Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MultiMan
P Pin skrev:
Jag såg att han gillat några inlägg i tråden idag.
Han har gillat inlägg en längre tid, inget nytt för idag.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73
Jag är rätt så säkert att FHM aldrig sa att det inte finns en symptomfri smittspridning och att barn inte kan smitta andra.
De brukar uttrycka sig snarare som att det finns vissa undersökningar som antyder att det kan finnas en viss smittspridning (symptomfri eller barn eller vad det nu är), men att den enligt deras bedömning inte förekommer så frekvent att den är viktigt för den allmänna smittspridningen.
Dvs om 99% av alla nya fall smittas av vuxna personer med symptom, då är det kanske inte relevant att komma med extra åtgärder för att förebygga den sista procenten.
 
  • Gilla
Fartland och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast det låter underligt att FHMs personal skulle ha haft en dold agenda gällande smittspridningen och fört svenska folket bakom ryggen av ekonomiska skäl. Rent konspirerande på myndigheten, jag tvivlar. Möjligen om det fanns ett tryck från regeringen/departementet så att man kände sig låst att handla på ett visst sätt.

Jag tror snarare man följde något WHO-råd och tolkade de data som fanns. Men det kan nog ha funnits en bias hos vissa av personerna (Tegnell t ex) där man önskade att symptomfria inte skulle vara smittsamma. Och det är knepigt för många, att skilja på hur man vill att något ska vara och hur det egentligen är.
Fast Tegnell har inte sagt att symptomfria inte smittar. Han har sagt att om det sker så bidrar det till så liten del av den totala spridningen att det inte är avgörande för samhällsspridningen i stort. Dvs, att om de med symptom ser till att hålla sig hemma så ska det räcka för att hålla nere R under 1.
 
  • Gilla
bakterie och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Tegnell är otydligare än en akvarell efter ett skyfall, så att försöka reda ut vad han kanske har sagt eller inte sagt är ett sisyfosarbete.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Bart och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
MultiMan MultiMan skrev:
Tegnell är otydligare än en akvarell efter ett skyfall, så att försöka reda ut vad han kanske har sagt eller inte sagt är ett sisyfosarbete.
Det här var det roligaste jag läst på länge. Tack för det!
Samtidigt också det sorgligaste.

Staffan
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland
F f91jsw skrev:
Fast Tegnell har inte sagt att symptomfria inte smittar. Han har sagt att om det sker så bidrar det till så liten del av den totala spridningen att det inte är avgörande för samhällsspridningen i stort. Dvs, att om de med symptom ser till att hålla sig hemma så ska det räcka för att hålla nere R under 1.
Jag uppfattade också FHM genom Tegnell så när det begav sig. Och frågan är om det resonemanget är korrekt. Om t ex det finns väldigt få med nästan inga symptom så stämmer det ju. Om de med milda symptom har extremt mycket lägre virustiter än se de med symptom så stämmer det ju också. Mot det står att frånvaron av symptom ger ett riskbeteende och omgivningen heller inte får nån indikation på att man är nära en smittsam person.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det viktiga var att eftersom en del kan tänka sig att göra saker i förebyggande syfte så ville jag bara påpeka att forskningen om den nu aktuella medicinen dexamethasone har kommit fram till att den endast är till nytta för dem som är så allvarligt sjuka att de ligger på sjukhus.
Vill bara förtydliga varför det är en dålig idé att ta dexamethasone förebyggande eller självmedicinera.

Dexamethasone är immunhämmande, en typ av kortison, som dämpar inflammation.
Att ta det tidigt motverkar immunförsvarets förmåga att bekämpa viruset och bilda antikroppar.

Att sätta in kortison försent, när organ redan är svårt skadade, har ingen större effekt.

Det besvärliga för läkarna är att sätta in kortison vid rätt tillfälle och rätt dos, dvs när immunförsvaret börjar överreagera, men innan det löper amok.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här får "vi" ännu en släng av sleven. Denna gång pratar Campell med en svensk läkare.

[media]
Noter att Jon Tallinger är "visselblåsaren" som hävdar att syrgas till äldre skulle spara många liv. Han är är inte PK inom vården...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vill bara förtydliga varför det är en dålig idé att ta dexamethasone förebyggande eller självmedicinera.

Dexamethasone är immunhämmande, en typ av kortison, som dämpar inflammation.
Att ta det tidigt motverkar immunförsvarets förmåga att bekämpa viruset och bilda antikroppar.

Att sätta in kortison försent, när organ redan är svårt skadade, har ingen större effekt.

Det besvärliga för läkarna är att sätta in kortison vid rätt tillfälle och rätt dos, dvs när immunförsvaret börjar överreagera, men innan det löper amok.
Mycket bra och viktig kommentar. Jag tänkte skriva om detta också, men jag funderade fortfarande på hur jag skulle formulera mig så att det inte skulle missförstås när jag läste ditt lysande svar! Tack!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Tegnell är otydligare än en akvarell efter ett skyfall, så att försöka reda ut vad han kanske har sagt eller inte sagt är ett sisyfosarbete.
Nejdå, jag hörde en intervju på radion senast igår när han sa just det jag skrev. Inga oklarheter där:

Reporter: "Kan man sprida smittan om man inte uppvisat symptom?"
Tegnell: "Du kan säkert hitta enstaka fall där man kan beskriva att det var så, ... men vi jobbar med att få ner smittspridningen i befolkningen, och då är det viktigt att få med sig dom nittio procenten som sprider större delen av smittan, och det kan man göra genom att stanna hemma när man är sjuk".

(Studio Ett igår, från intervju i mars)
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Han har gillat inlägg en längre tid, inget nytt för idag.
Aha, tack. Bara jag som råkade uppmärksamma det då.
 
F f91jsw skrev:
Nejdå, jag hörde en intervju på radion senast igår när han sa just det jag skrev. Inga oklarheter där:

Reporter: "Kan man sprida smittan om man inte uppvisat symptom?"
Tegnell: "Du kan säkert hitta enstaka fall där man kan beskriva att det var så, ... men vi jobbar med att få ner smittspridningen i befolkningen, och då är det viktigt att få med sig dom nittio procenten som sprider större delen av smittan, och det kan man göra genom att stanna hemma när man är sjuk".

(Studio Ett igår, från intervju i mars)
Enstaka fall. Jag har ett av de enstaka fallen i min familj.

I andra länder hävdar man att detta är orsaken till att sjukdomen sprids så effektivt.

Just denna frågan är en av nyckelfrågorna där Sverige agerar väldigt annorlunda än en större del av resten världen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattade också FHM genom Tegnell så när det begav sig. Och frågan är om det resonemanget är korrekt. Om t ex det finns väldigt få med nästan inga symptom så stämmer det ju. Om de med milda symptom har extremt mycket lägre virustiter än se de med symptom så stämmer det ju också. Mot det står att frånvaron av symptom ger ett riskbeteende och omgivningen heller inte får nån indikation på att man är nära en smittsam person.
Resonemanget baserar väl sig på kunskapen om hur andra luftvägssjukdomar smittar. Eftersom man vet att de i första hand smittar genom hostningar, nysningar och rinnande snor kan det vara en rimlig bedömning.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka fler misstag har han gjort? Du verkar ju insatt.
Tyvärr funkar det så ,för mig, att om man tar på sig domarperuken och ska uttala sig om andra så räcker det med ett fel för att jag ska lämna. Därför man i vanlig media faktakollar rätt hårt.
 
F f91jsw skrev:
Resonemanget baserar väl sig på kunskapen om hur andra luftvägssjukdomar smittar. Eftersom man vet att de i första hand smittar genom hostningar, nysningar och rinnande snor kan det vara en rimlig bedömning.
En sak som vi vet om denna sjukdomen är ju att den inte riktigt uppträder som andra luftvägssjukdomar.

Och om man går på lindriga symtom, då har jag två personer i min familj som smittat andra (dottern var lite "off" ett par-tre dagar). Jag hävdar fortfarande att symtomfri smitta är en mycket viktig orsak till att Sveriges kurva inte ser ut som kurvan i andra länder, vi har inte agerat tillräckligt för att förhindra symtomfri smitta.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.