2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hur många blev smittade på brölloppet?harry73 skrev:
Nu blandar du ihop några saker. Melodifestivalen var såklart innan man begränsade sammankomster till 50 pers.
Även kändisfesten där 70 pers blev smittade, var innan dess (samma kväll som finalen)
Det är mycket möjligt att dessa två tillställningar gjorde att vi fick samhällsspridning och är den stora skillnaden mellan oss och grannländerna.
Sedan tror jag inte att det spelar en stor roll om gränsen ligger vid 50, 10 eller 5 personer man får träffa.
Hade det gjort någon skilland om det bara varit 10 personer där?
Givetvis spelar antalet roll såvida inte alla redan är smittade.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Hela den här sidodiskussionen började därför att det finns kritik mot just den där franska undersökningen som kom fram till att rökare var underrepresenterade och det därför att den undersökningen inte har tittat på hur det såg ut på intensivvårdsavdelningarna. Man vet alltså inte om rökarna var underrepresenterade i Frankrike, bara att de var det på de vanliga vårdavdelningarna.Ulltand skrev:
Jo det har rapporterats allmännt i media om detta. Man förväntade sig att få se fler rökare bland covid patienter på sjukhusen då ju viruset angriper lungorna och rökning inte är bra för dom.
Men istället såg man att rökare var klart underrepresentrade på sjukhusen i Kina och Frankrike.
Det ledde till hypotesen att det är nikotinet som binder till något i kroppen som hämmar viruset.
En fransk studie drogs igång för att tetsa hypotesen genom att behandla patienter med nikotiplåser.
En svensk studie planerar att göra det samma men då tittar man på snusare.
Ingen studie har ännu rapporterat några resultat men jag gissar att den franska studien snart bör vara klar.
B b8q skrev:
Jag vet inte men om det råder utegånsgförbud spelar det ju ingen roll om bussen går.
En gissning är att de låtit kolletivtrafiken rulla på så att sjukvårdsanställda kunde ta sig till jobbet.
Jag tror det var ett 60 års kalas, men ja det är stor skillnad i hur festen blir om man är 100 pers eller 10. Det blev antagligen ett fest med hög musik där man ropar och sjungar och trängs och inte håller koll på sitt glas, så att man dricker ur andras glas.Ulltand skrev:
Sedan fick vi rekommendationer om att hålla avstånd samtidigt med 50 pers gränsen. Bara den hade gjort festen omöjligt
Jag hoppas verkligen folk håller fast i rekommendationerna. De fungerar bra om alla följer dem.tttomten skrev:
Men jag ser en del som verkar glömt av distans till varandra.
Troligen funkar de eftersom vår familj fortfarande är friska och ska så förbli tills det finns vaccin. Därefter får vi se om det blir förändringar i rekommendationerna från FHM.
BirgitS skrev:
Hela den här sidodiskussionen började därför att det finns kritik mot just den där franska undersökningen som kom fram till att rökare var underrepresenterade och det därför att den undersökningen inte har tittat på hur det såg ut på intensivvårdsavdelningarna. Man vet alltså inte om rökarna var underrepresenterade i Frankrike, bara att de var det på de vanliga vårdavdelningarna.
Jo man vet just precis att det var underrepresentrade på sjukhusen. De kanske inte är underrepresentarde på IVA (tex pga av dålig lungkapacitet) men det saknar betydelse för hypotesen att nikotinet kan ha en skyddande verkan.
Den länk du postade kändes mindre relevant i sammahanget då vi ju väntar på resultaten från de studier som pågår om just nikotin isolerat från rökning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
I Norge var det full tillåtet att vara ute och gå, det finns bilder på hur det ser ut med väldigt många som är ute och går på gatorna i Oslos centrala delar en helg med fint väder. Det togs upp i den här tråden som anmärkningsvärt eftersom det var mer folk där än i de centrala delarna av Stockholm samma helg.Ulltand skrev:
Blanda inte ihop våra grannländer med länderna söderöver.
Och nu är det dags för lockdown i Kina igen.Ulltand skrev:
Helsingfors hade omfattande spridning men så satte man regionen i lock down.
Danmark hade länge likadan dödskurva som Sverige men införde lock down.
I Wuhan i Kina såg vi att en lock down var det som vände kurvan och man fick kontroll på smittan.
Att alla våra grannländerländer fick en damatisk minskninga av antalet smittade och döda precis efter en lock down skulle ju kunna vara en extrem slump men det är nog ingen som tror seriöst.
Träffas man inte så smittar man inte.
Det är ganska påfrestande att åka jojo sådär, antar jag.
Nu är ju antagandet (som jag förstått det) att det är relativt få av de smittade personerna som är superspridare och att det är dessa som driver smittspridningen. Detta innebär att de flesta smittar inte så mycket och R ligger nog en bra bit under 1 med rimliga åtgärder (kanske 1 i snitt inom familjer men klart under 1 mellan familjer/barn, troligen runt 0,75 inom familjer om man antar två barn per familj).Nyfniken skrev:
Goddag yxskaft!
Jag gör ett försök att förklara lite tydligare. Alla skolor har en eller ett par smittade barn. Skolmiljön är till sin natur sådan att om ett barn har en smittsam sjukdom så kommer snart hela klassen vara smittad, och med det hela skolan.
Så. Om barn hade varit drivande i smittan (motsvarande samma nivå som sjuka vuxna) så hade alla lärare, och deras familjer, varit sjuka vid det här laget. Så är det inte. Lärare är inte sjukare än andra.
Sedan har vi superspridarna, dessa smittar rätt vilt omkring sig, men de är som sagt var relativt få. För att dessa skall få möjlighet att sprida viruset så behöver de en stor kontaktyta. Denna får de faktiskt inte i klassrummet, det är en väldigt begränsad miljö. Dessutom så sprider barnen i klassen troligen inte smittan vidare utanför sin egna familj heller, det är ju de som blir sjuka först - om de blir sjuka). Här skulle man kunna tänka sig att 30 barn inte räcker för att en ny superspridare skall hittas från den första.
Men nu har vi dessutom kollektivtrafiken. Om barnen åker kollektivtrafik till skolan så har de många andra barn på samma buss, barn som går i andra klasser. Här har man nu det perfekta sättet att sprida smittan vidare, varje barn som smittas i i klassen ovan har nu möjlighet att smitta ytterligare barn på bussen. Dessutom så kommer dessa barn att smitta ytterligare andra barn i sin klass om de är superspridare ( i annat fall kanske ett eller möjligen två barn som de umgås mycket med).
Dvs, skolbussar som bär många olika barn från olika klasser är inte bra om man vill begränsa smittan. Om dessutom barnens kompisar går i andra klasser än de själva (grannbarnen har hamnat i en annan klass på högstadiet), då finns det ytterligare risk för smitta.
Med dessa smittvägar på plats så kanske vi inte ens behöver så mycket till superspridare för att skolbarnen skall smitta varandra och sina familjer, det räcker att några barn smittar mer än andra.
Antalet kontakter som man har är totalt drivande för hur mycket smittan sprids. Det är därför som kollektivtrafiken fått sådana hårda restriktioner. Detta är också orsaken till att gymnasieskolorna stängts. Men som jag har beskrivit så har vi där jag bor (och i många andra kommuner i Sverige) exakt samma fenomen på högstadieskolorna som man försökt undvika med gymnasieskolorna, dvs att barnen åker långa sträckor och blandas med varandra. Men då har vi också haft många sjuka där jag bor.
Jag tror inte att barn smittar så mycket mindre än vuxna, jag tror att FHM har räknat med att barnen har mindre kontaktnät och mer lokala kontaktnät och därför anser att de inte är smittdrivande, men det gäller alltså inte överallt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Om det var så att rökarna var kraftigt överrepresenterade på IVA så kan det uppväga att de var underrepresenterade på de vanliga vårdavdelningarna. Så man vet i dagsläget inte om rökarna var underrepresenterade på sjukhusen i Frankrike eller inte.Ulltand skrev:
Jo man vet just precis att det var underrepresentrade på sjukhusen. De kanske inte är underrepresentarde på IVA (tex pga av dålig lungkapacitet) men det saknar betydelse för hypotesen att nikotinet kan ha en skyddande verkan.
Den länk du postade kändes mindre relevant i sammahanget då vi ju väntar på resultaten från de studier som pågår om just nikotin isolerat från rökning.
Birgit s som påstår saker utan källa i varje inlägg.kanske dags att slänga upp en bild istället?BirgitS skrev:
I Norge var det full tillåtet att vara ute och gå, det finns bilder på hur det ser ut med väldigt många som är ute och går på gatorna i Oslos centrala delar en helg med fint väder. Det togs upp i den här tråden som anmärkningsvärt eftersom det var mer folk där än i de centrala delarna av Stockholm samma helg.
Jaså?har ej fått svaret ifrån er vilka länder vi är välklmmna t?Fairlane skrev:
Mycket märkligt sätt du argumenterar på.
Först påstår du att vi inte är välkomna till andra EU-länder. Sen på begäran står så redovisar du en länk som inte stödjer ditt påstående. När det påtalas så skall vi sedan visa att vi är välkomna i alla länder?
Det är ju lika dumt som när du påstod att Löfven hyllade vandalerna och på förfrågan om referens till det påståendet så skulle vi istället visa var han fördömde dem?
Det är ju som att jag skulle påstå att var tionde person i världen egentligen kommer från mars. När jag ombeds att presentera bevis för mitt påstående så svarar jag med "Vad har ni för bevis för att det inte stämmer"?
Ja ni påstår väldigt mkt utan att redovisa källa.
Jaså men om man ej fördömer de och vad är motsatsen t de?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
I Norge så fick man även sitta i karantän i 2 veckor i hemmet om man visa symptom.om man bröt karantänen så fick man böta x antal tusen kr.BirgitS skrev:
I Norge var det full tillåtet att vara ute och gå, det finns bilder på hur det ser ut med väldigt många som är ute och går på gatorna i Oslos centrala delar en helg med fint väder. Det togs upp i den här tråden som anmärkningsvärt eftersom det var mer folk där än i de centrala delarna av Stockholm samma helg.
Sluta ljug.
Nej norrmännen hade sträng karantän om man uppvisade sympton.BirgitS skrev:
Blanda inte ihop Sverige och Norge. De är som dag å natt i denna pandemi.