Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken slags lock-down skulle man infört i Sverige tro?

Allmänt utegångsförbud utom för vårdpersonal?
Det borde man utrett för många år sedan då vi började se risker med pandemier. Ebola, SARS mm och inte nu när vi sitter skiten.

Hur skyddar vi landet mot en pandemi?
Riskanalys och handlingsplaner.
Inte säkert att det är en lockdown, kanske en arsenal med metoder som kan ha varit bättre.
Vi hade säkert inte kunnat förutse allt men betydligt mer än den soppa vi sitter i nu.
Se bara på tramset med hur man hanterar ett land för en semesterperiod.
Inte ens det kunde FHM ställa sig bakom med råd om hur vi ska hantera det utan över lät det till ett företag och en facklig organisation att ta fram en kampanj för Hotell, restauranger och campingar.

Går det åt skogen i sommar med en galopperande smittspridning kommer FHM rekommendera att vi inte ska resa mer o Sverige.
och skylla på Visitas kampanj som har uppenbara brister och de kommer i sin tur skylla på att det beror på att vissa inte är medlemmar och tagit del av kampanjen och att vissa misskött detta.

Ett skämt.
Läs den gärna här
https://visita.se/visitas-arbete-under-coronakrisen-covid-19/

Nu ska jag till jobbet där vi verkligen har tagit FHM:s råd till allvar.
Skype och social distans samt det luktar handsprit var man än går. Jo vi har väldigt få rapporterade sjuka.
Dessutom var företaget väl rustade med handsprit och övriga hygiensaker långt före första fallet dök upp i Sverige.
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Hon fick vissa symptom för 2 veckor sedan och testades, negativt tack och lov.
Vadå tack och lov negativt?
Det hade ju varit jättebra ifall hon testats positivt, då hade hon fått det överstökat, varit immun, inte kunnat smitta någon i sitt jobb framöver ...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag hävdade tidigt att inte kommunerna fick den information och det stöd de behövde, det håller de nu med om:
- https://omni.se/a/XgKyGx

"Bland annat upplever de att riktlinjer och rekommendationer varit otydliga. Dessutom tycker många att kommunerna prioriterats bort till förmån för regionerna, vilket gjort det svårt att få tag på skyddsutrustning."

Fhm håller inte med.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hävdade tidigt att inte kommunerna fick den information och det stöd de behövde, det håller de nu med om:
- [länk]

"Bland annat upplever de att riktlinjer och rekommendationer varit otydliga. Dessutom tycker många att kommunerna prioriterats bort till förmån för regionerna, vilket gjort det svårt att få tag på skyddsutrustning."

Fhm håller inte med.
Nä men det är väl naturligt, kommunerna har ju felat igen och det enklaste är ju att säga "vi förstod inte", då spelar det igen roll om de blev informerade eller inte (vilket de såklart blev), de förstod ju inte i alla fall och känner att de därför slipper ansvar. Alla som haft med kommuner att göra tror dem också, de förstod och förstår, nog fortfarande inte.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Vi får väl se hur året slutar men detta är väl siffrorna på avlidna tills nu, helåret inom parentes:
2015 43078 (90907)
2016 41197 (90982)
2017 42670 (91972)
2018 42881 (92185)
2019 39758 (88766)
2020 44870 (45949 till nu, inkluderar de med oklar dödsdag)
För att inte tala om 2002 då drygt 95000 avled.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/
Jag antar nästan att du funnit statistiken på SCB hemsida

Men ett rekord är slaget, och det är rätt svårt att inte sätta corona som orsak.
Det var det högsta antal avlidna under en vecka, rekord för minst de senaste 100 åren.
"Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000."

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/artusendets-hogsta-dodstal-uppmatt-i-sverige/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att inte tala om 2002 då drygt 95000 avled.
[länk]
Jag antar nästan att du funnit statistiken på SCB hemsida

Men ett rekord är slaget, och det är rätt svårt att inte sätta corona som orsak.
Det var det högsta antal avlidna under en vecka, rekord för minst de senaste 100 åren.
"Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000."

[länk]
Ja, de har utmärkta excelfiler man kan pilla lite med.

Frågan är hur det kommer se ut över året, om nu kalenderår är relevant, jag misstänker att många som avlidit kanske hade gjort det iaf inom kort och det kan ju innebära att sett över tex året blir det ingen större skillnad. Ingen vet ju hur hösten blir så det står väl skrivet i stjärnorna fortfarande.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Frågan är hur det kommer se ut över året, om nu kalenderår är relevant, jag misstänker att många som avlidit kanske hade gjort det iaf inom kort och det kan ju innebära att sett över tex året blir det ingen större skillnad. Ingen vet ju hur hösten blir så det står väl skrivet i stjärnorna fortfarande.
Absolut är det så.
Men vi ska ju inte heller gå och inbilla oss att corona inte har någon effekt.

Inte jag i alla fall. Dock är jag ute efter att få folk att inse proportioner i avlidna, sjukhusvård osv, samt proportionalitet i åtgärder vs fara/risk.


Och just nu började jag fundera i en annan tankebana. När Estonia sjönk, borde inte det synts som den veckan med flest avlidna under de senaste 100 åren?
Vad är data i SCB statistik, i just den artikeln?
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Sveriges befolkning har ökat en del också. Det medför samtidigt att fler dör, efter som alla dör någon gång.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Absolut är det så.
Men vi ska ju inte heller gå och inbilla oss att corona inte har någon effekt.

Inte jag i alla fall. Dock är jag ute efter att få folk att inse proportioner i avlidna, sjukhusvård osv, samt proportionalitet i åtgärder vs fara/risk.


Och just nu började jag fundera i en annan tankebana. När Estonia sjönk, borde inte det synts som den veckan med flest avlidna under de senaste 100 åren?
Vad är data i SCB statistik, i just den artikeln?
Jag tror det är svårt att vända någon, var och en till sitt, dessutom svårt att stå emot idag, Corona används så mycket av olika mycket mäktiga krafter till både det ena och det andra, man blir påverkad och hur beror mest på i vilket sammanhang man är, tyvärr.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nä men det är väl naturligt, kommunerna har ju felat igen och det enklaste är ju att säga "vi förstod inte", då spelar det igen roll om de blev informerade eller inte (vilket de såklart blev), de förstod ju inte i alla fall och känner att de därför slipper ansvar. Alla som haft med kommuner att göra tror dem också, de förstod och förstår, nog fortfarande inte.
Min poäng när det begav sig var att kommuner och privata vårdgivare inom äldreomsorgen inte har kompetensen som krävs. De har en sjuksköterska som skall hantera dessa frågor...
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ser att det är en liten beef men kommenterar ändå; jag tror inte det är högskolestudier som saknas i riksdagen, däremot lite arbetslivs/livserfarenhet kunde nog ha hjälpt.
Både och tycker jag. Bristande arbetslivserfarenhet har jag för mig att vi (jag) tagit upp tidigare i tråden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Min poäng när det begav sig var att kommuner och privata vårdgivare inom äldreomsorgen inte har kompetensen som krävs. De har en sjuksköterska som skall hantera dessa frågor...
Jag har hög tro om sjuksköterskor (som grupp), de kan ta emot och förstå råd och instruktioner, men jag tror tyvärr, baserat på erfarenheter från min kommun, att "ministerstyret" är oerhört tungt och tjänstemännen är i första hand valda på hur följsamma de är mot sin herre.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Artikeln nämner också att barngruppen sticker ut med störst andel som har antikroppar. Det verkar som att smittan har gått via skolmiljön trots allt.

"Barn upp till 19 år är den grupp där störst andel, 7,5 procent, har antikroppar enligt Folkhälsomyndighetens siffror. Enligt Karin Tegmark Wisell utgörs gruppen främst av friska unga som gör allergiutredningar och därmed ger en bättre återspeglig av befolkningen."
Vet man att alla som haft sjukdomen utvecklat antikroppar? Dvs kan man dra slutsatsen att andelen med antikroppar stämmer med andelen som varit sjuka?
 
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Det intressanta med högre studier är att man förväntar sig mer av de som får makten att styra Sverige och se till att vår beredskap ska vara god och inte som den här soppan vi fortfarande sitter i.
Man kan ju fundera om en del av dem var mer på kåren och festade än se till att skaffa sig den kompetens de verkligen behöver för de jobb de idag har.
Våra ledande politiker har ofta en ganska begränsad högre utbildning (Med undantag!). De bygger ju sin karriär på skicklighet att offentligt presentera sin person och på nätverk, nätverk, nätverk. Det gäller att börja tidigt i ungdomsförbunden och skapa dessa allianser. Att festa tillsammans och ligga runt i rätt kretsar. Inget nätverk är så starkt som det som byggs i ungdomsåren.

Statministern försökte med socialhögskolan i Umeå men gav upp. Vice statsministern (Morgan Johanson) har en kandidat från Lund. Så vi talar inte om akademiska giganter på de högsta ämbetena.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.