Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ingen nämnd, ingen glömd ;)

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Skall vi tro att Kina anser att skolbarn är smittsamma? De stänger alla skolor i Peking från och med imorgon.

https://omni.se/a/g7b8wB

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Skall vi tro att Kina anser att skolbarn är smittsamma? De stänger alla skolor i Peking från och med imorgon.

[länk]
Egentligen tror jag att Kina har bra koll, och därför tror jag inte att de anser att barn sprider coronaviruset så mycket.
Men de har inget annat val. Det är väldigt viktigt att ta bort fokuset från Kina och fokusera på alla länder som är sämre
De skyller även på Norge för att de importerade viruset i en laxtransport.
Alla länder (förutom vi) stängde skolorna, så då måstte Kina också. De kanske kan skylla laxsmittan på smittbärande svenska barnarbetare som fick smittan i skolan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Medicin för reumatiker minskar dödligheten i Covid-19 med 33%

[länk]
I covidhälsotråden skrev jag om mast celler vid covidsjukdom, och även detta är en medicin som hjälper mot mast cells aktivering, som de flesta andra steroider.

Fullt rimligt alltså

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
Menar du djac kan jag bara hålla med. Uppenbart politiskt skolad och aktiv i tråden för att attackera regeringskritiska röster och partier.
Haha, nä inget av det men jag antar att jag kanske är lite trött på osakligt jämmer och gnäll och att det kommer ut så. (y)

Konstruktiv kritik är kanon, gnäll baserat på faktafel är bara tröttande (för mig).

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
J
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag var på väg att tvåla till Jocke best, när jag läste ditt inlägg. Tack för den skrattattacken.

Staffan
Missade nog ditt inlägg. Stod det nåt bra?

Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och en parameter till!
Vi hade ingen beredskap i form av sjukvårdsmaterial.
Kan liknas vid hur den polske överbefälhavaren resonerade när tyskarna anföll med stridsvagnar och han överblickade sitt polska kavalleri, beväpnat med sablar.

Staffan
Vår beredskap var inte något att hurra över. Vi var troligen i mycket gott sällskap med många andra länder.
Det går att jämföra med Sydkorea, där har de varit rätt hårt drabbade av flera olika epidemier de senaste 20 åren, så de hade en verkligt god beredskap, just för att det inte var ett bortprioriterat område.

I Sverige har t.ex. jobbskatteavdrag nr 6 varit mer prioriterat än att bygga upp en pandemiberedskap.
Å andra sidan, så skulle vi kunnat haft, och betalat för, en god beredskap i 20+ år, utan att den kommit till användning, så det är ju lite av "hur man än vänder sig, så är arslet bak!".

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vår beredskap var inte något att hurra över. Vi var troligen i mycket gott sällskap med många andra länder.
Det går att jämföra med Sydkorea, där har de varit rätt hårt drabbade av flera olika epidemier de senaste 20 åren, så de hade en verkligt god beredskap, just för att det inte var ett bortprioriterat område.

I Sverige har t.ex. jobbskatteavdrag nr 6 varit mer prioriterat än att bygga upp en pandemiberedskap.
Å andra sidan, så skulle vi kunnat haft, och betalat för, en god beredskap i 20+ år, utan att den kommit till användning, så det är ju lite av "hur man än vänder sig, så är arslet bak!".
Problemet är att vi har delat ansvar - delat ansvar är inget ansvar.

Alla gemensamma frågor måste ägas av staten. Sedan kan staten delegera ansvaret till exempelvis kommuner, men ansvaret är deras!

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Detta är troligen orsaken till att coronan fick ett sådant förlopp

Första kinesiska ordern om corona: ”Förstör proverna”

[länk]

"Tig och förstör proverna.

Den ordern fick laboratorierna som upptäckte det nya coronaviruset i Wuhan.

Mörkläggningen beordrades av Kinas nationella hälsokommission den 3 januar
i."
På vilket sätt menar du att förstörelse av vissa prover den 3 januari påverkade förloppet?
Sen är jag förvånad över att du har grävt fram en artikel som är 3 månader gammal.
Sen är det ju en Aftonbladet-rubrik som inte har bäring i texten för där framgår det att det beordrades annat den 1 januari.

BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Ja i slutet av mars ja.vi hade inte ens nåt våran peak då.
Som vanligt försöker ni vilseleda folk.
Peak av vad?
På vilket sätt påverkar vilken vecka man väljer att utgå ifrån dödligheten?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att vi har delat ansvar - delat ansvar är inget ansvar.

Alla gemensamma frågor måste ägas av staten. Sedan kan staten delegera ansvaret till exempelvis kommuner, men ansvaret är deras!
Nu blir det ju politik och jag säger inte emot dig för jag tycker nog att en del saker kan föras upp och bli statliga, men vad blir då egentligen över till kommunerna att pyssla med..?

D djac skrev:
Nu blir det ju politik och jag säger inte emot dig för jag tycker nog att en del saker kan föras upp och bli statliga, men vad blir då egentligen över till kommunerna att pyssla med..?
Driften. Lokala vägar, lokala bolag. Det finns en hel del. Vård, skola och omsorg är inte rimligt att det styrs lokalt i alla fall.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Medicin för reumatiker minskar dödligheten i Covid-19 med 33%

[länk]
Men det är väl bäst att tillägg att det endast gäller vid respiratorvård, under syrgasbehandling var det 20 % och ingen alls vid lindrigare sjukdom än så, så det är ingen nytta med att självmedicinera hemma.
Utifrån detta skulle ett dödsfall hos åtta patienter som vårdas med respirator kunna förhindras och ett hos 25 patienter som vårdas med syrgas, enligt forskarna.
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap...t-lakemedel-minskar-risken-att-do-i-covid-19/

Sen ska det tilläggas att det är en studie som inte ens har publicerats så resultat kan ändras framöver.

BirgitS BirgitS skrev:
Men det är väl bäst att tillägg att det endast gäller vid respiratorvård, under syrgasbehandling var det 20 % och ingen alls vid lindrigare sjukdom än så, så det är ingen nytta med att självmedicinera hemma.
[länk]

Sen ska det tilläggas att det är en studie som inte ens har publicerats så resultat kan ändras framöver.
Sannolikheten för att någon skulle komma på att ge profylaktisk vård är väl inte så stor, jo förresten - vi har ju Trump och hans vänner som verkar göra vad som helst.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.