Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Den är ju inte skriven för privatpersoner utan:

Enligt FHM får du väl göra det om du gör det på ett smittsäkert sätt, typ utomhus på 2 m håll?
Vad jag menade var att (för trådens läsare) klargöra att dessa riktlinjer inte garanterar att ett positivt test innebär att man haft sjukdomen. För att kunna garantera detta så måste man ha 100% sannolikhet att man haft viruset på testet. Dessa tester har dock mycket lägre sannolikhet att fånga att man verkligen haft viruset. Det test jag gjorde hade 69% på IgM och 93% på IgG, men då var sannolikheten för ett falskt positivt svar 0% på IgM och 0,8% på IgG.

Detta test är bättre om man vill vara säker på att ett positivt resultat verkligen betyder att man haft Covid-19, men det uppfyller inte FHMs riktlinjer som är inriktade på att få så bra statistik som möjligt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom vi inte får diskutera politik så blir det ett kort svar.

Du och dina gelikars tankesätt är varför vi är i det läget vi är. Den religiösa tron på att ökade skatteintäkter löser allt. Något som visat sig fel, nu och genom historien.

Det finns många vägar att få loss pengar till vården utan att höja inkomstskatterna. Sverige blöder pengar till många saker som aldrig kommer svenskarna till del, men som alltför få vet vidden av. Det är där vi ska börja. Det är det rimliga när vi inte har råd att rädda livet på vår egen befolkning när det börjar storma.
Du har 100% rätt. Många människor besöker akuten för skitsaker och på helgerna behöver dom mer väktare än läkare för att kunna jobba. Finns mycket lågt hängande frukt att plocka.

Och se till att driva upp en kader triageläkare med dubbla lönen och avancerat kunnande inom kampsport som sorterar patienterna direkt vid intaget så att läkare längre bak i linjen får patienter som matchar deras nivå så man inte slösar bort kompetens.

J
Är avsevärd värre än djup?

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Visst kan man planera för mycket och då förhoppningsvis kunna göra något när det man planerar för inträffar. Ett problem är att kunna förutse allt som kan komma att inträffa. I det här fallet är kanske det stora problemet att bestämma vilka som får åka kollektivt och hur de ska kunna identifiera sig för för beroende på vad som inträffar kan det vara olika grupper som behöver åka. Om jag inte missminner mig så tog det ett par veckor att komma fram till vilka barn som skulle fortsätta få gå på för- och grundskolor om man behövde ta beslutet att stänga dem. Blev det dessutom inte rätt stor del av befolkningen?

I det här fallet undrar jag också hur man gör någorlunda smittsäkra kontroller, dvs. på 2 m håll. SL slopade ju alla biljettkontroller på bussarna under två månader av det skälet eftersom ingen skulle gå på genom de främre dörrarna för att skydda förarna.
Visst finns det en massa problem att lösa, men omöjligt är det ju inte. Nu fanns det inget alls förberett, så just i denna pandemi kunde vi naturligtvis inte sjösätta något sånt här.
Öht verkar vi inte haft någon alls planering över hur man ställer om hela samhället - på alla plan - för att möta en pandemi (eller något annat liknande).
Jag kommer ihåg att claes_sörmland, skrev tidigare i tråden att "de" kunde ganska snabbt sätta igång med analyser av covid-19-prover ifall de fick den uppgiften. Men det fanns inget utarbetat hur det skulle gå till, hur det skulle kvalitetssäkras, hur proverna skulle komma till dom eller hur resultaten skulle distribueras.

När vi hade en hög militär beredskap under kalla kriget så bestod mycket mer än hälften av vår beredskap i hur det civila samhället skulle ställas om till militärt läge. Själva armén och dess vapen var bara en mycket liten del av den beredskap vi hade, men iofs det som syntes mest.

Idag behöver vi nog ha något liknande som beredskap mot annat än krigshändelser.

D djac skrev:
Sen kan man ju fråga sig om det är realistiskt att en redan till (och nog i många fall över) gränsen driven vårdorganisation ska kunna klara en kris, vilken den än är, där det plötsligt blir väldigt många patienter av en sort. Sverige har tex bland världens bästa siffror på de stora sjukdomarna, hjärt/kärl/stroke, men vad skulle hända om vi plötsligt fick en hundrafaldig ökning av patienterna, det är svårt att ha så mycket luft i vårdapparaten
Precis, vi kan ju inte direkt bygga 10ggr fler sjukhus än vi behöver och bemanna med personal som ska stå och vara beredda på nästa pandemi.
Så även detta måste inlemmas i den beredskap som jag önskar kommer till stånd efter att detta är över. Det handlar alltså om hur man t.ex. utser olika lokaler/skolor etc att bli tillfälliga sjukhus vid behov. Att ha en viss kader i befolkningen som har blivit lite grundutbildade i något som kan vara av nytta i vården, dvs en parallell militärtjänst, eller att det ska ingå i militärtjänsten - är ju också en möjlighet.

Jag tror man har mycket vunnet på att kika hur den militära beredskapen byggdes upp, vi behöver inte uppfinna hjulet igen, inte hela hjulet åtminstone.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sveriges ekonomi är inte heller återställd i en handvändning.
Hörde igår att man räknar på 11 % arbetslöshet till våren 2021

Anledningen är att så många coronarestriktioner måste ligga kvar.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja, ett problem är att t ex besöks- och restaurangbranchen hade låga marginaler redan innan. 30% färre gäster betyder inte att 30% av de som jobbar i branchen blir arbetslösa. De få företag som lyckas hanka sig fram kanske gör sig av med 30 % av personalen, men en massa företag går i konkurs/stänger helt och säger upp all personal.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Allting är relativt.
Men 10.000 i skuld, contra 20.000 i överskott är en stor skillnad, när räkningarna skall betalas.

Staffan
Fast när vi nu råkar ha 10.000/cap i skuld, vore det inte då rätt dåligt att göra saker som tredubblar arbetslösheten.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:

Anledningen är att så många coronarestriktioner måste ligga kvar.
Tänk här på all idrott, konserter mm som är helt förlamade av att man inte får vara fler än 50 personer.

Fast där jobbar väl ingen? Att sparka boll och spela gitarr är ju inget yrke... :whistle:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast när vi nu råkar ha 10.000/cap i skuld, vore det inte då rätt dåligt att göra saker som tredubblar arbetslösheten.
Beror ju givetvis på vilket tidsperspektiv.

Tror det omvända kan bli fallet att vår utdragna smitta kräver restriktioner över lång tid som kan bli än kostsammare.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Beror ju givetvis på vilket tidsperspektiv.

Tror det omvända kan bli fallet att vår utdragna smitta kräver restriktioner över lång tid som kan bli än kostsammare.
Det är ju samma för alla andra länder. Det är ju inte så att smittan försvinner bara för att man har hårdare restriktioner.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ulltand Ulltand skrev:
Ja vi tror uppenbarligen olika här.
Jag tror det blir mer utdraget med värre konsekvenser genom att låta samhället gå på minimal sparlåga i många år och kanske med regelbundna lock-down.

Men facit kommer så småningom.
Jokern i leken är ett vaccin, skulle det (mot min förmodan) komma några hundratusen doser till Sverige redan innan året är slut så ska jag villigt erkänna att jag haft rätt mycket fel. Dvs då hade hårdare nedstängning varit motiverat.

• Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P
Ska man döma av hur folk beter sig just nu i köerna till midsommarhandeln är det nog bara ett vaccin som kan hjälpa oss :cry:,fuck distanseringen verkar gälla...

• Gilla
  • Ledsen
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Läsvärt om staden som införde munskydd!

[länk]
Betalvägg så inte läsbart men jag såg videon och det är tänkvärt.

Reflekterar över personerna i bakgrunden...endast några använder munskydd, några har munskydd men använder det inte, på flertalet syns inget munskydd överhuvudtaget.
Har rekommendationen att använda munskydd upphört, gäller rekommendationen bara i vissa specifika fall eller är efterlevnaden så dålig som visas här?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.