2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag vet att Norge kommer att ha stor nytta av sin oljefond men det var ju inte precis det här den skulle användas till utan den var ju för andra ändamål.Staffan2000 skrev:
Hur skall du krångla dig ur det inkonsekventa påståendet, är mer än jag kan förstå.
Norge har 10 440 miljarder norska kronor i spargrisen, medans Sverige har drygt det i skuld (1 159 713 915 787). Kan du förtydliga din hypotes om att det djupt skuldtyngda landet (som råkar vara Sverige) har en fördel över landet med en mycket god ekonomi?
Staffan
Men du kan ju presentera arbetslöshetssiffror för Danmark och Finland om du föredrar att jämföra med dem.
Tillägg:
Det viktiga var ju inte exakta länder utan att visa på att länder som har infört hårdare restriktioner och klarat sig bättre medicinskt många gånger kommer att drabbas värre ekonomiskt och därmed drabbas deras sjukvård mer framöver.
Kinas BNP sjönk väl med 25 % eller något sånt under första kvartalet i år, det är ju självklart att sånt får stor påverkan under många år.
Redigerat:
Staffan: Jag håller inte med Birgit. Men en skuld på 10kkr/capita är inte djupskuldsättning.
Nu är det andra gången idag, du försöker slingra dig ut, genom att svara på en fråga jag inte ställt. Är du möjligen politiker?BirgitS skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
FHM har nu kommit ut med en ny version av vägledning för antikroppspåvisning som innehåller de prestandakrav som ställs: https://www.folkhalsomyndigheten.se...nsarkiv/v/vagledning-for-antikroppspavisning/
Men å andra sidan finns det hundratusentals arbetslösa personer vid en lock-down, så det går nog att ordna.BirgitS skrev:
Du får inte se bara problem, utan även möjligheter.
Om vi snackar om nuvarande utbrott, SARS-cov2, så fanns det naturligtvis vare sig plan eller beredskap för en sådan omstrukturering, men till nästa virus som kommer så kanske vi kan sjösätta något sådant - ifall de som styr behagar att planera upp någon beredskap.
Varför denna jätteapparat? Å ena sidan tycker de flesta att Sveriges mjuka linje med skarpa rekommendationer funkar jättebra, men när det gäller kollektivtrafiken är det det tydligen helt omöjligt för folk att undvika den om det finns en skarp rekommendation?BirgitS skrev:
När det är biljettkontroller i tunnelbanan står det typ 5 kontrollanter i bredd för att minimera risken att någon smiter förbi. Om det dygnet runt ska stå så många kontrollanter på varenda station i tunnelbanan, pendeltågen och lokaltågen så blir det tusentals med personer. Kontrollerna måste ju dessutom kunna genomföras på ett smittsäkert sätt. Bussförarna hos SL fick igenom att ingen fick kliva in genom framdörrarna därför att de var rädda för att bli smittade. Nej, det är verkligen inte enkelt.
Det är inte bara vård- och äldreomsorgspersonal som behöver ta sig till sina jobb utan det finns mängder med samhällskritiska jobb, polisen, räddningstjänsten, alla anställda i matvaruaffärer och apotek, alla som jobbar på lager eller med transporter av varor till mataffärer, apotek och sjukhus, de som sköter och kör kollektivtrafik, hantverkare som måste fixa när det blir elfel etc. på alla dessa ställen, personal som ska ta hand om barnen till alla dessa osv.
Jag undrar hur man skall tolka detta?BirgitS skrev:
Det känns som att dessa riktlinjer är satta utifrån FHMs behov av att få en bra statistik snarare än individens behov av att få ett korrekt svar om resultatet är positivt. Men det är bara min initiala känsla.
Jag skulle inte gå på dessa rekommendationer om jag tänkt använda testet för att kunna träffa mina sjuka föräldrar. Men enligt FHM så får jag ju inte göra det alls så...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Visst kan man planera för mycket och då förhoppningsvis kunna göra något när det man planerar för inträffar. Ett problem är att kunna förutse allt som kan komma att inträffa. I det här fallet är kanske det stora problemet att bestämma vilka som får åka kollektivt och hur de ska kunna identifiera sig för för beroende på vad som inträffar kan det vara olika grupper som behöver åka. Om jag inte missminner mig så tog det ett par veckor att komma fram till vilka barn som skulle fortsätta få gå på för- och grundskolor om man behövde ta beslutet att stänga dem. Blev det dessutom inte rätt stor del av befolkningen?Mikael_L skrev:
Men å andra sidan finns det hundratusentals arbetslösa personer vid en lock-down, så det går nog att ordna.
Du får inte se bara problem, utan även möjligheter.
Om vi snackar om nuvarande utbrott, SARS-cov2, så fanns det naturligtvis vare sig plan eller beredskap för en sådan omstrukturering, men till nästa virus som kommer så kanske vi kan sjösätta något sådant - ifall de som styr behagar att planera upp någon beredskap.
I det här fallet undrar jag också hur man gör någorlunda smittsäkra kontroller, dvs. på 2 m håll. SL slopade ju alla biljettkontroller på bussarna under två månader av det skälet eftersom ingen skulle gå på genom de främre dörrarna för att skydda förarna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Nu var det ju andra som tyckte att kollektivtrafiken skulle förbjudas för allt som inte var viktiga arbetsresor, jag undrade bara hur det skulle gå till.useless skrev:
Här i Stockholm har ju varit betydligt färre i kollektivtrafiken tidigare under våren men de sista veckorna har ju antalet resenärer ökat mycket.
Det verkar vara väldigt svårt för vissa här att hålla sig till fakta. Och även de som gillar inlägg sväljer inlägg utan fakta.D Daniel 109 skrev:
Sveriges skuldsättning är inte 10 000 kr / capita utan 100 000 kr/capita. Det är en avsevärd skuldsättning även om det finns länder som är värre. Det är alltid någon som är värre, eller hur?.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Den är ju inte skriven för privatpersoner utan:pacman42 skrev:
Jag undrar hur man skall tolka detta?
Det känns som att dessa riktlinjer är satta utifrån FHMs behov av att få en bra statistik snarare än individens behov av att få ett korrekt svar om resultatet är positivt. Men det är bara min initiala känsla.
Jag skulle inte gå på dessa rekommendationer om jag tänkt använda testet för att kunna träffa mina sjuka föräldrar. Men enligt FHM så får jag ju inte göra det alls så...
Enligt FHM får du väl göra det om du gör det på ett smittsäkert sätt, typ utomhus på 2 m håll?