2 360 804 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi gör samma också sedan flera år.D djac skrev:
Så liten tid man hinner se solen på vinterhalvåret.
Äter givetvis varierad kost men D-vitamin ingår med 2500IE varje frukost i pillerform.
Vi är troligen mer friska av någon anledning än andra som jag jämför med på jobbet. Beror säkert inte bara på D-vitaminet men hjälper nog till för oss nordbor.
för att fortsätta på din sportanalogi: ja om vi är i första perioden och sliter så har våra nordiska grannländer redan spelat klart matchen och är hemma o vilar och laddar batterierna för en eventuell returmatch.T tanaris skrev:
Nej det är fel. Många från Italien lyckdes man spåra men det kom bra med smitta även från tex Österike.harry73 skrev:
Island var duktiga för de provtog alla och såg snabbt att smitta kom även från andra alpområden som inte ens existerade i svenska myndigheters värld.
Varför gjorde inte FHM det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Varför inte vid Ebola-utbrotten?Ulltand skrev:
Ungefär då Sars och Mers kanske svininfluensan och givetvis sett i backspegeln Corona.
Världen hade sparat enorma resurser om man gjort det. Visserligen onödigt 2-3 gånnger men enkelt intjänat på Covid19.
Är ganska övertygad om att vi lärt oss en läxa och att vi kommer att få se snabbare nedtängningar av gränser nästa gång en det blir en pandemivarning.
Kommer ihåg att det vid något tillfälle skrevs om att sjukhus i Sverige förberedde sig på att ta emot Ebola-patienter.
MERS-utbrott har ju skett varje år från 2012 (inkl. i år) så dina 2-3 gånger räcker ju inte till. Det är ju dessutom en mycket dödlig sjukdom (35 %) så det borde väl vara ändå viktigare att se till att man inte får in den. Det förekommer fall i stort sett lite då och då året runt så det skulle betyda att man i stort sett jämnt skulle behöva ha gränserna stängda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Middle_East_respiratory_syndrome
Givetvis stänger man inte gänserna dag 1 när patient 1 konstaterats.BirgitS skrev:
Varför inte vid Ebola-utbrotten?
Kommer ihåg att det vid något tillfälle skrevs om att sjukhus i Sverige förberedde sig på att ta emot Ebola-patienter.
MERS-utbrott har ju skett varje år från 2012 (inkl. i år) så dina 2-3 gånger räcker ju inte till. Det är ju dessutom en mycket dödlig sjukdom (35 %) så det borde väl vara ändå viktigare att se till att man inte får in den. Det förekommer fall i stort sett lite då och då året runt så det skulle betyda att man i stort sett jämnt skulle behöva ha gränserna stängda.
[länk]
När Kina sätter en mångmiljonersstad i lock down är det hög tid att agera.
Bara 14 % av stockholmarna har antikroppar
https://www.dn.se/nyheter/sverige/var-sjunde-stockholmare-har-utvecklat-antikroppar/
https://www.dn.se/nyheter/sverige/var-sjunde-stockholmare-har-utvecklat-antikroppar/
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Ja, det har diskuterades i flera inlägg under em/kvällen.Ulltand skrev:
Har inte hunnit läsa ikapp men har ni läst om nya läkemedlet?
Minskar dödligheten för pat i respirator med ca 30 %
Kunde säkert ha räddat 1000 liv i Sverige om vi hållit smittan nere.
Grattis Norge, Finland, Danmark, Island osv.. Nu finns det två bra läkemdel ni kan använda när/om ni får en första våg.
[länk]
Du inser väl att det måste finnas sjuka för att man ska kunna forska på vilka läkemedel som kan hjälpa?
du bara hittar på nåt som passar din agenda, har du genomfört en studie av tråddeltagarna kanske?D djac skrev:Såklart är det så, varje läger har sina trogna svansar som bjäbbar på andra sidan oavsett, och håller med sin egen på samma manér. Hade SD suttit, så hade många som är kritiska idag varit lyriska.
Däremot bör det ju följa normalfördelningen så lyckligtvis är den absoluta majoriteten då förmodligen i mitten någonstans.
Lustigt det du skriver det om bannor, uppfattar det helt ärligt som tvärtom!
oavsett vem som styr landet, så skulle den eller de partierna aldrig få min röst om de körde med samma strategi som görs idag.
hur får du förda strategi att matcha någons partiprogram? Nonsens.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Så om inget land sätter en stad i lock-down så behöver inget land stänga gränserna?Ulltand skrev:
Lite konstigt kriterium tycker jag eftersom det innebär att om Kina hade låtit viruset sprida sig fritt så skulle inga länder stänga gränserna.
Nu tog jag mig tid att kolla igenom den vetenskapliga litteraturen. Här finns en sammanfattning av var forskarsamhället stod för en månad sedan:D djac skrev:
https://www.nature.com/articles/d41586-020-01354-0
Sammanfattningsvis så vet vi inte men högkvalitativa studier är på väg så vi kommer att få veta. Debatten pågår eftersom detta med hur mycket barn sprider viruset naturligtvis är en faktor att överväga när man beslutar om att öppna eller stänga skolor. Men det verkar inte som att skolmiljön nödvändigtvis är en drivande smittomotor på samhällsnivå (som vid influensa) men att en enskild barnfamilj kan smittas via sitt barns skolgång.
Nej det har jag inte men följer aktivt med i samhällsdebatten och det är väl tydligt att det finns olika läger som stödjer de sina i vått och torrt, var detta också kontroversiell info? (jag blir förbluffad om det är så)E erkka skrev:
Och för att vara snäll svarar jag även på ditt påhopp, -nej jag gör inga undersökningar, det gör ingen av oss här för det har vi inte kompetens eller resurser till och det är därför som foks citat och egna tolkningar av andras undersökningar, som regel blir helt galna.
Redigerat:
Ja, vi får ju se, vi har ju redan valt väg så för oss är det försent, men för de som ska öppna så är det ju relevant. Dock har jag sett att andra länder tittat på Sverige och sagt att "skolan kunde man ju haft öppen!"Claes Sörmland skrev:
Nu tog jag mig tid att kolla igenom den vetenskapliga litteraturen. Här finns en sammanfattning av var forskarsamhället stod för en månad sedan:
[länk]
Sammanfattningsvis så vet vi inte men högkvalitativa studier är på väg så vi kommer att få veta. Debatten pågår eftersom detta med hur mycket barn sprider viruset naturligtvis är en faktor att överväga när man beslutar om att öppna eller stänga skolor. Men det verkar inte som att skolmiljön nödvändigtvis är en drivande smittomotor på samhällsnivå (som vid influensa) men att en enskild barnfamilj kan smittas via sitt barns skolgång.