Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det skulle vara intressant ...

Det har nog med invandring att göra, trots den obefintliga kopplingen.
Vi får se.
Det vore intressant med ett ärligt och rättframt svar i stället för de halvt underförstådda "sanningar" som matas ut gång efter annan.
 
Magnus E K
Hm, Strömstad byter namn till Gotland för att locka dit norrmännen. Känns ju inte det minsta ologiskt om man tänker sig att man läser det 2019.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bra men lite sent.
Japp, men att folk skärper sig nu i alla fall bör ju göra att de får ner smittspridningen.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra att det kommer ordentliga siffror på att smittan faktisk minskar i omfattning trots att antalet verifierade fall ökar. Från dagens FHM-presskonferens:

[bild]
Att titta på hur många som ligger på sjukhus tycker jag också är ett bra sätt. Region Stockholm rapporterar ju antal varje vardag så man kan ju se att det minskar men de har ingen kurva, men Västra Götalandsregionen har ju en trevlig kurva: https://www.vgregion.se/covid-19-corona/statistik-covid-19-i-vastra-gotaland/

Annars är det ju antal nya inläggningar på IVA som man kan kolla på. https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dagens uppdaterade antikroppsdata från FHM gav fortsatt stöd för att barn smittats i samma grad som den vuxna gruppen. Skolmiljön har således inte varit förskonad från smittan. Skolan är en möjlig smittoväg bland andra vägar.

[bild]
Jag säger inte emot, men varför blir inte lärarna sjuka, bara jag som tycker det är märkligt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Nu har de första preliminära resultatet av FHM:s undersökning av antikroppar hos blodgivare kommit ut också.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ar-efter-genomgangen-covid-19-hos-blodgivare/
Folkhälsomyndigheten har under vecka 17-22 samlat in 400 prover per vecka från blodgivare i åldern 18-72 år i de nio regionerna: Jämtland, Jönköping, Kalmar, Skåne, Stockholm, Uppsala, Västerbotten, Västra Götaland och Örebro. De första preliminära resultaten visar att andelen blodgivare med antikroppar mot covid-19 låg på 1,6 procent vecka 17 och hade förändrats till 5,0 procent i vecka 22.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag säger inte emot, men varför blir inte lärarna sjuka, bara jag som tycker det är märkligt?
Jag tror inte att lektionerna är problemet, inte för högstadiet i alla fall. Knappt för mellanstadiet. Frun jobbar på mellanstadiet och smittade ett barn, en hängig elev. De andra eleverna är hon inte särskilt nära någon längre stund. De är duktiga på att tvätta händerna, duktigare än vuxna...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu har de första preliminära resultatet av FHM:s undersökning av antikroppar hos blodgivare kommit ut också.
[länk]
5%. Synd att man inte kunde särredovisa Stockholm pga av för litet antal.

Den andra undersökningen på överskottsblod visar dock på 10% för Stockholm V. 21. Svårt att bedömma men det är är nog en bra bit under vad man räknat med.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag säger inte emot, men varför blir inte lärarna sjuka, bara jag som tycker det är märkligt?
Som vi diskuterat tidigare, vi har ju inga data på i vilken grad de blir sjuka. Gissningsvis blir de sjuka i samma utsträckning som alla andra, smittan är ju ungefär densamma i skolan som på vilken annan arbetsplats som helst enligt antikroppsdatan (med dess begränsningar).
 
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
5%. Synd att man inte kunde särredovisa Stockholm pga av för litet antal.

Den andra undersökningen på överskottsblod visar dock på 10% för Stockholm V. 21. Svårt att bedömma men det är är nog en bra bit under vad man räknat med.
Japp Tegnell sa det på presskonferensen idag. Men det var uppenbart att man inte vill acceptera dessa låga siffror på myndigheten. Han spekulerade om klustersmitta och att antikropptesterna som utförts inte fångar de kluster där smittan härjat. Men jag undrar. Det verkar vara en svårmätt immunitet det här. En kanske enklare förklaring är att FHM har haft fel om smittans utbredning och att man missat så stort p g a att man inte vill acceptera hur dödlig COVID-19 är.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Sverige blöder pengar till många saker som aldrig kommer svenskarna till del, men som alltför få vet vidden av. Det är där vi ska börja. Det är det rimliga när vi inte har råd att rädda livet på vår egen befolkning när det börjar storma.
Så är det. SIDA; s.k. bistånd där det mesta bränns upp i lyxliv av personalen och bara en bråkdel av pengarna når fram.
 
Claes Sörmland
Slår man på miniräknaren med utgångspunkten att 6,7-14,2% varit infekterade i Stockholm (FHM antikroppstest) så hamnar man på att 157 048-332 848 personer varit infekterade.

Med 2252 döda i Stockholm ger det en dödlighet på 0,7-1,4%. Ganska illa.

Men den siffran förändras ju om fler har varit infekterade under perioden. Det är nog skälet till att FHM har svårt att tro på antikroppsdatan.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra att det kommer ordentliga siffror på att smittan faktisk minskar i omfattning trots att antalet verifierade fall ökar. Från dagens FHM-presskonferens:

[bild]
I dagens veckorapport https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/ har man delat upp antalet bekräftade fall i lindriga och allvarliga, där gruppen allvarliga är de som har testats hela tiden typ de som ska läggas in på sjukhus medan lindriga är sjuk- och omsorgspersonal med lindriga symtom och de tester som allmänheten kan ta på vårdcentraler etc.

Antalet allvarliga fall har varit rätt konstant i 5 veckor nu sett till hela Sverige men det varierar över landet.
Jämförelsen visar på ökande antal fall i Norrbotten och i Västmanland, minskande antal i Stockholm, Örebro och Östergötland, oförändrat antal för övriga regioner(statistiskt säkerställd skillnad).
För vecka 22 med 265 avlidna i Covid-19 kan man inte se någon egentlig överdödlighet, skillnaden är alltför liten för att vara statistiskt säkerställd.
 
Till Dilato:
Se där. Ännu en som sitter inne med fakta som de flesta inte känner till. Spännande.
Tänk er omställningen som blir när alla äntligen förstår.
 
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp Tegnell sa det på presskonferensen idag. Men det var uppenbart att man inte vill acceptera dessa låga siffror på myndigheten. Han spekulerade om klustersmitta och att antikropptesterna som utförts inte fångar de kluster där smittan härjat. Men jag undrar. Det verkar vara en svårmätt immunitet det här. En kanske enklare förklaring är att FHM har haft fel om smittans utbredning och att man missat så stort p g a att man inte vill acceptera hur dödlig COVID-19 är.
Ja lite så tänker jag också.
Även jag blir både lite besviken att det är så få med antikroppar (som även en del tidigare undersökningar också visat på) men även förvånad, då jag trodde den avtagande kurvan berodde på att vi alltmer får delvis flockimmunitet.

Kan man verkligen förklara den nedåtgående trenden med endast den sociala distansering vi hållt på med? :thinking:
Isåfall är det verkligen oroande att vi börjar slacka på detta. Ingen alls borde resa på semester i så fall.
 
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.