2 361 002 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Din länk fungerar inte. Annars är det välkänt att brist på vitamin D försämrar immunförsvaret. Som zink, för lite sömn och dåligt med motion också gör. Om du vill ha källor på det kan jag gärna gräva upp det.BirgitS skrev:
Är man rädd att man får för dåligt med sol tror jag det är en bra idé att äta d-vitamin. Billigt utan märkbara bieffekter.
Sen råder det oenighet hur väl kroppen verkigligen kan tillgodogöra sig vitaminet, men läkare ordinerar D vitamin till patienter med låga värden idag så.
De som blir sjuka kan antingen avlida eller bli friska. I januari hade vi en person som var sjuk i Sverige, som varken tillfrisknat eller avlidit innan månadens slut. Det var alltså för tidigt att avgöra om dödligheten var noll eller hundra procent vid den tidpunkten.N Nybergzzz skrev:
Nu när vi har mer underlag vet vi bättre hur det ser ut. Det är inte sannolikt att alla som idag är smittade avlider, och inte heller att samtliga tillfrisknar. Vi vet redan ungefär vilken dödlighet i % det är. Däremot vet vi inte vilja individer som kommer att avlida. Precis som med den första sjuka. På individnivå finns bara noll eller hundra procent, dvs dö eller överleva.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 846 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 846 inlägg
Allvarligt?BirgitS skrev:
Inte kommer jag ihåg det efter typ 2 månader heller. Du var tydligen en av dem.
Har jag skrivit att det är omöjligt att D-vitaminbrist kan göra att man har sämre förutsättningar?
Inte mig veterligen så jag förstår inte vad du menar.
I samband med att det var uppe förra gången så kollade jag lite om hur mycket D-vitamin jag kan tänkas få i mig och kom fram till att bara mitt intag av mjölkprodukter täcker rekommenderat behov och dessutom äter jag fet fisk och andra produkter med D-vitamin.
Tror du jag hade svarat på ditt inlägg om det handlat om dina personliga erfarenheter? Nej!
Du försökte istället förminska nyttan med D-vitamin för alla:
Du har inga säkra belägg för detta idag, så igen ifrågasätter jag din agenda.BirgitS skrev:
Det verkar ju finnas en del i tråden som äter extra D-vitamin för att de tror att det kommer att förbättra deras läge ifall de blir smittade och det skrevs om att börja med nikotinplåster (även om det var oklart hur allvarligt menat det var) så därför tänkte jag att det var bäst att säga att den medicinen vare sig är förebyggande eller hjälper något innan man behöver läggas in på sjukhus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Länken har tydligen upphört att fungera för jag kommer inte längre till rapporten utan till ett felmeddelande när jag följer den från https://www.dn.se/nyheter/vetenskap...t-lakemedel-minskar-risken-att-do-i-covid-19/M Mach77777 skrev:Din länk fungerar inte. Annars är det välkänt att brist på vitamin D försämrar immunförsvaret. Som zink, för lite sömn och dåligt med motion också gör. Om du vill ha källor på det kan jag gärna gräva upp det.
Är man rädd att man får för dåligt med sol tror jag det är en bra idé att äta d-vitamin. Billigt utan märkbara bieffekter.
Sen råder det oenighet hur väl kroppen verkigligen kan tillgodogöra sig vitaminet, men läkare ordinerar D vitamin till patienter med låga värden idag så.
Det här dokumentet är mycket likt men är inte exakt likadant: https://www.recoverytrial.net/files/recovery_dexamethasone_statement_160620_v2final.pdf
Jag har inte skrivit något om att D-vitamin inte skulle ha någon betydelse. Mina inlägg handlar om den medicin som pacman42 började skriva om.
Äter extra D-vitamin, inte för Corona men för att vi nordbor lätt får brist, tror inte det är skadligt heller?MultiMan skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Jag menade inte så i alla fall.MultiMan skrev:
Det viktiga var att eftersom en del kan tänka sig att göra saker i förebyggande syfte så ville jag bara påpeka att forskningen om den nu aktuella medicinen dexamethasone har kommit fram till att den endast är till nytta för dem som är så allvarligt sjuka att de ligger på sjukhus.
Visst kan man spekulera men det stöds inte av data. Det finns mig veterligen inga data som tyder på att lärare är förskonade från smitta, det smittas på sin abetsplats precis som andra gör. Först om vi skulle ha data som tyder på att skolan är en unik plats där lärare inte kan smittas kan vi börja fundera på varför det är så. Men Sverige försatt möjligheten att utreda smittan i skolan trots att möjligheten fanns. Vi har också en del skolor som har stängt p g a omfattande smitta. Detta visar att det inte är en miljö som är virusskyddad.D djac skrev:Du säger att "vi" inte förväntar oss översjuklighet i skolan, vet inte vem vi är men jag förväntar mig nog att om man har en grupp som smittar och man är mycket nära, som i skolan, då borde det ju smitta mer eftersom man är så nära?
Lärare är mycket nära sina elever, speciellt i de yngre klasserna men jag skulle säga i hela grundskolan.
Men jag håller med om att lärare i de yngre årskurserna troligen är mycket nära sina elever och därmed exponerade för smitta som eleverna bär på. Lyckligtvis går yngre barn vanligen i en skola nära hemmet så det begränsar smittspridningen; hela klasser och skolor skyddas genom att sannolikheten för smittans introduktion minskas. Kommer smittan in i den klassen/skolan förväntar jag mig att den gå som en löpeld genom klassen och att även läraren drabbas. Så utfallet hur många lärare som smittas borde styras av i vilken grad yngre barns lokala sociala isolering skyddar skolklasserna från smitta vägt mot graden som deras nära fysiska umgänge ökar den interna smittspridningen i klassen/skolan.
Såklart är det så, varje läger har sina trogna svansar som bjäbbar på andra sidan oavsett, och håller med sin egen på samma manér. Hade SD suttit, så hade många som är kritiska idag varit lyriska.Claes Sörmland skrev:
Haha, du klarar dig från bannor. Men kör på i djac-style så kanske du kan provocera fram något?!
Försiktighetsprincipen kommer ofta upp men den ger liksom ingen vägledning hur man ska agera när riskbilden är komplex. Tänk t ex stackars regeringen i vårt land som har fått väga att rädda några tusentals sjukliga åldringar mot att kanske sänka hela samhällets ekonomi men en enorm massa oklara negativa effekter. Vad säger försiktighetsprincipen om detta? Jag vet inte.
Min poäng är att det nog är ryggmärgsreflexer som styr vad man tycker om olika pandemistrategier. Sen till detta kommer ju den politiska dimensionen. Höger-vänster-ideologierna ger ju ingen egentlig vägledning om vilken strategi man ska följa gällande pandemin med uppenbart är att vem som sitter vid makten i ett land påverkar hur deras politiska sympatisörer och motståndare värderar strategin som tillämpas. Jag har en känsla av att om t ex SD och inte S satt vid makten idag och hade fört exakt samma politik som idag så hade en hel del av de som idag stödjer nuvarande regering kanske pratat om en omänsklig strategi som saknar grund i alla människors lika värde.
Däremot bör det ju följa normalfördelningen så lyckligtvis är den absoluta majoriteten då förmodligen i mitten någonstans.
Lustigt det du skriver det om bannor, uppfattar det helt ärligt som tvärtom!
Redigerat:
Kanske så, jag har inga faktakällor att bygga detta på så jag håller mig inte tvärsäker, men jag har som sagt inte läst om stort lärarfrånfall och jag är ganska säker på att det hade rapporterats om det.Claes Sörmland skrev:
Visst kan man spekulera men det stöds inte av data. Det finns mig veterligen inga data som tyder på att lärare är förskonade från smitta, det smittas på sin abetsplats precis som andra gör. Först om vi skulle ha data som tyder på att skolan är en unik plats där lärare inte kan smittas kan vi börja fundera på varför det är så. Men Sverige försatt möjligheten att utreda smittan i skolan trots att möjligheten fanns. Vi har också en del skolor som har stängt p g a omfattande smitta. Detta visar att det inte är en miljö som är virusskyddad.
Men jag håller med om att lärare i de yngre årskurserna troligen är mycket nära sina elever och därmed exponerade för smitta som eleverna bär på. Lyckligtvis går yngre barn vanligen i en skola nära hemmet så det begränsar smittspridningen; hela klasser och skolor skyddas genom att sannolikheten för smittans introduktion minskas. Kommer smittan in i den klassen/skolan förväntar jag mig att den gå som en löpeld genom klassen och att även läraren drabbas. Så utfallet hur många lärare som smittas borde styras av i vilken grad yngre barns lokala sociala isolering skyddar skolklasserna från smitta vägt mot graden som deras nära fysiska umgänge ökar den interna smittspridningen i klassen/skolan.
Ungefär då Sars och Mers kanske svininfluensan och givetvis sett i backspegeln Corona.BirgitS skrev:
Världen hade sparat enorma resurser om man gjort det. Visserligen onödigt 2-3 gånnger men enkelt intjänat på Covid19.
Är ganska övertygad om att vi lärt oss en läxa och att vi kommer att få se snabbare nedtängningar av gränser nästa gång en det blir en pandemivarning.
Kort svar. Precis om man avrådit från utlandsresor bör det inte vara många svenskar som behöver komma hem. Lämpligen i tvingande karantän då.tusenett skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Har inte hunnit läsa ikapp men har ni läst om nya läkemedlet?
Minskar dödligheten för pat i respirator med ca 30 %
Kunde säkert ha räddat 1000 liv i Sverige om vi hållit smittan nere.
Grattis Norge, Finland, Danmark, Island osv.. Nu finns det två bra läkemdel ni kan använda när/om ni får en första våg.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/billigt-lakemedel-kan-hjalpa-svart-covid-19-sjuka
Minskar dödligheten för pat i respirator med ca 30 %
Kunde säkert ha räddat 1000 liv i Sverige om vi hållit smittan nere.
Grattis Norge, Finland, Danmark, Island osv.. Nu finns det två bra läkemdel ni kan använda när/om ni får en första våg.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/billigt-lakemedel-kan-hjalpa-svart-covid-19-sjuka