Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Jag säger inte emot, men varför blir inte lärarna sjuka, bara jag som tycker det är märkligt?
Skulle kunna vara för att lärare i allmänhet har ett bra immunförsvar. Jobbar på en mellanstor skola f-6. Lärarna födda 55-70 är aldrig sjuka i princip. En del har varit på plats varenda dag i närmare 20 ÅR. Tänker ibland att det vore bra för skidlandslaget att vikariera varje höst på nån lämplig f-6 skola så blir skidsäsongen mer stabil...

Obs: Detta är anekdotisk bevisföring. Har ingen källa mer än mina egna erfarenheter. Dock har jag varit på två liknande skolor i närtid och samma erfarenheter på båda.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man verkligen förklara den nedåtgående trenden med endast den sociala distansering vi hållt på med? :thinking:
Isåfall är det verkligen oroande att vi börjar slacka på detta. Ingen alls borde resa på semester i så fall.
Jag undrar detsamma. Man kan ju tänka sig en sommareffekt som hjälper oss nu, att vi är mer utomhus. Det är ju svårt att smittas där om man nu inte sitter och pratar nära med nån eller trängs i publikhav.

Sen om man lägger in klusteraspekten i spridningen så kanske de mest utsatta klustren har flockimmunitet? De som inte har smittas ännu har ett beteende som gör att de har lägre sannolikhet att importera smittan i sitt kluster. Kanske för att de isolerar sig bättre? Det stämmer ju med det Tegnell sa på dagens presskonferens om ökad risk för de med utländsk bakgrund. Oavsett vilken utländsk bakgrund så finns en överrepresentation gällande smittan. Kanske p g a större internationellt nätverk att importera smittan via? FHM skulle återkomma med bättre analys efter midsommar.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Det skulle också kunna vara så att barn blir smittade i samma utsträckning som andra men inte är lika smittsamma.
 
F fiskbuggaren skrev:
Det skulle också kunna vara så att barn blir smittade i samma utsträckning som andra men inte är lika smittsamma.
Om det vore på det viset så borde fortfarande barn smittas mindre än vuxna då de implicit har ett mindre kontaktnät om de bara kan smittas av vuxna. Sannolikheten för att barn i barnfamiljer skulle vara smittade i så fall skulle bli lägre helt enkelt.

Edit: för att förtydliga, föräldrarna skulle också vara mindre sjuka pga detta. Man borde kunna identifiera detta genom att exempelvis familjer med små barn är mindre sjuka än de med äldre barn. Men om barn är sjuka i samma utsträckning som vuxna så kan det inte finnas någon sådan effekt.
 
BirgitS
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Slår man på miniräknaren med utgångspunkten att 6,7-14,2% varit infekterade i Stockholm (FHM antikroppstest) så hamnar man på att 157 048-332 848 personer varit infekterade.

Med 2252 döda i Stockholm ger det en dödlighet på 0,7-1,4%. Ganska illa.

Men den siffran förändras ju om fler har varit infekterade under perioden. Det är nog skälet till att FHM har svårt att tro på antikroppsdatan.
FHM har själva räknat på detta och kom då fram till 0,6% plus/minus säkerhetsmarginal. Lägger man på en eftersläpning så når man ändå inte upp till dina siffror...
 
13/5 FHM står fast vid sin prognos att 1/3 av stockholmarna tros kunna ha antikroppar i mitten av maj, uppger Tegmark Wisell för TT. Detta var en källa!.

Vecka 21 har 10% i Stockholm antikroppar enligt FHM.. Så oerhört långt från 33%.

Vilka prognosmetoder har FHM egentligen?. Mer än 300% fel. .FHM kan lika gärna gå till experterna i apburen på Skansen som får hämta sin lunchbanan på rutor markerade 1-100 och sen presentera resultatet i % på FHM:s hemsida..

Vi måste vara mycket skepiska till FHM. Om inte annat för det hemska resultatet i form av sjuk o dödstal vi sett.
 
  • Haha
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
FHM har själva räknat på detta och kom då fram till 0,6% plus/minus säkerhetsmarginal. Lägger man på en eftersläpning så når man ändå inte upp till dina siffror...
Det talar för att de tror att ett större antal har varit smittande än antikroppstesterna visar. Det stämmer med vad de ger uttryck för på presskonferenserna.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om det vore på det viset så borde fortfarande barn smittas mindre än vuxna då de implicit har ett mindre kontaktnät om de bara kan smittas av vuxna. Sannolikheten för att barn i barnfamiljer skulle vara smittade i så fall skulle bli lägre helt enkelt..
Inte nödvändigtvis. Om vi antar att smittspridning inom familjen är väldigt god och smittspridning från barn till andra är väldigt låg kommer barnen att vara sjuka precis samtidigt som sina föräldrar.
 
P
K Kreutzer skrev:
13/5 FHM står fast vid sin prognos att 1/3 av stockholmarna tros kunna ha antikroppar i mitten av maj, uppger Tegmark Wisell för TT. Detta var en källa!.

Vecka 21 har 10% i Stockholm antikroppar enligt FHM.. Så oerhört långt från 33%.

Vilka prognosmetoder har FHM egentligen?. Mer än 300% fel. .FHM kan lika gärna gå till experterna i apburen på Skansen som får hämta sin lunchbanan på rutor markerade 1-100 och sen presentera resultatet i % på FHM:s hemsida..

Vi måste vara mycket skepiska till FHM. Om inte annat för det hemska resultatet i form av sjuk o dödstal vi sett.

Men man bör väl generellt vara ödmjuk inför att viruset är helt nytt så det finns väl inga bra speciellt träffsäkra prognoser angånde Covid-19 så allt är väl ”best guess”?

Jag tror inga större viktiga beslut fattas utifrån prognoser som alla vet är så osäkra (jag kan ha fel förstås).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan man verkligen förklara den nedåtgående trenden med endast den sociala distansering vi hållt på med?
Jag tror att covid19 egentligen inte är så smittsamt och har ett R-tal rund 1,0. Social distansering och ökad hygien borde då räcka att få bort sjukdomen.
Men det finns vissa omständigheter som gör att smittan blir luftburen, och det är genom att sjunga och skrika. Detta händer i kyrkor, konserter, nattklubbar, fester, kinesiska djurmarknader, mm.
Genom att förbjuda stora fölkssamlingar, omöjliggör man också dessa tillfällen.
Det har nog störst effekt.
 
  • Gilla
BirgitS och 6 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Men man bör väl generellt vara ödmjuk inför att viruset är helt nytt så det finns väl inga bra speciellt träffsäkra prognoser angånde Covid-19 så allt är väl ”best guess”?

Jag tror inga större viktiga beslut fattas utifrån prognoser som alla vet är så osäkra (jag kan ha fel förstås).
Ja viruset är nytt, men så fel som 300% är oacceptabelt. Då gissar man bättre.
Och faktum är att FHM byggt sin strategi på att uppnå flockimmunitet utan att sjukvården brakar ihop fullständigt.
Då är ju antikroppstester mycket väsentliga.
Så det blir ett som TV4 sa ikväll "antikroppsfiasko" som drabbar oss alla då fortsatt smittspridning har stor potential.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att covid19 egentligen inte är så smittsamt och har ett R-tal rund 1,0. Social distansering och ökad hygien borde då räcka att få bort sjukdomen.
Men det finns vissa omständigheter som gör att smittan blir luftburen, och det är genom att sjunga och skrika. Detta händer i kyrkor, konserter, nattklubbar, fester, kinesiska djurmarknader, mm.
Genom att förbjuda stora fölkssamlingar, omöjliggör man också dessa tillfällen.
Det har nog störst effekt.
Tja vi vet väl inte riktigt hur smittsamt det är. Enligt Harvard Health: A recent study found that in a confined, laboratory setting, droplets containing viral particles can remain afloat for eight to 14 minutes. Smaller infectious viral particles, called aerosols, can drift around in the air even longer.

Munskydd i offentliga miljöer borde vara ett måste under en övergångsperiod. Men som Björn Olsen säger har FHM en en religiös inställning till att munskydd inte fungerar. Trots att 100 tals studier visar motsatsen.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
K Kreutzer skrev:
Tja vi vet väl inte riktigt hur smittsamt det är. Enligt Harvard Health: A recent study found that in a confined, laboratory setting, droplets containing viral particles can remain afloat for eight to 14 minutes. Smaller infectious viral particles, called aerosols, can drift around in the air even longer.

Munskydd i offentliga miljöer borde vara ett måste under en övergångsperiod. Men som Björn Olsen säger har FHM en en religiös inställning till att munskydd inte fungerar. Trots att 100 tals studier visar motsatsen.
Så är det. Principer har startat krig förut. Gavrilo Princip är ett exempel.

Ack min son. Du veta icke med hur ringa vishet världen styres (källa överflödig).

Staffan
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
P
K Kreutzer skrev:
Tja vi vet väl inte riktigt hur smittsamt det är. Enligt Harvard Health: A recent study found that in a confined, laboratory setting, droplets containing viral particles can remain afloat for eight to 14 minutes. Smaller infectious viral particles, called aerosols, can drift around in the air even longer.

Munskydd i offentliga miljöer borde vara ett måste under en övergångsperiod. Men som Björn Olsen säger har FHM en en religiös inställning till att munskydd inte fungerar. Trots att 100 tals studier visar motsatsen.
När du skriver att 100-tals studier visar något så blir man ju jättenyfiken, så vi kör väl den vanliga: ”källa på det”?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.