2 360 802 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det borde man utrett för många år sedan då vi började se risker med pandemier. Ebola, SARS mm och inte nu när vi sitter skiten.Mikael_L skrev:
Hur skyddar vi landet mot en pandemi?
Riskanalys och handlingsplaner.
Inte säkert att det är en lockdown, kanske en arsenal med metoder som kan ha varit bättre.
Vi hade säkert inte kunnat förutse allt men betydligt mer än den soppa vi sitter i nu.
Se bara på tramset med hur man hanterar ett land för en semesterperiod.
Inte ens det kunde FHM ställa sig bakom med råd om hur vi ska hantera det utan över lät det till ett företag och en facklig organisation att ta fram en kampanj för Hotell, restauranger och campingar.
Går det åt skogen i sommar med en galopperande smittspridning kommer FHM rekommendera att vi inte ska resa mer o Sverige.
och skylla på Visitas kampanj som har uppenbara brister och de kommer i sin tur skylla på att det beror på att vissa inte är medlemmar och tagit del av kampanjen och att vissa misskött detta.
Ett skämt.
Läs den gärna här
https://visita.se/visitas-arbete-under-coronakrisen-covid-19/
Nu ska jag till jobbet där vi verkligen har tagit FHM:s råd till allvar.
Skype och social distans samt det luktar handsprit var man än går. Jo vi har väldigt få rapporterade sjuka.
Dessutom var företaget väl rustade med handsprit och övriga hygiensaker långt före första fallet dök upp i Sverige.
Jag hävdade tidigt att inte kommunerna fick den information och det stöd de behövde, det håller de nu med om:
- https://omni.se/a/XgKyGx
"Bland annat upplever de att riktlinjer och rekommendationer varit otydliga. Dessutom tycker många att kommunerna prioriterats bort till förmån för regionerna, vilket gjort det svårt att få tag på skyddsutrustning."
Fhm håller inte med.
- https://omni.se/a/XgKyGx
"Bland annat upplever de att riktlinjer och rekommendationer varit otydliga. Dessutom tycker många att kommunerna prioriterats bort till förmån för regionerna, vilket gjort det svårt att få tag på skyddsutrustning."
Fhm håller inte med.
Nä men det är väl naturligt, kommunerna har ju felat igen och det enklaste är ju att säga "vi förstod inte", då spelar det igen roll om de blev informerade eller inte (vilket de såklart blev), de förstod ju inte i alla fall och känner att de därför slipper ansvar. Alla som haft med kommuner att göra tror dem också, de förstod och förstår, nog fortfarande inte.pacman42 skrev:
Jag hävdade tidigt att inte kommunerna fick den information och det stöd de behövde, det håller de nu med om:
- [länk]
"Bland annat upplever de att riktlinjer och rekommendationer varit otydliga. Dessutom tycker många att kommunerna prioriterats bort till förmån för regionerna, vilket gjort det svårt att få tag på skyddsutrustning."
Fhm håller inte med.
För att inte tala om 2002 då drygt 95000 avled.D djac skrev:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Jag antar nästan att du funnit statistiken på SCB hemsida
Men ett rekord är slaget, och det är rätt svårt att inte sätta corona som orsak.
Det var det högsta antal avlidna under en vecka, rekord för minst de senaste 100 åren.
"Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000."
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/artusendets-hogsta-dodstal-uppmatt-i-sverige/
Ja, de har utmärkta excelfiler man kan pilla lite med.Mikael_L skrev:
För att inte tala om 2002 då drygt 95000 avled.
[länk]
Jag antar nästan att du funnit statistiken på SCB hemsida
Men ett rekord är slaget, och det är rätt svårt att inte sätta corona som orsak.
Det var det högsta antal avlidna under en vecka, rekord för minst de senaste 100 åren.
"Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000."
[länk]
Frågan är hur det kommer se ut över året, om nu kalenderår är relevant, jag misstänker att många som avlidit kanske hade gjort det iaf inom kort och det kan ju innebära att sett över tex året blir det ingen större skillnad. Ingen vet ju hur hösten blir så det står väl skrivet i stjärnorna fortfarande.
Absolut är det så.D djac skrev:Frågan är hur det kommer se ut över året, om nu kalenderår är relevant, jag misstänker att många som avlidit kanske hade gjort det iaf inom kort och det kan ju innebära att sett över tex året blir det ingen större skillnad. Ingen vet ju hur hösten blir så det står väl skrivet i stjärnorna fortfarande.
Men vi ska ju inte heller gå och inbilla oss att corona inte har någon effekt.
Inte jag i alla fall. Dock är jag ute efter att få folk att inse proportioner i avlidna, sjukhusvård osv, samt proportionalitet i åtgärder vs fara/risk.
Och just nu började jag fundera i en annan tankebana. När Estonia sjönk, borde inte det synts som den veckan med flest avlidna under de senaste 100 åren?
Vad är data i SCB statistik, i just den artikeln?
Sveriges befolkning har ökat en del också. Det medför samtidigt att fler dör, efter som alla dör någon gång.
Jag tror det är svårt att vända någon, var och en till sitt, dessutom svårt att stå emot idag, Corona används så mycket av olika mycket mäktiga krafter till både det ena och det andra, man blir påverkad och hur beror mest på i vilket sammanhang man är, tyvärr.Mikael_L skrev:
Absolut är det så.
Men vi ska ju inte heller gå och inbilla oss att corona inte har någon effekt.
Inte jag i alla fall. Dock är jag ute efter att få folk att inse proportioner i avlidna, sjukhusvård osv, samt proportionalitet i åtgärder vs fara/risk.
Och just nu började jag fundera i en annan tankebana. När Estonia sjönk, borde inte det synts som den veckan med flest avlidna under de senaste 100 åren?
Vad är data i SCB statistik, i just den artikeln?
Min poäng när det begav sig var att kommuner och privata vårdgivare inom äldreomsorgen inte har kompetensen som krävs. De har en sjuksköterska som skall hantera dessa frågor...D djac skrev:Nä men det är väl naturligt, kommunerna har ju felat igen och det enklaste är ju att säga "vi förstod inte", då spelar det igen roll om de blev informerade eller inte (vilket de såklart blev), de förstod ju inte i alla fall och känner att de därför slipper ansvar. Alla som haft med kommuner att göra tror dem också, de förstod och förstår, nog fortfarande inte.
Jag har hög tro om sjuksköterskor (som grupp), de kan ta emot och förstå råd och instruktioner, men jag tror tyvärr, baserat på erfarenheter från min kommun, att "ministerstyret" är oerhört tungt och tjänstemännen är i första hand valda på hur följsamma de är mot sin herre.pacman42 skrev:
Vet man att alla som haft sjukdomen utvecklat antikroppar? Dvs kan man dra slutsatsen att andelen med antikroppar stämmer med andelen som varit sjuka?Claes Sörmland skrev:
Artikeln nämner också att barngruppen sticker ut med störst andel som har antikroppar. Det verkar som att smittan har gått via skolmiljön trots allt.
"Barn upp till 19 år är den grupp där störst andel, 7,5 procent, har antikroppar enligt Folkhälsomyndighetens siffror. Enligt Karin Tegmark Wisell utgörs gruppen främst av friska unga som gör allergiutredningar och därmed ger en bättre återspeglig av befolkningen."
Våra ledande politiker har ofta en ganska begränsad högre utbildning (Med undantag!). De bygger ju sin karriär på skicklighet att offentligt presentera sin person och på nätverk, nätverk, nätverk. Det gäller att börja tidigt i ungdomsförbunden och skapa dessa allianser. Att festa tillsammans och ligga runt i rätt kretsar. Inget nätverk är så starkt som det som byggs i ungdomsåren.optimum skrev:
Det intressanta med högre studier är att man förväntar sig mer av de som får makten att styra Sverige och se till att vår beredskap ska vara god och inte som den här soppan vi fortfarande sitter i.
Man kan ju fundera om en del av dem var mer på kåren och festade än se till att skaffa sig den kompetens de verkligen behöver för de jobb de idag har.
Statministern försökte med socialhögskolan i Umeå men gav upp. Vice statsministern (Morgan Johanson) har en kandidat från Lund. Så vi talar inte om akademiska giganter på de högsta ämbetena.