2 359 921 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ojdå,K Kreutzer skrev:Det verkar vara väldigt svårt för vissa här att hålla sig till fakta. Och även de som gillar inlägg sväljer inlägg utan fakta.
Sveriges skuldsättning är inte 10 000 kr / capita utan 100 000 kr/capita. Det är en avsevärd skuldsättning även om det finns länder som är värre. Det är alltid någon som är värre, eller hur?.
Där snubblade jag uppenbarligen på en tiopotens. Tyckte väl att det kändes väldigt lågt. Även 100kkr är inte en extrem skuldsättning. De privata skulderna är tyvärr större.
Håller med, säger lite som Schyffert och en pizza om dagen (flyktingvågen) , fast det nu är till kostnad av en renoverad gästtoalett.D Daniel 109 skrev:
Medan jag tänkte på ökningen av statsskulden, inte på själva skulden. Ökningen pga Covid är en tiopotens mindre på ett ungefär (sist jag kollade, jag har dock inte gått igenom alla nya stimulanspaket i detalj).Staffan2000 skrev:
Värt att notera är att vi nu sedan början av juni i alla fall verkar ha ett R-värde som ligger under 1 (igen):
- https://www.folkhalsomyndigheten.se...-effektiva-reproduktionsnumret-2020-06-12.pdf
- https://www.folkhalsomyndigheten.se...-effektiva-reproduktionsnumret-2020-06-12.pdf
Jag vill egentligen inte vara så petig men nu har forumets nestor BirgitS tjatat om källa på vederhäftiga fakta som bemötande på varje inlägg som antyder att FHM misslyckats. Så jag har fått vissa skador av det. Även om hen själv inte kan presentera några fakta alls,Staffan2000 skrev:
Har man en källa så brukar det inte vara några problem med att ange den. Det tar max 10 sekunder när man håller på och skriver inlägget att lägga till källan. Jag brukar försöka göra det dels för att man då själv får möjlighet att dubbelkolla det man påstått och dels slipper man tjatet.K Kreutzer skrev:
Är det bara ens egna åsikt man yttrar så kan man väl spendera de 2 sekunder det tar att förtydliga det, då slipper man också tjatet om källa. Det blir också en mycket bättre diskussion när man tydligt skiljer på ens egna åsikter, andras åsikter och fakta.
Redigerat av moderator:
F f91jsw skrev:
Nej det är inte samma för alla länder.
Ju mer smitta desto tuffare regler generellt.
Med liten smitta kan man spåra och låta resten av befolkningen leva normalt
Du har rätt, har inget alls att invända. Man ska ange källa. Och där har jag dessutom nästan alltid angett källor.. Men ibland är källorna så uppenbara för alla så det känns lite löjligt att ange dem.tusenett skrev:Har man en källa så brukar det inte vara några problem med att ange den. Det tar max 10 sekunder när man håller på och skriver inlägget att lägga till källan. Jag brukar försöka göra det dels för att man då själv får möjlighet att dubbelkolla det man påstått och dels slipper man tjatet.
Är den bara ens åsikt man yttrar så kan man väl spendera de 2 sekunder det tar att förtydliga det, då slipper man också tjatet om källa. Det blir också en mycket bättre diskussion när man skiljer på ens egna åsikter, andras åsikter och fakta.
Ungefär som att att man måste ange källa på att Sverige tillhör Norden. Eller att Tegnell är statsepidemiolog.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Men rent allmänt så har antalet sjuka i Sverige sjunkit rejält från slutet av april då ung, 0,9 % av befolkningen hade en pågående infektion enligt FHM:S PCR-undersökning av ett statistiskt urval svenskar till slutet av maj då endast ung. 0,3 % hade en pågående infektion.
I Stockholm har det gått från 2,3 % till 0,7 %.
Inget av de 560 barnen (-15 år) hade ett positivt resultat.
Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-resultat-om-forekomst-av-covid-19-i-sverige/
Det går åt rätt håll om bara alla kan komma ihåg att hålla avstånd.
I Stockholm har det gått från 2,3 % till 0,7 %.
Inget av de 560 barnen (-15 år) hade ett positivt resultat.
Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se...-resultat-om-forekomst-av-covid-19-i-sverige/
Det går åt rätt håll om bara alla kan komma ihåg att hålla avstånd.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Tror ingen har rapporterat om att Danmark har öppnat upp för människor från vissa svenska regioner från 27 juni.
Skåne, Västerbotten, Sörmland, Blekinge och Halland
De utgår från antalet bekräftade fall i förhållande till folkmängd för att avgöra vilka som tillåts så det kan komma att ändras åt båda håll.
https://um.dk/da/nyheder-fra-udenri.../?newsID=AE42B703-ECD6-4836-A763-2052E641598F
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-danmark-oppnar-granserna-ytterligare/
Skåne, Västerbotten, Sörmland, Blekinge och Halland
De utgår från antalet bekräftade fall i förhållande till folkmängd för att avgöra vilka som tillåts så det kan komma att ändras åt båda håll.
https://um.dk/da/nyheder-fra-udenri.../?newsID=AE42B703-ECD6-4836-A763-2052E641598F
https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-danmark-oppnar-granserna-ytterligare/