Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
D djac skrev:
Äter extra D-vitamin, inte för Corona men för att vi nordbor lätt får brist, tror inte det är skadligt heller?
Vi gör samma också sedan flera år.
Så liten tid man hinner se solen på vinterhalvåret.
Äter givetvis varierad kost men D-vitamin ingår med 2500IE varje frukost i pillerform.

Vi är troligen mer friska av någon anledning än andra som jag jämför med på jobbet. Beror säkert inte bara på D-vitaminet men hjälper nog till för oss nordbor.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
E
T tanaris skrev:
Jag vet fortfarande inte om du medvetet misstolkar saker och ting eller om du verkligen behöver förklaringar, men det handlar ju naturligtvis om att vi fortfarande är i första perioden, för att använda en sportanalogi, och inte har någon aning om hur det kommer att sluta.
för att fortsätta på din sportanalogi: ja om vi är i första perioden och sliter så har våra nordiska grannländer redan spelat klart matchen och är hemma o vilar och laddar batterierna för en eventuell returmatch.
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du inte att det är tjatigt när du hela tiden blir tillfrågad om vad du menar?
Hur ska jag veta vilka länkar du avser om du inte skriver det?
Det gör ju att jag inte kan ge dig bättre länkar.
Alla dina länkar.
 
harry73 harry73 skrev:
Men då hade du ändå hamnat i den situationen.
Alpresenärarna lyckades vi smittspåra. Det var den andra smittan (från bryssel och usa) som startade samhällsspridningen.
Nej det är fel. Många från Italien lyckdes man spåra men det kom bra med smitta även från tex Österike.

Island var duktiga för de provtog alla och såg snabbt att smitta kom även från andra alpområden som inte ens existerade i svenska myndigheters värld.

Varför gjorde inte FHM det?
 
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ungefär då Sars och Mers kanske svininfluensan och givetvis sett i backspegeln Corona.

Världen hade sparat enorma resurser om man gjort det. Visserligen onödigt 2-3 gånnger men enkelt intjänat på Covid19.

Är ganska övertygad om att vi lärt oss en läxa och att vi kommer att få se snabbare nedtängningar av gränser nästa gång en det blir en pandemivarning.
Varför inte vid Ebola-utbrotten?
Kommer ihåg att det vid något tillfälle skrevs om att sjukhus i Sverige förberedde sig på att ta emot Ebola-patienter.

MERS-utbrott har ju skett varje år från 2012 (inkl. i år) så dina 2-3 gånger räcker ju inte till. Det är ju dessutom en mycket dödlig sjukdom (35 %) så det borde väl vara ändå viktigare att se till att man inte får in den. Det förekommer fall i stort sett lite då och då året runt så det skulle betyda att man i stort sett jämnt skulle behöva ha gränserna stängda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_East_respiratory_syndrome
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte vid Ebola-utbrotten?
Kommer ihåg att det vid något tillfälle skrevs om att sjukhus i Sverige förberedde sig på att ta emot Ebola-patienter.

MERS-utbrott har ju skett varje år från 2012 (inkl. i år) så dina 2-3 gånger räcker ju inte till. Det är ju dessutom en mycket dödlig sjukdom (35 %) så det borde väl vara ändå viktigare att se till att man inte får in den. Det förekommer fall i stort sett lite då och då året runt så det skulle betyda att man i stort sett jämnt skulle behöva ha gränserna stängda.
[länk]
Givetvis stänger man inte gänserna dag 1 när patient 1 konstaterats.

När Kina sätter en mångmiljonersstad i lock down är det hög tid att agera.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Har inte hunnit läsa ikapp men har ni läst om nya läkemedlet?

Minskar dödligheten för pat i respirator med ca 30 %

Kunde säkert ha räddat 1000 liv i Sverige om vi hållit smittan nere.

Grattis Norge, Finland, Danmark, Island osv.. Nu finns det två bra läkemdel ni kan använda när/om ni får en första våg.

[länk]
Ja, det har diskuterades i flera inlägg under em/kvällen.

Du inser väl att det måste finnas sjuka för att man ska kunna forska på vilka läkemedel som kan hjälpa?
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Alla dina länkar.
Inte sant, mina länkar fungerar för det mesta.
 
  • Haha
optimum
  • Laddar…
E
D djac skrev:
Såklart är det så, varje läger har sina trogna svansar som bjäbbar på andra sidan oavsett, och håller med sin egen på samma manér. Hade SD suttit, så hade många som är kritiska idag varit lyriska.

Däremot bör det ju följa normalfördelningen så lyckligtvis är den absoluta majoriteten då förmodligen i mitten någonstans.

Lustigt det du skriver det om bannor, uppfattar det helt ärligt som tvärtom!
du bara hittar på nåt som passar din agenda, har du genomfört en studie av tråddeltagarna kanske?

oavsett vem som styr landet, så skulle den eller de partierna aldrig få min röst om de körde med samma strategi som görs idag.

hur får du förda strategi att matcha någons partiprogram? Nonsens.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Givetvis stänger man inte gänserna dag 1 när patient 1 konstaterats.

När Kina sätter en mångmiljonersstad i lock down är det hög tid att agera.
Så om inget land sätter en stad i lock-down så behöver inget land stänga gränserna?
Lite konstigt kriterium tycker jag eftersom det innebär att om Kina hade låtit viruset sprida sig fritt så skulle inga länder stänga gränserna.
 
Claes Sörmland
D djac skrev:
Kanske så, jag har inga faktakällor att bygga detta på så jag håller mig inte tvärsäker, men jag har som sagt inte läst om stort lärarfrånfall och jag är ganska säker på att det hade rapporterats om det.
Nu tog jag mig tid att kolla igenom den vetenskapliga litteraturen. Här finns en sammanfattning av var forskarsamhället stod för en månad sedan:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-01354-0

Sammanfattningsvis så vet vi inte men högkvalitativa studier är på väg så vi kommer att få veta. Debatten pågår eftersom detta med hur mycket barn sprider viruset naturligtvis är en faktor att överväga när man beslutar om att öppna eller stänga skolor. Men det verkar inte som att skolmiljön nödvändigtvis är en drivande smittomotor på samhällsnivå (som vid influensa) men att en enskild barnfamilj kan smittas via sitt barns skolgång.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Bara 14 % av stockholmarna har antikroppar

[länk]
Det kan man inte säga från den undersökningen eftersom det inte är slumpmässigt utvalda stockholmare.
 
D
E erkka skrev:
du bara hittar på nåt som passar din agenda, har du genomfört en studie av tråddeltagarna kanske?

oavsett vem som styr landet, så skulle den eller de partierna aldrig få min röst om de körde med samma strategi som görs idag.

hur får du förda strategi att matcha någons partiprogram? Nonsens.
Nej det har jag inte men följer aktivt med i samhällsdebatten och det är väl tydligt att det finns olika läger som stödjer de sina i vått och torrt, var detta också kontroversiell info? (jag blir förbluffad om det är så)

Och för att vara snäll svarar jag även på ditt påhopp, -nej jag gör inga undersökningar, det gör ingen av oss här för det har vi inte kompetens eller resurser till och det är därför som foks citat och egna tolkningar av andras undersökningar, som regel blir helt galna.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu tog jag mig tid att kolla igenom den vetenskapliga litteraturen. Här finns en sammanfattning av var forskarsamhället stod för en månad sedan:

[länk]

Sammanfattningsvis så vet vi inte men högkvalitativa studier är på väg så vi kommer att få veta. Debatten pågår eftersom detta med hur mycket barn sprider viruset naturligtvis är en faktor att överväga när man beslutar om att öppna eller stänga skolor. Men det verkar inte som att skolmiljön nödvändigtvis är en drivande smittomotor på samhällsnivå (som vid influensa) men att en enskild barnfamilj kan smittas via sitt barns skolgång.
Ja, vi får ju se, vi har ju redan valt väg så för oss är det försent, men för de som ska öppna så är det ju relevant. Dock har jag sett att andra länder tittat på Sverige och sagt att "skolan kunde man ju haft öppen!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.