2 357 028 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ska dom vara tvungen att hålla på med detta för all evighet, eller kommer det en dag då de tycker det är dags att låta sin befolkning bli smittade, utan begränsningar, eller åtminstone mindre begränsningar.Claes Sörmland skrev:
Man skulle ju komma rätt långt med en obligatorisk app för de resande som man var tvungen (böteshot) att rapportera sin hälsostatus i varje dag. Håller man koll på de som rest i ett centralt register så kan ju smittspårningsåtgärder gå fort. Minsta symptom hos den resande eller i familjen så testar man.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag tror inte att det nämndes i tidningarna när de intervjuade honom att han gjorde det betald av FHM? Jag läste på Flashback att han varit studiekamrat med den som ledde Anders Tegnells utbildning i England, och varit med och rekryterat Tegnell och Johan Carlsson hade jag ingen aning om innan dess.Nyfniken skrev:
Så anledningen/anledningarna att Gisecke 'råkade' tycka exakt likadant som Anders och Johan och inte som tex Björn Olsen är ju ganska självklar med den vetskapen.
Enklast är väl att vänta på att viruset muterar till det blir mer anpassat till den mänskliga fysiologin. Troligen minskar symptombilden då. Annars får man hoppas på bättre behandlingar och vaccin.Mikael_L skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Om finnar varit i Sverige så antar jag att de måste sitta i karantän i 14 dagar precis som norrmän när de ska hem igen?Mikael_L skrev:
Men i så fall är det ju uppenbarligen inget Finland har tänkt satsa på.
(Alltså att helt bli kvitt SARS-cov2)
Nu öppnar de ju upp för resande till alla möjliga länder, både turism och affärsresor.
Finländare får ju t.ex. resa till Sverige, men inte Svenskar till Finland (Haparanda-Tornio t.ex.) Jag fattar ingenting av den logiken. Kan finnar bara bli smittade på Finsk mark?
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/2-300-norrman-i-karantan-efter-sverigeresor-i-pask/
Ja det är högre i tak när det gäller politik än här men så är regeln här och det finnar man sig i.T tanaris skrev:
Deras mod är i vissa avseenden tuffare än här och skickar ut de som inte håller sig i skinnet på en tid vilket hjälper dem att formas till reglerna. Men genom högt i tak där är det forumet intressant för där finns även klart intressanta inlägg. Just nu över 350 läsare på deras corona tråd
Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
https://www.flashback.org/t3111908
Hur många har vi här 5-10?
Jag läser och skriver gärna i både den och denna. Där under helt annat nick givetvis.
Nej jag hyllar inte Flashback men framhåller att det är ett mycket intressant forum. Deras tråd startade 2020-01-17 och denna 2020-03-03 alltså 2 1/2 månad efter och då hade väldigt mycket redan hänt.
Tråden på Flashback var en källa till information både före och under vår resa till Thailand slutet januari.
Då svamlade Anders Tegnell om att han inte såg någon direkt spridning av viruset vilket var bara Sverige då och inte samma förhållanden borta i Asien. Då med rapporter direkt från Kina om vad som hände där.
Men för att läsa Flashback krävs att man kan både acceptera och sålla bort oväsentliga inlägg.
Har man inte den förmågan bör man hålla sig borta därifrån.
Dock låg nivå att kritisera något som man inte klarar av.
Tanaris, är du medlem där också ?
Problemet är att enligt grundlagen kan inte finländska myndigheter hindra sina medborgare från att resa utomlands eller återvända utomlands ifrån.Snailman skrev:
Skulle det finnas juridisk grund skulle det bli totalstopp på resandet till Sverige.
Nu kan inte de styrande göra annat än om och om igen avråda från alla resor till och från Sverige och kräva att de som har varit i Sverige skall sitta i karantän.
Norge och Danmark och Estland har likt Finland men i motsatt till Sverige fått viruset under kontroll och därför har det öppnats för resande dit.
Vad jag tror och efter jag hört en expert på tv om detta så verkar det finnas olika antikroppar. En del starkare och en del svagare.Hyltran från Veglemyren skrev:
Om det stämmer så kan man ju säga att vi i Sverige har skitit i det blå skåpet.
Men om det är så att man inte blir immun efter att man varit infekterad. Kan man i så fall ändå göra ett vaccin mot viruset?
Ett vaccin är ju en förändrad form av viruset som får kroppen att göra antikroppar mot det aktuella viruset?
Men om man inte blir immun av en faktisk infektion så borde man knappast bli immun av ett vaccin?
Alltså för de som producerar svagare former kan man tillföra starkare och på så sätt få immunitet.
Hur detta fungerar i praktiken kan jag inte. Även att stimulera kroppen att producera antikroppar utan att vara sjuk. Finns säkert de här på forumet som kan förklara mera.
Ja, mitt konto skapades 2001 och jag har läst mer än min beskärda del där av skäl som jag inte tänker gå in på här, så jag vet vad jag pratar om när jag hävdar att man måste vada genom enorma mängder dynga för att hitta relevant information, och det skulle aldrig falla mig in att försöka delta i en diskussion där. Så mycket tid har jag inte till övers.optimum skrev:
Ja det är högre i tak när det gäller politik än här men så är regeln här och det finnar man sig i.
Deras mod är i vissa avseenden tuffare än här och skickar ut de som inte håller sig i skinnet på en tid vilket hjälper dem att formas till reglerna. Men genom högt i tak där är det forumet intressant för där finns även klart intressanta inlägg. Just nu över 350 läsare på deras corona tråd
Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
[länk]
Hur många har vi här 5-10?
Jag läser och skriver gärna i både den och denna. Där under helt annat nick givetvis.
Nej jag hyllar inte Flashback men framhåller att det är ett mycket intressant forum. Deras tråd startade 2020-01-17 och denna 2020-03-03 alltså 2 1/2 månad efter och då hade väldigt mycket redan hänt.
Tråden på Flashback var en källa till information både före och under vår resa till Thailand slutet januari.
Då svamlade Anders Tegnell om att han inte såg någon direkt spridning av viruset vilket var bara Sverige då och inte samma förhållanden borta i Asien. Då med rapporter direkt från Kina om vad som hände där.
Men för att läsa Flashback krävs att man kan både acceptera och sålla bort oväsentliga inlägg.
Har man inte den förmågan bör man hålla sig borta därifrån.
Dock låg nivå att kritisera något som man inte klarar av.
Tanaris, är du medlem där också ?
Grattis du har varit medlem längre än jag, du snart 20 år.T tanaris skrev:Ja, mitt konto skapades 2001 och jag har läst mer än min beskärda del där av skäl som jag inte tänker gå in på här, så jag vet vad jag pratar om när jag hävdar att man måste vada genom enorma mängder dynga för att hitta relevant information, och det skulle aldrig falla mig in att försöka delta i en diskussion där. Så mycket tid har jag inte till övers.
Jag bara drygt 10 år.
Nej jag är sällan med i några djupare diskussioner utan enstaka inlägg och kommentarer.
Läser mest och får tag på intressant fakta.
Ja det är mycket som du kallar dynga där men det är det här också. Vissa som har till livsuppgift att skriva här. Trolige arbetslösa som fyller sin dag med att "bo" här.
Jag tror dock inte att finnarna kommer lyckas med något sådant, ifall de ens försöker.Claes Sörmland skrev:
Min gissning är att de kör i några månader med lite olika undantag och karantänsregler osv, för syns skull, medan de kommer få ta hand om en del lokala utbrott här och där.
Och sen någon gång i höst kommer de avsluta allt det där och föra en liknande taktik som Sverige, avråda från närkontakt, stora sammankomster rekommendera att hålla avstånd och god handhygien.
Och sen är det bara att hålla tummarna att de inte drabbas av större spridning i samhället.
Jag tvivlar också på deras uthållighet.Mikael_L skrev:
Jag tror dock inte att finnarna kommer lyckas med något sådant, ifall de ens försöker.
Min gissning är att de kör i några månader med lite olika undantag och karantänsregler osv, för syns skull, medan de kommer få ta hand om en del lokala utbrott här och där.
Och sen någon gång i höst kommer de avsluta allt det där och föra en liknande taktik som Sverige, avråda från närkontakt, stora sammankomster rekommendera att hålla avstånd och god handhygien.
Och sen är det bara att hålla tummarna att de inte drabbas av större spridning i samhället.
Jag har ett några enstaka år gammalt konto, jag gav upp den där ruttna miljön ganska snabbt.T tanaris skrev:Ja, mitt konto skapades 2001 och jag har läst mer än min beskärda del där av skäl som jag inte tänker gå in på här, så jag vet vad jag pratar om när jag hävdar att man måste vada genom enorma mängder dynga för att hitta relevant information, och det skulle aldrig falla mig in att försöka delta i en diskussion där. Så mycket tid har jag inte till övers.
Mest var det den extrema främlingsfientligheten som får gro ohämmat där, och allt invandrarhat och alla ryggdunkare för den skiten som fick mig att inte alls orka vara där.
Man måste inte bara sålla lite för att hitta något bra, utan det är mer som lika svårt som att försöka hitta diamanter i skärgården i Halland.
Men det var nog där jag började få upp ögonen för hur det ser ut idag, det som jag försökt förklara i tråden litegrann, men som blivit bortmodererat. Först då fattade jag ungefär var det kommer ifrån.