2 357 990 läst ·
32 467 svar
2358k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, jag håller med och utifrån det du beskriver så låter det inte som att Visitas har skaffat den hjälpen de behöver utan hittat på saker ur eget huvud.optimum skrev:
När man inte kan allt tar man hjälp men man står bakom det man ska ansvara för annars är det fel.
När vi gör riskanalyser och utredningar på jobbet är det ofta vi själva inte kan allt och då tar vi in hjälpt i olika former, t.ex. konsulter mm. Men vi står för det som är vårt ansvar.
Enkelt. Och jag tror inte Visita eller facket fattar allt. Det är nog därför det blev som det blev. En tummetott.
Har du läst igenom de råd som finns i de 3 skrifterna?
Jag ser inte att siffrorna går ihop riktigt.
Jag tror att vi kommer upptäcka att somliga av oss är immuna mot viruset redan från början på grund av någon ännu okänd faktor.
Det skulle förklara fenomen som att antalet smittade sjunker trots att antalet människor med antikroppar egentligen inte är tillräckligt stort.
Jag tror att vi kommer upptäcka att somliga av oss är immuna mot viruset redan från början på grund av någon ännu okänd faktor.
Det skulle förklara fenomen som att antalet smittade sjunker trots att antalet människor med antikroppar egentligen inte är tillräckligt stort.
Tror inte på immunitet, men att vissa är mer motståndskraftiga.Nyfniken skrev:
Jag ser inte att siffrorna går ihop riktigt.
Jag tror att vi kommer upptäcka att somliga av oss är immuna mot viruset redan från början på grund av någon ännu okänd faktor.
Det skulle förklara fenomen som att antalet smittade sjunker trots att antalet människor med antikroppar egentligen inte är tillräckligt stort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det har skrivits om att T-cellerna i blodet kanske kan slå ner infektionen utan att det sen bildas några antikroppar samt att om man har haft förkylningar från andra coronavirus så har man hjälp av de antikroppar som man då bildade. Gissningsvis kanske man i det andra fallet då inte bildar nya antikroppar som är specifika för det nya coronaviruset. De som har tagit fram antikroppstester har varit noggranna med att deras test inte ska reagera på blodprover som togs innan Covid-19 fanns.Nyfniken skrev:
Jag ser inte att siffrorna går ihop riktigt.
Jag tror att vi kommer upptäcka att somliga av oss är immuna mot viruset redan från början på grund av någon ännu okänd faktor.
Det skulle förklara fenomen som att antalet smittade sjunker trots att antalet människor med antikroppar egentligen inte är tillräckligt stort.
Ferguson hade en modell som tydligen försökte simulera allt möjligt som t.ex. olika hushåll, hur folk rörde sig under dagarna i kollektivtrafiken och jobbresor, olika årstider, olika åldersgrupper osv.K Kreutzer skrev:Ja, håller med, frågan är om modellen är fel eller om empiriska data har mätts på fel. sätt. Dock skall man inte gå ut med sådana uttalanden som FHM gjort när man så uppenbart har enormt osäkra mätningar.Eller prognosmetoder.
Strategin har ju varit att inte trycka ner smittan utan få en viss mängd smittade utan att sjukvården brakar ihop. Ett sorts flockimmunitetstänkande.
Som tyvärr visade sig slå helt fel. Nu måste man gå tillbaka till att trycka ner smittan då immunitetstänket inte fungerar.
Resultatet av körningen av den modellen resulterade i de drakoniska åtgärder som Storbritannien beslutade. Sen visade sig att även den modellen gav fantastiskt fel resultat.
Jag undrar om det finns någon som lyckats göra några träffsäkra modeller gällande detta virus? Jag har inte hört talas om några, så jag tror inte FHM är mindre kompetenta än någon annan prognosmakare.
Många tror jag kör ungefär samma modeller som tagits fram genom olika samarbeten mellan olika länders forskarlag genom åren. Så, det handlar nog väldigt mycket om just skit in, skit ut gällande indata och parametrar.
SARS-COV-2 fanns i norra italien redan i december, detta har man kunnat konstatera via vattenprover.
https://omni.se/a/P976nJ
https://omni.se/a/P976nJ
Typ så. Nu kanske du var lite spekulativ i detaljnivå, men faktum är att det finns modeller för andra virus men detta är nytt så det kommer ta tid innan vi vet så mycket att det går att göra någorlunda bra modeller här.pacman42 skrev:
Jag tror tyvärr att modellerna är fel. Ett virus som detta beter sig annorlunda än influensan och då kommer inte en influensamodell stämma. För att en influensamodells kall kunna justeras att stämma så måste man ha rattar för exakt de saker som skiljer och det är svårt att förutse vilka dessa är och hur de skall hanteras.
Jag tror att det är pga detta som man hör en viss frustration i rösten när de pratar om klustersmitta och att siffrorna inte stämmer.
Problemet de har är att denna sjukdom beter sig som influensa ungefär under många förutsättningar, men att den ibland skiljer sig åt en del. Att försöka få in skillnaderna i en influensamodell kan vara väldigt svårt om modellen inte har dessa parametrar från början. Det är dessutom svårt att så snabbt identifiera parametrarna.
En sak som vi märkt är ju att de går hårdare åt kollektivtrafiken numera, detta beror med stor sannolikhet att där har vi en faktor som är ett problem (smitta via luftutbyte mellan resenärerna).
Jag tror att man från FHMs sida räknade med att smittan skulle fungera som en influensa när det gäller just smittspridningen (med en faktor av förstärkning eller försvagning, men ändå likartat). Denna gjorde inte det och därför blev det inte så bra...
Men man måste ju börja någonstans, en "best guess" helt enkelt.
Gemensamt för såna här modeller är ju att de visar käpprätt fel i första körningen. Sen får man trimma den med empiriska data, verifiera igen. Trimma modellen osv. Ju fler fall man har data för, desto bättre blir modellen.
Tror man att man skulle kunna sitta vid skrivbordet och knappa ihop en formel som visar hur ett sånt här virus sprids så är man vansinnig.
Tror man att man skulle kunna sitta vid skrivbordet och knappa ihop en formel som visar hur ett sånt här virus sprids så är man vansinnig.
Jag velar fram och tillbaka gällande det där. Det som talar emot är att nästan alla på äldreboenden blev smittade när viruset kom in. OK, de var gamla och svaga. Men de amerikanska fängelserna då? Även där blev nästan alla smittade, trots att det främst rör sig om yngre män.Nyfniken skrev:
Jag ser inte att siffrorna går ihop riktigt.
Jag tror att vi kommer upptäcka att somliga av oss är immuna mot viruset redan från början på grund av någon ännu okänd faktor.
Det skulle förklara fenomen som att antalet smittade sjunker trots att antalet människor med antikroppar egentligen inte är tillräckligt stort.
Den andra förklaringen är att de mest exponerade klustren redan har smittats och utvecklat lokal flockimmunitet. Alltså de kluster med internationellt utbyte och stor benägenhet att interagera fysiskt nära varandra, tänk nordvästförorterna i Stockholm eller de utsatta områdena som drabbades så hårt i Sörmlands fattiga småstäder. Eller alpresenärerna när det begav sig. Andra som klarat sig så här långt rör sig i skyddade miljöer där man sällan exponeras för viruset. Enbart när det kommer in via skolan, jobbet, studentfirandet, gruvfesten med influgna arbetare eller den där extremt osannolika nysningen på ICA så smittas man och sen tar sig smittan lokalt in i familj och umgänge innan den brinner ut.
Troligen och använt de råd som redan sedan en bra tid tillbaka på FHM:s sida.tusenett skrev:
Att införa tuffare krav på t.ex. campingplatser hade inte varit poppis hos de som bedriver sådan verksamhet och troligen därför branschorganisationen Visita inte satt upp något sådant.
Eftersom FHM inte gått före med några strängare krav har därför Visita inte gjort något fel.
Jag är inte orolig för egen del men orolig för att vi kan få en situation som blir ohållbar för sjukvården.
Michael Levitt (vars intervju hos unheard jag länkat till tidigare) är en som bara genom att tugga statistiken också kommit fram till att det är något som tar ner smittspridningen.Nyfniken skrev:
”Enligt Levitt, som är noga med att påpeka att han inte är epidemiolog, går det att se en tydlig utveckling i siffrorna. Först ökar antalet smittfall exponentiellt men sedan tycks det bromsa in efter omkring två veckor.”
https://omni.se/a/dOev0O