Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
I Italien har man studerat hur barn har påverkat av den lock-down som gällde där.
Bland dem som hade barn under sex år rapporterade 65 procent att deras barn uppvisade ett förändrat beteende. De vanligaste var lättretlighet, sömnsvårigheter och separationsångest. En del grät tröstlöst.

Bland dem som hade barn mellan sex och 18 år rapporterade 71 procent att barnen uppvisade problem, bland annat ångest. Speciellt tonåringar fick sömnsvårigheter.

"Att inte få gå till skolan och träffa lärare och kompisar, inte få springa och leka i parken med vännerna belastade barnen", säger vice sjukvårdsminister Sandra Zampa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.15

• Ledsen
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Sannolikheten för att någon skulle komma på att ge profylaktisk vård är väl inte så stor, jo förresten - vi har ju Trump och hans vänner som verkar göra vad som helst.
Det verkar ju finnas en del i tråden som äter extra D-vitamin för att de tror att det kommer att förbättra deras läge ifall de blir smittade och det skrevs om att börja med nikotinplåster (även om det var oklart hur allvarligt menat det var) så därför tänkte jag att det var bäst att säga att den medicinen vare sig är förebyggande eller hjälper något innan man behöver läggas in på sjukhus.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Italien har man studerat hur barn har påverkat av den lock-down som gällde där.

[länk] kl. 16.15
Detta märkte jag på dottern (17) som varit isolerad hemma också. Både sömnsvårigheter och lättretlighet. Nu när hon sommarjobbar är humöret mycket bättre och hon sover.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ju finnas en del i tråden som äter extra D-vitamin för att de tror att det kommer att förbättra deras läge ifall de blir smittade så därför tänkte jag att det var bäst att säga att den medicinen vare sig är förebyggande eller hjälper något innan man behöver läggas in på sjukhus.
Hur vet du detta med säkerhet?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Detta märkte jag på dottern (17) som varit isolerad hemma också. Både sömnsvårigheter och lättretlighet. Nu när hon sommarjobbar är humöret mycket bättre och hon sover.
Ja, det finns allvarliga problem med lock-down som kan påverka hälsan under lång tid, kanske hela livet, och därmed orsaka plåga och förtidig död.

• Haha
erkka
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Peak av vad?
På vilket sätt påverkar vilken vecka man väljer att utgå ifrån dödligheten?
Dödligheten och Iva patienter.dum fråga..

BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det finns allvarliga problem med lock-down som kan påverka hälsan under lång tid, kanske hela livet, och därmed orsaka plåga och förtidig död.
Källa på ditt påstående.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ju finnas en del i tråden som äter extra D-vitamin för att de tror att det kommer att förbättra deras läge ifall de blir smittade och det skrevs om att börja med nikotinplåster (även om det var oklart hur allvarligt menat det var) så därför tänkte jag att det var bäst att säga att den medicinen vare sig är förebyggande eller hjälper något innan man behöver läggas in på sjukhus.
Så nu ska vi helt plötsligt lita på en hobby forskare?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
M Mach77777 skrev:
Hur vet du detta med säkerhet?
Du menar att man inte bör tro på vad forskarna skriver att de har kommit fram till?
There was no benefit among those patients who did not require respiratory support (1.22 [0.86 to 1.75; p=0.14).
https://www.recoverytrial.net/files/recovery_dexamethasone_statement_160620_final.pdf
Men annars så skrev jag ju också att det var en opublicerad studie och därmed osäker.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Har du ens läst och förstått hur studien är gjord?

N Nybergzzz skrev:
Källa på ditt påstående.
Den har jag ju redan gett i ett tidigare inlägg.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Så nu ska vi helt plötsligt lita på en hobby forskare?
Menar du att forskarna på Oxford är hobbyforskare?
Jösses :rofl:

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du ens läst och förstått hur studien är gjord?

Den har jag ju redan gett i ett tidigare inlägg.
Haha ja men då kan jag säga att i januari så var dödligheten 0% för de spelar ju ingen roll vilken tidsperiod.

Nej inte att folk dör av lockdown.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att forskarna på Oxford är hobbyforskare?
Jösses :rofl:
Nä jag syftar på dina uttalanden .

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
N Nybergzzz skrev:
Låt mig försöka ställa frågan igen. Läs nu långsamt så kanske du förstår frågan denna gången.

På vilket sätt har dödligheten förändrats sedan slutet av mars och åt vilket håll? Är den nu högre eller lägre?

Observera att med dödlighet avses i detta fallet hur stor andel av de som fått smittan som har avlidit.

Det är alltså inte hur många som avlidit totalt av smittan utan är ett förhållande mellan antal avlidna och antal smittade.

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Haha ja men då kan jag säga att i januari så var dödligheten 0% för de spelar ju ingen roll vilken tidsperiod.

Nej inte att folk dör av lockdown.
Vad rolig du är då.
Finns det inga patienter att följa kan man förstås inte komma fram till något resultat alls, dvs. man kan inte komma fram till 0 % i januari.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.