2 361 304 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Man börjar stänga ner allt mer i Peking efter att ändå fler fall har upptäckts och 100 000 människor ska testas.
Från TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.22
Från TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.22
"Friska personer kan resa fritt inom Sverige under sommarsemestern. De nya riktlinjerna gäller från den 13 juni.tttomten skrev:
– Sverige är i ett bättre läge, säger statsminister Stefan Löfven."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/fria-resor-for-friska-inom-sverige-i-sommar/
99,99% av svenskarna tolkar det som att det är fritt att resa i sommar. 0,01% Funderar på vad det betyder i praktiken och letar upp folhälsomyndighetens nya föreskrift som säger att man ska undvika all icke-bokningsbar kollektivtrafik.
Folk i allmänhet har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Så när du får två budskap som inte passar ihop så väljer de det som är "bäst". Mitt exempel ovan var att man sagt "barn är inte drivande för smittan" och att man därför inte stängde skolorna. Detta ligger i konflikt med att man skall stanna hemma minst 48h efter sista symtom (men minst en vecka från det att man blev sjuk), men då väljer folk att lyssna på det första.tttomten skrev:
Samma med semestern, folk hör att de kan åka på semester, att det sedan finns en massa restriktioner för detta (exempelvis att man skall hålla avstånd), det kommer många inte bry sig om då de ju har fått löfte om att de kan åka på semester. Måste de välja mellan motstridiga "regler", då väljer de det som passar dem bäst.
Detta gäller naturligtvis inte alla, men förvånande många. Jag känner alltså normalt sett vettiga och intelligenta föräldrar som lät sitt barn (som hade Covid-19, det vet vi i efterhand) gå till skolan dagen efter att barnet hade feber. Och inte bara ett sådant föräldrapar heller, utan flera sådana.
BirgitS skrev:
Det vi inget om innan de presenteras några resultat från pågående studier.
Förstår inte vad det är han försöker punktera med artikeln? I flera länder har man sett att rökare är kraftigt underrepresenterade bland covid19 patienter.
Hypotesen är att det är nikotinet vilket nu därför studeras bland annat i Sverige med hjälp av snusare.
Men är det inte för att man gärna vill ha svartvita svar på frågor som inte har det. Smittar barn, ja eller nej, så är väl svaret att -det gör de oftast inte men det kan förekomma, blir man smittad om man är 30cm från en smittad, svar: -det ökar risken? Kan man smitta utan symtom blir lätt en fråga om vad som då är symtom egentligen?pacman42 skrev:
Problemet är att det ges väldigt dubbla budskap. Jag märker ju där jag bor att "barn är inte smittdrivande" väger tyngre än reglerna för hur länge man skall vara hemma vid symtom. Nu verkar det ju iofs inte spela så stor roll heller då bägge mina två barn smittat vidare utan symtom enligt FHMs och sjukvårdens definition.
Är ju ofta så inom medicin att säkra svar finns inte, knappast på de enklaste behandlingar eftersom det finns hela tiden ett fåtal människor som inte svarar på eller reagerar oväntat på både behandlingar och sjukdomar. Dessa ovanliga fall använder man inte som bevis på att behandlingen inte funkar, utan man förstår att man helt enkelt får acceptera avvikelser.
Det är precis vad man kan förvänta sig. Nya kluster blossar upp och genom testning och spårning släcker man ner dem.BirgitS skrev:
Vad jag känner till berör detta ett mycket begränsat antal kvarter i staden.
Men då måste ju de som sätter upp reglerna anpassa reglerna efter hur folk agerar. man kan inte ha en ideal bild rörande hur folk BORDE agera, man måste ha kunskapen om hur de faktiskt agerar. Som i mina exempel med de sjuka barnen ovan.D djac skrev:Men är det inte för att man gärna vill ha svartvita svar på frågor som inte har det. Smittar barn, ja eller nej, så är väl svaret att -det gör de oftast inte men det kan förekomma, blir man smittad om man är 30cm från en smittad, svar: -det ökar risken? Kan man smitta utan symtom blir lätt en fråga om vad som då är symtom egentligen?
Är ju ofta så inom medicin att säkra svar finns inte, knappast på de enklaste behandlingar eftersom det finns hela tiden ett fåtal människor som inte svarar på eller reagerar oväntat på både behandlingar och sjukdomar. Dessa ovanliga fall använder man inte som bevis på att behandlingen inte funkar, utan man förstår att man helt enkelt får acceptera avvikelser.
Jag är inte heller oskyldig, när min dotter var lite lätt hängig så tyckte inte jag att detta var ett symtom på Covid-19. Det skulle ju vara väldigt obekvämt om det var det, det kunde ju inte vara det ens då hon inte träffat någon utanför familjen och ingen i familjen haft några symtom. Detta innebar att hon övningskörde till affären och hjälpte mig att handla. Nu smittade hon knappast någon då vi handlade då det var tomt (eftersom jag är i riskgrupp), men här borde jag kanske ha tänkt att sonen eller hustrun skulle kunnat smitta utan att de hade egna symtom.
Precis så är det. Om kartan och verkligenheten inte stämmer överens måste man föja verkligheten.pacman42 skrev:
Men det är ju smidigt om ansvaret ligger hos gemene man och inte hos myndigheter och politiker
Men är det så att relativt få rökare får covid-19?pacman42 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag har inte mer info än vad SVT m.fl. har skrivit om Kina de senaste dagarna men jag har tolkat det som att det från början bara var ett begränsat område men att det har utökats dag för dag, i morse skrev DN om ytterligare 10 bostadsområden (inte kvarter).Ulltand skrev:
AFP skriver:
https://www.afp.com/en/news/15/china-virus-cluster-grows-european-borders-reopen-doc-1tg8261But on Monday Chinese health officials reported there have now been 75 cases of the respiratory illness in Beijing where the fresh cluster has been linked to a wholesale food market.
More than 10,000 people there have already been tested, including workers at the Xinfadi market, local residents and anyone who visited it in recent weeks.
Officials have said they plan to test 46,000 people who live in the area, and a strict lockdown was extended across 21 neighbourhoods in the capital.
Här är meddelandet från TT: https://www.nsk.se/2020/06/15/lockdown-i-peking-efter-nytt-coronautbrott/
Mycket tycken, åsikter, forskningar, artiklar, rapporter osv cirkulerar online.. denne slog huvudet på spiken (en av spikarna iaf)..
Ingen artikel direkt, bara en ”kommentar/tanke” som någon skrivit ner och några andra delat... (som sedan ploppat upp i mitt flöde online).
Ingen artikel direkt, bara en ”kommentar/tanke” som någon skrivit ner och några andra delat... (som sedan ploppat upp i mitt flöde online).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...jO8OsQ7sOd8KrRyIK3V6nopsndSJ06r_mVQWv7HpOh1Fc
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Då får du ju gärna komma med fakta och källor kring det eftersom det bara är en fransk studie som det refereras till på sidan https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7494646 och den franska studien har inte undersökt hur det står till med rökning bland IVA-patienterna, dvs. man vet inte om rökarna är överrepresenterade där.Ulltand skrev:
Det vi inget om innan de presenteras några resultat från pågående studier.
Förstår inte vad det är han försöker punktera med artikeln? I flera länder har man sett att rökare är kraftigt underrepresenterade bland covid19 patienter.
Hypotesen är att det är nikotinet vilket nu därför studeras bland annat i Sverige med hjälp av snusare.
Vissa poänger med inlägget, men det riktar sig fortfarande till de som förstår...Snigla skrev: