Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En möjlighet finns ju att de kommit nästan hela vägen fram. Lyckas de utrota viruset ur sin population så behöver de framgent bara jobba med internationellt resanden och uppblossande lokala fall.
Tror du verkligen på det där själv? :surprised:

Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns inga som helst garantier för att Sverige gynnas ekonomisk på lång sikt av vår stratergi. Tvärt om är det ett stort risktagande och utan tvekan skadas sverigebilden.

Ytterst få tror nog på riktigt att flockimmunitet genom smitta kommer att uppnås i våra grannländer. Därför är det sannolikt fel att beskriva det som om att "Sverige kommit längst" och att alla andra kommer i kapp.

Men om inga vaccin skulle fungera så kan iaf våra grannar dra nytta av nya läkemedel och bättre behandlingsmetoder.
Likaså är det också ett stort risktagande att köra lock-downs av olika slag.
Men matchen är som sagt inte klar, så jag kan vet inte vad som är rätt.
Och en nackdel för Sverige är att vi blev rätt ensamma med att göra som vi gjorde, vilket nog känns som en nackdel. Kanske en fördel om det sen visade sig var lysande, men så bra att det kommer kännas som en lysande taktik - det tror jag nog inte nu längre kommer hända.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men ärligt talat så det här med Gisecke, det kliar på mig också
Gisecke har väl knappast blivit "indragen". Han har väl gått i pension men sitter på en hel del erfarenhet varför man anlitat honom på konsultbasis sen dess.

Det där är nog en rätt liten ankdamm och gammal är äldst med ett stort kontaktnät ute i stora vida världen.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du verkligen på det där själv? :surprised:
Jag håller det för möjligt att Finland kan hantera lokala utbrott med smittspårning framgent i och med att de inte har omfattande samhällsspridning. Problemet blir ju smittoimport och hur hantera det. Appar, symptomregisterering och omfattande testning med PCR och antikroppar?

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D
Jag håller det för möjligt att Finland kan hantera lokala utbrott med smittspårning framgent i och med att de inte har omfattande samhällsspridning. Problemet blir ju smittoimport och hur hantera det. Appar, symptomregisterering och omfattande testning med PCR och antikroppar?
Men kan de verkligen det, förra året landade >9 miljoner passagera från andra länder, bara på Helsingfors flygplats, det blir rätt många tester?

Claes Sörmland
Nyfniken Nyfniken skrev:
Gisecke har väl knappast blivit "indragen". Han har väl gått i pension men sitter på en hel del erfarenhet varför man anlitat honom på konsultbasis sen dess.

Det där är nog en rätt liten ankdamm och gammal är äldst med ett stort kontaktnät ute i stora vida världen.
Det är gamla SMI. Det är som akademin, man går inte i pension i egentlig mening man dör ifrån jobbet.

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Men kan de verkligen det, förra året landade >9 miljoner passagera från andra länder, bara på Helsingfors flygplats, det blir rätt många tester?
Den nivån på helt öppet resande är ju bara att glömma. I så fall endast resande från andra lågsmittoländer.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nyfniken Nyfniken skrev:

Men då frågan flyter upp, så kan man ju tycka det är klantigt av dem att inte lägga alla korten på bordet, annars blir det ju lätt en massa spekulationer.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
Den nivån på helt öppet resande är ju bara att glömma. I så fall endast resande från andra lågsmittoländer.
Men i så fall är det ju uppenbarligen inget Finland har tänkt satsa på.
(Alltså att helt bli kvitt SARS-cov2)
Nu öppnar de ju upp för resande till alla möjliga länder, både turism och affärsresor.
Finländare får ju t.ex. resa till Sverige, men inte Svenskar till Finland (Haparanda-Tornio t.ex.) Jag fattar ingenting av den logiken. Kan finnar bara bli smittade på Finsk mark?

• Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tror resandet öppnas upp nu, sen att lite färre väljer att resa är en annan sak, säg att det blir hälften och så ska du provta runt dessa. Stor apparat.

Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu öppnar de ju upp för resande till alla möjliga länder, både turism och affärsresor.
Finländare får ju t.ex. resa till Sverige, men inte Svenskar till Finland (Haparanda-Tornio t.ex.) Jag fattar ingenting av den logiken. Kan finnar bara bli smittade på Finsk mark?
Jag vet inte hur de resonerar men kan se två skäl till agerandet. 1. Man vill minska resandevolymen till Finland för att minska frekvensen smittoimport men samtidigt erbjuda sina medborgare resemöjlighet. 2. Det är lättare att kommunicera regelverk och råd gällande smittan till de egna medborgarna än till andra.

Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag tror resandet öppnas upp nu, sen att lite färre väljer att resa är en annan sak, säg att det blir hälften och så ska du provta runt dessa. Stor apparat.
Man skulle ju komma rätt långt med en obligatorisk app för de resande som man var tvungen (böteshot) att rapportera sin hälsostatus i varje dag. Håller man koll på de som rest i ett centralt register så kan ju smittspårningsåtgärder gå fort. Minsta symptom hos den resande eller i familjen så testar man.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
Man skulle ju komma rätt långt med en obligatorisk app för de resande som man var tvungen (böteshot) att rapportera sin hälsostatus i varje dag.
Och vi som inte har lagt helat vårt liv i smart-phonarnas händer då.
Skall vi bli förvisade till husarrest?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vi som inte har lagt helat vårt liv i smart-phonarnas händer då.
Skall vi bli förvisade till husarrest?
Man kan säkert lösa det så att den lilla gruppen ringer in till vårdcentralen varje dag.

Mikael_L
Vill du inte skaffa ett pass så får du inte heller resa till de flesta länder.
Dvs, att resa utomlands är ingen mänsklig rättighet utan det finns lite motkrav.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.