Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Vad rolig du är då.
Finns det inga patienter att följa kan man förstås inte komma fram till något resultat alls, dvs. man kan inte komma fram till 0 % i januari.
Jo vi hade 1 patient i januari.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Nä jag syftar på dina uttalanden .
De kommer ju från Oxford-forskarna.

tusenett skrev:
Låt mig försöka ställa frågan igen. Läs nu långsamt så kanske du förstår frågan denna gången.

På vilket sätt har dödligheten förändrats sedan slutet av mars och åt vilket håll? Är den nu högre eller lägre?

Observera att med dödlighet avses i detta fallet hur stor andel av de som fått smittan som har avlidit.
Toppen var ju mitten av april så räkna ut själv.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jo vi hade 1 patient i januari.
Bara en patient ger förstås alldeles för dåligt statistiskt underlag för att man ska kunna komma fram till något. Så fortfarande kan man inte komma fram till 0 % i januari.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De kommer ju från Oxford-forskarna.
Hittar ingen länk med dina påhittade Oxford forskare.

BirgitS BirgitS skrev:
Bara en patient ger förstås alldeles för dåligt statistiskt underlag för att man ska kunna komma fram till något. Så fortfarande kan man inte komma fram till 0 % i januari.
Nähe okej men du har alltid rätt.

P
N Nybergzzz skrev:
Det var du som påstod att de siffror FHM presenterade var felaktiga eftersom de gällde slutet av Mars.

Jag skulle vilja veta hur du kan veta det och hur du räknade? Jag kan inte räkna ut det för det är du som har kunskapen om hur du kom fram till ditt påstående.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MultiMan
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ju finnas en del i tråden som äter extra D-vitamin för att de tror att det kommer att förbättra deras läge ifall de blir smittade och det skrevs om att börja med nikotinplåster (även om det var oklart hur allvarligt menat det var) så därför tänkte jag att det var bäst att säga att den medicinen vare sig är förebyggande eller hjälper något innan man behöver läggas in på sjukhus.
Vilka i tråden är det? Jag har ätit olika kosttillskott under rätt lång tid eftersom jag mår bättre av dem. D-vitamin är ett och inget jag börjat med pga Covid-19.

Det finns bra vetenskaplig teoretisk grund för varför D-vitamin kan ha en positiv effekt vid Covid-19 , som jag länkat tidigare:

Det finns flera pågående studier som han kommer återkomma till.

...

Jag ser ingen vettig anledning för dig att i detta skedet av kunskapen om vitamin-D i samband med Covid-19 att ifrågasätta som du gör, så man måste undra varför. Du har gått på offensiven mot D redan tidigare då vi visste ännu mindre.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
På vilket sätt påverkar det dödligheten för dem som insjuknade under tidsperioden 21-30 mars?

Eftersom du nu har låst dig så mycket vid mitten av april:
Är det inte så att det är just de som insjuknade under tidsperioden 21-30 mars som i stor utsträckning dog i mitten av april?

tusenett skrev:
Det var du som påstod att de siffror FHM presenterade var felaktiga eftersom de gällde slutet av Mars.

Jag skulle vilja veta hur du kan veta det och hur du räknade? Jag kan inte räkna ut det för det är du som har kunskapen om hur du kom fram till ditt påstående.
Svammel

• Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt påverkar det dödligheten för dem som insjuknade under tidsperioden 21-30 mars?

Eftersom du nu har låst dig så mycket vid mitten av april:
Är det inte så att det är just de som insjuknade under tidsperioden 21-30 mars som i stor utsträckning dog i mitten av april?
Jaså har du följt varje patient ifrån insjuknade t död?

P
N Nybergzzz skrev:
Svammel
Jag tar den kommentaren som att du ber om ursäkt för att du var ute omloppsbana och snurrade med dina påståenden.

Ursäkten är godtagen och du är förlåten.

• Älska
RoAd
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Du bör nog fortsätta läsa din bok.

Själv älskar jag landet Sverige där man kan kritisera beslut som fattas. Ett av kriterierna för en demokrati precis som man ska följa de demokratiskt fattade besluten.
Därför har vi demonstrationsfrihet i Sverige. Tycker du det är fel?

Snälla du påskriv mig inte för något jag inte är. "Hatsvansen" lägg ned sådant billigt trams.
Men det finns en hel del vi kunde gjort bättre. Därmed inte sagt att mycket av det vi gjort varit bra.
Vi behöver inte följa andra länders beslut om lockdown mm utan skapa vår trygghet på vårt sätt.
Där kunde vi börjat för många år sedan med en beredskap mot något vi med stor sanning visste kunde komma. En pandemi.
Inte ens du kan tycka vår beredskap vara bra, eller?
Du får läsa om, tillskrev inte dig specifikt detta men om du läser igenom tråden så hittar du det gängse missnöjesgnället som nu kommer ut i fråga om corona men kunde varit om vad som helst och genom att det blandas in andra frågor (en del borttaget av moderator), så framkommer en tydlig bild.

Jag är glad att du gillar Sverige, det gör jag med, demonstrationsfriheten är bra, och gäller i många länder, dock ser du i princip aldrig detta gnällgäng i ett sådant, det kräver ju ett ärligt engagemang och en vilja av att delta och göra saker bättre, bekvämare att bara gnälla.

Finns mycket jag tycker kan göras bättre och då kan jag påverka genom val, eller direkt till mina politiker, känner iaf några. Men att bara gnälla aktar jag mig för, anser inte att det passar sig då jag inte engagerar mig, inte i ngt parti vare sig lokalt eller riks, det bör man nog göra som ett minimum om man seriöst säger sig vilja förbättra.

Gällande Corona så håller nog alla med, vår beredskap är urholkad, nu märks det specifikt på det behövs här men jag tror det gäller i stort. Vid nästa "stora händelse" kommer vi nog stå med svåra förutsättningar igen och få laga efter läge.

Men givet ingångsvärdena är jag i stort nöjd med hanteringen av coronan, vi får väl i sinom tid få reda på varför äldrevården på sina ställen var så senfärdiga med åtgärder medan det på andra ställen ställdes om rätt snabbt. Kan inte gissa det ens.

Eftersom jag inte är biomedicinare eller läkare håller jag mig lite på avstånd när debatten blir för detaljerad, i de frågorna, känner jag inte att jag kan ge Tegnell, eller ngn annan som jobbar med det, speciellt konstruktiva råd.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Vilka i tråden är det?
Inte kommer jag ihåg det efter typ 2 månader heller. Du var tydligen en av dem.
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns bra vetenskaplig teoretisk grund för varför D-vitamin kan ha en positiv effekt vid Covid-19 , som jag länkat tidigare:

[media]
Det finns flera pågående studier som han kommer återkomma till.

...

Jag ser ingen vettig anledning för dig att i detta skedet av kunskapen om vitamin-D i samband med Covid-19 att ifrågasätta som du gör, så man måste undra varför. Du har gått på offensiven mot D redan tidigare då vi visste ännu mindre.
Har jag skrivit att det är omöjligt att D-vitaminbrist kan göra att man har sämre förutsättningar?
Inte mig veterligen så jag förstår inte vad du menar.
I samband med att det var uppe förra gången så kollade jag lite om hur mycket D-vitamin jag kan tänkas få i mig och kom fram till att bara mitt intag av mjölkprodukter täcker rekommenderat behov och dessutom äter jag fet fisk och andra produkter med D-vitamin.

Claes Sörmland
J Jocke Best skrev:
Det ligger kanske något i det du skriver om graden av entreprenörskap, men mycket möjligt att det även föreligger tvärtom, eftersom det som du skriver väl är naturligt att de lite djärvare personligheterna vill ha snabbare förändringar, bara det blir förändringar, men i fallet med pandemin är det ju ironiskt, och denna spaning är jag inte ensam om, någon har sagt det tidigare i tråden (kan det vara Harry73 eller Nyfniken eller nån?) , att försiktighetsprincipen verkar uppskattas av dem som är mest upprörda över hur myndigheterna agerat, medan de kanske i ditt tycke ängsliga och försiktiga tydligen gillar att vi lever farligt här i Sverige. Det borde ju egentligen vara tvärtom, åtminstone i mitt, och tydligen en forumists tycke. Sedan är väl även entreprenörerna, alltså många företagare får man väl förutsätta, väldigt angelägna om att öppna upp kanske ännu mer men det av ekonomiska skäl då får man anta.
Detta är mest filosofiska och helt evidensfria spaningar som jag inte tänker försvara med en enda länk eller fakta.

(Jag har försökt hålla mig från för mycket osakligt talspråk eller liknelser för att slippa eventuella bannor (ej att förväxla med bannbulla från påven) likt dom som djac råkat ut för. Man får visst inte tävla i diskussioner eller musik har jag fått lära mig) :D
Haha, du klarar dig från bannor. Men kör på i djac-style så kanske du kan provocera fram något?!

Försiktighetsprincipen kommer ofta upp men den ger liksom ingen vägledning hur man ska agera när riskbilden är komplex. Tänk t ex stackars regeringen i vårt land som har fått väga att rädda några tusentals sjukliga åldringar mot att kanske sänka hela samhällets ekonomi men en enorm massa oklara negativa effekter. Vad säger försiktighetsprincipen om detta? Jag vet inte.

Min poäng är att det nog är ryggmärgsreflexer som styr vad man tycker om olika pandemistrategier. Sen till detta kommer ju den politiska dimensionen. Höger-vänster-ideologierna ger ju ingen egentlig vägledning om vilken strategi man ska följa gällande pandemin med uppenbart är att vem som sitter vid makten i ett land påverkar hur deras politiska sympatisörer och motståndare värderar strategin som tillämpas. Jag har en känsla av att om t ex SD och inte S satt vid makten idag och hade fört exakt samma politik som idag så hade en hel del av de som idag stödjer nuvarande regering kanske pratat om en omänsklig strategi som saknar grund i alla människors lika värde.

• Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.