Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
tusenett skrev:
Det skulle också vara intressant att veta hur många som smittades av besökare jämfört med på annat sätt?

Det stod väl här i tråden tidigare att det var personalsituationen med timanställda som pekades ut som största boven?

Nog för att en avliden är en för mycket men för att få perspektiv skulle det vara intressant att veta hur stor skillnad 1-2 veckors skillnad i införande av besöksförbudet verkligen hade gjort för dödligheten.

Är det att sila mygg och svälja kameler att diskutera ett par veckor hit eller dit? Jag vet inte.
Många bäckar små heter det. Du kan nog inte peka ut en källa o säga att det var pga besökarna, eller nä dom tvättade inte händerna.

ALLT påverkar.

Men man kan ju inte sluta att vidta åtgärder med argumentet att det hjälper nog inte, eller det går nog inte.

Vet ni vad försiktighetsprincip innebär?

Med era argument så kan vi väl skita i allt och bara köra på som vanligt. Du och några till här verkar ju ha den uppfattningen, antar att ni saknar orken att kämpa eller liknande.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D
E erkka skrev:
Många bäckar små heter det. Du kan nog inte peka ut en källa o säga att det var pga besökarna, eller nä dom tvättade inte händerna.

ALLT påverkar.

Men man kan ju inte sluta att vidta åtgärder med argumentet att det hjälper nog inte, eller det går nog inte.

Med era argument så kan vi väl skita i allt och bara köra på som vanligt. Du och några till här verkar ju ha den uppfattningen, antar att ni saknar orken att kämpa eller liknande.
Oavsett vad jag anser så tror jag att det är nästa skeende i detta, mer eller mindre, -skita i allt och köra på. Handlar inte om vad jag vill, mer en gissning om vad som kommer hända under resten av året.

Man kommer ju säkert linda in det, men i praktiken alltså.

BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Mindre trafik än vanligt under midsommar, trots långa köer på sina håll, rapporterar Trafikverket: [länk]

Vi får väl se vad Telia kommer att rapportera.
Även Telia visar på minskat resande jämfört med midsommaren 2019, men inte lika stor minskning som t.ex under Kristi Himmelsfärdshelgen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/minskat-resande-jamfort-med-midsommar-2019
Ett exempel: Uddevalla till Lysekil: -14%

BirgitS
E erkka skrev:
Försiktighetsprincipen innebär att handla på ett sådant sätt att risker undvikes.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Försiktighetsprincipen
Inte bara på kort sikt utan på lång sikt, t.ex. ta hänsyn till hur försämrad ekonomi påverkar vården om några år.
Alla beslut som alla länder tog i mars innebar stora risker oavsett vilket av alternativen man valde, det var frågan om att välja mellan pest och kolera.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E
BirgitS BirgitS skrev:
Försiktighetsprincipen innebär att handla på ett sådant sätt att risker undvikes.
[länk]
Inte bara på kort sikt utan på lång sikt, t.ex. ta hänsyn till hur försämrad ekonomi påverkar vården om några år.
Alla beslut som alla länder tog i mars innebar stora risker oavsett vilket av alternativen man valde, det var frågan om att välja mellan pest och kolera.
Vad valde Sverige och vad valde ex Finland? Sverige valde både Pest och Kolera medans Finland chansade att slippa.

Du menar att i mars kunde man inte se tidigt hur de äldre skulle drabbas av Corona, men du menar att man idag kan se att ekonomin om flera år kommer drabbas? Skönt att man ibland kan förutse saker iaf då.

Jag vågar iallafall påstå att ekonomin gynnas nog inte av Sveriges valda corona strategi, snarare tvärtom.
Dessutom har nog omvärldens syn på Sverige blivit något förstörd.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J
E erkka skrev:
Vad valde Sverige och vad valde ex Finland? Sverige valde både Pest och Kolera medans Finland chansade att slippa.

Du menar att i mars kunde man inte se tidigt hur de äldre skulle drabbas av Corona, men du menar att man idag kan se att ekonomin om flera år kommer drabbas? Skönt att man ibland kan förutse saker iaf då.

Jag vågar iallafall påstå att ekonomin gynnas nog inte av Sveriges valda corona strategi, snarare tvärtom.
Dessutom har nog omvärldens syn på Sverige blivit något förstörd.
Tur att fondkillen i inlägg 18645 inte vet vad du vet. Finland verkar du återkomma till hela tiden däremot. Hur ser deras ekonomi ut? Eller den kanske är jättebra eftersom dom saknar Järvafält vilket många av försiktighetsforumisterna verkar vara bekymrade över att de finns. Det gäller att orka kämpa vidare nu.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Uppenbarligen sitter "pest" stämpeln hårt på Sverige

https://www.expressen.se/kvallsposten/semester-i-sverige-da-riskerar-du-att-fa-sparken/

"Semester i Sverige – då riskerar du att få sparken"

"25 000 anställda i Region Syddanmark riskerar att få sparken – om de semestrar i Sverige under sommaren.
Alla medarbetare i dagarna fått ett brev med informationen, skriver tidningen
JydskeVestkysten.
– Vi tycker att det är schyst att informera så att de inte kommer i kläm, säger regionens HR-direktör Lene Borregaard. "

• Haha
Ulltand
  • Laddar…
E
J Jocke Best skrev:
Tur att fondkillen i inlägg 18645 inte vet vad du vet. Finland verkar du återkomma till hela tiden däremot. Hur ser deras ekonomi ut? Eller den kanske är jättebra eftersom dom saknar Järvafält vilket många av försiktighetsforumisterna verkar vara bekymrade över att de finns. Det gäller att orka kämpa vidare nu.
Enligt den artikeln säger han följande:

Sedan måste man ställa det mot alla de andra potentiellt negativa konsekvenserna av den här strategin, säger han till TT.

Han vill dock inte försöka göra denna utvärdering nu, mitt i krisen.
Lägg märke till den sista brasklappen, men du kanske inte läste mer än rubriken?

• Gilla
  • Haha
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Nu har det kommit lite ny statistik från SCB:

Excel-diagram som visar dödstal för 0-64 år jämfört med över-/underdödlighet, uppdelat på män och kvinnor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan se över-/under-dödligheten ute till höger. Vecka 24 är fortfarande OSÄKER pga eftersläpning i statistiken.
Man kan se att under de värsta veckorna i början så är det ffa män som drabbats. De senare veckorna ser det mer lika ut mellan könen.
Det sista medelvärdet till höger längst ned är för HELA året. dvs även före Corona. OCH värdena är för den delen av befolkningen som motsvarar 80 % av befolkningen (dvs. de som är yngre än 65 år). Se nedan:
Tabell från SCB som visar befolkningsfördelning efter ålder för år 2019 med fokus på åldersgrupperna 0-64 och 65+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Data från SCB.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
E erkka skrev:

ALLT påverkar.

Men med det tänkandet borde vi hålla 10 meters, eller varför inte 25 meters avstånd?

Staffans2000
tusenett skrev:
Men med det tänkandet borde vi hålla 10 meters, eller varför inte 25 meters avstånd?
Visst.
Ju längre vi är ifrån varandra. Desto mindre smittspridning.
Håller du inte med om det?

Staffan

• Gilla
Kreutzer och 1 till
  • Laddar…
P
E erkka skrev:

ALLT påverkar.

Ja, vissa saker påverkar, andra inte, vissa spelar stor roll andra spelar mindre roll. Om man pratar ansvarsutkrävande (vilket är vad väldigt många håller på med här) så är det nog intressant om den åtgärd man valde eller inte valde spelade någon egentlig roll för slutresultatet.

Du argumenterar för övrigt fult när du gör en halmgubbe och försöker pådyvla mig åsikter jag inte har.

D
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Försiktighetsprincipen är uppe ofta här och en del verkar vilja förespråka det som strategi i livet. Absolut inte jag, varje framgång och glädje i livet har kommit genom att man tar en risk, att leva så riskfritt som jag upplever att vissa tycker man ska i detta fallet = levande död.

Som land hade vi aldrig utvecklats till vad vi är i dag om vi skulle undvika risker på det sättet, inte många av oss här hade haft en utbildning, inte många hade haft rösträtt, vi hade ju varit sist ut med framsteg, alla andra får testa först hur det går!

Nä, vi ska vara välutbildade, modiga, progressiva, ta risker när det är befogat för att gå framåt och inte stå still, och vi ska ha regeringar som går i den riktningen.

• Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
J
E erkka skrev:
Enligt den artikeln säger han följande:

Lägg märke till den sista brasklappen, men du kanske inte läste mer än rubriken?
Jag läste hela artikeln och förstod den också, det är alltså inte avgjort än. Du påstår att synen på Sverige är förstört, medan artikeln inte påstår det utan att det är, utan väldigt högt. Fondförvaltaren verkar alltså inte dela din åsikt. Du får gärna fortsätta att ha din åsikt, det är det fina med Sverige. Din taskiga attityd också. Måste vara jobbigt när ingen verkar hålla med om det man tycker och att man måste jämföra med ett annat land hela tiden där allt görs mycket bättre.

Redigerat:
  • Haha
erkka
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Jag läste hela artikeln och förstod den också, det är alltså inte avgjort än. Så varför påstår du då att förtroendet är skadat?
Känner mig helt lugn angående anseendet, folk spenderar gladeligen pengar och har relationer med länder som har långt större problem än influensavirus, det går flyg varje dag till både Thailand och Dubai, UAE, och det är länder där denna, i några detaljer, avvikande strategi inte rör nålen jämnfört vad deras regimer utsätter sin befolkning för en normal dag.

• Gilla
Poxeman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.