Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hittar inte den statistiken som visar avlidna dag för dag, korrigerat för när dödsfallet inträffade. Är det någon som har en länk tillgänglig! Tack på förhand.
 
optimum
Anders Tegnell ger klartecken att resa utomlands.
???

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2GQJyG/tegnells-besked-vanta-med-att-krama-mormor


"Rekommenderar du att man ska åka utomlands?
– Jag tycker inte att det är ett stort problem. Vill man göra det och kan göra det på ett bra sätt, tycker jag att det är helt
okej."


Detta är inte över ännu.
Har han en dubbel agenda?
Eller är det verkligen ok att resa?
Ja vad anser ni experter? Står ni på Anders Tegnells sida eller anser ni vi bör fortsätta hålla oss kvar i Sverige?
Jag avser att stanna i Sverige i sommar. Där är smittspridningen relativt väl utvecklad.
 
D
optimum optimum skrev:
Har han en dubbel agenda?
Ingen aning, men det här är spännande, vad kan det vara?
 
trähandtag trähandtag skrev:
Hittar inte den statistiken som visar avlidna dag för dag, korrigerat för när dödsfallet inträffade. Är det någon som har en länk tillgänglig! Tack på förhand.
Googla på Adam Altmejd och Covid...
 
Mikael_L
tusenett skrev:
Edit: Såg att du hade avrått från utlandsresor redan i januari så det lär inte varit fullt en miljon hemvändare i feb-mars, men troligtvis ändå ganska många så frågan kvarstår.
Ulltand Ulltand skrev:
Kort svar. Precis om man avrådit från utlandsresor bör det inte vara många svenskar som behöver komma hem. Lämpligen i tvingande karantän då.
Ulltand, nu hoppas jag du läser detta noga, till slutet - och funderar några sekunder också.

Ska vi snacka om att införa lock-down i Januari så skulle det varit rätt omöjligt, då skulle vi varit uppe i mer än 5 månader LD idag, och det är ju tydligt att det inte funkar för befolkningen.

Nu skrev ni två iofs om inrese-förbud och/eller UD avrådan att resa till ... till hela världen ..?
Även detta är rätt knepigt, då skulle vi stängt gränserna och avrått från allt resande typ vartannat år.
Vid Sars-1 två olika utbrott, vid MERS, vid de typ 3st ebola-utbrotten som skett de senaste 20 åren, vid svininfluensan eller fågelinfluensan - inte vid något av dessa tillfällen slog vi igen samhället, eller ens stängde gränserna.
I januari visste vi verkligen inte mer om Sars-cov2 än vad vi har vetat om dessa andra epidemier jag räknat upp.

Så ska man vara så trigger-happy och släcka ner landet vid den informations-tillgängligheten, då kommer Sverige släckas ner mycket regelbundet.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Anders Tegnell ger klartecken att resa utomlands.
???

[länk]


"Rekommenderar du att man ska åka utomlands?
– Jag tycker inte att det är ett stort problem. Vill man göra det och kan göra det på ett bra sätt, tycker jag att det är helt
okej."


Detta är inte över ännu.
Har han en dubbel agenda?
Eller är det verkligen ok att resa?
Ja vad anser ni experter? Står ni på Anders Tegnells sida eller anser ni vi bör fortsätta hålla oss kvar i Sverige?
Jag avser att stanna i Sverige i sommar. Där är smittspridningen relativt väl utvecklad.
Det finns väl inget land som har mer omfattande smittspridning än vi i EU just nu så för individen är nog en resa dit inte en dum idé. Sen kanske det inte är så bra för regioner med liten smitta att ta emot svenskar som kan sprida viruset.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår heller inte det. Men tydligen har barn varit underrepresenterade bland de som diagnostiserats med smittan i t ex Wuhan och dylika observationer har lett till idéen att de inte smittas eller smittar mindre än vuxna. Men vi vet nu att de smittas precis som vuxna (antikroppstesterna) så troligen är barnens underrepresntation bara en effekt av att de har haft så pass milda symptom att man inte har testat dem i samma grad som vuxna.
Här i Sverige kan det bero på att endast allvarligt sjuka har tidigare testats. Om barn blivit lindrigt sjuka har de bara fått vård hemma och inte testats. Bygger vi våra teorier på det så får vi fram att barn inte blir sjuka av coronan.

Barn smittas inte lätt av corona????

Tänk om jag under min studietid skrivit något sådant i examensarbete så hade jag blivit underkänd. Alltså dåligt baserad fakta till grund för teorier som det fattas bevis för. Papperskorgen direkt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D djac skrev:
Ingen aning, men det här är spännande, vad kan det vara?
Han kanske anser att de äldre är skyddade nu? Att tillräckligt många varit smittade för att smittspridningen inte skall gå för snabbt oavsett?
 
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
MERS-utbrott har ju skett varje år från 2012 (inkl. i år) så dina 2-3 gånger räcker ju inte till.
Nu har det väl bara varit ett stort MERS-utbrott, och sen har det varit enstaka fall, så det kan kanske inte kallas epidemi direkt ...?
Eller har jag fått något om bakfoten?
 
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Eller att i princip hela Stockholm inom ett par dagar har indirekt varit i kontakt med varandra via två led i kollektivtrafiken. Då krävs inte så många smittotillfällen för att smittan skall ta sig vidare. Det är ju detta jag misstänker har hänt bland högstadieungdomarna i min stad.

Lägg på kollektivtrafiken populära uteställen, restauranger, konserter mm, gärna med lite längre resande från de yttre förorterna också och man får snabbt effektiv smittspridning även med viss social distansering.

I princip alla utbrott i väst som jag har läst om har en koppling till kollektivtrafik, samt enstaka event där smittan spridits. Sedan sprids smittan inom en familj och den tar sig vidare om en förälder åker kollektivt till jobbet eller ett (äldre) barn träffar sina kompisar.

Det är detta som klustersmitta innebär också, smittan sprids i grupperingar/kluster och sedan tar den sig till nya grupperingar/kluster. Det är kontakterna mellan klustren som måste brytas (framförallt kollektivtrafik, publikevent, arbetsplatser mm).
pacman42 pacman42 skrev:
Eller att i princip hela Stockholm inom ett par dagar har indirekt varit i kontakt med varandra via två led i kollektivtrafiken. Då krävs inte så många smittotillfällen för att smittan skall ta sig vidare. Det är ju detta jag misstänker har hänt bland högstadieungdomarna i min stad.

Lägg på kollektivtrafiken populära uteställen, restauranger, konserter mm, gärna med lite längre resande från de yttre förorterna också och man får snabbt effektiv smittspridning även med viss social distansering.

I princip alla utbrott i väst som jag har läst om har en koppling till kollektivtrafik, samt enstaka event där smittan spridits. Sedan sprids smittan inom en familj och den tar sig vidare om en förälder åker kollektivt till jobbet eller ett (äldre) barn träffar sina kompisar.

Det är detta som klustersmitta innebär också, smittan sprids i grupperingar/kluster och sedan tar den sig till nya grupperingar/kluster. Det är kontakterna mellan klustren som måste brytas (framförallt kollektivtrafik, publikevent, arbetsplatser mm).
Vad innebär det om Stockholm som kanske även många andra städer hade en pågående allmän smitt-spridning redan v.7 (eller t.o.m tidigare) bland pendlare i arbetsför ålder? Pendlarna som i sin tur efter 2v börjar smitta äldre i riskgrupper som senare börjar insjukna i covid19. Då är vi i mitten av Mars helt plötsligt och dödstalen börjar dra iväg.

Italien med sina industriella kopplingar till Kina fick antagligen smittan väldigt tidigt till näringslivet men där kan det gått snabbare till riskgrupperna via generationsboenden och därmed blev första landet ut i Europa med katastrofen.

Stora event på det är som en katalysator.

Sverige kan precis som Italien ha varit alldeles för sent ute. Tillslut har man sån "overshooting" med smittspridningen i och med den exponentiella tillväxten att åtgärderna inte hjälper. Italiens lock-down gjorde säkert stor skillnad "på toppen" men mycket skada var redan skedd med tusentals döda.

Sverige borde kanske stängt ner redan v.8. Vilket även Belgien, Frankrike och UK också borde gjort. Våra grannländer kanske var någon vecka eller två senare i sin fas, det i kombination med bra tajmad lock-down = win.. Men vilket land övervägde lock-down innan v.9? De var nog inget land. Behövdes ett totalt börsras först för att initiera det i Europa och USA.

Sen finns det såklart andra skillnader men den viktigaste är när den sociala distanseringen väl kickar-in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns väl inget land som har mer omfattande smittspridning än oss i EU just nu så för individen är nog en resa dit inte en dum idé. Sen kanske det inte är så bra för regioner med liten smitta att ta emot svenskar som kan sprida viruset.
Intressant tanke. Kan det vara så han tänker?
Alltså allt annat är mindre risk att bli sjuk än Sverige.

Jo efter vår resa till Thailand i februari kunde vi konstatera att det var nog säkrare att stannat kvar där.
 
  • Gilla
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Han kanske anser att de äldre är skyddade nu? Att tillräckligt många varit smittade för att smittspridningen inte skall gå för snabbt oavsett?
Fast jag tänkte mer på dubbel agenda, vilka två agendor kan det vara?
 
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Här i Sverige kan det bero på att endast allvarligt sjuka har tidigare testats. Om barn blivit lindrigt sjuka har de bara fått vård hemma och inte testats. Bygger vi våra teorier på det så får vi fram att barn inte blir sjuka av coronan.

Barn smittas inte lätt av corona????

Tänk om jag under min studietid skrivit något sådant i examensarbete så hade jag blivit underkänd. Alltså dåligt baserad fakta till grund för teorier som det fattas bevis för. Papperskorgen direkt.
Jag tror de mesta initiala tankarna om detta baserades på testdata från Wuhan och Italien. Sverige fick smittan senare och vår egen testning har inte använts för att utforma policy. Policyn kom först, testningen därefter.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Man bestämmer sig då för att ta initiativet, kallar upp FHM och förklarar att de är en expertmyndighet med begränsad handlingsmöjlighet i en krissituation som denna. Sen tar man rodret och stänger ned landet efter att ha avtvingat Johan Carlsson en rekommendation från FHM om detta.
Vilken slags lock-down skulle man infört i Sverige tro?

Allmänt utegångsförbud utom för vårdpersonal?
 
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror de mesta initiala tankarna om detta baserades på testdata från Wuhan och Italien. Sverige fick smittan senare och vår egen testning har inte använts för att utforma policy. Policyn kom först, testningen därefter.
Ja och testning i lite bättre omfattning nu senaste månaden och beror inte på policy eller strategier utan tidigare brist på testresurser.

Inte ens sjukvårdspersonal kunde testas förrän nu de senaste veckorna. Jo jag vet då jag har frugan som jobbar på större sjukhus. Hon fick vissa symptom för 2 veckor sedan och testades, negativt tack och lov.

Sverige fick smittan som vi tror i januari och första fallet var kvinnan i Jönköpingstrakten som varit i Kina.
Jag tror vi kommer hitta fall som kommer från hösten 2019 men då visste vi inte vad det var för smitta utan tolkade det som vanlig influensa eller förkylning. Första fallen med influensa var runt vecka 40 och då kan även vissa otestade fall med covid-19 finnas från de som varit i Kina på resor.

I Kina tror man det kan ha startat långt tidigare, till och med så långt tillbaka som maj 2019
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7405836
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.