2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Hur kan ansvaret någonsin ligga någon annanstans?Ulltand skrev:
Någon annan kan aldrig vara ansvarig för exakt vad jag gör, oavsett om det gäller att hålla hastighetsgränser i trafiken eller att utsätta andra för smittspridning.
FHM och regeringen måste kunna göra en rimlig bedömning om deras rekommendationer kan och kommer att följas. Tex att ha kunskapen om hur äldervården fungerar i landet. Det duger inte att säga vi viste inte att det var så många timanställda eller att man inte har skyddsmaterial. Det får man ta reda på innan man snickrar ihop sina rekommendationer i en pandemi.BirgitS skrev:
SL drog in på antalet bussar så det blev stor trängsel pandlartrafiken från Värmdö. Det är ju inte befolknings fel att det blev så.
Människor som kom hem från alpresor på sportlover fick ingen karantän. Stanna hemma om du är sjuk men WHO visste då att det fanns både presymtomatisk smitta och asymtomatisk smitta.
Den enda rimliga förkalringen till FHMs agerande är att man såg detta som en influensa som skulle svepa förbi på någon månad och att det därför inte var speciellt lönt att göra något mer genomgripande.
Redigerat:
Hahahatttomten skrev:
De lyssnar på vad Löfven sade och gör så. De flesta läser inte allt utan kör de vanliga rekommendationerna från FHM.
Dock inte alla personer och ser dagligen de som inte fattat att social distans gäller
Löfven sade fritt att resa i Sverige om man är symptomfri.
Kan berätta en intressant sak som ställer till rekommendationerna.
Dagsfärsk.
En sköterska på ett sjukhus har varit sjuk med bevisad covid-19
Varit hemma 2 veckor.
Nu fortfarande symptom i form av hosta
Testades i helgen och är fortfarande positiv covid-19
Smittskyddsläkare på samma sjukhus gav klartecken att återgå till arbetet idag,
Trots klara symptom och positiv covid-19 test.!!!
Vad är råden till en sådan person, är det ok att resa?
Nej inte som jag tolkar det men uppenbarligen ok att återgå till arbetet på sjukhuset.
Bland övrig personal, bland övriga patienter.
Nu kan du släpa fram riktigt många emojis som gråter. Du kan få några av mig.
Källa är 100% säker.
Jag tycker detta ställer till det rejält.
Vad tycker du?
Vi passerar strax i rask takt 5000 avlidna och värst smittspridning i Europa enligt Koch institutet. Medan andra länder öppnar efter att fått ner sina dödstal.
Dags för Löfven att å regeringens vägnar be avlidnas anhöriga, sjuka och svenska befolkningen om ursäkt för det fatala misslyckandet och styra upp läget. Att Tegnell/Giesecke sektens medlemmar fortsätter hylla är självklart. Sverigebilden är i deras ögon fel. Sverige är bäst enligt naturlag.
Ropen skalla, munskydd till alla. Nej säger Tegnell, Sverige vet 1000 ggr bättre än vad alla andra än säger.
Dags för Löfven att å regeringens vägnar be avlidnas anhöriga, sjuka och svenska befolkningen om ursäkt för det fatala misslyckandet och styra upp läget. Att Tegnell/Giesecke sektens medlemmar fortsätter hylla är självklart. Sverigebilden är i deras ögon fel. Sverige är bäst enligt naturlag.
Ropen skalla, munskydd till alla. Nej säger Tegnell, Sverige vet 1000 ggr bättre än vad alla andra än säger.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det där tycker jag inte alls är något svar på mitt inlägg som gäller att man alltid har ansvar för ens eget agerande och att myndigheter och politiker inte kan ta över det.Ulltand skrev:
FHM och regeringen måste kunna göra en rimlig bedömning om deras rekommendationer kan och kommer att följas. Tex att ha kunskapen om hur äldervården fungerar i landet. Det duger inte att säga vi viste inte att det var så många timanställda eller att man inte har skyddsmaterial. Det får man ta reda på innan man snickrar ihop sina rekommendationer i en pandemi.
SL drog in på antalet bussar så det blev stor trängsel pandlartrafiken från Värmdö. Det är ju inte befolknings fel att det blev så.
Människor som kom hem från alpresor på sportlover fick ingen karantän. Stanna hemma om du är sjuk men WHO visste då att det fanns både presymtomatisk smitta och asymtomatisk smitta.
Den enda rimliga förkalringen till FHMs agerande är att man såg detta som en influensa som skulle svepa förbi på någon månad och att det därför inte var speciellt lönt att göra något mer genomgripande.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Man kan ha positiv PCR-test i flera veckor efter att man slutade vara smittspridande, dvs. de virusrester som upptäcks i testet är inte längre livskraftiga så att de kan infektera någon annan. Det tar lika lång tid att bli av med de ofarliga virusresterna som det tar att byta ut de celler man har i slemhinnan, typ något sånt stod det i en förklarande artikel för några veckor sen utifrån de då senaste forskningsresultaten.optimum skrev:
En sköterska på ett sjukhus har varit sjuk med bevisad covid-19
Varit hemma 2 veckor.
Nu fortfarande symptom i form av hosta
Testades i helgen och är fortfarande positiv covid-19
Smittskyddsläkare på samma sjukhus gav klartecken att återgå till arbetet idag,
Trots klara symptom och positiv covid-19 test.!!!
Vi är en bra bit på väg i alla fall.Staffan2000 skrev:
Tittar man på adamaltmejd.se/covid/ ser man hur dödstalet stadigt går ner. Den gråa stapeln (forecast) verkar visa att vi får en liten uppgång igen, men den baseras på historiken och visas av den anledning för höga värden vid en nedgående trend (och för låga värden vid en uppgående trend). Om man håller koll på 15 juni t ex, ser man att dödstalet minskar lite för varje dag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag vet inte vad du tycker är rask takt men själv tycker jag att en ökning med mindre än 1 % om dagen är långt ifrån raskt.K Kreutzer skrev:Vi passerar strax i rask takt 5000 avlidna och värst smittspridning i Europa enligt Koch institutet. Medan andra länder öppnar efter att fått ner sina dödstal.
Så du tycker att vi skulle ha haft en brantare men kortvarigare kurva med risk för att färre behövande skulle fått vård?
Så som Italien, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna.
Själv är jag väldigt glad att sjukvårdspersonalen slapp uppleva det, de har haft det tillräckligt jobbigt ändå.
Det är inte förbjudet att bära munskydd så om du anser att det är något man bör göra så antar jag att du gör det också.
Birgit, nu är det ju så att Sverige har en jättelång puckel. Vi har fortfarande bortåt 300 på intensiven och nästan 5000 döda. Du måste jämföra med våra grannländer som har liknande förhållanden.BirgitS skrev:
Jag vet inte vad du tycker är rask takt men själv tycker jag att en ökning med mindre än 1 % om dagen är långt ifrån raskt.
Så du tycker att vi skulle ha haft en brantare men kortvarigare kurva med risk för att färre behövande skulle fått vård?
Så som Italien, Spanien, Frankrike, Belgien och Nederländerna.
Själv är jag väldigt glad att sjukvårdspersonalen slapp uppleva det, de har haft det tillräckligt jobbigt ändå.
Det är inte förbjudet att bära munskydd så om du anser att det är något man bör göra så antar jag att du gör det också.
Där lyser Sveriges misslyckande oerhört starkt.
Blir också konstigt jämföra med länder som Italien där det började eller Nederländerna och Belgien med en folktäthet som vida överstiger Sverige och dessutom resandenav i Europa. Och de är ändå mindre dödstal per capita än Sverige nu.
Och jag kan berätta att vårdpersonalen I Sverige går fullständigt på knäna. Och ännu fler dör bokstavligen i vårdköerna än tidigare pga Corona. Så är inte fallet i våra grannländer. Ännu ett bevis på misslyckandet.
Hur kan man veta med vilka länder man ska jämföra med om man inte vet varför smittspridningen blev så stor i Stockholm men inte i Oslo t ex.
Man kanske borde jämföra med prognoserna från början och målet vi hade.
Och vårt mål var att platta ner kurvan. Då blir den lite lägre än den annars hade blivit och mycket bredare.
Det är precis vad vi gjorde. Jag fattar verkligen inte varför alla klagar så mycket på Sverige, i alla fall inte i nuläget. När man om några år kan se hur det blev med överdödlighet, andra och kanske tredje våg. Vaccin, ekonomi och mycket mer, då är det dags.
Som det ser ut, blir 2020 inte det året med flest dödsfall i historien.
Man kanske borde jämföra med prognoserna från början och målet vi hade.
Och vårt mål var att platta ner kurvan. Då blir den lite lägre än den annars hade blivit och mycket bredare.
Det är precis vad vi gjorde. Jag fattar verkligen inte varför alla klagar så mycket på Sverige, i alla fall inte i nuläget. När man om några år kan se hur det blev med överdödlighet, andra och kanske tredje våg. Vaccin, ekonomi och mycket mer, då är det dags.
Som det ser ut, blir 2020 inte det året med flest dödsfall i historien.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Skulle kunna vara denna: https://www.ons.gov.uk/peoplepopula...coronaviruscovid19infectionsurveypilot/latestpacman42 skrev:
Jag har letat efter samma information jag också. Min huvudfråga var dock vad deras definition av symptomfri är. Tegnell har en rätt extrem definition av symptomfri jämfört med många andra nämligen (han anser ju att en person som haft huvudvärk har haft symtom).
Jag tänker söka efter originalrapporten ikväll när jag har lite mer tid, hinner tyvärr inte nu.
daterad 12 juni och det står:
Under rubriken Symptoms experienced och efter Figure 8 nära mitten.
Med tanke på att ett PCR-test kan visa positivt resultat i någon månad efteråt och att man kan ha fått något symtom dagen efter också så tycker jag att det verkar konstigt att dra slutsatsen att 80 % inte skulle ha några symtom alls under hela sjukdomsperioden.
Dessutom är det baserat på bara 97 människor som har testats utan att behöva sjukhusvård och det varnas för att om en enda av dem var en falsk positiv så slår det kraftigt.
Det har gällt dessa symtom:
Det verkar rätt komplett.
Precis, forskning visar på att alla är smittfria efter 11 dagar.BirgitS skrev:
Man kan ha positiv PCR-test i flera veckor efter att man slutade vara smittspridande, dvs. de virusrester som upptäcks i testet är inte längre livskraftiga så att de kan infektera någon annan. Det tar lika lång tid att bli av med de ofarliga virusresterna som det tar att byta ut de celler man har i slemhinnan, typ något sånt stod det i en förklarande artikel för några veckor sen utifrån de då senaste forskningsresultaten.
Håller med om att det var väldigt långt dragna slutsatser. Men symtomfri smitta vet jag att den finns av egen erfarenhet...BirgitS skrev:
Skulle kunna vara denna: [länk]
daterad 12 juni och det står:
Under rubriken Symptoms experienced och efter Figure 8 nära mitten.
Med tanke på att ett PCR-test kan visa positivt resultat i någon månad efteråt och att man kan ha fått något symtom dagen efter också så tycker jag att det verkar konstigt att dra slutsatsen att 80 % inte skulle ha några symtom alls under hela sjukdomsperioden.
Dessutom är det baserat på bara 97 människor som har testats utan att behöva sjukhusvård och det varnas för att om en enda av dem var en falsk positiv så slår det kraftigt.
Det har gällt dessa symtom: Det verkar rätt komplett.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Puckeln blir lång när man är duktig på att platta till kurvan.K Kreutzer skrev:Birgit, nu är det ju så att Sverige har en jättelång puckel. Vi har fortfarande bortåt 300 på intensiven och nästan 5000 döda. Du måste jämföra med våra grannländer som har liknande förhållanden.
Där lyser Sveriges misslyckande oerhört starkt.
Blir också konstigt jämföra med länder som Italien där det började eller Nederländerna och Belgien med en folktäthet som vida överstiger Sverige och dessutom resandenav i Europa. Och de är ändå mindre dödstal per capita än Sverige nu.
Och jag kan berätta att vårdpersonalen I Sverige går fullständigt på knäna. Och ännu fler dör bokstavligen i vårdköerna än tidigare pga Corona. Så är inte fallet i våra grannländer. Ännu ett bevis på misslyckandet.
243 st på intensiven enligt https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/ som får sina siffror från intensivvårdsregistret.
Jag anser fortfarande att vi inte har liknande förhållanden som våra grannländer.
Belgien hade högre dödstal per capita när de hade det som värst än vad Sverige har haft någon gång. Många andra länder har inte rapporterat in alla som dött i Covid-19 och det går därför inte att veta vad de har eller har haft för dödstal.
Det finns flera länder där vårdpersonalen har haft det betydligt värre än i Sverige, t.ex. att tvingas gå i blöjor därför att de inte har kunnat byta skyddsutrustning under hela arbetspasset eftersom att det har varit så ont om skydd.
Även i t.ex. Norge har man ställt in planerade operationer så det är en vårdskuld där också.