2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Min teori är att smittan i Belgien är EUs fel. Vi ser ju att en betydande del av Sveriges smitta kom från Belgien, det gör att man kan misstänka att det är EU-resenärer (lobbyister och politiker) som ligger bakom smittan. På samma sätt kom nog smittan till Bryssel/Belgien från Storbritannien, Spanien och Italien (exempelvis), dvs via politiker och lobbyister.F f91jsw skrev:
Resor, resor och resor. Hur vi än vrider och vänder på det så är det resor som är det gemensamma när man ser vart smittan är stor (mycket resor in och ut, samt bra kollektivtrafik).
F f91jsw skrev:
Ser inget konstigt med det.
Antingen hade man en mycket högre smitta när man införde lock down eller så var det en svag lock down med tex dålig följsamhet.
Det är inte konstigare än att träffas man inte så smittar man inte. I en väl fungerande lock down träffas få människor utanför familjen.
Jo det har rapporterats allmännt i media om detta. Man förväntade sig att få se fler rökare bland covid patienter på sjukhusen då ju viruset angriper lungorna och rökning inte är bra för dom.BirgitS skrev:
Men istället såg man att rökare var klart underrepresentrade på sjukhusen i Kina och Frankrike.
Det ledde till hypotesen att det är nikotinet som binder till något i kroppen som hämmar viruset.
En fransk studie drogs igång för att tetsa hypotesen genom att behandla patienter med nikotiplåser.
En svensk studie planerar att göra det samma men då tittar man på snusare.
Ingen studie har ännu rapporterat några resultat men jag gissar att den franska studien snart bör vara klar.
Det stämmer, men även i lock down träffas manniskor. Vi har inte sätt en lock down där människor inte träffades, även om Wuhan kom i närheten.Ulltand skrev:
Även stockholm lyckades smittspåra och minimera smittan från alperna, men vi hade också smitta från andra länder och troligtvis har den haft en superspridarevent, där smittan spreds snabbt vidare och gjorde fortsatt smittspridning omöjligt
Hade vi inte haft den smittan, hade vi kanske haft samma siffrorna son som Finland
Nu förlängs besöksförbudet på äldreboenden. Det var ju det enda logiska.
https://omni.se/forlanger-besoksforbudet-pa-boenden-galler-hela-sommaren-ligger-fast/a/Vb0py1
https://omni.se/forlanger-besoksforbudet-pa-boenden-galler-hela-sommaren-ligger-fast/a/Vb0py1
Våra nordiska grannländer har ju inte haft särskilt hård lockdown - Inte mycket mer än Sverige. Ändå ser utfallet helt annorlunda ut, så jag tror inte det är så enkelt.Ulltand skrev:
Vad är syftet att välja ut en del av allt som sägs? Varför tror du inte att människor lyssnar till resten....i detta fall så har du valt ut en mening som Statsministern sagt men ignorerar resten.optimum skrev:
Hahaha
De lyssnar på vad Löfven sade och gör så. De flesta läser inte allt utan kör de vanliga rekommendationerna från FHM.
Dock inte alla personer och ser dagligen de som inte fattat att social distans gäller
Löfven sade fritt att resa i Sverige om man är symptomfri.
Kan berätta en intressant sak som ställer till rekommendationerna.
Dagsfärsk.
En sköterska på ett sjukhus har varit sjuk med bevisad covid-19
Varit hemma 2 veckor.
Nu fortfarande symptom i form av hosta
Testades i helgen och är fortfarande positiv covid-19
Smittskyddsläkare på samma sjukhus gav klartecken att återgå till arbetet idag,
Trots klara symptom och positiv covid-19 test.!!!
Vad är råden till en sådan person, är det ok att resa?
Nej inte som jag tolkar det men uppenbarligen ok att återgå till arbetet på sjukhuset.
Bland övrig personal, bland övriga patienter.
Nu kan du släpa fram riktigt många emojis som gråter. Du kan få några av mig.
Källa är 100% säker.
Jag tycker detta ställer till det rejält.
Vad tycker du?
![]()
Att sen blanda in en annan händelse som inte har med ursprunget att göra (om du glömt, det är reserekommendationerna) gör det inte lättare att diskutera med dig. Här har du redan fått svar i tråden som visar att det var ett påstående med felaktig information.
Ps-om folk som du säger ’kör dom vanliga rekommendationerna’ så funkar det bra, det är precis det som rekommendationerna syftar till: håll avstånd, stanna hemma vid symtom. Eller hävdar du att det inte gäller längre?
Goddag yxskaft!Ulltand skrev:
Jag gör ett försök att förklara lite tydligare. Alla skolor har en eller ett par smittade barn. Skolmiljön är till sin natur sådan att om ett barn har en smittsam sjukdom så kommer snart hela klassen vara smittad, och med det hela skolan.
Så. Om barn hade varit drivande i smittan (motsvarande samma nivå som sjuka vuxna) så hade alla lärare, och deras familjer, varit sjuka vid det här laget. Så är det inte. Lärare är inte sjukare än andra.
Sverige har ju inte haft någon lock down övht.useless skrev:
En vädjan att arbeta hemmifrån för den som kan. Vi tillät folksamlingar upp till 50 personer och våra grannar 2-5 tror jag det var.
Vad jag förstått från min kusin i Hälsingfors så var det i princip att sitta hemma medan vi trängdes på bussar och melodifestival. Alla hantverkare jobbade på som vanligt och skolan var öppen upp 9:an.
Och ingen använde munskydd.
Redigerat:
•Jag håller inte med dig...i något faktiskt.useless skrev:
"Friska personer kan resa fritt inom Sverige under sommarsemestern. De nya riktlinjerna gäller från den 13 juni.
– Sverige är i ett bättre läge, säger statsminister Stefan Löfven."
[länk]
99,99% av svenskarna tolkar det som att det är fritt att resa i sommar. 0,01% Funderar på vad det betyder i praktiken och letar upp folhälsomyndighetens nya föreskrift som säger att man ska undvika all icke-bokningsbar kollektivtrafik.
•Jag tror att betydligt fler än 1000 personer (0,01%) läser FHMs rekommendationer
•Jag tror de flesta läser i tidningar och ser på TV samma rekommendationer som gäller.
•Jag tror inte svensken är så naiv så han glömmer att vi har en pågående pandemi.
•Jag är övertygad om att några i denna tråd gör vad dom kan för att missförstå
Och detta ska också sättas i relation till att det under samma tidsperiod, varenda år, dör nästan 25000 personer.K Kreutzer skrev:
Majoriteten är äldre, som med de som dog av covid-19.
Det är endast rationellt att först kolla hur stor överdödligheten varit, innan man kan dra för stora växlar av den siffran.
Nu blandar du ihop några saker. Melodifestivalen var såklart innan man begränsade sammankomster till 50 pers.Ulltand skrev:
Sverige har ju inte haft någon lock down övht.
En vädjan att arbeta hemmifrån för den som kan. Vi tillät folksamlingar upp till 50 personer och våra grannar 2-5 tror jag det var.
Vad jag förstått från min kusin i Hälsingfors så var det i princip att sitta hemma medan vi trängdes på bussar och melodifestival. Alla hantverkare jobbade på som vanligt och skolan var öppen upp 9:an.
Även kändisfesten där 70 pers blev smittade, var innan dess (samma kväll som finalen)
Det är mycket möjligt att dessa två tillställningar gjorde att vi fick samhällsspridning och är den stora skillnaden mellan oss och grannländerna.
Sedan tror jag inte att det spelar en stor roll om gränsen ligger vid 50, 10 eller 5 personer man får träffa.
Har Norge, Danmark och Finland helt stängt ner kollektivtrafiken t.ex, eller har de bara som Sverige uppmanat folk att inte åka kollektivt om man kan undvika det?Ulltand skrev:
Sverige har ju inte haft någon lock down övht.