Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73 harry73 skrev:
Om jag får komma med en gissning, då är covid19 vanligtvis inte så smittsamt, men under vissa förutsättningar blir den det. När folk börjar skrika, sjunga, blåsa i visselpipa, mm då blir viruset luftburen och kan smitta över större avstånd.
Oftast händer det i sammanhäng där det finns många personer tät inpå varandra. Det förvärrar smittspridningen.

Genom att inte ha stora sammankomster längre, och genom att de flesta körer tillfälligt har lagt ned sin verksamhet, finns det inte längre så många tillfällen där viruset är extra smittsamt och dör viruset ut nästan av sig själv.
Ja det tycks gå att piska ner detta virus och har man bra koll på var det härjar kan man rikta åtgärderna lokalt.

P
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Om jag får komma med en gissning, då är covid19 vanligtvis inte så smittsamt, men under vissa förutsättningar blir den det. När folk börjar skrika, sjunga, blåsa i visselpipa, mm då blir viruset luftburen och kan smitta över större avstånd.
Oftast händer det i sammanhäng där det finns många personer tät inpå varandra. Det förvärrar smittspridningen.

Genom att inte ha stora sammankomster längre, och genom att de flesta körer tillfälligt har lagt ned sin verksamhet, finns det inte längre så många tillfällen där viruset är extra smittsamt och dör viruset ut nästan av sig själv.
Kollektivtrafik verkar ju vara drömmen för detta viruset. Ju bättre kollektivtrafik en stad har desto mer verkar det smittat. Eller som jag misstänker, att det är kollektivtrafiken som smittat barnen i min kommun där alla högstadieelever bussas till centrala skolor.

Det verkar som att man på Vrångö nu också misstänker kollektivtrafiken (båtarna) som facilitator efter att man fått det initiala utbrottet från kören.

Stämmer detta så kommer man att få stora problem i höst när skolorna drar igång igen. För skoleleverna är ofta kollektivtrafik det enda alternativet.

BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
I en intervju i dagens GP så säger AstraZenecas styrelseordförande Leif Johansson att man sålt 2,1 miljarder doser av sitt vaccin redan (tidigare har man sagt att man har kapacitet att tillverka runt 2 miljarder doser till slutet av nästa år). Han diskuterar också möjligheten att skala upp tillverkningen och pratar då om att det kan gå snabbt om man chansar på att vaccinet blir godkänt, då kan man bygga upp kapaciteten innan vaccinet godkänts. Men samtidigt innebär detta ett enormt stort risktagande. Han berättade inte hur AstraZeneca gör...
Jag tycker att det verkar som att de håller på och bygger upp tillverkningen i förväg. Från deras pressmeddelande i lördags:
With our European supply chain due to begin production soon, we hope to make the vaccine available widely and rapidly.
https://www.astrazeneca.com/media-c...-oxford-universitys-vaccine-at-no-profit.html

BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Tidigt var väl Stockholm tydligt klustersmittat med Järva bl a som hade många sjuka medan Östermalm knappt hade några (exempel, möjligen felaktiga, ur minnet).
Östermalm var inte särskilt underrepresenterat i början, det är alldeles för många där som reser utomlands både privat och i tjänsten.

14 april rapporterades 19 fall per 10 000 inv för hela regionen, 21 för Stockholms kommun, 18 för Östermalm och 58 för Rinkeby-Kista.

9 juni rapporteras 61 fall per 10 000 inv. för hela regionen, 64 för Stockholms kommun, 52 för Östermalm och 105 för Rinkeby-Kista. I regionen hittar man låga siffror där det är stora glesbebyggda områden långt från Stockholm och där många åker bil som Norrtälje, Nynäshamn och Vallentuna (31 och lägre).

Man kan ju där notera att smittspridningen i Rinkeby-Kista har inte varit så hög under andra halvan av april och maj (mindre än en fördubbling) jämfört med regionen som helhet och Östermalm.

Källa: https://vardgivarguiden.se/kunskaps...mar/coronavirus-2019-ncov/statistik-covid-19/

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där tycks vi vara överens. Det var huvudpoängen med mitt inlägg som du kommenterade.

Jag vet inte vad med inlägg har att göra med att "dreva" och varför du skriver om det. Vill du tillskriva mig att jag drevar? Förtydliga i så fall så bemöter jag gärna det.

Vad gäller de här personerna som "drevar" (= jag tolkar det som personer som är mycket kritiska mot det svenska agerandet) så håller jag inte alls med dig. Jag känner gott om framgångsrika, för att inte säga internationellt ledande forskare inom för pandemin relevant biovetenskap/medicin, som knappast kan beskrivas som allmänt bittra och missnöjda och som inte alls är nöjda med Sveriges agerande i samband med pandemin. Jag känner i samma grupp också individer som tycker agerandet har varit rimligt. Jag ser ingen uppenbar korrelation mellan bitterhet och missnöjdhet i deras sinnelag och deras värdering av sakfrågan gällande pandemin. Snarare tycker jag den huvudsakliga prediktorn för vad folk tycker är graden av entreprenörskap i sinnelaget. Mer försiktiga personligheter som inte driver förändring utan mycket grubblande uppskattar den svenska metoden medan mer äventyrsrika och förändringsbenägna personer önskar ett kraftfullare agerande från regeringens sida.
Det ligger kanske något i det du skriver om graden av entreprenörskap, men mycket möjligt att det även föreligger tvärtom, eftersom det som du skriver väl är naturligt att de lite djärvare personligheterna vill ha snabbare förändringar, bara det blir förändringar, men i fallet med pandemin är det ju ironiskt, och denna spaning är jag inte ensam om, någon har sagt det tidigare i tråden (kan det vara Harry73 eller Nyfniken eller nån?) , att försiktighetsprincipen verkar uppskattas av dem som är mest upprörda över hur myndigheterna agerat, medan de kanske i ditt tycke ängsliga och försiktiga tydligen gillar att vi lever farligt här i Sverige. Det borde ju egentligen vara tvärtom, åtminstone i mitt, och tydligen en forumists tycke. Sedan är väl även entreprenörerna, alltså många företagare får man väl förutsätta, väldigt angelägna om att öppna upp kanske ännu mer men det av ekonomiska skäl då får man anta.
Detta är mest filosofiska och helt evidensfria spaningar som jag inte tänker försvara med en enda länk eller fakta.

(Jag har försökt hålla mig från för mycket osakligt talspråk eller liknelser för att slippa eventuella bannor (ej att förväxla med bannbulla från påven) likt dom som djac råkat ut för. Man får visst inte tävla i diskussioner eller musik har jag fått lära mig) :D

Redigerat:
  • Haha
djac
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ytterst tveksamt om nikotin ger något skydd: [länk]
Jag läste artikeln som refererades i morse och den sa inte riktigt det, den konstaterade bara att det inte fanns tillräckligt underlag för att hävda att det ger skydd. Frågeställningen rörande varför det är relativt få rökare som får Covid19 kvarstår.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
tttomten tttomten skrev:
Håller med i mycket av det du skriver men inte att avrådan för resor tagits bort.
Enligt HSLF-FS 2020:12 gäller bla för resor:
3. om det är möjligt, gå, cykla eller använda andra alternativa färdsätt,
4. undvika att resa med sådan kollektivtrafik och sådana andra allmänna färdmedel där det inte går att boka en plats,
5. hålla avstånd till varandra och följa anvisningar i kollektivtrafiken och i andra allmänna färdmedel,
Tror ingen bryr sig om det du beskriver i ditt inlägg.
Folk kommer gå på detta från Stefan Löfven.

"Från den 13 juni kan symtomfria personer resa fritt i Sverige, meddelar Stefan Löfven på en pressträff. Men fortfarande uppmanas till fysisk distansering och försiktighet."

G
pacman42 pacman42 skrev:
Jag läste artikeln som refererades i morse och den sa inte riktigt det, den konstaterade bara att det inte fanns tillräckligt underlag för att hävda att det ger skydd. Frågeställningen rörande varför det är relativt få rökare som får Covid19 kvarstår.
Kanske för ingen vill vara i närheten av dessa äckliga stinkbomberna?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tror ingen bryr sig om det du beskriver i ditt inlägg.
Folk kommer gå på detta från Stefan Löfven.

"Från den 13 juni kan symtomfria personer resa fritt i Sverige, meddelar Stefan Löfven på en pressträff. Men fortfarande uppmanas till fysisk distansering och försiktighet."
Ja det stämmer att det finns fler restriktioner än dom jag skrev. Bla att du ska vara symtomfri för att resa (och det gäller ju även annars också). Lövens uttalande förstärker mao det FHM rekommenderar.

De flesta i min omgivning respekterar restriktionerna, synd att du inte tror på svenska folket :cry:

• Gilla
djac
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Ja det stämmer att det finns fler restriktioner än dom jag skrev. Bla att du ska vara symtomfri för att resa (och det gäller ju även annars också).

De flesta i min omgivning respekterar restriktionerna, synd att du inte tror på svenska folket :cry:
Problemet är att det ges väldigt dubbla budskap. Jag märker ju där jag bor att "barn är inte smittdrivande" väger tyngre än reglerna för hur länge man skall vara hemma vid symtom. Nu verkar det ju iofs inte spela så stor roll heller då bägge mina två barn smittat vidare utan symtom enligt FHMs och sjukvårdens definition.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Hur många letar upp Folkhälsomyndighetens föreskrift när det enkla budskapet från statsministern är att det är fritt att resa?

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur många letar upp Folkhälsomyndighetens föreskrift när det enkla budskapet från statsministern är att det är fritt att resa?
Fritt????
Vadå fritt????

pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är att det ges väldigt dubbla budskap. Jag märker ju där jag bor att "barn är inte smittdrivande" väger tyngre än reglerna för hur länge man skall vara hemma vid symtom. Nu verkar det ju iofs inte spela så stor roll heller då bägge mina två barn smittat vidare utan symtom enligt FHMs och sjukvårdens definition.
Blir fundersam på vad du menar med dubbla budskap, kan du förtydliga?
Som jag ser det så är budskapet håll i, håll ut, håll avstånd-det är inte över än.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.