildade, modiga, progressiva, ta risker när det är befogat för att gå framåt och inte stå still, och vi ska ha regeringar som går i den riktningen.
Ja eller som statsminister Stefan Löfven sade nyligen, folkvett.
Dock undrar man hur många procent av Sveriges befolkning som fått denna gåva?

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Ja eller som statsminister Stefan Löfven sade nyligen, folkvett.
Dock undrar man hur många procent av Sveriges befolkning som fått denna gåva?
Jo, jag har sett det verkar klinga av, borde ju synas i siffrorna snart, eller?

MultiMan
D djac skrev:
Försiktighetsprincipen är uppe ofta här och en del verkar vilja förespråka det som strategi i livet. Absolut inte jag, varje framgång och glädje i livet har kommit genom att man tar en risk, att leva så riskfritt som jag upplever att vissa tycker man ska i detta fallet = levande död.

Som land hade vi aldrig utvecklats till vad vi är i dag om vi skulle undvika risker på det sättet, inte många av oss här hade haft en utbildning, inte många hade haft rösträtt, vi hade ju varit sist ut med framsteg, alla andra får testa först hur det går!

Nä, vi ska vara välutbildade, modiga, progressiva, ta risker när det är befogat för att gå framåt och inte stå still, och vi ska ha regeringar som går i den riktningen.
Det är inte att vara progressiv, välutbildad eller modig att låta folk dö i tusental för att man inte använder munskydd eller har tvingande regler om distansering, t ex.

Det du beskriver är det direkt motsatta. Det räcker att titta på USA där de utbildade och vettigaste människorna förespråkar maximala åtgärder för att hålla nere dödsfallen medan Trump själv och hans lågutbildade fotfolk gör tvärtom, och gärna skryter med sina bravader där man struntar i alla skyddsåtgärder.

Nu har du gått alldeles vilse i vad du skriver.

• Gilla
  • Älska
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
Det är inte att vara progressiv, välutbildad eller modig att låta folk dö i tusental för att man inte använder munskydd eller har tvingande regler om distansering, t ex.

Det du beskriver är det direkt motsatta. Det räcker att titta på USA där de utbildade och vettigaste människorna förespråkar maximala åtgärder för att hålla nere dödsfallen medan Trump själv och hans lågutbildade fotfolk gör tvärtom, och gärna skryter med sina bravader där man struntar i alla skyddsåtgärder.

Nu har du gått alldeles vilse i vad du skriver.
Tycker inte jag, jag tycker att följa skocken utan att tänka själva är dumt, trots risken att vara annorlunda. Att vi har flera döda är jag övertygad hänger till största delen samman med att vi fick större inledande smittspridning än de andra och mindre med att vi inte vidtog, i många avseenden, vidskepliga åtgärder.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
"Vidskepliga åtgärder"?

Jag har bättre saker för mig än intellektuella ökenvandringar och kommer inte bemöta dina inlägg mer.

Hoppas du slipper bli levande död (med dina egna ord) om du skulle tvingas till att bära munskydd.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
Jo, jag har sett det verkar klinga av, borde ju synas i siffrorna snart, eller?
Det syns ju lokalt som i Gällivare och andra utbrott som i Motala och Hälsingland där studentfirandet inte har skett med "folkvett".

D
BirgitS BirgitS skrev:
Det syns ju lokalt som i Gällivare och andra utbrott som i Motala och Hälsingland där studentfirandet inte har skett med "folkvett".
Ja just det, studentfirandet, varför fick vi inte mer spridning där, här i Malmö ingick absolut inte folkvett heller, men det verkar inte spridas så enkelt som man tror eller, borde väl synts nu annars?

D djac skrev:
Ja just det, studentfirandet, varför fick vi inte mer spridning där, här i Malmö ingick absolut inte folkvett heller, men det verkar inte spridas så enkelt som man tror eller, borde väl synts nu annars?
Jag undrar ibland vems intressen du representerar här. Dina uttalanden förefaller ibland som fallsna ur Trumps eller Bolsanaros mun.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
I Hälsingland var det ju en extrem "lek" som någon tyckte att de skulle ägna sig åt, att flytta mat direkt mellan folks munnar, tala om närkontakt med öppen mun. :dizzy:

Sen får ju de flesta tonåringar milda symtom så det kan ju ta lite tid innan smittan har spridits till ett större antal vuxna så att några av dem blir allvarligt sjuka. Var det inte ett par veckor eller så mellan superspridarhändelsen i Gällivare tills det verkligen började märkas i sjukvården?
Så faran är ju inte över än vare sig efter studentfiranden eller demonstrationer.

• Wow
erkka
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
I Hälsingland var det ju en extrem "lek" som någon tyckte att de skulle ägna sig åt, att flytta mat direkt mellan folks munnar,
Om man ska se någon nytta med det där så är det ju i så fall att vi nu har ett svar på frågan "Hur dumma kan folk vara egentligen?"

-Du skulle bli förvånad.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Hälsingland var det ju en extrem "lek" som någon tyckte att de skulle ägna sig åt, att flytta mat direkt mellan folks munnar, tala om närkontakt med öppen mun. :dizzy:

Sen får ju de flesta tonåringar milda symtom så det kan ju ta lite tid innan smittan har spridits till ett större antal vuxna så att några av dem blir allvarligt sjuka. Var det inte ett par veckor eller så mellan superspridarhändelsen i Gällivare tills det verkligen började märkas i sjukvården?
Så faran är ju inte över än vare sig efter studentfiranden eller demonstrationer.
Två veckor från smitta till akutvård är normalt. Normen är 5+7 dagar (inkubation plus lättare sjukdom, på den sjunde dagen vänder det nedåt för de med allvarlig sjukdom).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.