2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Sköterskan som gjorde mitt test berättade att de hade ett par misstänkta fall där man inte fått träff på testerna, men där man var rätt säker på att personen haft sjukdomen (personer som varit sjuka tillsammans med sin familj, men som fick annat testresultat). De kunde inte avgöra om det var testet som missat eller om det verkligen inte fanns antikroppar. De hade inte gjort om testet dock. Detta är det mest konkreta jag har hört om detta. I övrigt har det bara varit spekulationer. Det finns dock för andra sjukdomar personer som inte utvecklar antikroppar då kroppen inte behöver ta till den delen av immunförsvaret. Som jag tolkat det så blir dessa inte särskilt sjuka heller.N Noell skrev:
Jag rekommenderar alla att vänta sex veckor efter genomgången sjukdom innan de gör ett antikroppstest. I min familj så fick sonen som troligen var smittad för ca fyra veckor sedan ett svagt utslag på de långvariga antikropparna (IgG), frun fick ett ganska starkt utslag på dessa och jag och dottern fick inget utslag på IgG (vi hade väntat drygt två veckor efter tillfrisknande med att ta testet, dottern en vecka längre). Läs mer om hur lång tid det tar här:
- https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1169
Den långa tiden det tar innan man får IgG gör att det tar tid att verifiera hur bra antikroppar man får.
Börjar man med individer som man vet har haft viruset (PCR-verifierat) så kan det test som används i Sverige hitta antikroppar i nästan alla dessa. Så det verkar så.N Noell skrev:
Jag tror mer diskussionen gäller om det finns en grupp i samhället som trots att de exponeras för viruset inte blir infekterade överhuvudtaget. Då blir varken PCR eller antikroppstest positiv för de är naturligt resistenta.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Problemet är ju att de här virussjukdomarna (man kan ju lägga till HIV i listan också) är så olika att man inte kan förbereda sig på ett (1) sätt. Ebola är ju för övrigt såpass dödligt att det troligen inte skulle kunna skapa en pandemi.optimum skrev:
Det borde man utrett för många år sedan då vi började se risker med pandemier. Ebola, SARS mm och inte nu när vi sitter skiten.
Hur skyddar vi landet mot en pandemi?
Riskanalys och handlingsplaner.
Inte säkert att det är en lockdown, kanske en arsenal med metoder som kan ha varit bättre.
Vi hade säkert inte kunnat förutse allt men betydligt mer än den soppa vi sitter i nu.
Se bara på tramset med hur man hanterar ett land för en semesterperiod.
Inte ens det kunde FHM ställa sig bakom med råd om hur vi ska hantera det utan över lät det till ett företag och en facklig organisation att ta fram en kampanj för Hotell, restauranger och campingar.
Går det åt skogen i sommar med en galopperande smittspridning kommer FHM rekommendera att vi inte ska resa mer o Sverige.
och skylla på Visitas kampanj som har uppenbara brister och de kommer i sin tur skylla på att det beror på att vissa inte är medlemmar och tagit del av kampanjen och att vissa misskött detta.
Ett skämt.
Läs den gärna här
[länk]
Nu ska jag till jobbet där vi verkligen har tagit FHM:s råd till allvar.
Skype och social distans samt det luktar handsprit var man än går. Jo vi har väldigt få rapporterade sjuka.
Dessutom var företaget väl rustade med handsprit och övriga hygiensaker långt före första fallet dök upp i Sverige.
För mig är det helt i sin ordning att våra folkvalda politiker generellt inte har så stora akademiska meriter.Claes Sörmland skrev:
Våra ledande politiker har ofta en ganska begränsad högre utbildning (Med undantag!). De bygger ju sin karriär på skicklighet att offentligt presentera sin person och på nätverk, nätverk, nätverk. Det gäller att börja tidigt i ungdomsförbunden och skapa dessa allianser. Att festa tillsammans och ligga runt i rätt kretsar. Inget nätverk är så starkt som det som byggs i ungdomsåren.
Statministern försökte med socialhögskolan i Umeå men gav upp. Vice statsministern (Morgan Johanson) har en kandidat från Lund. Så vi talar inte om akademiska giganter på de högsta ämbetena.
Jag vill ju gärna se politiken och expertkunskapen frånkopplade från varandra, men dra nytta av varandra.
Politiker får, och ska, fila på sin ideologi och sina visioner och presentera det för väljarna.
Sen tar politikerna hjälp av experter inom olika områden. I Sverige har vi bl.a olika expertmyndigheter för detta.
Ett teknokratstyre ser jag inte som speciellt attraktivt.
Även fast jag personligen borde vara vara attraherad av det så tror jag ändå inte på det.
Vi har också en före detta minister (Anna Johansson) som kan skriva ett år på gymnasiets sociala linje (två-årig på den tiden) på sin meritlista. Hon sitter numera inte i regeringen då hon fick sparken, men hon sitter i styret av S i Göteborg (som inte har makten just nu, kommunen styrs av Alliansen med stöd av Fi, MP och V). Hennes far var ju dock den tidigare starke mannen i Göteborg (Göran Johansson som styrde kommunen i 15 år), så hon hade ju rätt kontakter.Claes Sörmland skrev:
Våra ledande politiker har ofta en ganska begränsad högre utbildning (Med undantag!). De bygger ju sin karriär på skicklighet att offentligt presentera sin person och på nätverk, nätverk, nätverk. Det gäller att börja tidigt i ungdomsförbunden och skapa dessa allianser. Att festa tillsammans och ligga runt i rätt kretsar. Inget nätverk är så starkt som det som byggs i ungdomsåren.
Statministern försökte med socialhögskolan i Umeå men gav upp. Vice statsministern (Morgan Johanson) har en kandidat från Lund. Så vi talar inte om akademiska giganter på de högsta ämbetena.
Med en sådan utbildning så kan man inte räkna med att politikerna är något annat än frontfigurer för en politisk organisation.
Och den "naturliga resistensen" kan väl bero på att man haft virusinfektion av annat virus i corona-familjen tillräckligt i närtid för att även erhålla ett visst skydd mot nya corona?Claes Sörmland skrev:
Ja det är alltså en fråga, inte ett påstående, men jag tror att jag hört något om detta, någonstans ...
Ett problem kan vara att, den lågutbildade, politikern inte ens förstår att hen ska ta råd från experter, eller vilka experter, eller hur dessa råd sedan ska värderas.Mikael_L skrev:
För mig är det helt i sin ordning att våra folkvalda politiker generellt inte har så stora akademiska meriter.
Jag vill ju gärna se politiken och expertkunskapen frånkopplade från varandra, men dra nytta av varandra.
Politiker får, och ska, fila på sin ideologi och sina visioner och presentera det för väljarna.
Sen tar politikerna hjälp av experter inom olika områden. I Sverige har vi bl.a olika expertmyndigheter för detta.
Ett teknokratstyre ser jag inte som speciellt attraktivt.
Även fast jag personligen borde vara vara attraherad av det så tror jag ändå inte på det.
Det stora problemet tycker jag är avsaknaden av vision hos samtliga partier. På samna sätt som jag tjatar i den här tråden om avsaknad av mål för hanteringen av pandemin. Utan vision vet vi inte om enskilda åtgärder är rätt eller fel, utan de förminskas till kvällstidningarnas listor över vinnare och förlorare efter åtgärden.
Sant allt. Men finns även andra sidor, både på gott och ont.P Pin skrev:Ett problem kan vara att, den lågutbildade, politikern inte ens förstår att hen ska ta råd från experter, eller vilka experter, eller hur dessa råd sedan ska värderas.
Det stora problemet tycker jag är avsaknaden av vision hos samtliga partier. På samna sätt som jag tjatar i den här tråden om avsaknad av mål för hanteringen av pandemin. Utan vision vet vi inte om enskilda åtgärder är rätt eller fel, utan de förminskas till kvällstidningarnas listor över vinnare och förlorare efter åtgärden.
Helt klart värt en lång diskussion, men inte i denna tråd.
Det finns ju lite empiriska data som begränsar andelen som skulle kunna tänkas ha den där naturliga resistensen. T ex hälften av Bergamos befolkning har utvecklat antikroppar. Och i vissa hår drabbade amerikanska fängelser har nästan alla utvecklat antikroppar. Jag tror tanken på att en stor grupp inte utvecklar antikroppar mest kom upp på tapeten i Sverige för att FHMs prediktioner om smittans utbredning låg fel. Dessutom att Giesecke frifräst och laserat idéer om t o m ännu större smittspridning och många med milda till obefintliga symptom.Mikael_L skrev:
Men lärdomen så här långt är väl att viruset inte är så smittsamt men rejält dödligt för äldre. Och överdjävligt för enstaka yngre också.
Men det är kanske lite som det ska vara ..?pacman42 skrev:
Många VD agerar fronfigur för sitt företag, och förvisso sköter den dagliga driften, som i ett stort bolag betyder att man lyssnar på vad de med större kunskap säger och initierar nya saker, som andra får implementera.
Tegnell, som ofta nämns i denna tråd, agerar väl mest frontfigur för sin organisation (nu är han nog å andra rätt väl kunnig inom området också)
Jag menar bara att alla som styr, eller företräder, någon större organisation i någon form alltid har för många uppgifter och alltid för lite kunskap för att kunna göra allt själva.
Det är bra ledaregenskaper att överlåta på andra det som de är bättre på.
Nej ingen lock down i januari. Då kunde man börjat fundera över att avråda från utlandsresor för att senare stänga gränsen om läget fortsatt att förvärrats.Mikael_L skrev:
Ulltand, nu hoppas jag du läser detta noga, till slutet - och funderar några sekunder också.
Ska vi snacka om att införa lock-down i Januari så skulle det varit rätt omöjligt, då skulle vi varit uppe i mer än 5 månader LD idag, och det är ju tydligt att det inte funkar för befolkningen.
Nu skrev ni två iofs om inrese-förbud och/eller UD avrådan att resa till ... till hela världen ..?
Även detta är rätt knepigt, då skulle vi stängt gränserna och avrått från allt resande typ vartannat år.
Vid Sars-1 två olika utbrott, vid MERS, vid de typ 3st ebola-utbrotten som skett de senaste 20 åren, vid svininfluensan eller fågelinfluensan - inte vid något av dessa tillfällen slog vi igen samhället, eller ens stängde gränserna.
I januari visste vi verkligen inte mer om Sars-cov2 än vad vi har vetat om dessa andra epidemier jag räknat upp.
Så ska man vara så trigger-happy och släcka ner landet vid den informations-tillgängligheten, då kommer Sverige släckas ner mycket regelbundet.
En lock down som åtgärd hade varit bra efter sportlovet men hade ju kunnat undvikas enligt ovan.
Tilläggas kan att jag tror att det hade räckt att sätta stockholm i lockdown.
Med facit i hand så skulle en avrådan för resor till hela världen varit bra i Januari.
Men med facit i hand så var det ju även bra att Inte avråda för resor till hela världen vid utbrotten av SARS-1, MERS, Ebola, Svininfluensan och fågelinfluensan H5N1.
Så problemet kvarstår, de flesta gånger vi haft indikationer på någon allvarlig virusspridning är det rätta beslutet att inte stänga gränserna, eller ens avråda för resor.
Nu avråddes det nog för resande till vissa länder/regioner under en del av dessa av mig uppräknade utbrott.
Men skulle det skett i år, skulle avrådan gällt Kina, sydvietnam och kanske något annat land i Asien, och det hade kunnat utökas till Iran och Italien under februari. Men som vi nu vet, hade det helt missat målet, då det var resande från andra länder som drog in det hit.
edit:
Så ja, nu med facit i hand, skulle vi avrått från resande till och från Belgien, Tyskland, GB, USA, Italien och Spanien, samt naturligtvis Kina och några fler Asiatiska länder, redan i början/mitten av Januari.
Och sen hintat om kommande 1-veckas karantän för alla inresande i början av Februari, så att så många som möjligt avbokar sina reseplaner redan då.
Sen gått in med krav på karantän för alla som kommer in i början av februari.
Då hade SAS permitterat all sin personal redan i februari, och övrig turistindustri tagit enorm skada tidigt, men det har ju blivit samma utveckling ändå, bara ett par månader senare. Och Svensk exportindustri hade också lidit, men kanske samma där, bara lite tidigare men inte mer.
Men allt detta förutsätter ju att vi inte hade tappat bort kristallkulan för länge sedan. Alla palantírer försvann väl vid tredje ålderns slut?
Men med facit i hand så var det ju även bra att Inte avråda för resor till hela världen vid utbrotten av SARS-1, MERS, Ebola, Svininfluensan och fågelinfluensan H5N1.
Så problemet kvarstår, de flesta gånger vi haft indikationer på någon allvarlig virusspridning är det rätta beslutet att inte stänga gränserna, eller ens avråda för resor.
Nu avråddes det nog för resande till vissa länder/regioner under en del av dessa av mig uppräknade utbrott.
Men skulle det skett i år, skulle avrådan gällt Kina, sydvietnam och kanske något annat land i Asien, och det hade kunnat utökas till Iran och Italien under februari. Men som vi nu vet, hade det helt missat målet, då det var resande från andra länder som drog in det hit.
edit:
Så ja, nu med facit i hand, skulle vi avrått från resande till och från Belgien, Tyskland, GB, USA, Italien och Spanien, samt naturligtvis Kina och några fler Asiatiska länder, redan i början/mitten av Januari.
Och sen hintat om kommande 1-veckas karantän för alla inresande i början av Februari, så att så många som möjligt avbokar sina reseplaner redan då.
Sen gått in med krav på karantän för alla som kommer in i början av februari.
Då hade SAS permitterat all sin personal redan i februari, och övrig turistindustri tagit enorm skada tidigt, men det har ju blivit samma utveckling ändå, bara ett par månader senare. Och Svensk exportindustri hade också lidit, men kanske samma där, bara lite tidigare men inte mer.
Men allt detta förutsätter ju att vi inte hade tappat bort kristallkulan för länge sedan. Alla palantírer försvann väl vid tredje ålderns slut?
Redigerat:
Jag har en del att göra (indirekt) med VDn för mitt världsföretag, och jag kan säga att han har en kompetens som vida överstiger det jag sett inom offentlig förvaltning. Han ställer alla de rätta frågorna och kan läsa mellan raderna på ett imponerande sätt. Men han hade nog inte haft den positionen om han inte haft dessa förmågorna.Mikael_L skrev:
Men det är kanske lite som det ska vara ..?
Många VD agerar fronfigur för sitt företag, och förvisso sköter den dagliga driften, som i ett stort bolag betyder att man lyssnar på vad de med större kunskap säger och initierar nya saker, som andra får implementera.
Tegnell, som ofta nämns i denna tråd, agerar väl mest frontfigur för sin organisation (nu är han nog å andra rätt väl kunnig inom området också)
Jag menar bara att alla som styr, eller företräder, någon större organisation i någon form alltid har för många uppgifter och alltid för lite kunskap för att kunna göra allt själva.
Det är bra ledaregenskaper att överlåta på andra det som de är bättre på.
Men då räddade mitt företag (och många andra svenska storföretag) ändå FHM och regeringen genom att införa kraftiga restriktioner runt resor (hemkarantän bland annat) och genom att införa hemarbete (trots att Tegnell sade att det inte var jämlikt). Hur hade det sett ut i Sverige idag om de inte gjort detta? Många av de svenska resenärerna med Covid-19 fångades troligen upp av dessa åtgärder. Det ser vi definitivt nu i efterhand då smittan var mycket vanligare än vad svenska myndigheter trodde. Än en gång, hur hade det sett ut om de svenska storföretagen med många affärsresor inte infört dessa restriktioner?
Varför gjorde de detta då? Jo, de har kontakter runt om i världen i andra länder (bland annat Kina) och kunde via dessa se vad som hände där. De agerade utifrån sina ekonomiska intressen, för företagen var det viktigt att inte riskera de anställdas hälsa.
Mikael_L skrev:
Och det spelar egentligen mindre roll. Vi kommer att vara tvugna att stoppa resandet i onödan för att lyckas stoppa viruset när det verkligen hade behövts som nu.
Besparingen i att få stopp på en alvarlig pandemi är mångfallt större än kostnaderna för att stoppa resandet några gången i onödan.
Förr eller senare kommer det ett smittsamt virus men med mycket högre dödlighet. Det är då ett hot mot hela vår civilisation. Då får vi hoppas man stänger in det landet snabbt.
Stort utbrott i Gällivare:
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Så här kommer det att fortsätta till dess att vi är immuna (via vaccin eller att tillräckligt många varit sjuka). Lokala utbrott på olika orter runt om i landet.
- https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Så här kommer det att fortsätta till dess att vi är immuna (via vaccin eller att tillräckligt många varit sjuka). Lokala utbrott på olika orter runt om i landet.