Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F fiskbuggaren skrev:
Inte nödvändigtvis. Om vi antar att smittspridning inom familjen är väldigt god och smittspridning från barn till andra är väldigt låg kommer barnen att vara sjuka precis samtidigt som sina föräldrar.
Men det förutsätter att barnens föräldrar smittas lika mycket som befolkningen i övrigt, det är dock inte rimligt med småbarnsföräldrar som är barnlediga exempelvis.

Som anektdotiskt motbevis så vet jag ett 30-tal barn som smittat föräldrar och andra (idrottslag med i huvudsak högstadieelever som tog in smittan i staden där jag bor och de första som smittades var deras familjer). Dessutom så smittades jag av min dotter, sonen smittade troligen sin syster.

Med de siffror de presenterade så måste barn vara nästan lika smittsamma som vuxna. Jag får inte ihop det annars.
 
Snailman
Mikael_L Mikael_L skrev:
Visst finns det en massa problem att lösa, men omöjligt är det ju inte. Nu fanns det inget alls förberett, så just i denna pandemi kunde vi naturligtvis inte sjösätta något sånt här.
Öht verkar vi inte haft någon alls planering över hur man ställer om hela samhället - på alla plan - för att möta en pandemi (eller något annat liknande).
Jag kommer ihåg att claes_sörmland, skrev tidigare i tråden att "de" kunde ganska snabbt sätta igång med analyser av covid-19-prover ifall de fick den uppgiften. Men det fanns inget utarbetat hur det skulle gå till, hur det skulle kvalitetssäkras, hur proverna skulle komma till dom eller hur resultaten skulle distribueras.

När vi hade en hög militär beredskap under kalla kriget så bestod mycket mer än hälften av vår beredskap i hur det civila samhället skulle ställas om till militärt läge. Själva armén och dess vapen var bara en mycket liten del av den beredskap vi hade, men iofs det som syntes mest.

Idag behöver vi nog ha något liknande som beredskap mot annat än krigshändelser.


Precis, vi kan ju inte direkt bygga 10ggr fler sjukhus än vi behöver och bemanna med personal som ska stå och vara beredda på nästa pandemi.
Så även detta måste inlemmas i den beredskap som jag önskar kommer till stånd efter att detta är över. Det handlar alltså om hur man t.ex. utser olika lokaler/skolor etc att bli tillfälliga sjukhus vid behov. Att ha en viss kader i befolkningen som har blivit lite grundutbildade i något som kan vara av nytta i vården, dvs en parallell militärtjänst, eller att det ska ingå i militärtjänsten - är ju också en möjlighet.

Jag tror man har mycket vunnet på att kika hur den militära beredskapen byggdes upp, vi behöver inte uppfinna hjulet igen, inte hela hjulet åtminstone.

Vi hade ju den där tsunamin för ganska länge sedan, och jag minns ännu ministerns ord om att man kan ringa UD om man är orolig för släktingar som är i Thailand, och även orden att Thailand har en mycket bra sjukvård.

Så vi har nog tyvärr i väldigt många decennier förädlat fram ministrar som helst gör ingenting, och även har väldigt dåligt omdöme.
 
  • Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
optimum
Midsommar 2020

Det vi nu vet om att körer och folk som pratar högljutt sprider smitta (om de är sjuka) gör att risken ökar kraftigt för smittspridning nu i sommar. Vi såg det från barerna i Italien och Österrike och från religiösa sammankomster runt om i världen där smittan kraftigt ökat och vi kommer se det från hotell, restauranger och campingar.

De råd vi skulle få nya uppdaterade den 3/6.

Jag vet att jag upprepar men just bristen på ansvarstagande från regering och FHM angående detta och överlämna det till en branschorganisation och fackförbund att ta fram en kampanj som egentligen inte säger mer än vad vi redan har i råd gör detta till en riskfylld sommar.

Visst folk kommer hålla social distans men den tror jag inte räcker om folk träffas och pratar högljutt och sjunger. Då räcker det inte att tvätta händerna och använda handsprit. Den sprit man får i sig kommer verka som en aktivator för att sprida smittan ännu mera.

Idag är det midsommar och redan igår började festerna på många platser. Idag till sill och nubbe kommer man sjunga "Helan går, sjung hopp faderallan lej...." Det är precis som smittspridningen i körer där saliv slungas iväg och då räcker det inte med 1-2 meter längre. Det är precis som barerna i Italien när folk nu träffas på barerna på våra bryggor och övriga festplatser.

Vi har diskuterat och många avfärdar att vi har en strategi med flockimmunitet genom smittspridning så vad är detta då?

Antingen ett fullständigt inkompetent gäng som sätter upp våra regler och rekommendationer och speciellt nu för sommaren eller så vill man smittspridningen ska fortsätta.

Här öppnar vi upp landet och tillåter resor. Vi står i presskonferens ihop med fack och branschorganisation och propagerar för att folk ska ut och resa, bo på hotell och campingar och äta på restauranger med bristfälliga råd hur vi ska göra detta på ett säkert sätt.

Det är skamligt av Regering och FHM att medverka i att folk kommer bli sjuka.

Det är fegt att man överlät ansvaret till Visita och Hotell och restaurangbranschens fack om råd för en säker sommar. Men de bryr sig om sina medlemmar och att de ska få igång sina rörelser.


Denna sommars smittspridning tror jag kommer kraftigt öka och ingen tar ansvaret för den.

Jag tror med stor sannolikhet att igår startade nästa stora våg av smittspridning och idag fortsätter den och nästa vecka börjar vi se effekten av den med betydligt fler sjuka.

Antagande. Om 3 veckor kommer regeringen att införa reseförbud och försöka stänga barer mm men misslyckas fatalt för då är vi mitt inne i svenskarnas heliga semester. Men då är skadan redan skedd och det kommer vara totalt kaos på våra sjukhus mitt i sommaren.

Jag hoppas jag har helt fel men så väl är det nog inte.

Midsommar 2020

Mitt råd är att ha fest men på ett säkert sätt. Skippa sången till sillen och om du dricker alkohol så gör det måttligt för då håller du sinnet för skydd mot smitta kvar. Prata lugnt och sansat för då hoppar inte saliven så lågt ifrån dig. Och känner du dig inte riktigt kry så ska du nog hålla dig för dig själv och inse att det kommer fler tillfällen för fest.
Håll verkligen distans till smittan.

Denna hemska smitta är inte över ännu.


Glad Midsommar på er.:cool:
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J
K Kreutzer skrev:
13/5 FHM står fast vid sin prognos att 1/3 av stockholmarna tros kunna ha antikroppar i mitten av maj, uppger Tegmark Wisell för TT. Detta var en källa!.

Vecka 21 har 10% i Stockholm antikroppar enligt FHM.. Så oerhört långt från 33%.

Vilka prognosmetoder har FHM egentligen?. Mer än 300% fel. .FHM kan lika gärna gå till experterna i apburen på Skansen som får hämta sin lunchbanan på rutor markerade 1-100 och sen presentera resultatet i % på FHM:s hemsida..

Vi måste vara mycket skepiska till FHM. Om inte annat för det hemska resultatet i form av sjuk o dödstal vi sett.
200 % Einstein. Tänk att 20 % hade varit 100 % fel. Vi måste vara skeptiska till förståsigpåare som inte kan räkna.
 
  • Haha
Nyfniken
  • Laddar…
optimum
J Jocke Best skrev:
200 % Einstein. Tänk att 20 % hade varit 100 % fel. Vi måste vara skeptiska till förståsigpåare som inte kan räkna.
Vad bra att du hittade fel.
Men varför är detta så intressant för FHM?
Beror det på att det ingår i deras hemliga strategi om flockimmunitet genom att folk ska få antikroppar genom att varit sjuka?
Och varför är det så viktigt för dig att ständigt gå i försvar för dessa bristfälliga strategier?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Vi hade ju den där tsunamin för ganska länge sedan, och jag minns ännu ministerns ord om att man kan ringa UD om man är orolig för släktingar som är i Thailand, och även orden att Thailand har en mycket bra sjukvård.

Så vi har nog tyvärr i väldigt många decennier förädlat fram ministrar som helst gör ingenting, och även har väldigt dåligt omdöme.
Det var väl Laila Freivalds? Jag minns att man dröjde med att informera henne eftersom hon hade ett väldigt dåligt morgonhumör. Sedan blev hon förbannad när hon fick kritik för det sena handlandet. De som var snabbt igång var svenska turister på plats som satte upp namnlistor. Dessa beslagtogs senare och hemligstämplade av den lata ambassadperdonalen som mest ville sitta i luftkonditionerade restauranger.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Midsommar 2020

Det vi nu vet om att körer och folk som pratar högljutt sprider smitta (om de är sjuka) gör att risken ökar kraftigt för smittspridning nu i sommar. Vi såg det från barerna i Italien och Österrike och från religiösa sammankomster runt om i världen där smittan kraftigt ökat och vi kommer se det från hotell, restauranger och campingar.

De råd vi skulle få nya uppdaterade den 3/6.

Jag vet att jag upprepar men just bristen på ansvarstagande från regering och FHM angående detta och överlämna det till en branschorganisation och fackförbund att ta fram en kampanj som egentligen inte säger mer än vad vi redan har i råd gör detta till en riskfylld sommar.

Visst folk kommer hålla social distans men den tror jag inte räcker om folk träffas och pratar högljutt och sjunger. Då räcker det inte att tvätta händerna och använda handsprit. Den sprit man får i sig kommer verka som en aktivator för att sprida smittan ännu mera.

Idag är det midsommar och redan igår började festerna på många platser. Idag till sill och nubbe kommer man sjunga "Helan går, sjung hopp faderallan lej...." Det är precis som smittspridningen i körer där saliv slungas iväg och då räcker det inte med 1-2 meter längre. Det är precis som barerna i Italien när folk nu träffas på barerna på våra bryggor och övriga festplatser.

Vi har diskuterat och många avfärdar att vi har en strategi med flockimmunitet genom smittspridning så vad är detta då?

Antingen ett fullständigt inkompetent gäng som sätter upp våra regler och rekommendationer och speciellt nu för sommaren eller så vill man smittspridningen ska fortsätta.

Här öppnar vi upp landet och tillåter resor. Vi står i presskonferens ihop med fack och branschorganisation och propagerar för att folk ska ut och resa, bo på hotell och campingar och äta på restauranger med bristfälliga råd hur vi ska göra detta på ett säkert sätt.

Det är skamligt av Regering och FHM att medverka i att folk kommer bli sjuka.

Det är fegt att man överlät ansvaret till Visita och Hotell och restaurangbranschens fack om råd för en säker sommar. Men de bryr sig om sina medlemmar och att de ska få igång sina rörelser.


Denna sommars smittspridning tror jag kommer kraftigt öka och ingen tar ansvaret för den.

Jag tror med stor sannolikhet att igår startade nästa stora våg av smittspridning och idag fortsätter den och nästa vecka börjar vi se effekten av den med betydligt fler sjuka.

Antagande. Om 3 veckor kommer regeringen att införa reseförbud och försöka stänga barer mm men misslyckas fatalt för då är vi mitt inne i svenskarnas heliga semester. Men då är skadan redan skedd och det kommer vara totalt kaos på våra sjukhus mitt i sommaren.

Jag hoppas jag har helt fel men så väl är det nog inte.

Midsommar 2020

Mitt råd är att ha fest men på ett säkert sätt. Skippa sången till sillen och om du dricker alkohol så gör det måttligt för då håller du sinnet för skydd mot smitta kvar. Prata lugnt och sansat för då hoppar inte saliven så lågt ifrån dig. Och känner du dig inte riktigt kry så ska du nog hålla dig för dig själv och inse att det kommer fler tillfällen för fest.
Håll verkligen distans till smittan.

Denna hemska smitta är inte över ännu.


Glad Midsommar på er.:cool:
Jag håller inte med i den bittra kritiken men jag tror nog som du att detta är nu på vissa sätt bakom oss och detta virus, tillsammans med många andra (och bakterier) kommer vara en del av vår omgivning i fortsättningen. Detta borde då innebära att vi, precis som de i länder där tex salmonella är vanligt, kommer anpassa vår vardag på ett balanserat sätt, dvs vi slutar inte leva och vi kommer därför ha en viss mängd sjuka i fortsättningen. Så gör vi ju med alla sjukdomar och det vore ju konstigt om det blev helt annorlunda med denna.
 
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum
D djac skrev:
Jag håller inte med i den bittra kritiken men jag tror nog som du att detta är nu på vissa sätt bakom oss och detta virus, tillsammans med många andra (och bakterier) kommer vara en del av vår omgivning i fortsättningen. Detta borde då innebära att vi, precis som de i länder där tex salmonella är vanligt, kommer anpassa vår vardag på ett balanserat sätt, dvs vi slutar inte leva och vi kommer därför ha en viss mängd sjuka i fortsättningen. Så gör vi ju med alla sjukdomar och det vore ju konstigt om det blev helt annorlunda med denna.
Finns ingen bitterhet i det jag skrev.
Ren saklig kritik för de som har ansvar för vår hälsa och det är inte i första hand branschorganisationer och fack.
Jag tror även du anser det. Sedan givetvis ett stort ansvar hos var och en att följa de råd och rekommendationer som ges.
Social distans, självklart, men den sätts ur spel av det jag beskrevs och troligen den orsak som var den stora faran på skidorterna där smittan spreds så otroligt.

Jag är klart orolig att vi inte klarar att hålla de nivåer i den så kallade tillplattade kurvan som sjukvården klarar av. En ny kraftig topp nu i sommar kan bli väldigt allvarlig.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Finns ingen bitterhet i det jag skrev.
Ren saklig kritik för de som har ansvar för vår hälsa och det är inte i första hand branschorganisationer och fack.
Jag tror även du anser det. Sedan givetvis ett stort ansvar hos var och en att följa de råd och rekommendationer som ges.
Social distans, självklart, men den sätts ur spel av det jag beskrevs och troligen den orsak som var den stora faran på skidorterna där smittan spreds så otroligt.

Jag är klart orolig att vi inte klarar att hålla de nivåer i den så kallade tillplattade kurvan som sjukvården klarar av. En ny kraftig topp nu i sommar kan bli väldigt allvarlig.
Delar din oro och jag tror det kommer gälla hela Europa, mycket restriktioner eller inga verkar vara enkelt att förstå, det där emellan svårare. Nu öppnar vi upp (vi behöver inte debattera varför) och jag tror det kommer att komma en backlash innan folk fattar att detta är det "nya normala" och att de under de kommande åren får vara lite försiktiga.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Det är fegt att man överlät ansvaret till Visita och Hotell och restaurangbranschens fack om råd för en säker sommar. Men de bryr sig om sina medlemmar och att de ska få igång sina rörelser.
Jag kan nog tycka att det är rätt att branchen själva tar ansvar. FHM kan inte ha kunskap om hur alla olika typer av verksamheter fungerar och vad som går att göra och inte.

Om FHM skulle komma med bestämmelser om hur husvagnar ska parkeras och hur fotboll ska spelas, hur passagerarfartyg ska bokas osv skulle det sluta i fullständig kaos tror jag. Bättre då att de som kan verksamheterna får generella direktiv om vad som ska uppnås och sen får de implementera det på bästa sätt.

Sen behövs någon form av kontrollfunktion förstås och det är väl smittskyddsläkarnas uppgift för de kan stänga verksamheter om de anser det nödvändigt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Jag kan nog tycka att det är rätt att branchen själva tar ansvar. FHM kan inte ha kunskap om hur alla olika typer av verksamheter fungerar och vad som går att göra och inte.

Om FHM skulle komma med bestämmelser om hur husvagnar ska parkeras och hur fotboll ska spelas, hur passagerarfartyg ska bokas osv skulle det sluta i fullständig kaos tror jag. Bättre då att de som kan verksamheterna får generella direktiv om vad som ska uppnås och sen får de implementera det på bästa sätt.

Sen behövs någon form av kontrollfunktion förstås och det är väl smittskyddsläkarnas uppgift för de kan stänga verksamheter om de anser det nödvändigt.
Tror inte FHM har folk till detta heller, sätta sig in i alla sporter, alla verksamheter, för att sedan sätta sig ner och skriva unika rekommendationer för varje syssla.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
Jag kan nog tycka att det är rätt att branchen själva tar ansvar. FHM kan inte ha kunskap om hur alla olika typer av verksamheter fungerar och vad som går att göra och inte.

Om FHM skulle komma med bestämmelser om hur husvagnar ska parkeras och hur fotboll ska spelas, hur passagerarfartyg ska bokas osv skulle det sluta i fullständig kaos tror jag. Bättre då att de som kan verksamheterna får generella direktiv om vad som ska uppnås och sen får de implementera det på bästa sätt.

Sen behövs någon form av kontrollfunktion förstås och det är väl smittskyddsläkarnas uppgift för de kan stänga verksamheter om de anser det nödvändigt.
Håller med om att FHM inte kan allt om hur det är på de olika verksamheterna.
Men
Det skulle inte vara en kampanj utgiven av Visita till sina medlemmar utan av FHM signerad regeringen.
En samling råd och rekommendationer som gäller ALLA inte bara Visitas medlemmar.
Den är nu utformad med minimala krav för det är branschorganisationens mål för sina medlemmar och inte väl avvägda åtgärder som FHM står bakom.

Vi var igår och hälsade på goda vänner på en campingplats. Där var nu fullbelagt och folk besöker servicebyggnader mm.
Finns inga råd om hantering för dessa mer än från tiden före smittan.
Jag hittade inga anslag om något alls på den campingen och det är en stor och med hög standard. Fanns säkert vid deras reception men inget ute vid servicebyggnader.
Nej jag var inte runt och kollade hur folk skötte sig men det var fullt med folk.
Kan bara konstatera detta är inte ok.

Nu hade de hyrt en stuga där så vi kunde använda deras välstädade toalett med en handduk extra för oss.

Har du nu i coronans tider varit på en sådan plats och sett det själv. Kanske du har mer positiva saker att tillföra?
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
optimum
D djac skrev:
Tror inte FHM har folk till detta heller, sätta sig in i alla sporter, alla verksamheter, för att sedan sätta sig ner och skriva unika rekommendationer för varje syssla.
När man inte kan allt tar man hjälp men man står bakom det man ska ansvara för annars är det fel.

När vi gör riskanalyser och utredningar på jobbet är det ofta vi själva inte kan allt och då tar vi in hjälpt i olika former, t.ex. konsulter mm. Men vi står för det som är vårt ansvar.

Enkelt. Och jag tror inte Visita eller facket fattar allt. Det är nog därför det blev som det blev. En tummetott.
Har du läst igenom de råd som finns i de 3 skrifterna?
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.