2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jovisst, men att gå från att det förekommer till att 80 % inte skulle ha några symtom grundat på den undersökningen, det måste nog till någon som inte förstår mycket av vetenskap.pacman42 skrev:
F f91jsw skrev:
Frankrike har dragit igång en studie med nikotin som läkemdel för testa men jag har inte sett något resultat från denna ännu. Franska forkare frågade sedan om vi i Sverige kunde titta på snusare (vi har 1 milijon i landet). Snus, iaf det traditionella innehåller höga halter av nikotin. Och de var en grupp här i Sverige som nappade på det.
Här tycker jag att man skulle varit lite genrösare och sagt att det finns symtomfri smitta för att folk ska anpassa sig lite bättre. Sen undrar jag i verkligheten, något symtom har man väl alltid, vaknar en morgon och får harkla sig, en nysning, ett par hostningar osv, sen att de är så vardagliga att man senare svara -nej, har inte haft symtom är ju en mer akademisk fråga.pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Hur kan du från det underlaget dra din tidigare slutsats?Ulltand skrev:
Frankrike har dragit igång en studie med nikotin som läkemdel för testa men jag har inte sett något resultat från denna ännu. Franska forkare frågade sedan om vi i Sverige kunde titta på snusare (vi har 1 milijon i landet). Snus, iaf det traditionella innehåller höga halter av nikotin. Och de var en grupp här i Sverige som nappade på det.
Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Helsingfors hade omfattande spridning men så satte man regionen i lock down.BirgitS skrev:
Danmark hade länge likadan dödskurva som Sverige men införde lock down.
I Wuhan i Kina såg vi att en lock down var det som vände kurvan och man fick kontroll på smittan.
Att alla våra grannländerländer fick en damatisk minskninga av antalet smittade och döda precis efter en lock down skulle ju kunna vara en extrem slump men det är nog ingen som tror seriöst.
Träffas man inte så smittar man inte.
D djac skrev:Här tycker jag att man skulle varit lite genrösare och sagt att det finns symtomfri smitta för att folk ska anpassa sig lite bättre. Sen undrar jag i verkligheten, något symtom har man väl alltid, vaknar en morgon och får harkla sig, en nysning, ett par hostningar osv, sen att de är så vardagliga att man senare svara -nej, har inte haft symtom är ju en mer akademisk fråga.
Jag håller med angående att man bör erkänna symtomfri smitta.D djac skrev:Här tycker jag att man skulle varit lite genrösare och sagt att det finns symtomfri smitta för att folk ska anpassa sig lite bättre. Sen undrar jag i verkligheten, något symtom har man väl alltid, vaknar en morgon och får harkla sig, en nysning, ett par hostningar osv, sen att de är så vardagliga att man senare svara -nej, har inte haft symtom är ju en mer akademisk fråga.
När det gäller den listan på symtom som du anger så gäller den mig varje morgon, oavsett om jag är sjuk eller inte. Jag harklar mig varje morgon. Detsamma för min fru som alltid, året om, oavsett plats, nyser några gånger per dag. Det blir ju omöjligt att hantera.
Birgit, självklart kan vi jämföra oss med grannländerna och där ligger som sagt vi mkt dåligt till. Och vi ligger illa till jämfört med Europa också, Du måste också räkna det totala antalet intensivvårdsdagar och där är Sverige en extrem vilket inte ens du kan trolla bort.. Att vi går från extrema tal till mindre extrema kallar inte jag för lyckat en puckel.BirgitS skrev:
Puckeln blir lång när man är duktig på att platta till kurvan.
243 st på intensiven enligt [länk] som får sina siffror från intensivvårdsregistret.
Jag anser fortfarande att vi inte har liknande förhållanden som våra grannländer.
Belgien hade högre dödstal per capita när de hade det som värst än vad Sverige har haft någon gång. Många andra länder har inte rapporterat in alla som dött i Covid-19 och det går därför inte att veta vad de har eller har haft för dödstal.
Det finns flera länder där vårdpersonalen har haft det betydligt värre än i Sverige, t.ex. att tvingas gå i blöjor därför att de inte har kunnat byta skyddsutrustning under hela arbetspasset eftersom att det har varit så ont om skydd.
Även i t.ex. Norge har man ställt in planerade operationer så det är en vårdskuld där också.
Men siffrorna talar sitt tydliga språk och det misslyckandet får vi tyvärr acceptera.
Jag har min iställning klar men blir f.ö blir lite fundersam på din agenda. Du skriver inlägg här hela dagarna tycks det. Med ständiga försvarstal för myndigheterna utan uns kritik blandat med en o annan länk om hur illa det är i andra delar av världen.
Har all respekt förr dina inlägg men förvånad att man lägga ner så mkt tid på detta oavlönat?. Eller talar vi regeringens influencer?.
Men ber om ursäkt om jag pådyvlar dig en titel.
Men å andra sidan så fick man samma effekt i Jena i Ryssland när man införde krav på munskydd...Ulltand skrev:
Helsingfors hade omfattande spridning men så satte man regionen i lock down.
I Wuhan i Kina såg vi att en lock down var det som vände kurvan och man fick kontroll på smittan.
Att alla våra grannländerländer fick en damatisk minskninga av antalet smittade och döda precis efter en lock down skulle ju kunna vara en extrem slump men det är nog ingen som tror seriöst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Vad i det du skriver motsäger att förhållandet i Sverige inte liknar våra grannländer?Ulltand skrev:
Nyland var inte i lock-down eftersom arbetsresor till och från Nyland tilläts.
Danmark var inte i lock-down eftersom danskar kunde resa fritt till och från Sverige.
Finland hade en ökning av antalet fall ända fram till mitten av april enligt worldometers och det var inte precis efter att de hade infört sina restriktioner. Antalet avlidna minskade inte förrän ytterligare en vecka efter. Ser ut ung. på samma sätt i Danmark och Norge också.
Inget land i världen har stängt ner så att ingen människa inte träffar någon annan. Det vore bra för smittspridningen men i stället skulle väldigt många människor dö av andra orsaker.
Effekten i Jena var kanske till och med bättre än lockdown, men de hade ju redan lockdown, så riktigt så långt vill jag inte gå, svårt att skilja agnarna från vetet där, men det är den bästa analys som gjorts av munskydd i verkligheten.Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Vad menade du med dessa inlägg?Ulltand skrev:
Ulltand skrev:
Var har det skrivits att det är så?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag tycker inte den jämförelsen blir rättvis eftersom det kom in fler smittade människor i ett tidigt skede här jämfört med våra grannländer. Jag har redan skrivit om det flera gånger i tråden och därför tänker jag inte upprepa det ännu en gång för det blir så tjatigt för dem som faktiskt följer tråden.K Kreutzer skrev:Birgit, självklart kan vi jämföra oss med grannländerna och där ligger som sagt vi mkt dåligt till. Och vi ligger illa till jämfört med Europa också, Du måste också räkna det totala antalet intensivvårdsdagar och där är Sverige en extrem vilket inte ens du kan trolla bort.. Att vi går från extrema tal till mindre extrema kallar inte jag för lyckat en puckel.
Men siffrorna talar sitt tydliga språk och det misslyckandet får vi tyvärr acceptera.
Jag har min iställning klar men blir f.ö blir lite fundersam på din agenda. Du skriver inlägg här hela dagarna tycks det. Med ständiga försvarstal för myndigheterna utan uns kritik blandat med en o annan länk om hur illa det är i andra delar av världen.
Har all respekt förr dina inlägg men förvånad att man lägga ner så mkt tid på detta oavlönat?. Eller talar vi regeringens influencer?.
Men ber om ursäkt om jag pådyvlar dig en titel.
Var har du tabeller över använda intensivvårdsplatser i andra länder?
Från Paris skickade man patienter till andra delar av landet och till Tyskland för att de skulle kunna få vård. Det har man inte behövt göra i Stockholm utan det har funnits lediga platser hela tiden.
Du har inte följt med särskilt bra i tråden när du skriver så om mig. Jag har ett helt annat yrke men när man arbetar hemma och slipper restid får man plötsligt rätt mycket fritid.
Problemet blir ju att förklara varför Belgien drabbades värst i hela världen trots att man införde lockdown samtidigt som Danmark och Norge.Ulltand skrev: