Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Precis och då blir dödligheten högre än FHM optimistiska gissningar. Vem vet kanske den når WHO:s nivåer?

Men oavsett så är smittspridningen bara en bråkdel i våra granländer.
Varför skulle dödligheten, dvs. antalet som avlider i förhållande till antalet som blir smittade, påverkas av att smittspridningen inte varit fullt så utbredd som någon har trott vid något tillfälle?
Vad anser du vara fel med FHM:s undersökning som visar en trolig dödlighet?
Är det något med uppskattning av antalet smittade under den aktuella veckan som du anser vara grundläggande fel?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...attning-letalitet-covid-19-stockholms-lan.pdf

BirgitS
Mikael_L
E erkka skrev:
Jag föredrar politiker som inte har börjat sin karriär i ett ungdomsförbund vid tidig ålder och sen fortsatt genom hela livet inom den politiska sfären. Gärna sen att man ser till att nära o kära får jobb inom partiet eller annan nära ansluten verksamhet.
Dessa politiker är farliga, för det enda dom tänker på är sig själva i första hand - för om dom skulle förlora jobbet eller ha sagt något olämpligt som sätter käppar i karriärhjulet, vad skulle dom då göra istället? Börja i ett annat parti?

Nej, hellre politiker med olika bakgrunder som kanske hoppar in några år, sen återgår till sitt vanliga jobb. Såna som vågar komma in och röra om i grytan och säga sanningens ord. Ingen fiskstims-mentalitet och ryggdunk.
Det du och jag skrev står inte på något vis i motsatsförhållande till varandra, men det var kanske inte din tanke heller.

Jag anser inte att många politiker måste ha akademisk utbildning eller tunga akademiska meriter.

Du anser att det är bra att politikerna inte haft hela sitt liv i det politiska drivhuset.

Så ja, vi kan troligen vara ganska överens.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
Staffans2000
Här får "vi" ännu en släng av sleven. Denna gång pratar Campell med en svensk läkare.

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har det väl bara varit ett stort MERS-utbrott, och sen har det varit enstaka fall, så det kan kanske inte kallas epidemi direkt ...?
Eller har jag fått något om bakfoten?
Det tror jag inte utan jag frågade för att få veta mer om när Ulltand tyckte det var lämpligt att avråda från resor och stänga gränser. Hur hen kom fram till att det skulle ha hänt just 2-3 gånger på 20 år.

Snailman
D djac skrev:
Säkert en härlig kille men när processerna blir så här snabba, redaktionen så liten, tiden för granskning så kort, när det blir så enkelt att publicera, så blir det lätt misstag.
?

Campbell brukar alltid till punkt och pricka redovisa sina källor, i texten där han gör inlägget, jag har inte kollat just den här uppgiften, men tyckte han nämnde var han fått uppgifterna ifrån, i videon.

Verkar vara från en frilansjournalist i Stockholm (hon känner nog inte till den dåliga standarden på våra journalister)

(Är nån utländsk person som nyligen omlokaliserat sig till Stockholm, och svenska är inte ett språk hon räknar upp bland de språk hon kan)

https://www.bmj.com/content/369/bmj.m2376

Citat:. Schools were closed to children under 16 and gatherings of more than 50 people were discouraged,

Vilket verkar vara helt fel uppgifter...

Campbell är en av de jag litar på allra mest...

Jag trodde faktiskt klientelet här på bygga hus hade mycket högre standard än på tex Flashback, tyvärr har den här tråden visat att jag hade väldigt fel, vilket jag tycker är tråkigt. :cry:

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Med tanke på hur många som dör i sjukdomar relaterade till luftföroreningar, och hur många som kommer att dö pga klimatförändringar, tycker jag att ALLA länder ska införa reseförbud till alla andra länder, i minst tio år.

Ingen intresserad? Nä, tänkte väl det....

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Artikeln nämner också att barngruppen sticker ut med störst andel som har antikroppar. Det verkar som att smittan har gått via skolmiljön trots allt.

"Barn upp till 19 år är den grupp där störst andel, 7,5 procent, har antikroppar enligt Folkhälsomyndighetens siffror. Enligt Karin Tegmark Wisell utgörs gruppen främst av friska unga som gör allergiutredningar och därmed ger en bättre återspeglig av befolkningen."
Som framgår av den studien så är det inte gjord med ett statiskt bra urval av befolkningen utan på dem som uppsökt vårdcentraler och förutom då de barn som du nämner så är det bland den vuxna befolkningen huvudsakligen de som har någon sjukdom som uppsöker vårdcentralerna och det är troligt att de i högre grad än andra vuxna har varit extra försiktiga med att bli smittade, typ många i riskgrupper som har isolerat sig. Det var ju också stor osäkerhet i de värden som studien kom fram till med 95 konfidensintervall på några procentenheter.

Man ska nog vara försiktig med att dra några allmängiltiga slutsatser av den studien, precis som av Werlabs undersökning med 14 % vuxna innan man vet hur representativa de testade är.

Jag vill passa på att hälsa TS välkommen tillbaka till tråden :)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vadå tack och lov negativt?
Det hade ju varit jättebra ifall hon testats positivt, då hade hon fått det överstökat, varit immun, inte kunnat smitta någon i sitt jobb framöver ...
Nej inte jättebra. Hon tillhör riskgrupp och har dessutom blodgrupp A.

optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Problemet är ju att de här virussjukdomarna (man kan ju lägga till HIV i listan också) är så olika att man inte kan förbereda sig på ett (1) sätt. Ebola är ju för övrigt såpass dödligt att det troligen inte skulle kunna skapa en pandemi.
Åjo

Blir folk sjuka kommer de till sjukhus. Där behöver personalen kunna skyddas mot smittan för att kunna fortsätta ta hand om de sjuka.
Då behövs skyddsutrustning.
Rätt så enkelt eller?

Sedan kan man göra lite varianter av detta, luftburen, droppsmitta, blodsmitta. Lite olika men går rätt lätt få ihop.
De borde vara proffs på detta.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Man ska nog vara försiktig med att dra några allmängiltiga slutsatser av den studien, precis som av Werlabs undersökning med 14 % vuxna innan man vet hur representativa de testade är.
Jag håller helt med, Det värsta är att det där med representativiteten kan slå åt båda håll. Dels scenariot du tog upp av mätningarna kan underskatta de smittade men det kan också gå åt andra hållet; att folk som har haft COVID-19-symptom är mer benägna att låta testa sig.

Men uppenbarligen finns smittan gått i barngruppen, den delen av mätningarna går inte att diskutera bort.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Jag vill passa på att hälsa TS välkommen tillbaka till tråden :)
Hur menar du, finns han här med ett annat användarnamn, eller tittar han förbi och gillar han fortfarande inlägg?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur menar du, finns han här med ett annat användarnamn, eller tittar han förbi och gillar han fortfarande inlägg?
Jag såg att han gillat några inlägg i tråden idag.

Claes Sörmland
Snailman Snailman skrev:
En del av förklaringen till att man sagt att symptomfria inte smittar (som om man typ visste detta) är nog att man sagt till att alla med symptom ska stanna hemma (om de har covid eller ej, har man ju inte kunnat testa, då man underlåtit att se till att man haft testresurser) och hade man sagt att hela familjerna skulle stannat hemma om någon haft symptom, hade väl halva Sveriges befolkning fått stanna hemma, och det hade väl skadat Sveriges ekonomi för mycket, och vi har väl ännu inte infört en sådan regel? Har andra länder det? Om de andra länderna testar, så behöver ju bara de som verkligen har covid (och deras familjer) stanna hemma.
Fast det låter underligt att FHMs personal skulle ha haft en dold agenda gällande smittspridningen och fört svenska folket bakom ljuset av ekonomiska skäl. Rent konspirerande på myndigheten, jag tvivlar. Möjligen om det fanns ett tryck från regeringen/departementet så att man kände sig låst att handla på ett visst sätt.

Jag tror snarare man följde något WHO-råd och tolkade de data som fanns. Men det kan nog ha funnits en bias hos vissa av personerna (Tegnell t ex) där man önskade att symptomfria inte skulle vara smittsamma. Och det är knepigt för många, att skilja på hur man vill att något ska vara och hur det egentligen är.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.