2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag är rätt så säkert att FHM aldrig sa att det inte finns en symptomfri smittspridning och att barn inte kan smitta andra.
De brukar uttrycka sig snarare som att det finns vissa undersökningar som antyder att det kan finnas en viss smittspridning (symptomfri eller barn eller vad det nu är), men att den enligt deras bedömning inte förekommer så frekvent att den är viktigt för den allmänna smittspridningen.
Dvs om 99% av alla nya fall smittas av vuxna personer med symptom, då är det kanske inte relevant att komma med extra åtgärder för att förebygga den sista procenten.
De brukar uttrycka sig snarare som att det finns vissa undersökningar som antyder att det kan finnas en viss smittspridning (symptomfri eller barn eller vad det nu är), men att den enligt deras bedömning inte förekommer så frekvent att den är viktigt för den allmänna smittspridningen.
Dvs om 99% av alla nya fall smittas av vuxna personer med symptom, då är det kanske inte relevant att komma med extra åtgärder för att förebygga den sista procenten.
Fast Tegnell har inte sagt att symptomfria inte smittar. Han har sagt att om det sker så bidrar det till så liten del av den totala spridningen att det inte är avgörande för samhällsspridningen i stort. Dvs, att om de med symptom ser till att hålla sig hemma så ska det räcka för att hålla nere R under 1.Claes Sörmland skrev:
Fast det låter underligt att FHMs personal skulle ha haft en dold agenda gällande smittspridningen och fört svenska folket bakom ryggen av ekonomiska skäl. Rent konspirerande på myndigheten, jag tvivlar. Möjligen om det fanns ett tryck från regeringen/departementet så att man kände sig låst att handla på ett visst sätt.
Jag tror snarare man följde något WHO-råd och tolkade de data som fanns. Men det kan nog ha funnits en bias hos vissa av personerna (Tegnell t ex) där man önskade att symptomfria inte skulle vara smittsamma. Och det är knepigt för många, att skilja på hur man vill att något ska vara och hur det egentligen är.
Jag uppfattade också FHM genom Tegnell så när det begav sig. Och frågan är om det resonemanget är korrekt. Om t ex det finns väldigt få med nästan inga symptom så stämmer det ju. Om de med milda symptom har extremt mycket lägre virustiter än se de med symptom så stämmer det ju också. Mot det står att frånvaron av symptom ger ett riskbeteende och omgivningen heller inte får nån indikation på att man är nära en smittsam person.F f91jsw skrev:Fast Tegnell har inte sagt att symptomfria inte smittar. Han har sagt att om det sker så bidrar det till så liten del av den totala spridningen att det inte är avgörande för samhällsspridningen i stort. Dvs, att om de med symptom ser till att hålla sig hemma så ska det räcka för att hålla nere R under 1.
Vill bara förtydliga varför det är en dålig idé att ta dexamethasone förebyggande eller självmedicinera.BirgitS skrev:
Dexamethasone är immunhämmande, en typ av kortison, som dämpar inflammation.
Att ta det tidigt motverkar immunförsvarets förmåga att bekämpa viruset och bilda antikroppar.
Att sätta in kortison försent, när organ redan är svårt skadade, har ingen större effekt.
Det besvärliga för läkarna är att sätta in kortison vid rätt tillfälle och rätt dos, dvs när immunförsvaret börjar överreagera, men innan det löper amok.
Mycket bra och viktig kommentar. Jag tänkte skriva om detta också, men jag funderade fortfarande på hur jag skulle formulera mig så att det inte skulle missförstås när jag läste ditt lysande svar! Tack!blackarrow skrev:
Vill bara förtydliga varför det är en dålig idé att ta dexamethasone förebyggande eller självmedicinera.
Dexamethasone är immunhämmande, en typ av kortison, som dämpar inflammation.
Att ta det tidigt motverkar immunförsvarets förmåga att bekämpa viruset och bilda antikroppar.
Att sätta in kortison försent, när organ redan är svårt skadade, har ingen större effekt.
Det besvärliga för läkarna är att sätta in kortison vid rätt tillfälle och rätt dos, dvs när immunförsvaret börjar överreagera, men innan det löper amok.
Nejdå, jag hörde en intervju på radion senast igår när han sa just det jag skrev. Inga oklarheter där:MultiMan skrev:
Reporter: "Kan man sprida smittan om man inte uppvisat symptom?"
Tegnell: "Du kan säkert hitta enstaka fall där man kan beskriva att det var så, ... men vi jobbar med att få ner smittspridningen i befolkningen, och då är det viktigt att få med sig dom nittio procenten som sprider större delen av smittan, och det kan man göra genom att stanna hemma när man är sjuk".
(Studio Ett igår, från intervju i mars)
Enstaka fall. Jag har ett av de enstaka fallen i min familj.F f91jsw skrev:Nejdå, jag hörde en intervju på radion senast igår när han sa just det jag skrev. Inga oklarheter där:
Reporter: "Kan man sprida smittan om man inte uppvisat symptom?"
Tegnell: "Du kan säkert hitta enstaka fall där man kan beskriva att det var så, ... men vi jobbar med att få ner smittspridningen i befolkningen, och då är det viktigt att få med sig dom nittio procenten som sprider större delen av smittan, och det kan man göra genom att stanna hemma när man är sjuk".
(Studio Ett igår, från intervju i mars)
I andra länder hävdar man att detta är orsaken till att sjukdomen sprids så effektivt.
Just denna frågan är en av nyckelfrågorna där Sverige agerar väldigt annorlunda än en större del av resten världen.
Resonemanget baserar väl sig på kunskapen om hur andra luftvägssjukdomar smittar. Eftersom man vet att de i första hand smittar genom hostningar, nysningar och rinnande snor kan det vara en rimlig bedömning.Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattade också FHM genom Tegnell så när det begav sig. Och frågan är om det resonemanget är korrekt. Om t ex det finns väldigt få med nästan inga symptom så stämmer det ju. Om de med milda symptom har extremt mycket lägre virustiter än se de med symptom så stämmer det ju också. Mot det står att frånvaron av symptom ger ett riskbeteende och omgivningen heller inte får nån indikation på att man är nära en smittsam person.
En sak som vi vet om denna sjukdomen är ju att den inte riktigt uppträder som andra luftvägssjukdomar.F f91jsw skrev:
Och om man går på lindriga symtom, då har jag två personer i min familj som smittat andra (dottern var lite "off" ett par-tre dagar). Jag hävdar fortfarande att symtomfri smitta är en mycket viktig orsak till att Sveriges kurva inte ser ut som kurvan i andra länder, vi har inte agerat tillräckligt för att förhindra symtomfri smitta.