Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår att du är principfast i COVID-19-frågan så det är inte uppe till diskussionen.

Men titta på USA. Där är det den konservativa sidan som driver samma linje som S+MP i Sverige medan demokraterna står för det som är SD-linjen här. (Tror jag, jag är lite lagom intresserad av vad SD tycker.). Den rimliga tolkningen är att vänster-höger inte är det som förklarar vilken politik som förs utan det är mer vad de som sitter vid makten råkar göra och inte göra. Vår regering förhöll sig passiv och litade på att myndigheterna skulle lösa det. Löfven kände troligen inte att han var rätt man att styra skutan utan ville att någon med mer kunskap skulle göra det. Det gjorde att Sverige hamnade i sin extrema position och tvingar nu delar av oppositionen att vara kritisk till denna.
Jag blev främst irriterad på djac som påstod att alla som var kritiska till nuvarande strategi är SD sympatisörer och om SD skulle haft makten och kört samma strategi som körs idag ja skulle vi då ha hurrat den.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
E erkka skrev:
Jag blev främst irriterad på djac som påstod att alla som var kritiska till nuvarande strategi är SD sympatisörer och om SD skulle haft makten och kört samma strategi som körs idag ja skulle vi då ha hurrat den.
Nu var det ju inte det jag sa men uppenbarligen det du läste!
 
E
D djac skrev:
Nu var det ju inte det jag sa men uppenbarligen det du läste!
Hur ska man tolka detta då?

Hade SD suttit, så hade många som är kritiska idag varit lyriska.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Färre ute i samhället i allmänhet, de som är ute i samhället har hög grad av immunitet (de 14% man har kanske motsvarar 30-40% i de sociala miljöerna), samt den distansering som även sker ute i samhället. Problemet är när folk slutar stanna hemma, när de slutar hålla avstånd, när de börjar åka kollektivt till jobbet igen. September blir intressant...
Håller med. Redan nu är det tydligt att Stockholm är trött på det här och sakta återgår till det normala. Det som arbetar emot den utvecklingen är vårt sommarbeteende, d v s Stockholms medelklass jobbar inte efter midsommar och sprider ut sig (lämnar vanligen stan). September kommer sannerligen att bli intressant.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
D
E erkka skrev:
Hur ska man tolka detta då?
Precis för vad det är, varje politisk gruppering har sin samling som oavsett vad håller med, sossarna har sin och SD har sin, osv.

Minns ett samtal jag hade med vår avgående "starke man" (som jag inte gillade speciellt) där han tillstod att mycket bra förslag hade stoppats under hans tid i kommunen, -de hade helt enkelt fel färg, dsv hade det kommit från hans parti hade de gått igenom men av princip släpper man inte igenom saker från "de andra", även om det vore bra för medborgarna.

Jag antar att det är så politik funkar.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
J
Det känns som om vi håller på att bli vänner allihop nu :D
Kan vara hotellövernattning med vin
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Det känns som om vi håller på att bli vänner allihop nu :D
Kan vara hotellövernattning med vin
Jag jag är ju pragmatiker så vi kör! Ärligt talat har jag lite svårt att förstå upphetsningen, jag tror inte det funnits supermånga val som varit realistiska, och därmed små skillnader egentligen. "min femöring"
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Då är kanske inte smittspridningen så omfattande i Sverige som många vill hävda trots allt.
Precis och då blir dödligheten högre än FHM optimistiska gissningar. Vem vet kanske den når WHO:s nivåer?

Men oavsett så är smittspridningen bara en bråkdel i våra granländer.
 
E
J Jocke Best skrev:
Det känns som om vi håller på att bli vänner allihop nu :D
Kan vara hotellövernattning med vin
Förstår inte det där töntiga i att alla ska vara vänner hela tiden och dunka varandras ryggar hela tiden.

Det är genom konflikter och argumentation som man driver saker framåt, inte mjäkighet och att undfly konflikter.
 
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Men de har inget annat val. Det är väldigt viktigt att ta bort fokuset från Kina och fokusera på alla länder som är sämre
De skyller även på Norge för att de importerade viruset i en laxtransport.
Alla länder (förutom vi) stängde skolorna, så då måstte Kina också. De kanske kan skylla laxsmittan på smittbärande svenska barnarbetare som fick smittan i skolan.
Det är något Trump'skt över det ..
Jag hoppas inte att detta blir det nya normala, att länder och dess ledare ska bara ha denna retoriken.
Det ser mörkt ut för människosläktet ... :cry: :dizzy:
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag jag är ju pragmatiker så vi kör! Ärligt talat har jag lite svårt att förstå upphetsningen, jag tror inte det funnits supermånga val som varit realistiska, och därmed små skillnader egentligen. "min femöring"
Som jag ser det fanns det egentligen bara en sak som kunde ha gjorts annorlunda de senaste månaderna. Och jag trodde hela tiden att det skulle hända:

Regeringen ser att Sverige avviker för mycket från övriga EU och inte minst våra nordiska grannländer. Dessutom känner man trycket från Stockholms medicinska och politiska elit att något måste göras för att harmonisera Sverige. Man bestämmer sig då för att ta initiativet, kallar upp FHM och förklarar att de är en expertmyndighet med begränsad handlingsmöjlighet i en krissituation som denna. Sen tar man rodret och stänger ned landet efter att ha avtvingat Johan Carlsson en rekommendation från FHM om detta.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Förstår inte det där töntiga i att alla ska vara vänner hela tiden och dunka varandras ryggar hela tiden.

Det är genom konflikter och argumentation som man driver saker framåt, inte mjäkighet och att undfly konflikter.
Det är en grupp imo som förmoligen av politiska skäl känner som uppgift att försvara det som skett.

Förnuft och något egentligt intresse för att minska död och lidande saknas helt.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
optimum
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Artikeln nämner också att barngruppen sticker ut med störst andel som har antikroppar. Det verkar som att smittan har gått via skolmiljön trots allt.

"Barn upp till 19 år är den grupp där störst andel, 7,5 procent, har antikroppar enligt Folkhälsomyndighetens siffror. Enligt Karin Tegmark Wisell utgörs gruppen främst av friska unga som gör allergiutredningar och därmed ger en bättre återspeglig av befolkningen."
Jag är inte minsta förvånad.
När våra barn var små såg vi smittspridningen via dagis och fritids.
Finns inget vad jag sett som undantar SARS CoV-2 från att inte angripa barm.

Däremot kanske de inte fått så allvarlig sjuka men smittar sina föräldrar och övriga rätt så bra.
Så var det med Beijing influensan vår små barn fick med sig via dagis 1993.
De blev lindrigt sjuka vilket jag och hustrun inte blev, jäkligt sjuka var vi.

Sedan alla förkylningar och magsjuka de släpade hem.
Så varför skulle SARS CoV-2 vara undantaget.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
optimum optimum skrev:
Så varför skulle SARS CoV-2 vara undantaget.
Jag förstår heller inte det. Men tydligen har barn varit underrepresenterade bland de som diagnostiserats med smittan i t ex Wuhan och dylika observationer har lett till idéen att de inte smittas eller smittar mindre än vuxna. Men vi vet nu att de smittas precis som vuxna (antikroppstesterna) så troligen är barnens underrepresntation bara en effekt av att de har haft så pass milda symptom att man inte har testat dem i samma grad som vuxna.
 
  • Älska
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår heller inte det. Men tydligen har barn varit underrepresenterade bland de som diagnostiserats med smittan i t ex Wuhan och dylika observationer har lett till idéen att de inte smittas eller smittar mindre än vuxna. Men vi vet nu att de smittas precis som vuxna (antikroppstesterna) så troligen är barnens underrepresntation bara en effekt av att de har haft så pass milda symptom att man inte har testat dem i samma grad som vuxna.
Samt att de har mer begränsade kontaktnät än vuxna i de flesta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.